Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door dorinekok
#925127
Is het mogelijk dat je calcium kan over doseren. En dan bedoel ik calcium verkregen door vleesbotten en gemalen eieren. Ik geef Mouss die nog een beetje moet groeien elke dag een theelepeltje gemalen eierschaal. Dit boven op zijn gewone dieet van ongeveer 50% vleesbot etc.
Door Lizzy
#925129
dorinekok schreef: Is het mogelijk dat je calcium kan over doseren. En dan bedoel ik calcium verkregen door vleesbotten en gemalen eieren. Ik geef Mouss die nog een beetje moet groeien elke dag een theelepeltje gemalen eierschaal. Dit boven op zijn gewone dieet van ongeveer 50% vleesbot etc.
Dat is dus inderdaad teveel calcium. En daar zou ik je echt aan willen raden daar direct mee te stoppen. 50% vleesbot is echt ruim voldoende! En daar bovenop gemalen eierschaalpoeder is teveel. Echt veel te veel, want 1 theelepel eierschaalpoeder is goed voor 500 gram vlees.
Door dorinekok
#925133
Lizzy schreef: Dat is dus inderdaad teveel calcium. En daar zou ik je echt aan willen raden daar direct mee te stoppen. 50% vleesbot is echt ruim voldoende! En daar bovenop gemalen eierschaalpoeder is teveel. Echt veel te veel, want 1 theelepel eierschaalpoeder is goed voor 500 gram vlees.
Nu vergeet ik helemaal te vragen, waarom het dan teveel is. Ik dacht namelijk dat je alleen met calcium tabletten kon over doseren. Het is natuurlijk niet voor niks dat ik het vroeg maar de reden waarom is me eignenlijk nog niet duidelijk. Wordt een te veel niet automatisch afgebroken  net als bv vitamine c (waarover ik trouwens ook gemengde verhalen lees wat betreft wel of niet afbreken) ?
Door 202Spots
#925155
Van alleen eierenchaal kan je niet echt 'n overdose geven,maar wanneer je TEveel schaal bij de bot doet, dan zal de poop waarschijnlijk veel te hard worden toch?
Wanneer de vlees/bot verhouding goed is dan is het echt niet nodig om eierenschaal er boven op te gooien.
Mary's site over calcium toevoegen wanneer je geen botten gebruikt,
zegd dat de calcium tabletten waar Vit.D aan toe gevoegd is dan TEveel Vit.D

Add 800 to 1000 mg calcium per pound of food fed (cooked weight). You can use ground eggshell at the rate of 1/2 teaspoon per pound of food, or any other form of calcium is fine, including calcium carbonate, calcium lactate, calcium citrate and vegetable calcium, such as Animal Essentials Natural Calcium. If you use bone meal, add an amount that provides 1000 to 1200 mg calcium (more is needed than when using plain calcium due to the amount of phosphorus in the bone meal). Do not use supplements that contain vitamin D, as the amount will be too high. These guidelines are for adult dogs only, not puppies (contact me privately if you need feeding guidelines for puppies).
http://www.dogaware.com/dogfeeding.html#supplements
Laatst gewijzigd door mahuni op za 01 mar 2008, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door dorinekok
#925160
202spots schreef: Van alleen eierenchaal kan je niet echt 'n overdose geven,maar wanneer je TEveel schaal bij de bot doet, dan zal de poop waarschijnlijk veel te hard worden toch?
Wanneer de vlees/bot verhouding goed is dan is het echt niet nodig om eierenschaal er boven op te gooien.
Mary's site over calcium toevoegen wanneer je geen botten gebruikt,
zegd dat de calcium tabletten waar Vit.D aan toe gevoegd is TEveel Vit.D bevat.


