Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#919468
dag dag jongelui.. :D
Kiki mijn dalmaatje eet dus altijd energique hamburgertjes ipv brokjes of echte barf..
en af en toe krijgt ze van die gerookte kluiven die je bij de dierenwinkel kunt kopen..
ze is er gek op.. maar heeft dan soms wel last van veel ontlasting na die kluif, na zon kluif poept ze in 1 uur wel een keer of 6.. steeds kleine gele drolletjes en uiteindelijk is haar ontlasting dus erg dun..

nu vraag ik me af of dat specifiek bij die "vieze" kluiven hoort..
of dat ze dat bij een echte barfkluif ook zou hebben..
en.. wat geef ik haar als ik haar eens per week ofzo een lekkere kluif zou willen geven??
t liefst iets met lekker veel bot en vlees eraan wat ik hier in de buurt kan halen bij de slager ofzo..
die kluiven bij de dierenwinkel zijn geloof ik onderbenen van een kalf  :-\

groetjes spreeuwtje
Laatst gewijzigd door spreeuwtje op wo 20 feb 2008, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#919476
Ik zelf geen nooit geen gerookt bot meer.
een keer gedaan voordat ze gingen barfen maar ze dronken zo veel dat ik er s'nachts uit moest omdat ze zoveel moesten plassen.


Ik geef ze nu geen botten meer extra omdat ze al genoeg kluiven.

Ze hebben veel werk met een zalmkop,gans met bot,parelhoen.
haaskarkas dat soort dingen zou je een keer kunnen geven
Kipkarkas zijn ze zo door heen,is weinig kluifwerk.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#919491
@ roefus..

ik lees dat er geen botten gegeven mogen worden waar kracht op heeft gestaan.. terwijl die botten die je bij de pets place koopt volgens mij allemaal kalfspoten zijn..
raar toch dat dat dan als hondenkluif verkocht wordt??
ik gaf die kluiven eigenlijk altijd aan mijn vorige dalmaatje.. en die had er nooit echt last van..
ja witte drollen maar geen buikpijn e.d.
ook mijn logeerhonden kregen ze wel eens bij wijze van "feestdag"
terwijl die normaal altijd hondenbrokken kregen als hoofdmaaltijd..



@ marga..
waar haal je die hazenkarkassen of parelhoenders?
of kippenekken e.d. om kieks te laten wennen aan dit soort knabbels?
Door Jolly
#919500
Woon je nog bij mij in de buurt?
Ik heb wel kipneks voor je en over een weekje o.i.d komt er ook weer een bestelling van herby binnen met eend en parelhoenderkarkas etc, dan kan je wel wat krijgen om eens te proberen.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#919505
hey jolly..

ja ik woon nu in lutjewinkel..
dat is niet ver weg.. :D

ik zou graag wat van je overnemen..

soms denk ik ook wel eens aan barfen voor kiki..
maar ik twijfel nog enorm omdat ik denk dat het behoorlijk veel werk is..
en naar mijn gevoel kom ik nu al om in het "werk" met een baby en alles..

maar om te proberen wat van die nekjes e.d. zou ik wel fijn vinden!!!!
Door DaisyD
#919849
In plaats van je gerookte kluif, kan je ook om een knieschijf vragen bij de slager, of een keer runderknars (mee) bestellen bij Herby. Tegenwoordig hebben veel slagers geen botproducten meer, tenzij het een turkse slager is. De turkse slager benen het vlees anders uit, waardoor je veel meer bot koopt bij je vlees. Kijk maar eens naar het verschil tussen een lamsbout bij de poelier of bij de islamiet. Bij de islamiet zit er nog een heel stuk rug en heup bij, allemaal bot (het lijkt dus goedkoper maar het is het niet/ je koopt het afval mee, alleen geef je dit nu aan je hond.)
Je mag geen botten geven waar op gestaan is omdat de tanden dan sneller slijten en/of kunnen breken. Dit kan dus ook bij een knieschijf, maar het kan ook gebeuren als je met stokken buiten loopt te spelen. Dat is een keuze die je zelf moet maken, maar als je gewend bent om gerookte bot te geven, dan is het beter om bv een knieschijf te geven.
Als je je hond stevig kluifwerk wilt geven moet je er op letten dat er ook nog wat vlees bij zit. Of wat vlees erbij geven, bv rundersnijsels. Dat helpt met de spijsvertering en de ontlasting.

