Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door - Judith -
#919504
Onze logeer(t)eef heeft een paar weken geleden (toen ze nog gewoon thuis was) een soort merkwaardige acute allergiereactie op haar voetzolen gekregen. Ze werden heel vurig en rauw en ze bleef er maar aan likken. Haar eigenaren zijn met haar bij de DA geweest en kregen eerst de briljante tip dat ze maar met haar moesten gaan fietsen, want dan zou ze wel meer eelt ontwikkelen  :-X :-X :-X, en vervolgens kregen ze een cortico mee naar huis. Die heeft in zoverre geholpen, dat ze niet meer likt en sopt en weer gewoon loopt.

Gisteravond merkte ik dat haar zooltjes toch nog wel gevoelig zijn: zodra ze op de stoep loopt, begint ze een beetje te strompelen. Op zachtere ondergrond als gras of zand loopt ze normaal. Bij nadere inspectie zag ik dat linksvoor in het grootste kussen een flinke barst zit. Het ligt niet open, maar het ziet er erg droog en gebarsten uit. Om te beginnen spoel ik nu na elke wandeling haar voeten af met lauw water, zodat er geen zand in die groef kan gaan zitten schuren. Verder heb ik er wat propoliszalf opgesmeerd.

Nog andere tips?

Ze is overigens sowieso een beetje krabbelig en kriebelig vind ik. En een beetje rood onder de oksels en in de liezen. Vorig jaar logeerde Eef in dezelfde tijd bij ons en toen had ze het ook. Maar de rest van het jaar dus niet. Iemand enig idee wat er in dit jaargetijde eventueel in de lucht zweeft waarop ze mogelijk reageert? Ik zat ook al wat die voeten betreft te denken aan een reactie op pekel? Vroeg bemeste landerijen waar ze doorheen is gesjeesd? Ik ben in ieder geval begonnen om haar dagelijks een visoliecapsule te geven. Kijken of dat wat doet.
Door Danny
#919526
Ik weet het helemaal niet hoor, maar om die snee te laten helen zou je daar groene leem op kunnen smeren of zit ik er helemaal naast?
Door Boefke
#919562
Klinkt mij als een allergie in de oren, maar het kan vanalles zijn natuurlijk. (Als het met pollen ed te maken heeft, wat je met een allergietest kunt onderzoeken, dan kun je hier zien wat er op dit moment ronddwarreld: http://www.hooikoorts.com/wekelijkse_verwachting.asp)
Ik weet niet of ik de zooltjes steeds zou uitspoelen. Loop je dan geen kans dat het nog meer gaat uitdrogen? Iig ben ik zelf erg tevreden over honingzalf bij jeuk, irritatie en ook ter bevordering van wondgenezing.
Door Lizzy
#919992
Is Eef gecastreerd/ongecastreerd? Wat er op dit moment in de lucht zweeft weet ik eerlijk gezegd niet. Maar misschien dat haar jaarlijksterugkerende jeukies/plekkies gerelateerd is aan bijv. verwarmingsklachten of verhaarklachten of hormoonklachten? Ik denk dat extra visolie sowieso heel verstandig is. En eventueel borage olie (de hoeveelheid borage olie in de hema omega 3 & 6 capsules is volgens mij niet erg hoog, dus ik zou dan voor losse borage olie capsules kiezen). Hebben haar eigenaren iets anders dat ze jaarlijks terugkerend doen? Ik noem maar iets geks: hebben ze hun vloer met was ingesmeerd of hun tapijt met iets gereinigd?
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#920075
Ik ga achter de borageoliecapsules aan!

Eef is gecastreerd. Vorig jaar was ze volgens mij net ontwormd en ik heb toen het advies gegeven dat niet meer te doen. Dus ik zal even navragen of ze zich daaraan heeft gehouden...  8) Iets anders kan ik op dit moment ook niet echt bedenken.
Door Bobo
#920466
Bobby heeft ontzettend vaak zijn zooltjes stuk gelikt en gebeten. Nu doe ik 3x per week zijn voetjes wassen in betadine en smeer er een laagje uierzalf op. Oke, je kan het beter droog laten maar hij heeft er ondertussen al maanden niet meer aangezeten.
Hij had vooral uitslag tussen zijn tenen en die is ook helemaal verdwenen... ;)
Maar aan je verhaal denk ik dat de hond toch last van een allergie heeft waardoor de oplossing waarschijnlijk lastiger is... :-\
Door geer
#920476
Uitwendig zou je ook Paw Balm in kunnen zetten, van Espree. En natuurlijk de oorzaak aanpakken!
Door Antonia
#921119
Ik vind voor droge voetzooltjes de Kruidenzalf van Jean Peau heel prettig. Iets minder maar ook goed vind ik de
Mink Balm van Belle's Care.

Volgens mij is dat net zo iets als de Paw Balm van Espree. Daar heb ik geen ervaring mee, met andere produkten van Espree wel en die vind ik ook heel erg goed.
Door [email protected]
#922588
Het kan ook van de kunstmest zijn, dat vreet zich in de zooltjes.
Iedere keer afspoelen en uierzalf erop doen, teminste dat doe ik ermee.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door