Add 800 to 1000 mg calcium per pound of food fed (cooked weight). You can use ground eggshell at the rate of 1/2 teaspoon per pound of food, or any other form of calcium is fine, including calcium carbonate, calcium lactate, calcium citrate and vegetable calcium, such as Animal Essentials Natural Calcium. If you use bone meal, add an amount that provides 1000 to 1200 mg calcium (more is needed than when using plain calcium due to the amount of phosphorus in the bone meal). Do not use supplements that contain vitamin D, as the amount will be too high. These guidelines are for adult dogs only, not puppies (contact me privately if you need feeding guidelines for puppies).
http://www.dogaware.com/dogfeeding.html#supplements
dus jij zegt dat het te veel aan calcium dat ik heb gegeven vooral niet noodzakelijk was maar ook niet kwaadaardig???
Heb namelik ineens het gevoel dat ik iets ernstigs fout heb gedaan en wil dat meteen verhelpen.
Door Lizzy
#925173
Op zich wordt een teveel aan calcium dat de hond binnen krijgt door vleesbot uitgescheiden. Ook door een pup. Maar met 50% vleesbot voldoe je dus ruim aan de hoeveelheid calcium die je pup nodig heeft. Ik weet niet hoeveel vlees jouw pup op een dag eet, maar 1 theelepel eierschaalpoeder is dus fors. Zoals gezegd kun je daar 500 gram vlees mee balanceren. Verder weet ik ook niet of een teveel aan calcium door eierschaalpoeder net zo goed wordt uitgescheiden als bot. Als een teveel niet zo goed uit kan worden gescheiden als bot, dan geef je dus ruim teveel calcium. En een teveel aan calcium is voor een jonge hond/pup echt niet aan te raden. Vandaar dat ik zeg dat je er beter direct mee kunt stoppen. Ik snap eigenlijk niet zo heel goed wat je het idee heeft gegeven dat je vleesbot + eierschaalpoeder moet geven?
Door Antonia
#925175
petra-amsterdam schreef: Bij het geven van teveel calcium kunnen jonge honden van grote rassen ernstige verschijnselen van OCD, groeistoornissen van de groeischijven (soms met LPA) en enostosis  ( http://home.deds.nl/~herderfan/enostosis.html ) optreden.
Met deze stelling ben ik het slechts gedeeltelijk eens.
Bij het geven van teveel calcium uit calciumpreparaten kan deze calcium zijn ophopen (slaat als een soort van wolk neer) in de groeischijven en dat kan inderdaad tal van groeistoornissen veroorzaken.
Volgens mij gaat dit echter niet op voor calcium uit een lichaamseigen voedselbron zoals vleesbotten. In dit geval wordt het teveel aan calcium via de ontlasting weer uitgescheiden.
Met het geven van extra calcium (dus naast het normale percentage vleesbotten ook nog eierschalen) trek je de natuurlijke verhoudingen (bijvoorbeeld de calcium-fosforverhouding) uit balans. Het kan zijn dat er daardoor disbalans in de spijsvertering, dan wel in andere systemen gaat ontstaan. En aangezien in het lichaam alles met elkaar te maken heeft, kun je daardoor wel op andere fronten problemen krijgen. Bovendien loopt je het risico van keiharde ontlasting en dus op verstopping.
Door Lizzy
#925176
Antonia schreef: Met deze stelling ben ik het slechts gedeeltelijk eens.
Bij het geven van teveel calcium uit calciumpreparaten kan deze calcium zijn ophopen (slaat als een soort van wolk neer) in de groeischijven en dat kan inderdaad tal van groeistoornissen veroorzaken.
Volgens mij gaat dit echter niet op voor calcium uit een lichaamseigen voedselbron zoals vleesbotten. In dit geval wordt het teveel aan calcium via de ontlasting weer uitgescheiden.

Met het geven van extra calcium (dus naast het normale percentage vleesbotten ook nog eierschalen) trek je de natuurlijke verhoudingen (bijvoorbeeld de calcium-fosforverhouding) uit balans. Het kan zijn dat er daardoor disbalans in de spijsvertering, dan wel in andere systemen gaat ontstaan. En aangezien in het lichaam alles met elkaar te maken heeft, kun je daardoor wel op andere fronten problemen krijgen. Bovendien loopt je het risico van keiharde ontlasting en dus op verstopping.
Met het vetgedrukte ben ik het 200% eens. Maar ja, eierschaalpoeder komt daar wel als extra bovenop. En ik heb geen idee hoe goed dat teveel (want het is teveel) van eierschaalpoeder wordt uitgescheiden...

