Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Staftime
#916611
Wat is nu precies het verschil tussen BARF en NRV???
Ik begrijp dat eerlijk gezegd tot nu toe nog steeds niet helemaal.
Wie kan mij dit duidelijk uitleggen?
Door Staftime
#916620
Ik heb het gelezen, maar vraag me nu dus serieus af waarom iemand op een ander forum mij vroeg of ik BARF of NRV voer.
Want ik had mijn menu daar geplaatst, en daar staat twee keer per week groentemix bij.
Dan is het toch automatisch BARF??
Gebruikersavatar
Door pike
#916791
Staftime schreef: Ik heb het gelezen, maar vraag me nu dus serieus af waarom iemand op een ander forum mij vroeg of ik BARF of NRV voer.
Want ik had mijn menu daar geplaatst, en daar staat twee keer per week groentemix bij.
Dan is het toch automatisch BARF??
Degene die dat vroeg zal waarschijnlijk zelf het verschil niet weten  ::)
Door flin
#916804
1. Natuurlijk Rauw Voeren is simpel.
2. Groenten en onnatuurlijke supplementen zijn niet nodig voor een gezonde hond.
3. De voeding mag niet gemalen worden voor een gezonde hond.
4. Het hoofdbestanddeel van de voeding moet spiervlees, orgaan en bot uitmaken, tot ongeveer 80%.
5. Wat je er zelf bijdoet voor de laatste 20% is onbelangrijk, als het maar gezond is.
6. NRV houdt in dat je zo natuurlijk mogelijk voert.
7. Mensen die Natuurlijk Rauw Voeren proberen hele prooidieren te geven.
overgenomen van bovenstaande link-nrv-site....
Gebruikersavatar
Door Angelique
#916809
flin schreef: 1. Natuurlijk Rauw Voeren is simpel.
2. Groenten en onnatuurlijke supplementen zijn niet nodig voor een gezonde hond.
3. De voeding mag niet gemalen worden voor een gezonde hond.
4. Het hoofdbestanddeel van de voeding moet spiervlees, orgaan en bot uitmaken, tot ongeveer 80%.
5. Wat je er zelf bijdoet voor de laatste 20% is onbelangrijk, als het maar gezond is.
6. NRV houdt in dat je zo natuurlijk mogelijk voert.
7. Mensen die Natuurlijk Rauw Voeren proberen hele prooidieren te geven.
overgenomen van bovenstaande link-nrv-site....

Groenten enzo ;D
Door ~Joke~
#916923
Het is dus in wezen de NL naam voor BARF  ;)
Ben wel benieuwd wat die gezonde 20% zal zijn als groente niet nodig is.
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op za 16 feb 2008, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#916929
Ach, dit hele gedoe, BARF versus Raw Feeding (en hier in NL dan NRV) is al vrij oud...

BARF was de eerste term die kwam overwaaien naar Nederland. Een kreet die ooit door de aanhangers van Ian Billinghurst is verzonnen. En omdat Tom Lonsdale en Ian Billinghurst bonje met elkaar kregen (staat ook op Tom L z'n website), ontstond er een clubje Ian B aanhangers en ontstond er een clubje Tom L aanhangers. En Tom L greep een paar onhandige zetten van Ian B aan om een complete rauw oorlog tegen hem te beginnen. Ik vind het in het voordeel van Ian Billinghurst dat hij aan deze hetze nooit heeft meegedaan.

Maar goed, zo schreef Ian B dat als je geen vleesbotten durfde te geven je botten gemalen moest geven en daar hakte Tom L hem de pan voor in (terecht!). Zo begon Ian B gemalen vleespakketten en ging dus commercieel en werd hij commerciele rat genoemd door de Tom L aanhangers en zo werd commercieel versvlees (kvv) ook een dikke no-no. En zo schreef Ian B dat je allerlei supplementen moest geven en hakte Tom L hem hierover de pan in (ook best terecht - overigens kan het in sommige situaties wel zinvol zijn om te supplementeren maar niet in die idiote hoeveelheden en die idiote dingen die Ian Billinghurst adviseert).

Ik vind het persoonlijk te zot voor woorden om over dit soort non-triviale zaken een compleet slachtveld met elkaar te beginnen en elkaar zo zwart te maken. Maar goed, da's mijn persoonlijke mening. Ik denk dat de oorlog tussen Tom L en Ian B ook eigenlijk op een ander vlak ligt hoor (jaloezie en kift), maar dat kunnen de heren natuurlijk niet hardop zeggen. Maar ja, als mensen oorlogje kunnen spelen over zoiets als hoe je zelf hondenvoer moet samenstellen, dan begrijp je ook wel weer waarom mensen in Ierland elkaar de hersens in slaan vanwege hun geloof....

