Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door ~Joke~
#918583
nal van de barf nvr discussie heb ik mijn bot-berekening eens even nagekeken. Penny krijgt 50 gr vleesbot op 180 gr vlees dan zit ik op 40% vleesbot? Ze krijgt haaskarkas dat reken ik als 50% vlees 50% bot.
Ik ben bij mijn oorspronkelijke berekening van kaal bot uitgegaan en dan kom ik op 10% bot.
Door Lizzy
#918601
Ik neem aan dat Penny nog meer dan vlees en bot krijgt? (orgaan en groente enzo). Ik ben niet zo goed in rekenen, dus ik kan niet uitrekenen hoeveel % vleesbot je geeft als ik niet weet welke andere dingen (tot 100%) je voert...
Door ~Joke~
#918627
Er komt nog 50 gr gepureerde groente bij. Orgaanvlees zit al bij het vlees in.
Als ik de groente erbij reken ziet het er heel anders uit:
180 vlees [incl orgaanvlees]
50 gr vleesbot [50/50%]
50 gr groente
= samen 280 gr. 280 gr gedeeld door 50 gr is ongeveer 16% vleesbot. Hoe zit ik dan qua % want ik ben door de discussie de draad kwijtgeraakt omdat er over % vleesbot en % kaal bot werd gesproken. Is 16% vleesbot veel te laag?
Spike en Kyra krijgen wel iets meer vleesbot resp 10 en 20 gr meer maar veel meer kan ik niet geven omdat ze vrij snel verstopt zitten. Penny kan niet meer aan dan deze 16%
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op di 19 feb 2008, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roefus
#918631
[quote="~Joke~"]
nal van de barf nvr discussie heb ik mijn bot-berekening eens even nagekeken. Penny krijgt 50 gr vleesbot op 180 gr vlees dan zit ik op 40% vleesbot? Ze krijgt haaskarkas dat reken ik als 50% vlees 50% bot.
Ik ben bij mijn oorspronkelijke berekening van kaal bot uitgegaan en dan kom ik op 10% bot.
[/quote]

Als ik het goed oppak, dan zit je dus inderdaad op 10% kaal bot.
Tenminste als ik het goed volg  ;)....dan geef je dus 230 gram aan vleesbot + vlees.
Dan ligt het percentage vleesbot op een kleine 22% en bij een vleesbot van 50/50 zou dat dus neerkomen op 10% kaal bot.

Geef je nog extra toevoegingen, groente enzovoorts...dan komt het percentage dus lager uit.
Door roefus
#918637
[quote="~Joke~"]
Er komt nog 50 gr gepureerde groente bij. Orgaanvlees zit al bij het vlees in.
[/quote]

Dan geef je dus 280 gram totaal ?
Dan zou 50 gram vleesbot een percentage aangeven van 17,8% en dit gedeeld door 2 (in dit geval) betekent 8,9% kaal bot.
Door ~Joke~
#918639
Dan zou ik met Penny dus iets omhoog moeten. Ik heb de groente nooit meeberekend. Maar is het met 10% kaalbot dan op het randje van wat kan?
Door roefus
#918652
[quote="~Joke~"]
Dan zou ik met Penny dus iets omhoog moeten. Ik heb de groente nooit meeberekend. Maar is het met 10% kaalbot dan op het randje van wat kan?
[/quote]

Daar durf ik niets over te zeggen.
Maar als je met zo'n risico van verstopping zit, dan valt dat toch ook niet uit te wissen?

Zou het (als je twijfelt) mogelijk zijn om wat gemalen eierschaal toe te voegen (mocht het net iets te weinig zijn) ?
Door ~Joke~
#918657
Wat Penny betreft kan ik idd geen risico nemen en ze doet het goed op deze manier. Ik zal het proberen te verhogen tot 10% kaal bot. Spike poept door zijn spondylose erg moeilijk op nog meer bot dus voor hem zit er ook niet veel verhoging in.
Door Lizzy
#918662
Persoonlijk vind ik 10% onder het randje. Maar in jouw geval: je hebt volwassen honden, beide problemen met ontlasten, die het beide goed doen op hoe je ze nu voert. Ik zou het zo laten. Niks meer aan doen. Mocht je je er onzeker over voelen: dan is wat Christa adviseert een goeie, gewoon wat schillenpoeder erbij. Of wat calciumrijke groente in de mix gooien.
Door ~Joke~
#918692
Ze krijgen boerenkool, broccoli en of paksoy door hun mix, dat zijn volgens mij ca-rijke groentes
Door Lizzy
#918695
Ja, volgens mij ook. Verder weet ik dat waterkers, sesamzaad, zeewier, chlorella, walnoten ook rijk zijn aan calcium.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door