Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door *Natasja*
#919713
Welke organen voeren jullie allemaal? Ik zie organen voorbij komen als tong, nieren, slokdarm e.d. Ik voer Beau eigenlijk alleen hart, lever en pens. (Benthe eet Rodi-orgaanvlees, omdat ze het in stukjes niet eet) Doe ik Beau nu tekort, moet ik hem meer orgaansoorten voeren?
Door *Natasja*
#919726
Lizzy schreef: Hart, lever, nier, tong, pens en heel soms een stukje long.
Voer je dan iedere week (of iedere 2 weken) van alle organen een beetje, of de ene week dit, en de andere week weer dat? Als ik zie dat mijn honden maar 600 gram orgaanvlees in de week eten, waarvan 200 gram pens, dan worden het zulke kleine porties als ik meer organen zou voeren.
Door Laura2004
#919745
Mijn honden eten pens, lever, hart en nieren. Ik dacht dat tong gewoon spiervlees was. Mijn moeder geeft dit nl regelmatig aan haar hond in Spanje (als spiervlees), omdat al het gewone spiervlees ontzettend duur is en ik had tegen haar gezegd dat dit goed kon.
Door Lizzy
#919767
*Natasja* schreef: Voer je dan iedere week (of iedere 2 weken) van alle organen een beetje, of de ene week dit, en de andere week weer dat? Als ik zie dat mijn honden maar 600 gram orgaanvlees in de week eten, waarvan 200 gram pens, dan worden het zulke kleine porties als ik meer organen zou voeren.

Ik wissel het af. Ze krijgen elke week wel pens. En dan krijgen ze een combi van lever en hart of lever en nier of lever en tong. Zoiets.
Door Stef@nie
#919768
Ik geef eigenlijk ook alleen hart, lever en pens  :-\ ... Waren dat ook niet de voedzaamste organen? Kan het kloppen dat ik ergens heb gelezen dat nier en long wat minder voedzaam zijn?
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#919787
Lever, nier, hart, pens. Ik wissel met die onderdelen wel een beetje af tussen verschillende diersoorten. Dus de ene keer lamshart, de andere keer eenden- of runderhart. Met nieren (schaap, rund) en lever (schaap, konijn, biologisch rund) idem dito. Bij ons krijgen ze 10% orgaan inclusief pens. Dat betekent een volledige pensmaaltijd (waarbij ik ze dan meestal wat meer geef dan ze normaal tijdens een maaltijd krijgen) en nog een keer een maaltijd met een combinatie van in ieder geval lever en dan de ene keer nier en de andere keer hart bijvoorbeeld. Maar zoals vandaag hebben ze alledrie gekregen, dus dat komt ook voor.
Door dorinekok
#919795
daar kom ik weer:
ik geef vooral pens en lever als orgaan. Verder is het voor mij heel moeilijk om aan orgaan te komen. Maar long en zelfs luchtpijp geef ik ook. Ik weet dat er niet veel voedzaams inzit maar dat betekent niet dat ik het niet hoef te geven. Vooral de kraakbeen achtigen zijn toch goed voor de botontwikkeling. Hart is veel te duur hier en geloof het of niet: nieren zijn een delicatesse. Onbetaalbaar behalve als er een promo is. Dus mijn honden eten een beetje seizoensgebonden.
Door De Geijsjes
#919797
Lizzy schreef: Ik wissel het af. Ze krijgen elke week wel pens. En dan krijgen ze een combi van lever en hart of lever en nier of lever en tong. Zoiets.
Misschien stomme vraag, maar hoevaak geef je dan long of anders gezegd zou goed zijn om aan te houden?

Ik geef pens, lever, hart en nier en van de lever dan niet teveel omdat ik dat gelezen had. Nu heb ik er denk ik overheen gelezen  :-[ dat tong en long ook erbij horen. Max krijgt elke week een bepaalde hoeveelheid pens, lever, hart en nier binnen. Moet ik dan tong daaraan toevoegen en bijvoorbeeld 1x per 2 of 3 weken een beetje long?

Wel goed dit ... weer wat geleerd vandaag en daarom ben ik hier  :)
Door dorinekok
#919815
hmmmm ik zou long niet echt heel serieus als toevoeging op je menu zien. Er zit gewoon niet veel voedingswaarde in. Je kunt het natuurlijk gewoon als extra geven. Kan het zijn dat je je te strak aan je percentages wilt houden? Het is een richtlijn he, niet vergeten!
Volgens mij geef je meer dan voldoende orgaan afwisseling.
Tong blijft op barfplaats een discussie over of het orgaan of spier is. Ik zou me dus niet zo druk om long en tong maken tenzij je er 100 kilo van kunt scoren...
Anders geef je gewoon af en toe een lekker tongetje. Zie je het de ene keer al vlees en de andere keer als orgaan.
Door De Geijsjes
#919820
dorinekok schreef: hmmmm ik zou long niet echt heel serieus als toevoeging op je menu zien. Er zit gewoon niet veel voedingswaarde in. Je kunt het natuurlijk gewoon als extra geven. Kan het zijn dat je je te strak aan je percentages wilt houden? Het is een richtlijn he, niet vergeten!
Volgens mij geef je meer dan voldoende orgaan afwisseling.
Tong blijft op barfplaats een discussie over of het orgaan of spier is. Ik zou me dus niet zo druk om long en tong maken tenzij je er 100 kilo van kunt scoren...
Anders geef je gewoon af en toe een lekker tongetje. Zie je het de ene keer al vlees en de andere keer als orgaan.
Oh ok. Nou ik heb een tik en dat is dat ik het graag goed wil doen :-[ :) Ben beetje perfexionistisch aangelegd, haha ::) Dan krijg hij het gewoon af en toe, net hoe het uitkomt. Dank voor je reactie ! :)
Door roefus
#919840
Ik geef pens, hart, nier en lever.
Geregeld tong, maar niet altijd (ligt een beetje aan de voorraad  :-\ ).
Al zullen ze via konijnkoppen ook wel wekelijks wat tong binnenkrijgen (en hersentjes).
Long voer ik eigenlijk nooit.
Door dorinekok
#919850
De Geijsjes schreef: Oh ok. Nou ik heb een tik en dat is dat ik het graag goed wil doen :-[ :) Ben beetje perfexionistisch aangelegd, haha ::) Dan krijg hij het gewoon af en toe, net hoe het uitkomt. Dank voor je reactie ! :)
ja ik snap wat je bedoelt hoor. Heb net zelf een nieuwe hond erbij en ik voel me ook meteen een beginneling. Dan wil ik het ook zo goed mogelijk doen terwijl ik het met die andere twee niet zo heel erg nauw neem.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door