enne: Niet alles wat ze in de dierenwinkel verkopen is goed voor je hond!
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#919862
hey DaisyD.. :)

hier in de buurt heb ik geen turkse slager.. voor zover ik weet..
ik ga kijken in hoeverre Jolly me kan helpen.. en dan idd misschien een knieschijfje mee bestellen..
kieks is gek op kluiven.. ECHT kluiven..
veel dingen heeft ze binnen een paar minuten op..
mijn Paap kreeg ook altijd die gerookte kluiven... maar er is idd wel verschil..
je hebt vrij kleine kluifjes.. ongeveer zo lang als je hand en je pols bij elkaar..
die gaan wel.. maar je hebt ook van die enorme dingen die bijna zo groot als mijn onderarm zijn..
die heeft hij toen 1x gehad.. maar toen zag ik direct dat zijn ondertandjes afsleten..
dus dat heb ik hem niet meer gegeven..
en met zijn 13,5 had hij nog een prima gebit!!
tuurlijk was het iets gesleten.. maar dat was minimaal.. en nooit tandsteen..  :angel:(ik ben nog steeds trots op hem)
ik ben ook geen voorstander van stokken e.d.
mede vw slijtage aan de tanden en andere gevaren die dat met zich meebrengt.. ( ik heb wat enge dingen gezien die door stokken veroozaakt waren bij de dierenarts waar ik werkte.. :( )
dus ik let wel goed op de tanden..

idd.. niet alles wat ze bij de dierenwinkel verkopen is goed..
maar je zou toch denken dat ze enige kennis hebben hiervan..
naja..
maakt niet uit..
ik heb t licht gezien..  8)
Door DaisyD
#919867
Hoi spreeuwtje,

De knieschijfjes moet je via je slager zien te krijgen, Herby heeft alleen heerlijke knarsen (circa 800 gram per stuk) Mijn hond (een rottweiler) doet daar anderhalf uur over en dan is die op.
Een knars is veiliger voor de tanden, iets zachter. Maar af en toe een goed bevleesd bot bv een bevleesde runderrib (wordt ook knars genoemd) kan je bij een goede slager halen.

Voor ik barfde/nrv de gaf ik mijn mechelse herder altijd knieschijven of enkelstukken. Maar mijn slager gooit tegenwoordig alles bij voorbaat al in de kliko  >:(  Nu een betere ontdekt die veel gesorteerder is.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#919868
knars wat een naam..
ik zal eens kijken.. 27 maart is kieks jarig en begin maart heb ik haar 1 jaar..
dus we hebben wat te vieren..
daar moet toch een goeie knars op gepeuzeld worden vind je niet?? ;)
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#919877
Onze hond is een keer doodziek geworden van zo´n gerookt bot. Braken en diarree. Ik vind het echt troep die dingen, geef het nooit meer. Van barfbotten is íe trouwens nooit ziek geweest  ::) .
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#919880
mijn dalmaatje heeft er nooit last van gehad.. tot hij op zijn oude dag reuma kreeg.. tenminste.. bloedonderzoeken wezen dat uit..
hij werd doodmoe daarna en sleepte zichzelf letterlijk voort..
daaruit kun je opmaken dat het oud rood vlees is.. zeer slecht voor iemand met reuma dus..
maar voor die tijd had hij er nooit last van..
logeerhonden ook niet..

nu besef ik wel dat paap een ijzeren maag had..
die vrat de meest vreemde dingen..
kooltjes uit de barBq.. brandende kaarsen van tafel.. en iedere groene container moest van top tot bodem uitgelikt worden..  *braak*
maar nooit klachten gehad van een maag/darmstelsel wat overhoopt geraakt was..

kweet t..
ik had een rare hond..  :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door