Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door vagebond
#922638
Een teckel van kennissen uit Frankrijk heeft een aantal jaar geleden leishomania opgelopen. Allemaal bulten, eerst dacht de da nog aan keelkanker, moest toen behoorlijk aan de medicijnen. Eerst is ie zelfs nog geopereerd aan die bulten bij zijn strottenhoofd omdat ze dachten dat het tumoren waren. Elke dag een injectie oa. Anderhalf jaar geleden is hij "gezond" verklaard. Echter, nu is de ziekte weer teruggekomen. Vanmorgen is er bloed geprikt. De lymfen zijn ook opgezet, daar is nu vanmiddag een punctie van genomen. De hond is koortsig, 39.8, timide en beweegt zich niet soepel. Ik weet niet het naadje van de kous van de medicijnen. En ik weet ook dat eenmaal die ziekte in het lichaam, je er nooit meer vanaf komt. Het is nog niet 100% zeker dat het leishomania is dat ie nu heeft, maar het neigt sterk al in die richting. Is er nog hoop voor deze teckel? Heeft iemand soortgelijke ervaring met deze zandvliegziekte? Graag reactie.
Door Fynn
#922646
Hoi

Ik weet van een ridgeback die het heeft,haar baasje heeft het hele verhaal op haar site gezet.
Deze mensen hebben een gite in Frankrijk die ze al jaren aan het opknappen zijn.
Dit is de link www.jukati.nl  en dan kijken bij Nangi dat is hun teefje.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Gebruikersavatar
Door Hitam
#922851
Er zijn twee medicijnen die gebruikt worden: allopurinol en glucantime. Voor het beste resultaat gebruik je beiden maar de glucantime in een lagere dosering dan in Nederland gebruikelijk is.
kijk ook op www.dierenhulpcadiz.nl
Door vagebond
#923222
Zou ik hun ook ondersteunende middelen kunnen adviseren? Uit de hoek van de Groene Os bedoel ik. En welke dan precies? Ze zijn deze week nog in Nederland, dan zou ik het nog voor hun kunnen bestellen. Ik las op de site van jukati dat ze ook ondersteunende natuurgeneeskundige middelen hebben gebruikt voor deze hond.
Door mcSnurk
#923254
ik geloof dat er ook een buitenlandse hondenforum is, misschien hebben die meer informatie. Of anders stichting galgo of spaanse windhonden, denk dat die hier ook meer informatie over hebben.
Door mutsie
#923282
er is een nieuw middel tegen leishmania en dat is milteforan.

Ik ben zelf nl. ook aan het kijken voor dit middel voor mijn hond.
zij heeft dit nu 4 jaar en was zeer ernstig ziek.

doordat ik medicatie heb gegeven: een combinatie allopurinol tabletten.
en injecties met Glucantime is ze weer helemaal opgeknapt.

echter nu is er dus dit nieuwe middel(en verwacht er geen wonderen van, want volgens mij geneest het nooit).

Zojuist kreeg ik een email van stichting aai. zij werken met een DA samen die zegt (ik weet het dus niet uit eigen ervaring) dat het goed werkt.
Het schijnt dit najaar te zijn vrijgegeven.

Maar ik neem aan dat de hond inmiddels medicatie heeft gekregen met allopurinol.

Het is belangrijk dat de lever en nierwaarden goed zijn.
Geef de hond in ieder geval solidago druppels om de nieren te ondersteunen.
En geef gerust een multivitaminetablet. (zijn er ook voor honden)


http://www.buitenlandsehonden.nl/forum/ ... a6414d6047

over de ziekte:
http://www.buitenlandsehonden.nl/forum/ ... hp?t=20809
Misschien kan je even mailen naar stichting aai:
[email protected] .
Zeg maar dat ik je doorgestuurd heb. (niet dat ik nou zo belangrijk ben, maar dan snapt ze het)

maar het is zeer belangrijk dat er meteen medicatie gegeven wordt!

karin
Door mutsie
#923289
ik lees eigenlijk dat het nog geen 100% zeker is dat het LM is?
Is er geen groot bloedonderzoek gedaan en een titer bepaald?

Misschien kunnen ze dan beter testen op Leishmania en Ehrlichiose.
Dan kan nogal eens samen voorkomen.
Het lijkt alsof de hond LM heeft maar blijkt Ehrlichiose te zijn. (ik weet niet precies hoe dat heet)
Dan wordt er behandeld tegen LM en dan helpt het niet.

Als het ehrlichia is dan wordt er direct een antibiotica gegeven, in geval van chronische ehrlichia dan is dit zeer moeilijk te genezen.

Ook bij LM is het zo dat de hond er oud mee kan worden, maar ook zeer ernstig ziek kan worden met de dood tot gevolg.

De hond moet ieder half jaar tot een jaar gecontroleerd worden.(bloedbeeld)



karin
Door vagebond
#923676
Vandaag hoorde ik dat de lever-en nierwaarden goed zijn, wachten is nog op de uitslag van de lymfepunctie. Op advies van puur natuur alvast weerstandscompositum besteld voor m. Hij krijgt nog geen medicijnen verder. Zaterdag gaan ze terug naar Frankrijk, dus volgende week gaan ze daar verder met hun eigen da. Hij is echt suffig, ligt de hele dag te liggen hier in de bench. Eten doet ie wel, loopt ook als een stokoude hond. Groeten Ingrid
Door mutsie
#923688
volgens mij wordt de test of op bloed (elisatest)gedaan of via een beenmergpunctie(dan weet je het zeker, maar belastend voor de hond)


hier vind je de testen.
http://www.dierenhulpcadiz.nl/html/leishmaniose.html

kan me niet voorstellen dat ze een punctie van de lymfeklieren doen?
de antistoffen zitten in het bloed en het beenmerg.


maar ja, ben geen DA, dus misschien zoeken ze toch iets anders?

maar in geval van LM is het echt zaak snel te handelen.



karin
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door