Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door audier
#920792
Maakt het uit wat voor soort pens je geeft? Van welk dier bedoel ik.....Ik geef nu eigenlijk altijd runderpens.

Groetjes, Karin
Door Nynke
#920799
hoi Karin, ik heb geen flauw idde, maar ik heb me dat laatst ook afgevraagd :D :D  ik voer ook altijd runderpens ::)
Door Malamoods
#920800
Als je ander orgaan geeft van andere dieren maakt 't volgens mij niet zoveel uit toch? Zelf voer ik runderpens, maar ook lamspens. zodat ik dan bijv. ook eens runderhart kan voeren en ik de diersoorten mooi af kan wisselen... Of er kwalitatief ook verschil zit in lamspens/runderpens weet ik eigenlijk niet. Iemand die dat wel weet?

Rachel
Door Red_Hunter
#920801
Ik geef soms schapenpens :puke: en soms runderpens, maar of het wat uitmaakt weet ik ook niet.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#920808
audier schreef: Maakt het uit wat voor soort pens je geeft? Van welk dier bedoel ik.....Ik geef nu eigenlijk altijd runderpens.

Groetjes, Karin
Als je afwisseling verder genoeg is dan volstaat één soort pens. Hier is het ook meest runderpens, met soms ter afwisseling een schapepensje, maar ik ga ze er niet speciaal voor kopen. Ik geef b.v. ook 2 of 3 soorten hart, denk dat er qua nutriënten toch wel verschil inzit, anders zou algehele afwisseling uberhaupt overbodig zijn.
Door audier
#920838
Angelique schreef: Als je afwisseling verder genoeg is dan volstaat één soort pens. Hier is het ook meest runderpens, met soms ter afwisseling een schapepensje, maar ik ga ze er niet speciaal voor kopen. Ik geef b.v. ook 2 of 3 soorten hart, denk dat er qua nutriënten toch wel verschil inzit, anders zou algehele afwisseling uberhaupt overbodig zijn.
Nou....dat bedoelde ik ook juist te vragen...over het algemeen is een runderpens natuurlijk "ouder" dan een lamspens bijvoorbeeld maar wil dat dan ook direkt zeggen dat er in de runderpens meer "goede" stoffen zitten of juist in het lam omdat het jonger is of praat ik nu wartaal? Het kwam ook zo maar in me op hoor...het werkt misschien wel helemaal niet zo.

Groetjes, Karin
Door Happy Tail
#920849
hier rund, schaap en lams pens. Ik wissel het een beetje af
Nu ik bij Herby lekker vuilige schaap en runderpens kan krijgen neem ik minder lamspens van IC mee dat wel. Baya maakt het niets uit, slobbert het allemaal net zo makkelijk naar binnen.
Dus als je pens zou geven aan een hond die er ook wat voor wil doen zou ik ook de oudere diersoorten nemen.
Hier wordt het gewoon kokhalzend en zo groot mogelijk naar binnen gewerkt. Dus hier gaat dat verhaal niet op >:(
Gebruikersavatar
Door Angelique
#920901
audier schreef: Nou....dat bedoelde ik ook juist te vragen...over het algemeen is een runderpens natuurlijk "ouder" dan een lamspens bijvoorbeeld maar wil dat dan ook direkt zeggen dat er in de runderpens meer "goede" stoffen zitten of juist in het lam omdat het jonger is of praat ik nu wartaal? Het kwam ook zo maar in me op hoor...het werkt misschien wel helemaal niet zo.

Groetjes, Karin
Neuh, wartaal praat je niet, want kalfsvlees is ook wat armer dan rundvlees. Maar tussen een lams/schaappens en runderpens zal best meer verschil in zitten dan alleen de smaak en de aanhangende smur. Dus jong/oud is wel een gegeven apart, gunstig bij rundvlees ten opzichte van kalfsvlees, maar weer ongunstig als je het over lever hebt.
Door audier
#920930
Angelique schreef: Neuh, wartaal praat je niet, want kalfsvlees is ook wat armer dan rundvlees. Maar tussen een lams/schaappens en runderpens zal best meer verschil in zitten dan alleen de smaak en de aanhangende smur. Dus jong/oud is wel een gegeven apart, gunstig bij rundvlees ten opzichte van kalfsvlees, maar weer ongunstig als je het over lever hebt.
Dus lever van zo'n jong mogelijk dier geven? Ivm afvalstoffen bedoel je?

Groetjes, Karin
Gebruikersavatar
Door Angelique
#921549
audier schreef: Dus lever van zo'n jong mogelijk dier geven? Ivm afvalstoffen bedoel je?

Groetjes, Karin
Ja klopt, hoe ouder het dier hoe meer die lever voor de kiezen heeft gehad. Ik gebruik daarom het meest kiplever. Lamslver krijg ik hier soms als bonus bij de slager, dus die gebruiken we ook van harte en als er niks anders meer is dan maar wat runderlever maar die is ook niet van echt ouwe koeien. (want die zijn niet te knagen, dus die slacht mijn slager niet)
Door audier
#921557
Zo ver had ik er nog niet over nagedacht..... maar er zit wat in natuurlijk. Nou wil het toeval dat ik kippenlever besteld had dus dat komt dan mooi uit. Had wel nier van een rund... :)

Groetjes, Karin
Door Lizzy
#921767
Ik gebruik biologische lever. Dat bevat minder schadelijke stoffen omdat biologische koeien per definitie anders gevoerd worden en er anders met medicijnen wordt omgegaan. Mijn honden vinden niet-biologische lever niet te eten en biologische lever gaat er in als ketellapper!
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#921774
Ach afwisseling kan nooit kwaad denk ik maar in principe eten ze hier ook alleen runderpens.
Door Lizzy
#921790
audier schreef: Maakt het uit wat voor soort pens je geeft? Van welk dier bedoel ik.....Ik geef nu eigenlijk altijd runderpens.

Groetjes, Karin
Ja, hier vooral runderpens en heel af en toe schaap.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door