Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Supermax
#921998
Zo, ik wil toch een poging wagen om echt te gaan barfen.
Nu zag ik bij Herby dat ze kant en klare mixen hebben dus leek het mij wel handig om daarmee te beginnen.
Het enige probleem is dat ik alles behalve goed ben in rekenen en er dus niet uitkom hoeveel de poezels moeten hebben.
Ik heb wel kunnen uitrekenen dat ze per week 2,25 kg krijgen (zijn drie poezen) (dus niet per poes he).
Dus dat zou betekenen:
1125 gr vlees/bot
450 gr vlees
337,5 gr orgaanvlees
337,5 gr bijproducten.

Nu zat ik dus te denken als menu voor 1 week het volgende:

Vleesmix 1 (60% rundvlees, 20% kipkarkas en 20% pens)
Kippenekken
kuikens (alleen voor Kruimel, de dames lusten deze niet)
Lever, hart en maagjes van kip, konijn of eend
Eieren
Vis

Week 2:

Vleesmix 2 (rund, schaap, geit hiervan kopvlees, spiervlees en orgaan, geen percentages)
Botmix (70%bot, 30% vlees)
eieren

En dan kwam ik eigenlijk niet verder.
Wat kan ik er nog meer bij doen en hoe kan ik alles makkelijk uitrekenen dat ze alles binnen krijgen wat ze nodig hebben?
Want ik wordt dus geen wijs uit al die percentages :(.

Groetjes,
Mieke
Door flin
#922224
heej, goed plan lekker vers!!

heb je al enig idee wat de poezels zoal lusten?
heb je al een aantal soorten vlees en orgaan geprobeerd? en eten ze al wat bot?

de meeste katten zijn helaas niet allemaal direct overtuigd van 't nut van vers.... ::)
er zijn katten die vinden de samengestelde mixen (kvv -kompleet-vers-vlees) prima te knagen, en hebben moeite om een karkasje weg te werken,
en zo zijn er ook katten die de mixjes weer helemaal nix vinden en eigenlijk liever gelijk aan een hele prooi beginnen

onze poezels heb 'k langzaam aan de kvv smuldier-kompleet gekregen, en ben van daaruit gaan kijken of we er langzaamaan echte barfspullen aan toe konden voegen,
dus ook stukjes lever, maagjes, en stukken kip-met-bot, of een stuk eend-met-bot, en weer wat later een hele duif....

totdat ze alles aten, en we uiteindelijk een gevarieerd menu konden samenstellen, zonder de smuldier

succes!
Door Supermax
#922619
Hoi,
Ze eten al een paar jaar KVV. Daarnaast krijgen ze van mij af en toe kippe-hartjes, -maagjes en -levertjes. Kuikens krijgen ze ook maar Kruimel is de enige die ze opeet, de dames vinden zichzelf te goed daarvoor.....
Verder af en toe kippenekken (als ik ze goedkoop kan krijgen) deze gaan er ook goed in. Vis krijgen ze ook af en toe (uit blik....).
Dus ze zijn wel wat gewend.
maar ja, ik zit nu dus met die percentages en hoeveelheden waar ik echt niet uit kom :(.
Groetjes,
Mieke
Door flin
#922775
ah, ze lusten al lekker wat dus!

als 'k 't nou goed begrijp wil je dus de kvv-mixjes combineren met barf-spullen zoals nekjes, en
hart-maag-lever en af en toe een ei, een blik-visje....
of wil je eigenlijk proberen naar 't prooidier-model van de barf toe te werken?

miss is't  handig om de vleesmix idd te combineren met de zelfgehaalde ingewanden, en eventueel aanvullen met nog wat vlees en/of karkas, en dat langzaamaan uitbreiden?
en eigenlijk denk ik dat de mix 2 miss wat onduidelijk is met wat voor ingewanden erin zitten?
dan word 't wel moeilijk om te weten wat ze uiteindelijk binnenkrijgen maar zolang je een complete mix voert en af en toe afwisselt, zullen ze zeker variatie genoeg binnenkrijgen

maar miss , naarmate je katten  iets meer vlees, karkas van verschillende diersoorten eten, je idd meer variatie in een menu kunt brengen en beter weet wat ze binnenkrijgen, en ook 'dus 't voordeel van lekker kluiven en knauwen aan 't vreten, mits je katzies dit willen natuurlijk...
.
anders zou je er nog over kunnen denken zelf vlees/karkas etc klein te hakken, of door een molen halen? dan heb je je eigen kvv...waarvan je precies weet wat erin zit... ;D ;D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door