Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door *Nicole*
#920138
Ik ben er nog steeds niet uit wat zijn ideale menu zou kunnen zijn.
hij weegt tussen de 70 en 75 kilo.
Wie kan mij even helpen:(

Dibbes eet geen vis en krijgt dit ook niet van mij. ivm allergie.
hij krijgt op dit moment half om half
pens compleet afgewisseld met vlees. hij krijgt in totaal 1,5 kilo en ziet er niet te dik uit.
Door Bianca1
#920191
waarom begin je niet met een weekend-barf
als je doordeweeks je compleet kvv voert (zoals ik begrijp uit je bericht) kun je in het weekend naar hartelust experimenteren met vleesbotten (lees het bottendocument), orgaantjes, eitje etc. Zo ben ik zelf ook begonnen en ik vond dat heel prettig. zo leer je een beetje hoe of wat, je hond leert botten eten, en langzaamaan weet je dan ook wel aan welke spullen je goed kan komen en wat je hond graag eet en dan kun je het gaan uitbreiden naar volledig zelf samenstellen als je dat wil. En als je alleen in het weekend zelf samenstelt hoef je je over de percentages ook nog niet zo'n zorgen te maken. Wel is het handig om te kijken wat er al in je kvv zit, dan hoef je daar niet zoveel van bij te geven, zoals kip en orgaan zijn vaak voldoende vertegenwoordigd in je kvv
Door *Nicole*
#920204
wat jij zegt doe ik nu al een paar weken en dit verloopt prima hij eet bijna alles net een vakrne
maar ik zoek de even wicht hier nog in
Door Lizzy
#920247
[quote="*Nicole*"]
Ik ben er nog steeds niet uit wat zijn ideale menu zou kunnen zijn.
hij weegt tussen de 70 en 75 kilo.
Wie kan mij even helpen:(

Dibbes eet geen vis en krijgt dit ook niet van mij. ivm allergie.
hij krijgt op dit moment half om half
pens compleet afgewisseld met vlees. hij krijgt in totaal 1,5 kilo en ziet er niet te dik uit.

[/quote]

Een menu samenstellen voor je hond is iets dat jij zelf doet. Want je houdt daarbij rekening met zijn leeftijd, gewicht en andere individuele omstandigheden. Ook houd je rekening met de ingredienten waar jij zelf aan kunt komen. Dat is het idee achter zelf samenstellen: dat je dat zelf doet en dat je ook snapt waarom je wat moet geven. En het is niet zo moeilijk.

Als hij 1,5 kilo aan voeding eet, dan zou je dus bijv. het volgende kunnen doen:

7 dagen x 1,5 kilogram = 10500. Oftewel 10 kg voedsel per week (want je mag afronden). De helft daarvan geef je ongeveer aan vleesbotten (50%) en dan begin je met beginnersvleesbotjes of karkassen van kleine dieren zoals kip, parelhoen, eend, fazant, konijn, haas, etc. De andere 50% vul je in met ongeveer 15% groentemix, 15% orgaanvlees en 20% spiervlees. Of 10% groentemix, 20% orgaanvlees (inclusief pens) en 20% spiervlees.

Dus, dat komt neer op 5 kg vleesbot over de week verdeeld, 5 kg groente/orgaanvlees/spiervlees over de week verdeeld en dat is dan bijv. 1 kg groentemix, ruim 2 kg orgaanvlees en ruim 2 kg spiervlees.

Nou, je begrijpt natuurlijk dat 1 kg groente niet in 1 maaltijd naar binnen gewerkt kan worden door je hond. Die zegt dan "doei!". Dus die kilo verdeel je bijvoorbeeld over 5 maaltijden. Dat is dan ongeveer 200 gram per maaltijd. Ik weet niet of je 1 of 2 keer per dag voert?

Als je 2 keer per dag voert, dan zou je bijv. elke dag wat vleesbot kunnen voeren (dat is dan 5 kg gedeeld door 7 dagen = ongeveer 700 gram per maaltijd/dag). En dan bijv. 3 keer per week orgaanvlees (dat is dan 2 kg gedeeld door 3 dagen = 650 a 700 gram orgaanvlees per maaltijd, 3 keer per week). En dan bijv. 4 keer per week spiervlees (dat is dan 2 kg gedeeld door 4 dagen = 500 gram per maaltijd). De groente verdeel je dan bijv. over je 4 spiervlees maaltijden of over een paar spiervlees en een paar orgaanvleesmaaltijden.

