Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Cindy de Wolf
#917119
Weet iemand hier iets meer van?

Wat is Angiostrongylose en waar komt het voor?
Angiostrongylose bij honden is een ziekte die wordt veroorzaakt door Angiostrongylus vasorum. Momenteel wordt aangenomen dat deze worm bij honden in Nederland niet voorkomt. Maar in het najaar van 2007 is deze worm gevonden in de ontlasting van een hond afkomstig van de oostkant van de Veluwe. Eerder dat jaar is er in Den Haag ook een hond gediagnosticeerd met A. vasorum.

Infectie met deze worm komt wel voor in de ons omringende landen, onder andere in Duitsland, Zwitserland, Denemarken, Frankrijk en Engeland. De bovengenoemde honden zouden dus ook geïnfecteerd kunnen zijn geraakt op vakantie naar een van deze landen, maar de hond uit de oostkant van de Veluwe is nog nooit in het buitenland geweest. Door deze twee ziektegevallen en omdat honden ernstig ziek kunnen worden na infectie met deze worm vinden we het belangrijk om onderzoek te doen naar het voorkomen van deze worm in Nederland.

Hoe komt de hond aan deze worm?
De hond wordt geïnfecteerd door het opeten van slakken, kikkers of door het eten van iets waar slakken op hebben gepoept. Hierin bevinden zich de larven. Deze larven dringen door de darmwand en trekken door het lichaam van de hond. Hierdoor kunnen ze volwassen worden en zich uiteindelijk nestelen in de rechter harthelft en het bloedvat dat hiervandaan naar de longen leidt. De volwassen wormen leggen hier hun eieren. De eieren stromen met het bloed naar de longen waar ze vastlopen en uitkomen. De larven trekken naar de longen en worden door de hond opgehoest en doorgeslikt. Ongeveer 7 weken na het opeten van de larven worden zo weer nieuwe larven uitgescheiden met de ontlasting.

Welke verschijnselen kunnen er worden gezien en hoe wordt de diagnose gesteld?
Het komt regelmatig voor dat honden pas maanden tot jaren na infectie ziekteverschijnselen gaan vertonen. De ziekteverschijnselen zijn niet specifiek. De hond is lusteloos, sneller moe, eet minder goed, groeit niet snel genoeg of vermagert. Verder kan de hond hoesten, braken, benauwd zijn en vocht vasthouden.

De diagnose wordt gesteld met behulp van de verschijnselen en het vinden van larven in de poep. De wormpjes kunnen niet met het blote oog worden gezien. De poep wordt daarom eerst gefilterd en vervolgens wordt onder de microscoop bekeken of er wormpjes aanwezig zijn.

Wat is de behandeling en hoe is de prognose?
De behandeling bestaat uit het toedienen van een wormenkuur. Niet elke wormenkuur is geschikt, bovendien moet de dosering worden verhoogd en moet de wormenkuur vaker worden toegediend dan gebruikelijk is. Afhankelijk van de ernst van de verschijnselen moet soms ook symptomatisch worden behandeld. Dit houdt in dat we het hart of de longen een handje proberen te helpen. De prognose is goed, tenzij de veranderingen door de worm in het lichaam al zo uitgebreid zijn dat de hond niet meer beter kan worden.
Door conleeuw
#918067
hartworm? wordt overgedragen door naakslakken (welke precies weet ik niet) kikkers/padden (ook hier weet ik niet of het type specifiek is) ......behandeling is een wormmiddel die daartegen geschikt is (ik meen advocate, wordt ook als preventie gebruikt) , belang is dat er op tijd behandeld wordt. Wordt er op tijd behandeld kan een hond een volledig herstel maken, de grootste probleem met hartworm is vaak dat het laat geconstateerd wordt.
je komt er achter omdat een hond tekens geef van long en of hart aandoening, die als maar heftiger/erger wordt. Chronisch hoesten, niet kunnen goed meer kunnen oefenen (extreem hijgen bij kleine inspanning) gewichts verlies, vaak kokhalzen soms ook kotsen, zij zo een beetje de meest gangbare symptomen (ik ken ze niet allemaal, dit is volgens mij ook geen volledig lijst, maar andere moeten maar even helpen met toevoegingen) als de besmetting/ziekte vordert worden symptomen meer, en heftiger. Je kan door middel van een ontlasting onderzoek vast stellen of ze het hebben of niet, maar ik meen ook door bloedonderzoek.  Ik kan mij heugen dat ivermac een van de behandellingen was, maar er zullen heus wel nieuwe middelen zijn die gebruikt worden, ik weet eigenlijk niet zo veel van de behandeling en of preventie, (op het net gevonden over preventie de volgende (Tabletten met de werkzame stof milbemycine oxime, moxidectine of met de werkzame stof selamectin.) maar ga daar zeker meer over lezen. 
Ik wist niet dat het ook in nederland voorkwam, toch iets wat mij dan weer zorgen baart. ik ben bang dat ik nu bij iedere kuch mijn hart gaat vasthouden.  :-\
Door Cindy de Wolf
#918070
Ja ik dacht ook eerste aan hartworm. Tsja hier wordt het ook warmer en ik denk dat er steeds meer van dit soort enge dingen gaan "overwaaien" maarja om nou bij elke kuch, braken e.d. naar de da te rennen :-\
Door conleeuw
#918075
Cindy de Wolf schreef: Ja ik dacht ook eerste aan hartworm. Tsja hier wordt het ook warmer en ik denk dat er steeds meer van dit soort enge dingen gaan "overwaaien" maarja om nou bij elke kuch, braken e.d. naar de da te rennen :-\
ze noemen het vaak franse hartworm, hoewel de naam doet denken dat je het dus alleen in frankrijk zou tegen komen is dat zeker niet het geval :-\ nou zal ook ik niet voor iedere kuch en braken naar de da rennen, maar dat is dan nog iets wat in je hoofd voorbij flist ben ik bang :-\
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door