Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door marsieyenna
#916661
Ik wil voor Xayenne haar menu voor bereiden , voor de komende tijd.
Ze eet normaal ongeveer 650 gram en weegt 26 kilo.
Omdat ze erg graag eet, het is een labrador, dus......., onbeperkt eten lijkt me geen optie .
Aan de hand van de informatie die ik uit de barfbib. heb gehaald kom ik tot het volgende :

Stel dat ze naar 1500 gram per dag gaat , is dat veel ???
vanaf week 6 tot de bevalling :

450 gram vleesbot
150 gram groentemix
300 gram orgaan
250 gram koolhydraten
250 gram spiervlees
100 gram extra eieren, notenmix , zuivel ed.

De verhouding vleesbot wordt door meer spiervlees te geven , ook lager.
Is dit een goed uitgangsmenu ?
Dan kan ik met het bestellen van vlees hier alvast rekening mee houden.

groetjes, Marijke
Door Lizzy
#916671
Welke percentages heb je genomen, voor vleesbot, groente, orgaan, vlees, koolhydraat en diversen?

Of het een goed uitgangsmenu is: daar valt eigenlijk niet zoveel van te zeggen... Het hangt er vanaf wat voor vleesbot, vlees, orgaanvlees je geeft. Want daar moet natuurlijk ook voldoende afwisseling in blijven zitten enzo.
Door marsieyenna
#916677
[quote="marsieyenna"]
Ik wil voor Xayenne haar menu voor bereiden , voor de komende tijd.
Ze eet normaal ongeveer 650 gram en weegt 26 kilo.
Omdat ze erg graag eet, het is een labrador, dus......., onbeperkt eten lijkt me geen optie .
Aan de hand van de informatie die ik uit de barfbib. heb gehaald kom ik tot het volgende :

Stel dat ze naar 1500 gram per dag gaat , is dat veel ???
vanaf week 6 tot de bevalling :

450 gram vleesbot       30%
150 gram groentemix   10%
300 gram orgaan          20 %
250 gram koolhydraten  17 %
250 gram spiervlees       17%
100 gram extra eieren, notenmix , zuivel ed.
  7%
De verhouding vleesbot wordt door meer spiervlees te geven , ook lager.
Is dit een goed uitgangsmenu ?
Dan kan ik met het bestellen van vlees hier alvast rekening mee houden.

groetjes, Marijke



[/quote]


Ik wilde eerst de verhoudingen hebben, dan ga ik het verde invullen.
Ze krijgt 2 keer in de week zalm
1 keer pens
vleesbot en spiervlees van : konijn, haas ,ree, rund,kip, geit, eend en soms
fazant,of lam
Door marsieyenna
#916687
[quote="marsieyenna"]

Ik wilde eerst de verhoudingen hebben, dan ga ik het verde invullen.
Ze krijgt 2 keer in de week zalm
1 keer pens
vleesbot en spiervlees van : konijn, haas ,ree, rund,kip, geit, eend en soms
fazant,of lam
[/quote]

Ik wil natuurlijk ook in  het orgaan vlees afwisseling blijven houden,
kippelever, runderhart, lamshart ,konijnenlever,eendenhart
Door Lizzy
#916697
Dit is natuurlijk ook een kwestie van hoe jij zelf denkt dat het goed is. Er is voldoende marge om binnen te voeren, tijdens de zwangerschap en na de zwangerschap.

Tot de laatste 2 a 3 weken van de zwangerschap zou ik voeren wat ik altijd gaf.

Aan het eind van de zwangerschap voer je: 25% tot 45% vleesbotten, 5% tot 15% groente, 10% tot 20% orgaanvlees, 0% tot 10% extra's en tafelrestjes, 10% tot 20% koolhydraat en de rest spiervlees. Je ziet het, je hebt best een flinke marge overal.

Na de zwangerschap, dus tijdens het zogen voer je: 40% tot 60% vleesbot, 5% tot 20% groente, 10% tot 20% orgaanvlees, 0% tot 10% extra's en tafelrestjes en de rest spiervlees. Ook hier zie je weer, je hebt best een flinke marge. Tannetje Koning raadt overigens net na de zwangerschap nog steeds wat koolhydraat aan, ivm het zogen. Ik zelf zou geen koolhydraat meer geven in de vorm van granen maar alleen wat koolhydraatrijkere groentes zoals bataat en pompoen (dat ik standaard eigenlijk al regelmatig door de groentemix gooi). Ik zou na de bevalling zelf ook rauwe geitenmelk met rauwe honing en een rauw ei te drinken geven.

