Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door dorinekok
#921188
Ik kom een hoop informatie tegen over bananen maar niet eigenlijk wat ik er over weten wil: Hoe goed zijn bananen (voor je hond he!)? Hoeveel voegt het toe (en waarvan) als ik dagelijks een halve of hele banaan geef?
Ik heb namelijk een keer gehoord dat in een banaan alles zit wat je nodig hebt. Ik geloof dat eigenlijk niet zo maar vind geen info om het te staven.
Ik snap dat ik de bestanddelen van bananen kan gaan uitzoeken maar dan weet ik nog niet in hoeverre dat iets of veel of genoeg toevoegt voor honden.
Door conleeuw
#921192
Nutritional value per 100 g (3.5 oz) raw banana
Energy 90 kcal  370 kJ
Carbohydrates    22.84 g
- Sugars  12.23 g
- Dietary fiber  2.6 g 
Fat 0.33 g
Protein 1.09 g
Vitamin A equiv.  3 ?g  0%
Thiamin (Vit. B1)  0.031 mg  2%
Riboflavin (Vit. B2)  0.073 mg  5%
Niacin (Vit. B3)  0.665 mg  4%
Pantothenic acid (B5)  0.334 mg  7%
Vitamin B6  0.367 mg 28%
Folate (Vit. B9)  20 ?g  5%
Vitamin C  8.7 mg 15%
Calcium  5 mg 1%
Iron  0.26 mg 2%
Magnesium  27 mg 7%
Phosphorus  22 mg 3%
Potassium  358 mg  8%
Zinc  0.15 mg 1%

er zit wel heelwat in bananen, maar een banaan per dag aan je hond voeren lijk mij niet handig bovendien valt het niet onder de normale/natuurlijke dieet van de hond, af en toe een stukje kan geen kwaad, maar ik zou het niet standaard dagelijks voeren  :-\
Door dorinekok
#921214
oké. Dat is dan duidelijk. Ik wist niet dat je het niet dagelijks kon voeren. Niet dat ik dat deed hoor maar goed, er zijn nog wel meer blinde vlekken.
Door conleeuw
#921216
dorinekok schreef: oké. Dat is dan duidelijk. Ik wist niet dat je het niet dagelijks kon voeren. Niet dat ik dat deed hoor maar goed, er zijn nog wel meer blinde vlekken.
kijk, er zal ongetwijfeld wel ergens iemand zijn die dagelijks bananen aan hun hond voeren, ik denk ook niet dat de hond dan meteen dood neervalt. maar....... wij zitten hier met z'n allen omdat wij er in geloven dat onze honden horen te eten waar ze voor bedoeld zijn, dus vers vlees.... en dat is een banaan niet :-\ ;D
Door dorinekok
#921328
ho ho, ik weet dat je het goed bedoelt maar ik was ook niet van plan elke dag bananen te voeren. Ik vroeg het me gewoon af of het klopte dat het zo goed zou zijn.
Trouwens, als je de "natuurlijke" manier van voeren zou aanhouden, kan er nog veel meer niet dat toch door veel barfers wel gegeven wordt. Neem bv alle groentes die gegeven worden en alle supplementen. Ik zie bananen misschien op de zelfde manier: een aanvulling, wat lekkers dat ook nog goed voor je is.
Misschien zijn er trouwens wel wilde tropenhonden die bananen eten... hahaha, geintje! ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#921343
dorinekok schreef: ho ho, ik weet dat je het goed bedoelt maar ik was ook niet van plan elke dag bananen te voeren. Ik vroeg het me gewoon af of het klopte dat het zo goed zou zijn.
Trouwens, als je de "natuurlijke" manier van voeren zou aanhouden, kan er nog veel meer niet dat toch door veel barfers wel gegeven wordt. Neem bv alle groentes die gegeven worden en alle supplementen. Ik zie bananen misschien op de zelfde manier: een aanvulling, wat lekkers dat ook nog goed voor je is.
Misschien zijn er trouwens wel wilde tropenhonden die bananen eten... hahaha, geintje! ;)
In je openings bericht vraag je zelf wat het zou toevoegen als je dagelijks een halve/hele banaan zou voeren, dus lijken de antwoorden die daarop gebaseert zijn me logisch. Hier krijgen ze ook wel eens een banaan, een stuk of drie met z'n negenen en dan zijn het niet eens wilde tropenhonden. Ik zie het maar als een gezond tussendoortje net zoals ze wel vaker fruit als tussendoortje krijgen.

