Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#920980
Ik heb gelezen dat er van lever niet teveel gegeven mag worden per week en voor Max betekent dat ongeveer maximaal 80 gram. Nu heb ik de lever gedroogd en krijgen ze het als beloning. Hoe moet ik die gedroogde lever dan berekenen in het menu of hoeft dat niet omdat het qua gewicht bijna niets meer is?

Grtz, Daisy
#920985
Op vakantie verleden jaar had ik ook gedroogd orgaanvlees mee.
Ik heb het toen omgerekend. Dus vers gewicht gewogen, en het gedroogd gewicht gewogen. Wanneer er bijvoorbeeld maar 25% van het oorspronkelijke gewicht overbleef, heb ik hun normale portie door 4 gedeeld. Dus als ze vers 100 gram krijgen, kregen ze op vakantie 25 gram gedroogd.  ;) Ik had namelijk begrepen dat er in gedroogde lever nog veel voedingsstoffen zitten. Een ons gedroogd schijnt meer te bevatten dan een ons vers.  ;)
#921090
pike schreef: Op vakantie verleden jaar had ik ook gedroogd orgaanvlees mee.
Ik heb het toen omgerekend. Dus vers gewicht gewogen, en het gedroogd gewicht gewogen. Wanneer er bijvoorbeeld maar 25% van het oorspronkelijke gewicht overbleef, heb ik hun normale portie door 4 gedeeld. Dus als ze vers 100 gram krijgen, kregen ze op vakantie 25 gram gedroogd.  ;) Ik had namelijk begrepen dat er in gedroogde lever nog veel voedingsstoffen zitten. Een ons gedroogd schijnt meer te bevatten dan een ons vers.  ;)
Echt waar? Oh nou dan is het goed dat ik dat weet, want ik dacht eerder het tegenovergestelde. Bedankt weer! :)
#921093
Volgens mij mag een hond best wel wat lever hebben.
Liefst niet de meest vervuilde.
Ik houd zelf 50 gam per 10 kg. gewicht van de hond aan (minimaal).
Dus Roefus van 43 kilo krijgt zeker 250 gram wekelijks, en Lara van 15 kilo krijgt zeker 75 gram.
Maar meestal is het meer.
Ik vind lever een belangrijk onderdeel van het menue.
Meestal verdeel ik 'n pond tussen beiden.

Ik geloof ook niet dat 'gedroogde lever' meer nutriënten levert.
Sommige zullen wat geconcentreerder zijn, andere minder.
#921107
een ons gedroogde lever bevat meer voedingsstoffen dan verse, simpelweg omdat een ons gedroogde lever ooit vier ons verse was; zie ook in dit topic:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg614981

maar hoe dan ook, om op je oorspronkelijke vraag terug te komen, gedroogd spul wat ik geef als beloningssnoepjes, of het nou spiervlees of orgaanvlees is van wat voor aard dan ook, dat trek ik niet van hun voer af. Dat is dan gewoon extra. Zelf gebruik ik meestal long en pens gemixt.
Laatst gewijzigd door pike op za 23 feb 2008, 00:14, 1 keer totaal gewijzigd.
#921111
maar hoe dan ook, om op je oorspronkelijke vraag terug te komen, gedroogd spul wat ik geef als beloningssnoepjes, of het nou spiervlees of orgaanvlees is van wat voor aard dan ook, dat trek ik niet van hun voer af. Dat is dan gewoon extra. Zelf gebruik ik meestal long en pens gemixt.
[quote][/quote]

Zo doe ik het ook ;)
#921122
pike schreef: een ons gedroogde lever bevat meer voedingsstoffen dan verse, simpelweg omdat een ons gedroogde lever ooit vier ons verse was; zie ook in dit topic:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg614981

maar hoe dan ook, om op je oorspronkelijke vraag terug te komen, gedroogd spul wat ik geef als beloningssnoepjes, of het nou spiervlees of orgaanvlees is van wat voor aard dan ook, dat trek ik niet van hun voer af. Dat is dan gewoon extra. Zelf gebruik ik meestal long en pens gemixt.
Uit dat topic blijkt dat eiwitten, enzymen en vitamines geconcentreerder zijn in gedroogde toestand.
En vrijwel behouden blijven.
Maar ze nemen natuurlijk niet TOE, je kunt het terug-rekenen naar de oorspronkelijke verse lever.

Als ik uitsluitend 'gedroogde lever' zou geven als beloning...en dat zou een aanzienlijke hoeveelheid zijn...mwa...dan zou ik het wél in de berekening meenemen.
#922275
pike schreef: Op vakantie verleden jaar had ik ook gedroogd orgaanvlees mee.
Ik heb het toen omgerekend. Dus vers gewicht gewogen, en het gedroogd gewicht gewogen. Wanneer er bijvoorbeeld maar 25% van het oorspronkelijke gewicht overbleef, heb ik hun normale portie door 4 gedeeld. Dus als ze vers 100 gram krijgen, kregen ze op vakantie 25 gram gedroogd.  ;) Ik had namelijk begrepen dat er in gedroogde lever nog veel voedingsstoffen zitten. Een ons gedroogd schijnt meer te bevatten dan een ons vers.  ;)
Mits het op 50 graden gedroogd is  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door