Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door hetty2
#922930
Na anderhalve maand geen brok meer te hebben gegeten is Paco ZO veranderd. Ze is actiever, zit mooi in de vacht en heeft nooit meer last van overgeven of diarree.
Zo langzamerhand wil ik van KKV overstappen naar Barf. Ze eet nu al regelmatig kippenvleugeltjes erbij en dat vindt ze heerlijk. Ze vermorzelt het keurig en verteert het goed. Ook krijgt ze af en toe wat geraspte groente of fruit erbij. Maar ja, nu wordt het tijd voor het echte werk, meer variatie, meer botten en natuurlijk de goede samenstelling.
Ik wil dan ook een bestelling gaan doen bij Herby zodat we eens lekker kunnen gaan experimenteren met wat mevrouw lekker vindt. Maar voordat ik een menuutje kan samenstellen, moet ik wel zeker weten dat alle 'ingredienten' geschikt zijn. Willen jullie met me meedenken of onderstaande vleesbotten geschikt zijn??
Het gaat om een schnauzertje van 10 maanden, 5,5 kg.

Kippenkarkas, kippenvleugels, kippenbout
Haas karkas, haasbout
Konijnvoorbenen
Eendennekken
Kwartel
Parelhoenkarkas
Eendagskuikens (als de kinderen niet kijken  ::) )

Door dan spiervlees en orgaanvlees van de grotere dieren (rund, schaap, geit, paard) te gaan gebruiken, heeft ze volgens mij heel wat variatie.
Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden. Ik wil voorzichtig aan doen met haar en haar geen te grote of te harde botten geven. Ook omdat ze naar mijn idee met deze vleesbotten al meer variatie heeft dan ze ooit heeft gehad met de brokken en de KVV. Maar toch blijf ik nog een beetje onzeker hierin.....
Door Eef+Stippels
#922938
Wat fijn dat paco zo is veranderd  :D

Wanneer ze nu al regelmatig kippenvleugeltjes krijgt en dit goed gaat, kun je inderdaad uitbreiden met kleine prooidieren.

De lijst die jij noemt is op zich goed, maar houdt er rekening mee dat bijvoorbeeld parelhoenkarkas best wat is, zo zijn er wel meer kleine prooidieren uit de lijst die wat hardere botten hebben zoals de bouten.

Ik zou vanuit jouw lijst als eerste de eendennekken geven, dat zal wel goed gaan aangezien ze kippenvleugeltjes gewend is. En eendagskuikenstjes zijn het zachtst dus die gaan waarschijnlijk ook prima. Daarna voorzichtig kijken hoe ze de rest vindt (als laatste zou ik de parelhoen geven).

En wanneer je dit inderdaad aanvult met spiervlees en orgaanvlees van rund/paard/schaap etc dan ziet het er prima uit!
Laatst gewijzigd door Eef+Stippels op di 26 feb 2008, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Happy Tail
#923076
Dian schreef: eendkarkas van herby is ook heel geschikt (mijn hond is ook klein, 7,5 kg).
denk wel dat je dan de ruggen moet nemen. OF geef jij (Dian) ook de hele karkassen aan rakker?
Als je de karkassen hebt, dan krijg je een karkas van rond de 800 gram. kan je wel klein maken natuurlijk, maar dan heb je waarschijnlijk te weinig vlees en te veel bot. Dus dan is het nog makkelijk op te lossen door er wat spiervlees of orgaanvlees bij te doen.
Je kunt nlangzaam beginne met kleine dieren en vooral verder dan met jonge dieren, zolas lamsribbetjes en geitenribben wel van erg jonge geitjes. dat je ze zelf bij wijze van door kunt buigen, dan is het niet te hard voor een beginner.
En ik zou even voorzichtig zijn met de hoeveelheid eendagkuikens, tis eigenlijk een ei met een vachtje  :D dus qua voedingswaarde niet heel bijzonder, maar kan wel lekker zijn!
Gebruikersavatar
Door Dian
#923136
die karkassen zijn niet zo heel erg kaal. Ik maak ze kleiner in stukken van zo'n 175 gr. Rakker doet het er goed op (geen keiharde ontlasting ofzo)
Door hetty2
#923255
Happy Tail schreef: En ik zou even voorzichtig zijn met de hoeveelheid eendagkuikens, tis eigenlijk een ei met een vachtje  :D dus qua voedingswaarde niet heel bijzonder, maar kan wel lekker zijn!
Haha, leuke interpretatie van een kuikentje. Voor de meeste mensen is een schattig kuikentje toch heeel wat anders als het ei waar ze en omelet van bakken. Barfen maakt je nuchter  :D
Ik zal die eenden-karkas ook eens gaan bestellen. Dat wordt dan inderdaad hakken, maar ik heb ooit in een slagerij gewerkt, dus dat moet lukken.
Die ribbetjes van een jong lam of een jonge geit... tsja, hoe weet je zo zeker dat het echt om een jong dier gaat?? Of geeft een goede leverancier daar een eerlijk antwoord op?? In ieder geval doe ik het nog niet bij deze bestelling, komt misschien wel over een paar maandjes...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door