Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Edwin
#919260
Hallo allemaal,

Ik ben al een hele tijd niet meer op het forum geweest en heb ondertussen al weer veel informatie gelezen. Wat ik mij afvroeg is het volgende:

Een pup geef je zo tegen de 7,5% van haar lichaamgewichts te eten. Maar tot hoe lang blijf je dit doen? Ik bedoel als je een groot ras hebt zoals bv een Mastiff, Ierse Wolfshond etc blijven ze natuurlijk nog heel lang groeien. Wanneer gaat die 7,5% naar beneden?

Ook vroeg ik mij af als ze volwassen zijn op welk percentage je dan gaat zitten. Is dat dan zo tegen de 2 a 3 % van hun lichaamsgewicht?

En de laatste vraag de percentages 50% vleesbot, 15% groente, 15% orgaanvlees en 20% vlees die verhoudingen blijven toch altijd zo ongeveer staan. ik bedoel hiermee dat dit niet verandert waneer ze pup  puber of volwassen zijn?

Alvast bedankt
Door Lizzy
#919265
Dit hangt inderdaad af van de grootte van de hond. Hondjes van een klein ras eten meer dan honden van een groot ras. Pups van een klein ras eten rustig 8% tot 10% van het lichaamsgewicht. Pups van een reuze ras eten eerder 4% a 5% van hun lichaamsgewicht. Middelgrote honden zitten een beetje tussen de 5% en de 8%.

Linga is een Dalmatier. Ze weegt nu, in volwassen toestand, 28 kilo. Linga woog 8 kilo toen ze bij ons kwam. Ze at in de eerste weken 7,5% van haar lichaamsgewicht. Rond de 4 maanden at ze 7% en rond de 7 maanden begon dit te dalen, richting de 3%.

Het verminderen van de hoeveelheid voeding doe je eigenlijk op het oog. Dat zie je vrij snel. Maar als je onzeker bent, dan kun je je pup iedere week ook wegen, als hulpmiddeltje. De gemiddelde pup, ook van een groot ras, komt zo'n kilo per week aan.

