Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Malamoods
#916597
Ik heb de knoop doorgehakt... Ik ga geen ribben meer voeren.... Oh jongens, ik baal. Ikijok is een grote hond en juist dat grotere kluifwerk is zo'n heerlijke activiteit voor 'm, hij beleefd er zoveel plezier aan. En ook goed voor de tandjes! Maarrrrr, gisterochtend heb ik 'm geitenribben gevoerd en vannacht ging 't weer fout... :( Kotsen dus! Allemaal ribstukken... Vlees was er af en het bot bleef over, onaangevreten door 't maagzuur. De ribben zagen er super uit! Echt mooi bevleesd, zachte ribben en ik heb er nog zo'n 500 gr. spiervlees bijgevoerd (terwijl de ribben zelf al enorm bevleesd waren!). Ik heb ook al een hertenribben en lamsribben gevoerd en soms gaat 't goed, maar vaker gaat 't fout... Ik doe 't niet meer. Ik houd 't voortaan maar bij kleiner spul, hoe jammer 't ook is.....
Zijn er trouwens meerdere honden die het "zwaardere werk" niet goed verteren?

Rachel.
Door Cindy de Wolf
#916606
Hier gebeurt het ook weleens. Niet vaak maar weleens en vaak is het dezelfde die dan spuugt. Van de week had Remy gespuugt en die had o.a. lamsribben van Herby gekregen. Hij krijgt dan ook vaak enorm veel spiervlees erbij en dan gaat het vaak wel goed maar soms niet. De rest verteerd het bij mij zonder problemen.
Door Malamoods
#916612
Cindy de Wolf schreef: Hier gebeurt het ook weleens. Niet vaak maar weleens en vaak is het dezelfde die dan spuugt. Van de week had Remy gespuugt en die had o.a. lamsribben van Herby gekregen. Hij krijgt dan ook vaak enorm veel spiervlees erbij en dan gaat het vaak wel goed maar soms niet. De rest verteerd het bij mij zonder problemen.
Hier gaat 't vaker mis, dan goed, dus ik heb de knoop doorgehakt er echt mee te stoppen... Heb nu van alles geprobeerd: meer vlees/minder ribben, ribben met pens, etc. Niets lijkt te helpen helaas.....

Rachel.
Door Lizzy
#916615
Ik geef je groot gelijk.

Maar er zijn toch nog zat manieren om hem lekker wat kluifwerk te bezorgen? Geef hem een heel konijn. Of een hele (flink) kip van 1,5 kilo. Of een hele eend. Of een hele parelhoen. Of een hele fazant. Of een hele haas. Ofzo. Daar beleeft hij echt net zo veel lol aan hoor. Misschien nog wel meer! Gewoon 2 keer per week een heel dier aan hem geven, huppetaaaaa!
Door Kagootje
#916666
hier heb ik ook een die niet kan eten  >:(... weet je wat ik doe, bij het slahthuis vraag ik of hij de ribben uit het vlees kan snijden en de ribjes meegeven

als je dan schaap wilt voeren dan geef je hem het vlees en dan de ribjes erna, dan schrokt hij niet meer zo en de botjes heb je zelf meer controlle op dat ie ze breekt voor ie ze af slikt.

misschien is het een oplossing voor je
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#916685
schapenribben/botjes zijn nog harder dan lams/geiteribben dus dat zou ik al helemaal niet doen.
Gewoon lekker doen wat lizzy zegt.
Hier heeft het trouwens ook een poos geduurd voordat ze de ribben goed verteerde. Tegenwoordig hebben de jongens nergens geen last meer van.
Ik geef ze alleen lamsribben en dan vraag ik Herby nadrukkelijk om hele malse, en die krijg ik altijd en ze zijn nog super bevleesd ook.
ellen
Door roefus
#916714
Roefus heeft helemaal in het begin ooit 'n keer een paar stukjes gebraakt.
Daarna nooit meer.
Lara had het van konijnkop (ook helemaal in het begin) en ook eenmalig.
Daarna hadden ze er nooit meer last van.
Ik geef er wel ook altijd ruim vlees bij.

Maar goed, als 'n hond van mij er geregeld last van had, dan hield ik er ook meteen mee op.
Lijkt me nergens goed voor, en er is genoeg ander spul.
Door Malamoods
#916811
Lizzy schreef: Ik geef je groot gelijk.

Maar er zijn toch nog zat manieren om hem lekker wat kluifwerk te bezorgen? Geef hem een heel konijn. Of een hele (flink) kip van 1,5 kilo. Of een hele eend. Of een hele parelhoen. Of een hele fazant. Of een hele haas. Ofzo. Daar beleeft hij echt net zo veel lol aan hoor. Misschien nog wel meer! Gewoon 2 keer per week een heel dier aan hem geven, huppetaaaaa!
Waar vind ik hele parelhoen (ik heb nu karkassen met soms een nek eraan)? En hele haas? Konijn moet ie niet... :( De eendenbouten van IC zijn te hard, ook daar kotst hij van... Hele kip is geen probleem, dat gaat wel lukken en voer ik vaker. Ook die enorme joekels van eendenkarkassen van Herby gaan goed...