Nou, verder is het belangrijk dat je verschillende diersoorten gebruikt. Het mooiste is bijv. 2 soorten vleesbot (bijv. kip en eend of kip en konijn en later, als je hond het vleesbot eten meer gewend is, kip en geitenribben ofzo). En dan bijv. qua spiervlees iets van runderkopvlees en lamssnippers of runderkopvlees en geitensnippers. En dan qua orgaanvlees bijv. lamshart, runderpens, runderlever, kippenhartjes. Ofzo. Net waar jij goed kunt aankomen. Het zou mooi zijn als je in je menu zo'n 4 (of meer maar niet minder) verschillende diersoorten kunt verwerken. Bijv dus kip, konijn, rund en lam. Of kip, eend, rund en geit.
Door *Nicole*
#920517
Mijn eerste menu word als volgt
Maandag 350 gr kipkarkas
350 gr kippennekken
300 gr runderlever
200 gr rundernier
200 gr runderpens

Dinsdag 350 gr runderribben
350 gr parelhoenkarkas
250 gr lamssnippers
250 gr rundspiervleessnippers
250 gr groentemix

woensdag
350 gr eendenkarkas
350 gr kipkarkas
200 gr schapenpens
200 gr konijn lever
200 gr konijn niertjes

donderdag
300gr rundvleessnippers 200 gr geitensnippers
400 gr kippennekken
300gr  kipkarkassen
250 gr groentemix

vrijdag 400 gr runderribben
300 gr eendenkarkas
300 gr haasspiersnippers
200 gr lamssnippers
groentemix 250 gr

zaterdag
300 gr hert/ree vlees 200 gr runderpens
200 gr kippenhart
200 gr kippen maag
200 gr kippennier
200 gr kipkarkassen
250 gr kippennekken

en zondag weet ik nog niet
Door Bianca1
#920540
ik zie heel veel afwisseling...maar ga je elke dag zoveel soorten voeren? Dat lijkt me voor jou niet zo erg praktisch. Ik zou persoonlijk grotere porties van 1 soort in een keer geven, zodat je niet elke dag zoveel verschillende stukjes van het een of het ander hoeft af te meten...
En met zo enorm veel diersoorten, heeft je hond evengoed wel lekker veel afwisseling!
Bovendien heeft de ervaring mij geleerd dat het het prettigst werkt als je elke vleessoort in vaste hoeveelheden invriest. Nu heb je de ene keer 250 gram nekken nodig, dan weer een keer 400 gram nekken, en een keer 250 gram. Ik denk niet dat dat prettig zal werken voor je, maar het kan natuurlijk
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#920543
Wat veel verschillende dingen op een dag. :)
ik zou dan meer inplaats van bv kippennekken en kipkarkas ,dan alleen maar kippennekken doen en de andere keer alleen kipkarkas.
Zo ook met spiervlees gewoon 1 soort geven op een dag.

Maar ja dat is persoonlijk.

ik deed vroeger ook twee soorten op een dag bv iets van spiervlees en iets van vlees/bot, nu doe ik ook maar een soort van iets  behalve bij orgaan daar geef ik vlees/bot bij.

Zijn kippennekken niet te klein voor zo'n grote hond?
Door *Nicole*
#920704
dat is het juist ik heb een grote hond maar ontzettend lui!
Hij eet zelfs soms liggend (terwijl hij normaal uit de standaard eet)
Ik ga doen wat jullie zeggen meer van 1 soort weer ff snel opnieuw alles uitrekenen en dan de bestel lijst invullen
bedankt allemaal
Laatst gewijzigd door *Nicole* op di 04 mar 2008, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#920709
[quote="*Nicole*"]
dat is het juist ik heb een grote hond maar ontzettend lui!
Hij eet zelfs soms liggend (terwijl hij normaal uit de standaard eet)
Ik ga doen wat jullie zeggen meer van 1 soort weer ff snel opnieuw alles uitrekenen en dan de bestel lijst invullen
bedankt allemaal
[/quote]

Mijn honden eten ook vaak liggend. Dat is normaal bij zelf samengestelde voeding.
Door *Nicole*
#920747
ik wil iedereen bedanken die meegdacht heeft
het is een stuk makkelijker voor mij geworden dan ik in het begin dacht
Gebruikersavatar
Door Nitus
#921078
Je hebt een heel mooi menu 8)! Ik zou het alleen zoals al eerder gesuggereerd is het wat eenvoudiger maken, dat werkt wat prettiger ;).
Je kunt al deze vleessoorten en botten verdelen over bijvoorbeeld 3 of 4 weken. Dus dan ga je een menu over een wat langere periode maken. Lijkt veel werk, maar in praktijk valt dat heel erg mee.
Succes ermee! :)
Door Antonia
#925852
Dag Nicole,

Fijn dat je met Dibbes bent overgestapt naar het voeren van vers en wat leuk om je hier op Barfplaats weer tegen te komen.

Je menu ziet er goed uit. Toch wil ik, als aanvulling op de anderen, je nog iets meegeven. Ik zie dat je op twee dagen runderribben geeft. In mijn ogen zijn dat echt ongeschikte vleesbotten, zeker voor een beginnende barfhond. Ik zou daarvoor in de plaats echt iets anders geven.

Groetjes,
Tonny
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door