Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door patrick & bullies
#922657
hoe zit dat nu met rauwe eieren? ik heb gelezen dat daar een enzym inzit dat vitamine b afbreekt.
ik geef ze 1 keer per week een rauw ei

groetjes patrick
Gebruikersavatar
Door Angelique
#922660
patrick & bullies schreef: hoe zit dat nu met rauwe eieren? ik heb gelezen dat daar een enzym inzit dat vitamine b afbreekt.
ik geef ze 1 keer per week een rauw ei

groetjes patrick
Vit. B....bedoel je niet Biotine = vit. H ?
Door Shaweca
#922662
patrick & bullies schreef: hoe zit dat nu met rauwe eieren? ik heb gelezen dat daar een enzym inzit dat vitamine b afbreekt.
ik geef ze 1 keer per week een rauw ei

groetjes patrick
Rauwe eieren mag je geven maar wel in zijn geheel.
een ei is mooi in evenwicht en zolang je complete eieren voert dan heft het elkaar op.
je moet wel heel veel eieren voeren wil je tekorten krijgen. ;)

Rauwe eieren bevatten juist veel goede stoffen. Bijv aminozuren en vitamines: A, B2, D en E.
Door 202Spots
#922664
hoe zit dat nu met rauwe eieren?
Genoeg topics ter beschikking wanneer je zelf even zoekt ??? ;)
Tik in 1 van deze onderwerpen:
Eieren
rauwe eieren
rauw ei
Over eieren
Ei, ei. ei
Rauwe eieren?
Eieren.
Ei met 2 dooiers als 2 eieren rekenen?
hoeveel eieren per week
ei
eitje door kvv???
Vraagje over eieren?
rauw ei .
ei met schaal of zonder
Door Lizzy
#923510
Even wat getalletjes op een rijtje:

avidine weegt 66000 gram/mol
biotine weegt 244,3 gram/mol

avidine weegt dus 270 maal zo zwaar als biotine

In eigeel zit 0,000052 % biotine
In eiwit zit 0,005 % avidine

In een gram eiwit zit dus 96 maal zoveel avidine als er biotine zit in een gram eigeel. Omgerekend naar aantallen moleculen zit er dan in een gram eigeel 270/96= 2,8 maal zoveel biotine als er avidine zit in een gram eiwit. Ik weet niet in welke verhouding eiwit en eigeel voorkomt in een ei, maar ga ik voor het gemak uit dat er twee maal zoveel eigeel in een ei zit als eiwit dan kom ik erop dat er in een eiwel 5,6 maal zoveel biotine-moleculen zitten als avidine-moleculen. Aangezien 1 avidine-molecuul 4 biotine-moleculen kan binnen blijft er dus netto altijd biotine over!

Bron: Sander, uit een van de oude topics op Barfplaats. En kortgezegd betekent dit dus dat je met een gerust hart een compleet rauw eitje kunt voeren. Meerdere per week zelfs.
Door Golum
#924170
Lizzy schreef: Even wat getalletjes op een rijtje:

avidine weegt 66000 gram/mol
biotine weegt 244,3 gram/mol

avidine weegt dus 270 maal zo zwaar als biotine

In eigeel zit 0,000052 % biotine
In eiwit zit 0,005 % avidine

In een gram eiwit zit dus 96 maal zoveel avidine als er biotine zit in een gram eigeel. Omgerekend naar aantallen moleculen zit er dan in een gram eigeel 270/96= 2,8 maal zoveel biotine als er avidine zit in een gram eiwit. Ik weet niet in welke verhouding eiwit en eigeel voorkomt in een ei, maar ga ik voor het gemak uit dat er twee maal zoveel eigeel in een ei zit als eiwit dan kom ik erop dat er in een eiwel 5,6 maal zoveel biotine-moleculen zitten als avidine-moleculen. Aangezien 1 avidine-molecuul 4 biotine-moleculen kan binnen blijft er dus netto altijd biotine over!

Bron: Sander, uit een van de oude topics op Barfplaats. En kortgezegd betekent dit dus dat je met een gerust hart een compleet rauw eitje kunt voeren. Meerdere per week zelfs.
Volgens mij klopt je rekensommetje niet helemaal of ik snap het niet..
Als avidine 270 is en biotine 96, dan is avidine toch 2,8 maal meer dan biotine?

En volgens wikipedia zit er meer eiwit in een ei dan eigeel; 60% van het ei bestaat uit het eiwit (hoofdbestanddeel ovalbumine), 30% uit de dooier, en 10% uit de eischaal.

Als ik het zo uitreken zit er veel meer avidine in een ei dan biotine..
Door Lizzy
#924171
Golum schreef: Volgens mij klopt je rekensommetje niet helemaal of ik snap het niet..
Als avidine 270 is en biotine 96, dan is avidine toch 2,8 maal meer dan biotine?

En volgens wikipedia zit er meer eiwit in een ei dan eigeel; 60% van het ei bestaat uit het eiwit (hoofdbestanddeel ovalbumine), 30% uit de dooier, en 10% uit de eischaal.

Als ik het zo uitreken zit er veel meer avidine in een ei dan biotine..
Het is niet mijn rekensommetje, het is een rekensommetje van Sander. Zie de oude discussie: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 423.0.html
Door Golum
#924182
Lizzy schreef: Het is niet mijn rekensommetje, het is een rekensommetje van Sander. Zie de oude discussie: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 423.0.html
Ik heb het rekensommetje van sander niet zo teruggevonden in de topic, zoals het er staat lijkt het echt alsof er veel meer avidine in een ei zit als biotine (ik kreeg bijna een hartverzakking  ;D)

Ik vond wel een antwoord waardoor ik weer rustig kon ademhalen  :D
chooky schreef: conclusie is :
men neme
1 gram avidine
1 gram biotine

In die ene gram avidine zitten een hoop moleculen avidine
In die andere gram biotine zitten een hoop moleculen biotine

Maar avidine is een grote molecuul (is erg zwaar :D relatief gezien dan) en biotine is maar een ukkepuk van een molecuul, dus zitten er in die ene gram biotine veel meer moleculetjes biotine dan dat er moleculetjes avidine in die gram avidine zitten.

vb,
stel er zitten 10 moleculen avidine in een gram avidine
dan zouden er zo'n 2700 moleculen biotine in een gram biotine zitten

(is officieel 'ietsje' meer, maar ik vind het rekenen met 10 tot de macht 23 enzo niet zo fijn ;D)



En dan nog wat het betekent voor het hele eierenverhaal. We waren tot de ontdekking gekomen dat er maar heel weinig (in grammen ) biotine in een ei zit, minder dan avidine. Als het dus om grammen zou gaan zou het betekenen dat er geen biotine voor opname door mens of dier meer over zou blijven, maar gelukkig  gaat het over moleculen en daar zitten er dus heeeeeeeeeeeel veel van in een eitje, veeeeeeel meer dan van avidine.
Oeps, nu wel het rekensommetje tegengekomen, die klopt dus denk ik niet helemaal  :-[
Laatst gewijzigd door Golum op do 28 feb 2008, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tiny
#924341
Ik heb net vanavond van Tannetje gehoord dat er in het eiwit een stof zit die vitaminen afbreekt maarrrrrr in het eigeel zit weer stof dat vitaminen opbouwt. Dus is een ei keurig in evenwicht. En voor alles geld, het is goed mits met mate.  :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door