Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door audier
#919565
We hebben net een groentemix gemaakt....het bevat de volgende groenten.

500 gram koolraap
500 gram wortelen
350 gram broccoli
190 gram sla
100 gram alfalfa
350 gram bloemkool
300 gram gourgette
7 tenen knoflook

Is dit een beetje ok volgens jullie?
Heb het trouwens in de blender gedaan en het is wel een soort babyvoeding geworden....is het de bedoeling dat het zo fijn wordt? Of maakt dat niet uit....had ergens gelezen dat het niet te grof mocht zijn....

Groetjes, Karin
Door Lizzy
#919590
Baby-voeding-fijn is prima.

Nou, ik ben benieuwd of ze het lust! Ik zou zeggen: begin met kleine beetjes en meng het een uurtje voordat je het gaat geven al met het vlees of orgaanvlees. Of had ik dat al gezegd? Volgens mij wel he? ;D

Je mix ziet er prima uit hoor. Er zit wat veel kool in. Koolraap en broccoli en bloemkool zijn alle drie koolsoorten. En een beetje weinig bladgroente. Maar, je kunt deze mix gewoon opmaken hoor, geen probleem. Als ze alleen wat windjes gaat laten: dan weet je waar het van komt, van de kool ;D

Ik zou je aan willen raden om in de volgende mix helemaal geen kool te verwerken en wat meer bladgroente te doen (bijvoorbeeld andijvie, waterkers, paksoi, peterselie, etc). Dan wissel je mooi af en kan ze even bijkomen van de grotere hoeveelheid kool ;D. De mix erop kun je wel weer gewoon wat kool doen, maar ik zou dan zelf kiezen om er wat minder in te doen.
Door 202Spots
#919593
Ziet er lekker uit hoor,en ja...het moet allemaal gepureerd zijn.
En wanneer je volgende keer 'n struik andijvie inplaats van sla gebruikt,en of 'n andere bladgroente erbij doet dan is het nog beter!
De donkere sla soorten kan eventueel wel,maar ijsberg sla heeft geen voedings waardes.

oops gelijk met Lizzy..
Door audier
#919605
Ik had zoveel groenten gehaald dat ik een hele grote bak vol had....had wel andijvie meegenomen maar dus niet gebruikt en ook witlof. Maar omdat het al zoveel was dus maar weer in de koelkast gedaan voor ons zelf... ;)

En ik had ook een ons in een voerbak gedaan en aan haar gegeven en ze at het!l!
De rest lag op de loer om te kijken wat zij kreeg dus het ging er al lipoptrekkend in....stel je voor dat een ander het inpikt!!
Verwacht dat het geen probleem is dus :)

En er zit inderdaad donkere sla in...geen ijsberg...dat had ik al ergens gelezen.

Groetjes, Karin
Door Lizzy
#919612
audier schreef: Ik had zoveel groenten gehaald dat ik een hele grote bak vol had....had wel andijvie meegenomen maar dus niet gebruikt en ook witlof. Maar omdat het al zoveel was dus maar weer in de koelkast gedaan voor ons zelf... ;)
Ook lekker, het zelf opeten ;D
En ik had ook een ons in een voerbak gedaan en aan haar gegeven en ze at het!l!
De rest lag op de loer om te kijken wat zij kreeg dus het ging er al lipoptrekkend in....stel je voor dat een ander het inpikt!!
Verwacht dat het geen probleem is dus :)
Kijk, dat is goed nieuws. Nou, en dan kun je nu gaan kijken hoe ze het er op doet. Ik ben benieuwd!
En er zit inderdaad donkere sla in...geen ijsberg...dat had ik al ergens gelezen.

Groetjes, Karin
Op zich geen ramp hoor, af en toe wat ijsbergsla erin maar het heeft (wat Dory al aangeeft) geen voedingswaarde. Donkere sla bevat meer. Dingen als waterkers zijn ook erg rijk aan voedingsstoffen. En witlof is weer erg goed voor de darmflora!
Door Toni
#919796
Kun je andijvie dan zo fijn malen dan?  ::)

Heb het zelf één keer gehad in de mixer fijngemalen
en daarna wou ik het zelf ff uitproberen omdat het zo
raar sterk luchtje eraan zat, nou het was niet meer te
pruimen zeg, heb het weggegooid. Echt heel sterk van smaak
iig geen andijvie smaakje  :D

Daarom, hebben jullie daar dan geen last van?  :)
Door 202Spots
#919873
[quote="Toni"]
Kun je andijvie dan zo fijn malen dan?  ::)
Heb het zelf één keer gehad in de mixer fijngemalen
en daarna wou ik het zelf ff uitproberen omdat het zo
raar sterk luchtje eraan zat, nou het was niet meer te
pruimen zeg, heb het weggegooid. Echt heel sterk van smaak
iig geen andijvie smaakje  :D

Daarom, hebben jullie daar dan geen last van?   :)
[/quote]

Ik doe altijd andijve door de groentemix en 't is me nooit opgevallen dat het anders ruikt, maar ik heb eigenlijk nooit geproeft of 't gemalen anders zal smaken.
Ik geef het wel samen met 'n stelletje andere groentes allemaal door elkaar,misschien dat het dan bij jou ook beter zal smaken?
Gebruikersavatar
Door pike
#919904
Ik heb ook altijd andijvie in de groentemix zitten en heb er nog nooit een raar luchtje aan gehad. In het begin proefde ik ook nog weleens een vinger omdat ik wou weten of zo'n veelsoortige mix naar mensen-maatstaf wel te pruimen was. En ik vond het nooit vies smaken. 
Ik heb maar een keer gehad dat het niet zo lekker rook, toen had ik er snijbiet (dat zijn van die mooie donkergroene bladeren) doorheen gedaan. En ook de honden vonden de mix toen maar zozo, dus dat koop ik niet meer.
Door Toni
#919931
Misschien een miskoopje die ik had.
Zal wel, aangezien bij jullie het wel steeds goed verloopt.
Maar het was me toen opgevallen, en het rook gewoon ontzettend sterk, zodoende dat ik het proefde.

Oke, zal het nogmaals proberen, en dan kijken hoe of wat.

Iig bedankt voor de antwoorden  ;D
Door Lizzy
#920007
[quote="audier"]
Waterkers hadden ze hier in de supermarkt niet.....of haal je dat ergens anders?
[/quote]

Ik haal het bij de Albert Heijn. Het zijn zakjes biologische waterkers.
Door Mevroi Kruim
#920083
Met een staafmixer krijg je de mix echt goed fijn, met een handmixer met gardes niet.
Mijn honden zijn bepaald niet weg van andijvie, een paar blaadjes in de mix gaat maar meer vindt Kátur niet te knagen. Spinazie eet 'ie dan weer wel  :D
Door Nynke
#920965
ik heb vandaag ook groentemix gemaakt:
wortel, komkommer, sperciebonen, paksoi, venkel, taugé, bleekselderij, peterselie, olijfolie en een eitje.

We kunnen weer een maandje vooruit ::) ::)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door