Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Nynke
#918356
Hallo allemaal,

Gunnar heeft een tandje wat helemaal donker verkleurd en ook een beetje los zit. Het is een klein tandje achter zijn bovenste hoektand.

Gunnar is al bijna 12 jaar en heeft (al zijn hele leven) een hartkwaal.

Wat zouden jullie doen?  Weg laten halen? Zitten laten ?? Laten beslissen door DA ??

Zijn tandvlees lijkt ook een beetje rozer dan anders, hoewel het normaalgesproken vrij bleek is.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties !!
Laatst gewijzigd door Nynke op di 19 feb 2008, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#918361
Ik zou 'm denk ik weglaten halen :-\. Als het los zit is er waarschijnlijk ook veel ruimte tussen het tandvlees en tandwortel waar allemaal rotzooi tussen kan komen wat weer kans geeft op nare infecties.
Maar ik zou ook even overleggen met m'n DA ;).
Door nikèdog2000
#918391
nee hoor nynke
pucky had dat ook
lekker een bot geven en dan valt die er vanzelf uit
je kunt de tand misschien zelf eruit halen
Door Nynke
#918394
Nou, zo los zit hij nog niet, alleen als ik er tegen duw/wrik, zie je een beetje beweging, maar omdat ik eens gelezen heb dat een tandvleesontsteking kan doorslaan naar het hart (?) wilde ik zeker weten wat te doen.
Gebruikersavatar
Door Dian
#918396
als je daar bang voor bent, zou ik zeker naar de DA gaan en niet wachten tot het misschien te laat is
Gebruikersavatar
Door Nitus
#918496
Nynke F schreef: Nou, zo los zit hij nog niet, alleen als ik er tegen duw/wrik, zie je een beetje beweging, maar omdat ik eens gelezen heb dat een tandvleesontsteking kan doorslaan naar het hart (?) wilde ik zeker weten wat te doen.
Ja, dat verhaal had ik ook in m'n hoofd. Maar de finesses weet ik er niet meer van....
Ik zou er daarom toch maar een bezoekje aan de DA aan wagen.
Door Femke
#918612
een klein tandje achter zijn hoektand? Is dat dan een tandje van het melkgebit?

En het klinkt misschien stom he, maar zouden ze dat niet onder lokale verdoving kunnen doen? Als Gunnar een beetje een braaf hondje is, en de DA maar 1 ruk nodig heeft om hem eruit te krijgen  :-\ :-\
Gebruikersavatar
Door Hitam
#918615
Het is inderdaad een rare plek voor een tand. En als hij niet goed is, is het wel het beste om hem er uit te laten halen. Met name tandvleesontstekingen kunnen inderdaad op het hart slaan.

Het mechanisme is heel simpel: bacteriën in het tandvlees gaan naar het bloed en via het bloed komen ze in het hart en daar ontstaan wervelingen rond de kleppen en daar slaan ze neer en geven een ontsteking van de hartklep. En door die ontsteking ontstaan er knobbeltjes op de hartkleppen die daardoor niet meer goed kunnen sluiten.
Door bloemetje
#918628
Oh mijn idool  :'( en je had al zo weinig tanden meer over  :D

Mijn kat heeft dat ook gehad. Werd helemaal bruin/zwart aan de basis. Gewoon rot en moet eruit. Bij haar was dat binnen 5 minuten gebeurd, alleen de da had er heel veel pijn van. Zij niet echt  8)
Door Nynke
#918682
Bedankt voor de reacties !! 

Fijn Tannetje dat je het nog even uitlegt !

Ik heb vanavond een afspraak bij de DA, bij een arts die veel van het gebit weet.

Ik dacht zelf dat achter de hoektanden alleen maar kiezen zitten, maar dit is toch echt een tandje lijkt mij :-X   Als het nog van zijn melkgebit zou zijn, dan zou hij er al 11.5 jaar zitten, dat kan toch haast niet ??

Gunnar is het braafste hondje in mijn roedel ::) ::) Femke, maar naar mijn idee zit het daar toch echt te vast voor :-X :-X  daarnaast is het maar een heel klein tandje, ik schat dat het maximaal 3 mm uit het tandvlees steekt en ook 3 mm maximaal in omvang is :-\ :-\

Vanavond weten we meer !!
Door Nynke
#918996
zo, weer thuis van de da. Het is inderdaad een beginnende tandvleesontsteking en een losse tand, maar ze vind het niet nodig, mede gezien zijn leeftijd, om de tand eruit te halen. Gelukkig !!!

Wel is het advies om te poetsen en dat heeft de assistente fijn voorgedaan, leve de maand van het gebit  :D ::) :D ::)

Er kwam al een hele hoop tandsteen af door het poetsen en de rest heeft ze met het krabbertje gedaan.

Om de ontsteking te helpen genezen moet ik dus goed poetsen, vooral ook de overgang tussen tandvlees en tanden/kiezen.

Ik ben opgelucht !!!! 
Door Nynke
#919007
Nee, geen dentastix, wel met koekjes, een stuk buffelhuid (heeft Jeppe al geconfisqueerd ::)) en een flos, die heeft Pezzo maar ingepikt :D  de koekjes gaan naar de buurbrokkenhond, is die ook weer blij.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door