Je andere opmerking over "de natuurlijke manier van voeren aanhouden" en dan over groenten en supplementen beginnen vind ik binnen dit onderwerp ronduit flauw. Groenten zijn wat anders dan een banaan. En supplementen worden in de regel alleen gegeven als de hond niet 200% op orde is.
Nu kunnen we zeker ook nog wachten op het softijsje ::)
Door senna-husky
#921368
ik dacht dat het over de maag inhoud van een prooidier ging  .daarom moet het ook in een blender toch ??? en als dat prooidier nu eens een aapje is dan valt banaan toch ook onder de maag inhoud  ;)
Door dorinekok
#921408
haha nou zeg! Ik hoor gewoon dat het heeeeel gezond is voor honden om bananen te geven. Ik heb daarover twijfels. Ik deel die twijfel hier en heb ook wel goed antwoord gekregen hoor! Misschien was mijn vraagstelling niet helemaal duidelijk maar goed.
Of misschien heb ik op de verkeerde manier conleeuws antwoord gelezen. Het klonk nogal veroordelend: "honden horen te eten waarvoor ze bedoeld zijn." Ik ben het daar roerend mee eens natuurlijk, maar een paar uur geleden las ik het op een andere manier. Kan gebeuren. Niet flauw bedoeld om te zeggen dat we honden ook andere dingen geven. Ik sta daar nog steeds achter. WE geven ze om te supplementeren/aan te vullen wat we aan prooidier niet kunnen krijgen.
Ik bedenk me trouwens dat ik niet helemaal volledig ben geweest in mijn vraagstelling: Omdat we een hond erbij hebben die nogal ondervoed was hoopte ik dat ik hem met een banaantje extra wat extra's kon geven waar hij wat aan zou hebben.
Gebruikersavatar
Door pike
#921580
dorinekok schreef: haha nou zeg! Ik hoor gewoon dat het heeeeel gezond is voor honden om bananen te geven. Ik heb daarover twijfels. Ik deel die twijfel hier en heb ook wel goed antwoord gekregen hoor! Misschien was mijn vraagstelling niet helemaal duidelijk maar goed.
Of misschien heb ik op de verkeerde manier conleeuws antwoord gelezen. Het klonk nogal veroordelend: "honden horen te eten waarvoor ze bedoeld zijn." Ik ben het daar roerend mee eens natuurlijk, maar een paar uur geleden las ik het op een andere manier. Kan gebeuren. Niet flauw bedoeld om te zeggen dat we honden ook andere dingen geven. Ik sta daar nog steeds achter. WE geven ze om te supplementeren/aan te vullen wat we aan prooidier niet kunnen krijgen.
Ik bedenk me trouwens dat ik niet helemaal volledig ben geweest in mijn vraagstelling: Omdat we een hond erbij hebben die nogal ondervoed was hoopte ik dat ik hem met een banaantje extra wat extra's kon geven waar hij wat aan zou hebben.
Persoonlijk zou ik een ondervoede hond liever extra vlees geven dan een zetmeel/koolhydraatrijke banaan.
Overigens mis ik in het rijtje voedingsstoffen de kalium, bananen schijnen daar nogal rijk aan te zijn.
Door *Nicole*
#921656
Dibbes bedelt zich rot om een baan eens per week. Hij vind het heerlijk. en meestal op zaterdag is het bij ons marktdag kom ik thuis met groentes, vlees en bananen en meneer ligt netjes in de keuken te gluren want stel je voor er valt iets