Kagootje, de lamsribben heb ik van Herby en de hertenribben ook. Heb in 't verleden ook ribben (geit en lam) van CN gegeven en van IC. Ik heb bij alle leveringen uitdrukkelijk gevraagd om zachte ribben, goed bevleesd, van jonge dieren te geven en alle ribben zagen er altijd keurig uit! Daar ligt 't dus echt niet aan, dat weet ik zeker! De hardere stukken hak ik eraf, dus ook daar kan 't niet aan liggen. Ook niet met meer orgaan of spiervlees, ook niet als ik de ribben geef na de spiervlees maaltijd, het werkt gewoon niet! Dus ik maak de keuze het niet meer te doen.... Bij een andere hond, kijk ik daar wellicht anders tegenaan, maar bij Ikijok werkt 't dus niet. Ik ben nu al zo'n 2 jaar aan 't proberen (met tussenposes ook ermee gestopt) en het gaat nog steeds niet.... Ik sta dus achter deze keuze, mede doordat hij een aantal weken geleden behoorlijk ziek is geweest. Is toen ook begonnen met zo'n rib...... Dus.....

Rachel.
Door Huskymeisje
#916815
Dan geef ik je groot gelijk!

Zo voer ik geen geit meer. Daar raakt Qilaq zo vreselijk van aan de diarree. Ligt m'n hele huis eronder want dat houdt ze natuurlijk niet op.
Door Malamoods
#916840
Huskymeisje schreef: Dan geef ik je groot gelijk!

Zo voer ik geen geit meer. Daar raakt Qilaq zo vreselijk van aan de diarree. Ligt m'n hele huis eronder want dat houdt ze natuurlijk niet op.
Dan zou ik ook geen geit voeren nee. Toch best handig dat zelf samenstellen, dan zie je meteen waar 't probleem zit....

Rachel.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#916846
Ik ga als het geiten vlees  op is ook niet meer kopen.

Ik vind het toch vrij vet vlees en er is zoveel wat je nog kan geven.

Ik heb ook eens geprobeerd om een hele zalmkop te geven ,dat kwam er ook uit en een halve hebben ze nergens last van,zo kom je overal achter wat het beste voor je hond is.

Ik vind het plan van Lizzy ook heel goed.
Door Malamoods
#916851
Ja, dat plan van Lizzy zie ik helemaal zitten. Alleen nog uitvissen waar ik die hele hazen en parelhoenen en fazanten vandaan ga halen...

Op geitenvlees reageert Ikijok overigens verder prima. Al vond ik de laatste bestelling van IC wel behoorlijk vet. Maar ach, ik geef 't niet vaak er zijn zoveel andere spiervleessoorten... Vet is voor Ikijok gelukkig geen probleem....

Rachel.
Door Lizzy
#916903
Bij de VEN/Sligro verkopen ze hele eend en hele parelhoenen. Niet goedkoop (rond de 4 euro de kilo) maar ja gut, je hoeft ook niet elke dag zo'n heel dier te geven... In het wild seizoen hebben ze ook wel fazant, maar ik weet niet hoe duur dat is (zeker ook de adresjes hier op Barfplaats in de gaten houden!). Lust hij geen enkel konijn? Ook geen tam konijn? Ik zag trouwens vandaag bij de Lidl hele gans. Geen idee of dat te happen is en hoe het bot is...? En tja, verder gewoon beginnen met 1 of 2 keer in de week een hele kip (of braadhaan van de Lidl/Aldi).
Door *Ilse
#917024
Malamoods schreef: Ja, dat plan van Lizzy zie ik helemaal zitten. Alleen nog uitvissen waar ik die hele hazen en parelhoenen en fazanten vandaan ga halen...

Op geitenvlees reageert Ikijok overigens verder prima. Al vond ik de laatste bestelling van IC wel behoorlijk vet. Maar ach, ik geef 't niet vaak er zijn zoveel andere spiervleessoorten... Vet is voor Ikijok gelukkig geen probleem....

Rachel.
Volgens mij bij Anyanimal, daar hebben ze ook heel veel "hele prooien'en een hele kip, bij de AH en bijv de islamitische slagerijejn in alkmaar!
Succes!
Gebruikersavatar
Door pike
#917061
De poelier in Purmerland (voor jou misschien wel te doen?) heeft vrijwel altijd hele parelhoen, soms vers soms in de vriezer, hele eend en hele konijnen. (kippen natuurlijk ook). Wel mensen-consumptieprijzen. Parelhoen kost 6 euro per kilo, konijn 4,50 per kilo. Het konijn heeft ook nog de organen en de kop. Eend weet ik de prijs niet. Ik heb er ook al hele haas gezien en fazant maar dat is maar zelden. Bij islamitische slagers kun je ook eens vragen, vaak kunnen ze het wel voor je bestellen.  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door