Met andere woorden: wat je nu van plan bent te gaan voeren is prima.
Door marsieyenna
#916759
bedankt Lizzy, voor het meedenken.

Ik voer normaal ook pompoen door de groentemix, bataat nog niet.
Moet je die zoete aardappel wel koken  ? pompoen doe ik altijd rauw evenals bietjes.
Rauwe geitemelk en honing en ei ga ik zeker proberen te geven.
Krijgen ze geen diarree van geitemelk ? anders misschien nu al een keertje proberen ( ik hoop dat ik eraan kan komen )

Orgaan kan ik ook het best afwisselen, niet teveel lever denk ik, zeker omdat ze straks 2 keer zalm krijgt per week ( is ze ook dol op )
Door Lizzy
#916836
[quote="marsieyenna"]
bedankt Lizzy, voor het meedenken.

Ik voer normaal ook pompoen door de groentemix, bataat nog niet.
Moet je die zoete aardappel wel koken  ? pompoen doe ik altijd rauw evenals bietjes.
Rauwe geitemelk en honing en ei ga ik zeker proberen te geven.
Krijgen ze geen diarree van geitemelk ? anders misschien nu al een keertje proberen ( ik hoop dat ik eraan kan komen )

Orgaan kan ik ook het best afwisselen, niet teveel lever denk ik, zeker omdat ze straks 2 keer zalm krijgt per week ( is ze ook dol op )

[/quote]

Alleen in de eerste 2 weken van de zwangerschap moet je voorzichtig zijn met lever en levertraanolie. Levertraanolie moet je gewoon in de eerste 2 weken niet voeren (ik zou het sowieso niet voeren) en lever kun je tot ongeveer 2% van het totaal aan voeding maximaal uit lever laten bestaan). Na die twee weken mag je lever voeren zoals je altijd doet. Sterker nog, na die eerste 2 weken is het zelfs erg belangrijk dat je wel voldoende lever (en niertjes en hart enzo) voert. Je kunt zo'n 3% van het totaal aan voeding aan lever geven. Dus zit je op ruim 10 kg per week aan voer (als ze verder is in de zwangerschap en veel honger heeft - ik zou zeker op het oog blijven voeren. Te dikke zwangere honden is helemaaaaal niet gezond en maakt de bevalling alleen maar moeilijker. Ik zal Angelique even vragen naar dit topic te kijken, zij heeft erg veel ervaring met BARF en zwangere honden en BARF en het afspenen van pups), mag je zomaar 300 gram per week aan lever voeren. Ik vind zelf 2 keer per week zalm echt het matje (ik zou 1 keer per week zalm geven) en weet ook niet waarom je minder lever zou voeren als je wel zalm voert? Vanwege de vitamine D? Ik zou me daar niet druk om maken!

Mijn honden vinden bataat gekookt zoveel lekkerder dan rauw dat ik er even de kook overheen gooi. Ik doe dat ook bij pompoen en niet bij bietjes.

Met de geitenmelk kun je beginnen met een beetje. Maar de meeste net bevallen teefjes reageren juist erg goed op rauwe geitenmelk met rauwe honing en een rauw ei. Rauwe geitenmelk wordt over het algemeen veel beter verdragen dan koemelk.
Door marsieyenna
#916935
Ik vind zelf 2 keer per week zalm echt het matje (ik zou 1 keer per week zalm geven) en weet ook niet waarom je minder lever zou voeren als je wel zalm voert? Vanwege de vitamine D? Ik zou me daar niet druk om maken!

Ik dacht dat zalm en lever essentieel zijn voor de groei van de pups in de laatste fase van de dracht evemals lijnzaad.
Dus als ik meer zalm geef en meer lever het misschien teveel wordt, maar misschien is dat  een verkeerde conclusie ??

marijke
Door Lizzy
#916942
Lijnzaad geloof ik sowieso niet in. Ik zou zelf geen lijnzaad of lijnzaadolie aan mijn hond geven. Het is een niet-actieve omega 3 leverancier en die moet de hond in het lichaam nog omzetten naar actieve omega 3. En dat terwijl vette vis (of visolie) al actieve omega 3 is. Beter is dus vette vis of visolie. Dus, visolie of zalm/sardien/makreel, etc. Omdat de zalm van tegenwoordig vrijwel altijd gekweekte zalm is, zou ik zelf niet vaker dan 1 keer per week zalm geven. Mocht je persee 2 keer per week iets van vette vis willen geven, dan liever 1 x zalm en 1 x sardien of makreel ofzo.