Die van mij vind het echt heerlijk een banaantje
Door 202Spots
#921668
Ik heb 'n tijd ook fruitmix gemaakt,waar ze elke dag 'n paar eetlepels van kregen, door de cottage cheese en notenmix erbij.
Daar zat ook altijd banaan door, ik heb altijd hele rijpe bananen gebruikt die om zo te eten TE rijp waren,maar precies goed voor de fruitmix.
Tegenwoordig krijgen ze gewoon 'n paar happies van de banaan die ik eet.
Door Batatinha
#921680
Fruit, en in het speciaal bananen zijn de reden dat mijn hond groentemix eet, want hij vindt het eigenlijk maar niks.
Ik zou zeker niet elke dag eem hele banaan voeren. De redenen daarvoor zijn hierboven al genoemd door medebarfers.
Alles waar TE voor staat is in de regel niet gezond.
Een keer een hele banaan is niet erg denk ik, maar variatie is wel de sleutel tot gezonde voeding.
Ik laat de banaan ook regelmatig uit de groentemix er zijn zoveel andere lekkere opties.

Groetjes Marieke
Gebruikersavatar
Door pike
#921705
Aangezien ik de groentemix bij het vlees geef doe ik er nooit iets van fruit door. En als ik ze het fruit zo geef, zij ze 5 minuten bezig er zelf puree van  te maken :-X  ::) maar opeten? vergeet het maar!
Door robbiekomvoor
#921758
conleeuw schreef: Nutritional value per 100 g (3.5 oz) raw banana
Energy 90 kcal  370 kJ
Carbohydrates    22.84 g
- Sugars  12.23 g
- Dietary fiber  2.6 g 
Fat 0.33 g
Protein 1.09 g
Vitamin A equiv.  3 ?g  0%
Thiamin (Vit. B1)  0.031 mg  2%
Riboflavin (Vit. B2)  0.073 mg  5%
Niacin (Vit. B3)  0.665 mg  4%
Pantothenic acid (B5)  0.334 mg  7%
Vitamin B6  0.367 mg 28%
Folate (Vit. B9)  20 ?g  5%
Vitamin C  8.7 mg 15%
Calcium  5 mg 1%
Iron  0.26 mg 2%
Magnesium  27 mg 7%
Phosphorus  22 mg 3%
Potassium  358 mg  8%
Zinc  0.15 mg 1%

er zit wel heelwat in bananen, maar een banaan per dag aan je hond voeren lijk mij niet handig bovendien valt het niet onder de normale/natuurlijke dieet van de hond, af en toe een stukje kan geen kwaad, maar ik zou het niet standaard dagelijks voeren  :-\
    wat is daar mis mee dan? 
Door Lizzy
#921766
robbiekomvoor schreef:     wat is daar mis mee dan? 
Ik denk dat veel mensen die zelf samenstellen een soort van voorzichtig zijn geworden met koolhydraten. Omdat deze in grote hoeveelheden ronduit schadelijk zijn voor de hond. Maar, we hoeven ook niet door te slaan. Een beetje koolhydraat is niks mis mee. En bataan, aardappel en banaan zijn qua koolhydraat in de verste verte niet te vergelijken met bijvoorbeeld rijst. 100 gram banaan (of bataat) bevat iets van 23 gram koolhydraat. Terwijl 100 gram rijst 79 gram koolhydraat bevat. Ik geef dus liever banaan, bataat, pompoen of aardappel dan rijst.

Daarnaast bevat banaan inderdaad veel kalium en ook ijzer. Met andere woorden: voor een gezonde hond is banaan een prima fruitsoort. Honden met suikerziekte of kanker: die geef je ander fruit.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door