Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door chooky
#9215
Ik zit net naar discovery te kijken. gaat over het fenomeen awareness tijdens naarcoses. Dus het feit dat je bewust meemaakt wat er gebeurt ipv dat je wegraakt. De chirurg heeft niets door.
Het gebeurt circa 40000 keer per jaar in de VS!!! Het gaat niet om het feit dat je pijn voelt, maar dat je dus kunt zien en horen wat er gebeurt.
Ik schat dus dat dit ook wel eens bij dieren gebeurt. En ik neem aan dat die daar ook een behoorlijk trauma aan over houden.
brrrrrr. Ik moet er niet aan denken!! :'( :-X
Gebruikersavatar
Door chooky
#9216
Het gaat niet om het feit dat je pijn voelt
Oeps :-X :-[ :-X soms dus wel!!!!!! :o :o :o
Laatst gewijzigd door chooky op ma 13 okt 2003, 22:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door chooky
#9217
volledige narcose bestaat uit 3 verschillende middelen, spierverslappers, slaapmidddelen en pijnstillers.
Als er problemen zijn werken de spierverslappers wel, maar de andere twee niet (of een van de andere twee)
Door sylvia
#9218
ja een paar jaar geleden had je hier op tv ook mensen die een zaak hadden tegen een ziekenhuis,omdat die mevrouw bewust met pijn haar keizersnede heeft doorstaan,terwijl ze met veel moeite haar tenen kon bewegen werd er geen acht op geslagen,eeeeeeeennnnnggggggg  :-X :-/ :-X :-/ :-X :-/
Door Jolly
#9219
ja het gebeurd ook in Nederland wel eens, helaas.

een kennis van mijn moeder moest een operatie aan haar benen ondergaan(weet niet waarom maarhet moest) ze heeft lopen janken van de pijn, want ze voelde ALLES, maar er werd totaal niet gekeken of ze nog wel onderzijl was. Als de artsen of in iedergeval diegene die de narcose in de gaten moest houden, dat wel hadden gedaan dan zagen ze haar ogen open en tranen bij het leven. Ze kwamen er pas achter toen de operatie klaar was. Het was zo nat bij haar hoofd.
Ze heeft het ziekenhuis en de desbetreffende artsen aangeklaagd en heeft gewonnen.
Maar ze heeft het weer mee moeten maken tijdens de keizersnede van haar 2de kindje, verdoving was ook niet goed gegaan, maar hier hadden ze het heel snel door en heeft ze het maar heel even gevoeld. Was een ander ziekenhuis.

Bah ik moet er niet aan denken
Gebruikersavatar
Door chooky
#9220
Ik las pas over een hondje wat na een operatie helemaal panisch was geworden voor mensen, maar vooral voor de dierenarts :-X :'(
Wie weet heeft dat beestje wel iets dergelijks mee moeten maken. Vreselijk
Door Jolly
#9221
lijkt me echt zo erg, voor mens maar voor dieren helemaal, want zij kunnen het ons naderhand niet rechtuit vertellen en dus zullen we het nooit weten.
Door avalon
#9222
Wat dieren betreft kan ik me heel goed voorstellen dat er dieren bij zijn die het bewust meemaken. In mijn stage bij de dierenarts ben ik meerdere malen bij een operatie geweest, vooral op tandensaneren reageerde alle honden. Ze probeerde echt weg te komen, helaas ging dit dan niet daar ze werden vastgehouden en de spieren verslaptwaren. Sommige reageren op de geluiden die de apparatuur maakt, bij andere zie je weer spiertrekkingen bij hechten. Dus eingelijk is het hetzelfde als bij mensen.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#9224
Bij mensen worden vaak aparte spierverslappers gebruik die als enige werking spierverslapping hebben. Bij dieren meestal niet, behalve bij paarden. Omdat ze dan ook stoppen met ademen en beademd moeten worden en dat vraagt weer extra dure apparatuur.

Bij dieren worden meestal slaapmiddelen gebruikt die tevens enigszins de spieren verslappen. Het zal dus bij dieren minder gauw voorkomen.