Als percentages heb ik aangehouden: 40% a 50% vleesbot, 15% a 20% orgaanvlees (inclusief pens), 10% a 15% groente en de rest spiervlees. De extraatjes (zoals rauwe eieren, zuivel, gemalen rauwe noten en zaden) telde ik niet mee. En nee, deze percentages veranderen niet en kunnen levenslang gevoerd worden, van pup tot senior. Je kunt de percentages wel aanpassen aan je individuele hond. Er zijn honden bijvoorbeeld, die persee geen 15% groente willen eten. Die geef je rustig 5% of 10%. Er zijn honden voor wie 50% vleesbot teveel is, die geef je rustig 40%. Of zelfs 30%. Mijn ervaring is dat pups, ongeacht het ras, geweldig opgroeien op bovenstaande percentages. En het steekt niet op een paar procent hoor, ook niet bij pups!
Door dorinekok
#919275
precies de vraag die ik ook wilde stellen!
We hebben sinds vrijdag Mouss, een kruising laten we zeggen, rodesian ridgeback, maar zonder ridge en dog. Grote hond dus. Was zwaar ondervoed en is op dit moment als ik het een klein beetje in kan schatten 4 tot 5 kilo te licht. Hij is geschat op 10 maanden.
Hij is nu dus "echt" aan het barfen geslagen waarbij ik de "gewone" percentages aanhoud. Maar ik geef hem 5% van zijn gewicht dat hij nu zou moeten hebben. (30 kilo is dus anderhalve kilo per dag) ik verdeel dat over drie maal per dag.
Omdat hij nog aan moet komen ben ik ook een beetje onzeker over de percentages en de tijd dat hij nog zoveel moet eten. Ik wil voorkomen dat ik hem volprop.
Door Lizzy
#919280
dorinekok schreef: precies de vraag die ik ook wilde stellen!
We hebben sinds vrijdag Mouss, een kruising laten we zeggen, rodesian ridgeback, maar zonder ridge en dog. Grote hond dus. Was zwaar ondervoed en is op dit moment als ik het een klein beetje in kan schatten 4 tot 5 kilo te licht. Hij is geschat op 10 maanden.
Hij is nu dus "echt" aan het barfen geslagen waarbij ik de "gewone" percentages aanhoud. Maar ik geef hem 5% van zijn gewicht dat hij nu zou moeten hebben. (30 kilo is dus anderhalve kilo per dag) ik verdeel dat over drie maal per dag.
Omdat hij nog aan moet komen ben ik ook een beetje onzeker over de percentages en de tijd dat hij nog zoveel moet eten. Ik wil voorkomen dat ik hem volprop.
Het is gewoon super belangrijk om vooral met je ogen te voeren. Een pup hoort strak in het pak te zijn. Je mag de ribben voelen en de achterste rib mag je van mij part ook zien (hangt ook van de bouw van je hond af) maar hij mag absoluut niet te mager worden. Als je alle ribben kunt zien: is de pup te mager. Maar een pup/jonge hond mag ook echt niet te dik zijn. Gewoon normaal. Je ziet het eigenlijk vanzelf. En wordt pupsel te mager: geef je meer. Wordt pupsel te dik: geef je minder. Zo simpel is het eigenlijk. Overigens: bij veel pups komt er een periode dat tie net op een langpootmug lijkt. Dat is vooral in de periode "hoogte groei". Dit moet je niet verwarren met 'te mager'. Net gewoon goed op het lijf, dan komt het allemaal goed.
Door dorinekok
#919386
Lizzy schreef: Overigens: bij veel pups komt er een periode dat tie net op een langpootmug lijkt. Dat is vooral in de periode "hoogte groei". Dit moet je niet verwarren met 'te mager'. Net gewoon goed op het lijf, dan komt het allemaal goed.
precies dat idee heb ik nu bij Mouss. Hij was wat ondervoed maar is nu zeker niet te mager in de zin dat hij ondervoed is. Ik herinner me van Barroush dat er destijds ook geen voreen aan was want hij bleef maar groeien. Anderen riepen wel eens van ach wat zielig en of ik hem uit het asiel had geplukt of zo. DAt is later helemaal goed gekomen.
Zijn er trouwens onderdelen die dikmakend zijn (vet vlees ofzo?), zonder dat ik het met energierijk verwar?
Door roefus
#919456
dorinekok schreef: precies dat idee heb ik nu bij Mouss. Hij was wat ondervoed maar is nu zeker niet te mager in de zin dat hij ondervoed is. Ik herinner me van Barroush dat er destijds ook geen voreen aan was want hij bleef maar groeien. Anderen riepen wel eens van ach wat zielig en of ik hem uit het asiel had geplukt of zo. DAt is later helemaal goed gekomen.
Zijn er trouwens onderdelen die dikmakend zijn (vet vlees ofzo?), zonder dat ik het met energierijk verwar?
Wat vetter vlees is wel dikmakender.
Dus dat kun je overwegen, maar ik zou er ook geen 'vette hap' van maken.
Niet iedere hond verdraagt dat goed, en bovendien laxeert het.
Ik zou gewoon wat meer van álles voeren, als je hem wat dikker wilt hebben.
En dan is het natuurlijk geen bezwaar als het vlees is met een extra vetrandje.
Door dorinekok
#919786
Deze hele week is eend in de aanbieding. eendepootjes voor 1.45 de kilo. Maar dat is dan zonder het lekkere vlees. Vooral een bot met nog wat er aan.
Ook de eendkarkassen gingen voor 1.35 per stuk. Die wegen wel 1 kilo. Volgens mij is eend wel wat vetter dan de rest.
Gebruikersavatar
Door pike
#919898
8) ook de vragen waarop ik een beetje naar de antwoorden zat te zoeken:
Ik had dus zitten denken voor een fauvenpuppie te beginnen met 7,5%.
Maar nu lees ik dus dat Linga dit al kreeg. Nou een dalmaat is toch wel even een stukje groter dan een fauve die zeg gemiddeld 35 cm tot de middelgrote honden wordt gerekend. Dus ik moet waarschijnlijk wat hoger inzetten? Ze zijn behoorlijk actief, en mijn 2 volwassen fauven  krijgen ongeveer 3,75%.