Goed, er ontstond een clubje Raw Feeders. Die konden het bloed van Billinghurst wel zuipen en riepen dat Ian B vooral een grote mafkees was omdat hij groentemix adviseerde. En ze vielen over het percentage vleesbot dat hij adviseerde. En ze vielen de supplementen die hij adviseerde. En BARF was alles wat slecht was. En alle mensen die BARF voerde, waren net zo slecht.

In Nederland hebben we een aantal jaar 1 rauw forum gehad, dat was dit forum, BARFplaats. Ook de aanhangers van Raw Feeding (wat men dus tegenwoordig in NL de NRV methode noemen) waren hier lid. Want ook toen al mocht iedereen op Barfplaats voeren waar ie zelf zin in had. De meeste van hen voerde toentertijd zelf nog brokken en kvv of alleen kvv (met Roger uit Belgie als enige uitzondering, hij voerde toentertijd zoals de Raw Feeders voerde). Na een paar jaar stapte een aantal van hen over op de Raw Feeding methode en dit groepje aanhangers van Tom L/Raw Feeders wilde zich afscheiden van alles dat met BARF te maken had. En dat werd er een ander forum gestart en werd er een nieuwe term gelanceerd namelijk natuurlijk rauw voeren oftewel NRV. En je voert dan geen groente. Je voert ook geen gemalen dingen (je mag wel gemalen Smuldier voeren en je mag ook gemalen Herby mixjes voeren - helemaal snappen doe ik dat niet maar vooruut) en kvv is een no-no. En je voert niet meer dan 15% kaal bot. En je mag vrijwel onbeperkt pens voeren. Dat Tom L het prima vindt wanneer je groente voert en dat Tom L het prima vindt als je practisch alleen karkassen voert: dat laten ze buiten beschouwing, net zoals de Engels-talige raw feeders dat ook doen.

Ik heb alle boeken van alle rauw-schrijvers gelezen. Die van 70 jaar geleden, die van 30 jaar geleden, die van 20 jaar geleden en alle recente. Ik vind dat ze allemaal de waarheid niet verkondigen. Ik vind dat ze allemaal onzinnige dingen schrijven en ik vind dat ze allemaal zinnige dingen schrijven. Dus ik kan niet zeggen dat ik een Ian Billinghurst aanhanger ben. Ik noem het zelf BARF omdat het A)een bekende term is (altijd handig in onze strijdt tegen fabrieksvoer) en B)het precies dat zegt zoals ik vind dat je een hond moet voeren: Bones And Raw Food. Of Biologically Appropriate Raw Food (en dat is vleesbot, vlees, orgaanvlees. En ja, ik vind dat groente daar een deel van uit moet maken. Waarom? Dat heb ik al in veel andere topics uitgelegd).

Dus tja, jij mag het noemen zoals je denkt dat je het moet noemen!
Door Huskymeisje
#916939
jeetje Lizzy wat een verhaal. Dat wist ik allemaal niet eens. Nou moet ik ook eerlijk zeggen dat ik dergelijke boeken ook nooit lees, daar ben ik gewoonweg te lui voor  :-[. Ik ken de namen van de betreffende mannen wel maar daar is het wat mij betreft dan ook mee gezegd. Wellicht had ik de boeken wel gelezen wanneer dit forum er niet was geweest maar dat bleek naar mijn idee en gevoel helemaal niet nodig te zijn.

Ik heb kennis gemaakt met NRV via een ander forum. De opstartster van dat forum voert dit aan haar honden en zij heeft mij het een en ander uitgelegd. Omdat ik er meer van wilde weten ben ik hier lid geworden en ik moet zeggen er is hier meer dan voldoende op het forum te vinden om genoeg kennis op te doen. Omdat ook ik na het lezen van de vele documentatie en ervaringen van ervaren barfers vond dat groente een toegevoegde waarde heeft ben ik dus ook begonnen met groentemixen en zo ben ik dus ook een barfer geworden.

Bij deze dus ook mijn complimenten aan de beheerders van dit forum. Maar niet minder ook aan de ervaren barfers die mij op weg hebben geholpen. :bigarmhug: Ik heb er nog elke dag plezier van.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door