Dat ze toch bang worden kan komen omdat ze voor of na de operatie niet zo prettig behandeld worden of omdat de anaesthesie te licht was. Bij tandenreinigen worden ze vaak niet zo diep weggemaakt en daardoor reageren ze nog.
En sommige dierenartsen vinden anaesthesie maar eng en zijn bang dat hun patiënt niet meer wakker wordt en geven daarom een te lichte anaesthesie.
Door jeanne
#9225
ik weet nog dat freule een keer onder gehele narcose moest (haar anaalklieren werden verwijdert) . Vreselijk vond ik dat. Ik ben erbij gebleven totdat ze sliep. Mocht er verder niet bijblijven. Een paar uur later mocht ik haar ophalen en lag ze ergens aan een verwarmingsbuis gebonden in een koude kille ruimte (waar de paarden behandelt worden) Ze lag daar heel zielig op een oud stuk matras, met allemaal bloed. Vond het zo'n akelig gezicht, dat ik dit nooit meer wil. Als ze nu weer perse onder een gehele narcose zou moeten, ga ik echt naar een andere dierenarts hoor!
Door ine
#9226
Wat vreemd, Jeanne, ik heb altijd gedacht, dat dieren die uit een narcose komen, extra warmte nodig hebben!!
Ik snap helemaal wat je bedoelt!! Ik zou er zelfs nooit meer komen, bij die da!
Nu heb ik geloof ik best mazzel met mijn DA van nu. Vaak mag ik ook even mee lopen naar waar de geopereerde dieren liggen! Die zien er altijd goed verzorgd en schoon uit. Er staan ook altijd verwamingsplaten aan, bij de nog bijkomende dieren!
Door Lupa
#9227
toen mijn hondje geopereerd werd, vond ik haar ook erg zillig uit zien(met tranen kijk erna) maar het verblijf was goed.Het waren benchs met dekens en verwarming lampen. dus daar mag ik gelukkig niet over klagen.
Door jeanne
#9228
toen mijn hondje geopereerd werd, vond ik haar ook erg zillig uit zien(met tranen kijk erna) maar het verblijf was goed.Het waren benchs met dekens en verwarming lampen. dus daar mag ik gelukkig niet over klagen.
zal je nog een leuk verhaaltje vertellen.
Toen Freule laatst geholpen werd aan haar bultje, lag daar op het aanrecht een cavia bij te komen, gewoon op een handoekje! In dezelfde ruimte waar Freule geholpen werd!
Dit zie je dus niet als je je hond komt brengen en later weer mag ophalen.  :-/ Ik heb maar niks gezegt, maar dit was dus wel de laatste keer dat ik daar ben geweest! Moet alleen morgen terug voor de hechtingen, en dan is het bye bye! Ga wel naar Venray, daar zit ook een homeopathisch werken dierenarts heb ik gehoord. Maar vooralsnog hoop ik dat dit de laatste keer was dat ik met haar naar de da moet. Enten doe ik al 2 jaar niet meer.
Laatst gewijzigd door jeanne op wo 15 okt 2003, 20:54, 3 keer totaal gewijzigd.
Door Erna
#9229
Ik weet uit eigen ervaring hoe belangrijk het is op welke manier je de narcose ingaat en ben ervan overtuigd dat het bij dieren ook zo werkt. Verschillende keren ben ik zelf onder narcose gegaan en 1 keer is dat vreselijk misgegaan. In paniek ben ik onder zeil gegaan en in paniek kwam ik er weer uit ook. Ik kan vertellen dat dat zeker geen prettige ervaring is.

Ik zorg er altijd voor dat ik er zelf bij ben als 1 van mijn honden onder narcose moet. Ik kan ze dan geruststellen waardoor ze makkelijker in slaap raken. Vaak probeer ik er ook bij te zijn als ze wakker worden. Op deze manier heb ik het idee dat ik een onprettige ervaring toch iets dragelijker voor ze kan maken.

Een dierenarts die meedenkt en makkelijk is helpt trouwens ook. Wij mogen bijna altijd de operatie zelf ook meemaken.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door