En is het echt zo dat de gemiddelde pup 1 kilo per week bijkomt ongeacht rasgrootte? Ik kan me moeilijk voorstellen dat een fauve per week 1 kilo aankomt. Stel met 8 weken weegt de pup 3 kilo, dan zou hij 12 weken later dus al op zijn volwassen gewicht zitten?? Dat is dan op een leeftijd van circa 5 maanden??
Waarschijnlijk wijst het zich straks vanzelf wel, maar op het moment lijkt het me vreselijk moeilijk om de hoeveelheid goed te houden. Tja als pup te dik wordt geef je te veel, zie je de ribben geef je te weinig, maar dan denk ik als pietleut, als je dat hebt ben je dus al te laat met minderen of meerderen, loop je achter de feiten aan en ben je alleen maar aan het corrigeren van wat je verkeerd doet  :-\ en ik zou het zo graag gewoon goed willen doen..
Door Lizzy
#919980
pike schreef: 8) ook de vragen waarop ik een beetje naar de antwoorden zat te zoeken:
Ik had dus zitten denken voor een fauvenpuppie te beginnen met 7,5%.
Maar nu lees ik dus dat Linga dit al kreeg. Nou een dalmaat is toch wel even een stukje groter dan een fauve die zeg gemiddeld 35 cm tot de middelgrote honden wordt gerekend. Dus ik moet waarschijnlijk wat hoger inzetten? Ze zijn behoorlijk actief, en mijn 2 volwassen fauven  krijgen ongeveer 3,75%.
Ik vond die 7,5% ook erg veel (de pup percentages ligt qua hoeveelheden ergens tussen de 5% en 10%) en was begonnen met 6% maar daarop werd ze zo mager als een lat. Ik denk dat je gerust met 7 of 8% kunt beginnen. Je ziet vanzelf op pupseltje te dik of te dun wordt.
En is het echt zo dat de gemiddelde pup 1 kilo per week bijkomt ongeacht rasgrootte? Ik kan me moeilijk voorstellen dat een fauve per week 1 kilo aankomt. Stel met 8 weken weegt de pup 3 kilo, dan zou hij 12 weken later dus al op zijn volwassen gewicht zitten?? Dat is dan op een leeftijd van circa 5 maanden??
Ik denk dat een Fauve pup minder dan 1 kg per week aan komt. Ik denk dat middelgrote/grote honden 1 kg per week aankomen. Linga was trouwens vrij snel op 'volwassen gewicht' hoor. Ja nee, niet op 5 maanden. En hoe ouder ze worden, hoe minder snel ze groeien en de minder eten ze nodig hebben. Bij Linga zette die voedsel en groeivermindering dus bij een leeftijd van 4 maanden al in. Maar volgens mij woog ze bij een maand of 8 a 9 (ik weet het niet meer zo zeker) al haar 28 kilo, die ze nu ook weegt.
Waarschijnlijk wijst het zich straks vanzelf wel, maar op het moment lijkt het me vreselijk moeilijk om de hoeveelheid goed te houden. Tja als pup te dik wordt geef je te veel, zie je de ribben geef je te weinig, maar dan denk ik als pietleut, als je dat hebt ben je dus al te laat met minderen of meerderen, loop je achter de feiten aan en ben je alleen maar aan het corrigeren van wat je verkeerd doet  :-\ en ik zou het zo graag gewoon goed willen doen..
Ik snap het helemaal hoor want ik had precies hetzelfde. Maar op de een of andere manier he, weet ik zeker dat jij (pietleut dat je bent ;D :-*) direct ziet of je pupsel wat dikker mag of wat dunner. En jij bent dat punt dat je pup ineens te dun of te dik is echt wel voor. Ik zweer je, ik had bij Linga wel eens dat ik 's morgens dacht "je ziet er goed uit" en 's middags dacht "nah, je bent toch wat dunnetjes aan het worden". En dan gaf ik haar 's avonds een beetje meer van alles. Het komt goed, echt!
Gebruikersavatar
Door pike
#920553
Bedankt voor je antwoorden! Je hebt wel veel vertrouwen in mijn voerkunsten  ::) de tijd zal het leren.
Ik denk dat ik straks maar met 8% begin. Dat wordt een dure klant  :-X Ik kan me van Pike wel herinneren dat ik regelmatig 's ochtends in de kamer kwam en dan dacht  :o hij is vannacht groter gegroeid. Zelfs met Armagnac heb ik dat nog gehad, en die was al ruim een jaar toen hij bij ons kwam. Dus ik zie wel de veranderingen die optreden. Pike groeide als pup alleen heel onregelmatig omhoog, dus telkens achterste hoger dan de voorkant. Ik hoop dat dat nu met barf niet meer gebeurt.
Door roefus
#920575
pike schreef: Pike groeide als pup alleen heel onregelmatig omhoog, dus telkens achterste hoger dan de voorkant.
Toen ik Lara net had (ze was toen 7 maanden) vond ik de achterkant ook hoger dan de voorkant.
Het is helemaal goed gekomen; het loopt gelijk  :D
Gebruikersavatar
Door pike
#920578
Pike is uiteindelijk ook gelijk geworden hoor, ondanks dat hij toen nog br** at, maar ik denk wel dat hij dankzij die br** zo ongelijk de hoogte in ging.
Door roefus
#920579
pike schreef: Pike is uiteindelijk ook gelijk geworden hoor, ondanks dat hij toen nog br** at, maar ik denk wel dat hij dankzij die br** zo ongelijk de hoogte in ging.
Geen idee.
Door Lizzy
#920601
pike schreef: Pike is uiteindelijk ook gelijk geworden hoor, ondanks dat hij toen nog br** at, maar ik denk wel dat hij dankzij die br** zo ongelijk de hoogte in ging.
Nee, ik zie dit ook bij pups die op vers opgroeien. Linga had het ook. Niet extreem maar wel een beetje.  Het is uiteindelijk helemaal goed gekomen. Ze is wel regelmatig opgegroeid. En geen groeipijnen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door