Lever heeft verder niks te maken met wat je voert aan vis. Lever voer je voor de eiwitten en vooral voor de vitamine A en D. Dus deze twee mag je apart zien. Je kunt dus 1 keer per week (maximaal 2 keer per week maar dan liefst afgewisseld) vette vis geven en 3% van het totaal aan lever.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#917069
[quote="marsieyenna"]
Ik wil voor Xayenne haar menu voor bereiden , voor de komende tijd.
Ze eet normaal ongeveer 650 gram en weegt 26 kilo.
Omdat ze erg graag eet, het is een labrador, dus......., onbeperkt eten lijkt me geen optie .
Aan de hand van de informatie die ik uit de barfbib. heb gehaald kom ik tot het volgende :

Stel dat ze naar 1500 gram per dag gaat , is dat veel ???
vanaf week 6 tot de bevalling :

450 gram vleesbot
150 gram groentemix
300 gram orgaan
250 gram koolhydraten
250 gram spiervlees
100 gram extra eieren, notenmix , zuivel ed.

De verhouding vleesbot wordt door meer spiervlees te geven , ook lager.
Is dit een goed uitgangsmenu ?
Dan kan ik met het bestellen van vlees hier alvast rekening mee houden.

groetjes, Marijke



[/quote]

Je menu ziet er op zich goed uit, maar ik denk dat 1500 gram nog tijdens de dracht veel te veel is. Wat Lizzy ook al zegt, voer met je ogen, ze mag gewoon niet vet worden want te dikke teven bevallen slechter. Een beetje spek om wat bij te zetten is prima, maar niet teveel. Pas na de bevalling gaan de hoeveelheden voer echt flink omhoog en dan hoef je niet raar te kijken van 2 tot 3 x de normale hoeveelheid als ze op de top van de melkgift zitten.
Ik heb naast framboosbladdragees niks extra's gesupplementeerd. Geen levertraan, en al helemaal geen lijnzaad. Wel kreeg ze in die tijd meer sardienes dan zalm, maar dat had meer een praktische reden. Ik geef 1 x per week een maaltijd vis (zalm) en daarnaast krijgen ze nog 1x een deel van de maaltijd uit vis. Meestal is dit dan 1 á 2 sardines.
Lizzzy heeft het over geitenmelk, ik heb in plaats daarvan kwark/yoghurt gegeven. (geen levende geit te vinden hier ::))
In de laatste week willen ze hier meestal geen grote vleesbotten meer eten, tijdens het intensieve zogen ook niet. Kipkarkas was het grootste wat ze wilde eten, maar dit verschilt per hond.
Wat de lever betreft doe ik eigenlijk geen aparte dingen. Ze krijgen normaliter zo'n 100 - 200 gram per week en tijdens de dracht verander ik daar niets aan.
Eigenlijk voer je zo "gewoon" mogelijk met uitzondering van de laatste 2 weken waar je dus wat koolhydraat gaat toevoegen en het botpercentage iets laat dalen. Wat je aan bot laat dalen vul je met spiervlees aan.
Hier gaf ik de koolhydraten in de vorm van havervlokken en dan iets van een paar eetlepels per dag. Veel minder dus dan jouw 17%. Het kan wel zo, maar het hoeft niet perse zoveel te zijn.
Door marsieyenna
#917342
bedankt voor het meedenken allemaal.
Geitemelk zal hiet waarschijnlijk wel te krijgen zijn, verderop in de straat zit een geiteboer.

groetjes, Marijke
Gebruikersavatar
Door Angelique
#917356
[quote="Kruimel"]
De ballen verstand van drachtige teefjes voeren maar geitenmelk vind ik hier in de natuurvoedingswinkel. VOor geval je dat zou willen proberen.
[/quote]

Dan zou ik eerst nog zo'n winkel moeten vinden ;D
Gebruikersavatar
Door Angelique
#918990
[quote="Kruimel"]
Tja, da's dan weer een nadeel van in de pampa wonen  ;D ;D
[/quote]

Een voordeel is weer dat ik met een beetje goede wil zo een trosje geiten in de tuin parkeer ;D ;D
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door