Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Babe
#918412
Ik ben sinds 3,5 week rauw vlees aan het voeren.
Op aanraden van een dierenwinkelier ben ik Carnibest gaan voeren, omdat mijn hond zich zo krabde en vaak ontstoken oren heeft.
Binnen 2,5 week zag ik duidelijk resultaat. De haren groeiden weer in haar kaalgekrabde nek. Ik heb 1 week CB natuur gevoerd en 1,5 week CB Lam en rijst.

Nu kwam ik op Barfplaats terecht en dacht ik even over te kunnen stappen op ander rauw vlees.
Afgelopen donderdag heb ik Babe paardenhart gevoerd, vrijdag hart en wang,  zaterdag tong (van rund of paard? dat was me niet helemaal duidelijk) en zondag runderkopvlees.
Zaterdag zat Babe al met haar kop scheef te schudden. Ik kon niks ontdekken aan haar oren, behalve dat eentje wat droog en schilferig uitzag in de schelp. Zondag brak dan de andere kant , die dus goed uitzag, door en kwam er allemaal nattigheid uit haar oor.

Vandaag ben ik naar de DA gegaan, ook omdat we voor de eerste spuit van de allergiekuur gingen.

De DA zegt nu dat het door het voer kan komen. CB is een goed hypo-allergeen voer volgens haar.
Maar wat is dan het verschil met vers vlees vraag ik me af?
Is vers vlees wat ik zelf haal niet net zo goed of zelfs beter als hetgeen fabrieksmatig wordt klaargemaakt?

Of is het dat ze niet tegen paardenvlees kan? Zijn er meer die weer jeuk krijgen en ontstoken oren na het eten van paardevlees?

Ik ben dus weer terug aan de CB en de vriezer ligt nu dus nog vol met 15 kg paardehart, wang, tong en runderkopvlees. Ik wacht eens af of ze weer hersteld met Carnibest en als ze geheel hersteld is, dan ga ik toch weer proberen of het nu daadwerkelijk aan het voer ligt.
Maar weet iemand hoe je dit moet doen? Moet je dan echt langere tijd eenzelfde soort vlees voeren, zoals paard, en dan kijken hoe ze daar op reageerd? Of toch afwisselen met het oude voer?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#918427
Het zou maar zo kunnen dat je hond niet tegen paard kan. Kwestie van uitproberen. Het kan ook maar zo zijn dat je hond wat heftig heeft gereageerd op de berg orgaanvlees die je 'm voorgeschoteld hebt.
Als je zelf wilt gaan samenstellen is het de bedoeling dat je je een beetje inleest in de materie  van wat je ongeveer kunt geven en dan doel ik op de hoeveelheden vleesbot/spiervlees/orgaanvlees.
Goed zelf samengesteld is wat mij betreft beter dan fabrieksvoer. Fabrieksvoer wordt gemaakt voor de gemiddelde hond en de kans dat jij nou net de gemiddelde hond hebt is niet erg groot. Daarbij is het een behoorlijke eenzijdige manier van voeren, een gegeven wat je bij zelf samenstellen makkelijk kunt omzeilen omdat je zoveel kunt afwisselen als je wilt.
Door Babe
#918444
Orgaaaanvlees :-[ daar had ik niet bij stilgestaan. Ik denk dan altijd aan lever en niertjes, maar idd hart is dat ook. :-[ :-[

Ik had het eigenlijk dus beter kunnen mixen met ander vlees. Dan had ze niet zo veel orgaanvlees in een keer gehad.

Nou ja, al doende leert men. Helaas voor Babe die , ocharme, weer met ontstoken oren zit. Ik blijf voor de zekerheid toch nog maar een tijdje CB voeren. Totdat alle problemen (hopenlijk) verholpen zijn.
Door roefus
#918448
Babe schreef: Orgaaaanvlees :-[ daar had ik niet bij stilgestaan. Ik denk dan altijd aan lever en niertjes, maar idd hart is dat ook. :-[ :-[

Ik had het eigenlijk dus beter kunnen mixen met ander vlees. Dan had ze niet zo veel orgaanvlees in een keer gehad.

Nou ja, al doende leert men. Helaas voor Babe die , ocharme, weer met ontstoken oren zit. Ik blijf voor de zekerheid toch nog maar een tijdje CB voeren. Totdat alle problemen (hopenlijk) verholpen zijn.
Als je zelf samen wilt stellen, dan dien je wel enigszins met percentages rekening te houden en je in te lezen.
In de bibliotheek staat genoeg, ook voor beginnende barfers.
Door dorinekok
#918753
misschien wel een goed idee om weer even op carnibest terug over te stappen. Dan weet je zeker dat je hond weer even allergie vrij wordt. Ondertussen lees je je in over zelf samenstellen zodat je dat daarna beter kunt gaan doen. Ofwel je blijft gewoon carnibest geven. Ook goed toch?
Door Juul
#918759
ik zou ook doen wat dorine voorsteld.
eerst een tijdje cb voeren, want dat gaat goed, toch?
En als dat een tijdje goed gaat, dan wat meer dingetjes gaan proberen en eventueel helemaal overstappen op barf.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door