Hoe dan ook, ik denk niet dat je het risico moet lopen met een pup zoveel calcium te geven. Dat doet altijd meer kwaad dan goed.
Door dorinekok
#925214
jaja ik stop al!!! :D
hoe ik bij het idee kwam: Mouss is 10 maanden. Was redelijk ondervoed toen hij gevonden werd. Is wat aangesterkt maar nog steeds te mager bij ons gekomen.
twee jaar geleden vertelde een dierenarts me dat een opgroeiende hond wel voldoende calcium moet krijgen. Ik moest toen aan Babiche wat extra geven. Ik heb dat toen gedaan (in een prebarfperiode) door sojamelk met extra calcium te geven. Omdat Mouss een grote hond is, nog in de groei en wat ondervoed dacht ik hem met wat eischaalpoeder een extra zetje te geven in de goede richting. Het is niet zo dat ik gelezen heb dat dat moet. Ik heb het zelf bedacht. Het leek me een goed plan. Ik dacht: baat het niet dan schaadt het ook niet omdat het natuurlijke producten betreft. Ik heb trouwens geen harde ontlasting bij Mouss gevonden In tegendeel, Ik vind het juist wat aan de slappe kant. Ook daarom dacht ik dat het geen kwaad kon.  :-\
Door conleeuw
#925230
Antonia schreef: Met deze stelling ben ik het slechts gedeeltelijk eens.
Bij het geven van teveel calcium uit calciumpreparaten kan deze calcium zijn ophopen (slaat als een soort van wolk neer) in de groeischijven en dat kan inderdaad tal van groeistoornissen veroorzaken.
Volgens mij gaat dit echter niet op voor calcium uit een lichaamseigen voedselbron zoals vleesbotten. In dit geval wordt het teveel aan calcium via de ontlasting weer uitgescheiden.
Met het geven van extra calcium (dus naast het normale percentage vleesbotten ook nog eierschalen) trek je de natuurlijke verhoudingen (bijvoorbeeld de calcium-fosforverhouding) uit balans. Het kan zijn dat er daardoor disbalans in de spijsvertering, dan wel in andere systemen gaat ontstaan. En aangezien in het lichaam alles met elkaar te maken heeft, kun je daardoor wel op andere fronten problemen krijgen. Bovendien loopt je het risico van keiharde ontlasting en dus op verstopping.
helemaal gelijk, het is vooral het scheeftrekken van de verhouding calcium / fosfor die dit soort problemen aan de hand werken......... dus, gewoon lekker barf percentages aanhouden, als je iets te veel bot voer is er niets aan de hand ;)
Door dorinekok
#925233
enne even een sullig vraagje dan ::):
Ik heb het nu twee weken gedaan: dagelijks een extra lepeltje eischaal poeder. Kan dit nu al vreselijk kwaad? Ik bedoel moet ik me zorgen gaan maken?
Hoewel er vandaag lamskop op het menu stond heb ik Mouss toch maar een bak  vlees/pens/groente mengsel gegeven ::).
Door roefus
#925245
dorinekok schreef: enne even een sullig vraagje dan ::):
Ik heb het nu twee weken gedaan: dagelijks een extra lepeltje eischaal poeder. Kan dit nu al vreselijk kwaad? Ik bedoel moet ik me zorgen gaan maken?
Hoewel er vandaag lamskop op het menu stond heb ik Mouss toch maar een bak  vlees/pens/groente mengsel gegeven ::).
Aah....je wilde het dus EXTRA goed doen  :D :D :D  :P
50% vleesbotten vinden sommige rauwvoerders als rijkelijk veel.
Als het om 50/50 botten gaat (dus half vlees, half bot) dan geef je op zo'n moment tenslotte al 25% kaal bot.
En dát terwijl een prooidier maar op zo'n 15% kaal bot zit.
En waarschijnlijk laat men in de natuur van grote prooidieren ook nog wel eens wat bot liggen...
Dus je zit met 50% vleesbot al ruim veilig en voldoende.
Ik zou het niet overdoseren.
Misschien wordt een natuurlijke overdosis wel uitgescheiden en heeft het verder geen gevolgen, maar TE veel lijkt me gewoon teveel.

Alles komt goed met Mouss.... :) :) :)
Gewoon hem lekker voederen  :D
Hahaha....en jezelf een breuk draaien aan de zalmkoppen (ik las het ergens  ;)).
Heb je nog een leuke recente foto van het verwaarloosde manneke?
(ik denk lekker...dat hij allang niet meer ondervoed uitziet  :P)
Door dorinekok
#925255
pfff nee ik dacht ik weeg hem even vandaag: niet meer te tillen. En dat in 2 weken tijd. Hij is nu bijna 30 kilo. En dat vind ik heel mooi. Ik ben de hoeveelheid voer ook al aan het afbouwen zodat hij een beetje in balans blijft. Ik zal weer eens kijken of ik wat foto's kan opscharrelen.
En ja ik wil het waarschijnlijk weer te goed doen. En alles waar te voor staat....
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door