Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Babe
#915672
Ik lees overal dat mensen groentemix voeren van zo'n 10 verschillende groentes door elkaar.

Maar waarom zo veel soorten door elkaar? Kun je niet de ene dag dit en de andere dag dat voeren? Maken we het onszelf niet onnodig moeilijk door de groentes te mixen?

Ik eet ook geen 10 verschillende groentes op een dag. Wel elke dag iets anders. Is dat voor de hond niet ook voldoende, gewoon elke dag en andere groente bij het vlees?
Door Eef+Stippels
#915677
Ikzelf mix zo'n 4 tot 6 groenten in 1 mix. Ik geef niet iedere dag groentenmix, maar 2x per week. 

Dus in plaats van de ene dag dit en de andere dag dat te geven, mix ik de groenten van de hele week in een keer en dat geef ik dan verdeeld over 2 dagen van de week. Dat vind ik juist makkelijker dan elke dag een andere groente te moeten geven.

Wanneer jij elke dag een andere groente apart wilt geven zie ik daarin zo geen probleem.
Laatst gewijzigd door Eef+Stippels op do 14 feb 2008, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Laura2004
#915680
Mijn honden houden niet zo van groentes, maar bepaalde groentes, zoals pompoen en bataat vinden ze lekker en als ik dit meng met andere groentes (wortels, sla, andijvie, witlof, brocollie, bietjes etc.) dan eten ze het op, als ik 1 soort groente geef eten ze het niet. Ik maak trouwens voor een maand groentemix, hier doe ik een uurtje over en verder haal ik een paar keer per week een zakje uit de vriezer, dus niet echt moeilijk....

Als jouw honden 1 soort groente per keer willen eten kan je dat doen ;)
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#915681
Ik doe zoveel mogelijk soorten groenten door elkaar ,dan heb ik even veel werk met malen enz. en verdelen in zakjes ,en dan is het voor ongeveer 2 maanden .
Maar dan is het weer makkelijk als ik het zo uit de vriezer kan pakken.

Ik geef het ook 2 x per week.

Ik denk dat het niet veel uit maakt voor de hond,alleen ik vind het op deze manier makkelijker.
(heb ik ook maar ene keer een mixer(keukenmachine) schoon te maken)
Door Lizzy
#915683
Babe schreef: Ik lees overal dat mensen groentemix voeren van zo'n 10 verschillende groentes door elkaar.

Maar waarom zo veel soorten door elkaar? Kun je niet de ene dag dit en de andere dag dat voeren? Maken we het onszelf niet onnodig moeilijk door de groentes te mixen?

Ik eet ook geen 10 verschillende groentes op een dag. Wel elke dag iets anders. Is dat voor de hond niet ook voldoende, gewoon elke dag en andere groente bij het vlees?
Dat kan ook hoor, geen probleem. Er zijn ook zat mensen die het zo doen, zoals jij hier beschrijft. Ik maak voor meerdere weken een groentemix. Dat vind ik zelf makkelijker. En je kunt moeilijk voor 1 maand 1 dezelfde groente gebruiken, dus dan gooi ik er dus meerdere door mekaar.
Door roefus
#915686
Ik denk dat het precies maar is wat je zelf gemakkelijk vindt.
Ik geef mijn honden meestal dageljiks wat groente (en maak het dus ook dagelijks klaar).
Dat zijn dan 1 of 2 soorten (afhankelijk van de indhoud van de groente-la). :D
Maar over 'n paar weken genomen, denk ik dat ze die 10 soorten of meer zeker wel binnenkrijgen.
Maar goed, kan me ook voorstellen dat 'n ander het makkelijker vindt om alles in ene klaar te maken, in porties te verdelen....en in te vriezen.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#915704
Ik maak  altijd een mix met een heleboel groentes erin.
Omdat ik ook altijd een hele bak vol maak, voor ruim 2 maanden.
Sanne krijgt een behoorlijk portie over 3 dagen in de week verdeeld, ze is nierpatient, dus mag wel flink wat groente hebben.
Ik vind het makkelijker om één keer een hele bak vol te maken. Het is toch altijd weer best een flinke smeer klus, zeker om alles na de tijd weer schoon te maken.
Op deze manier is het voor mij één keer een flinke klus, maar dan kan ik ook weer een hele tijd vooruit, met voldoende variatie.
Door Greece
#915771
Ikzelf geef (meestal) 1 soort groente per keer. Mijn hond eet dus de groenten welke ikzelf ook die dag eet. En aangezien ik behoorlijk gevarieerd eet, eet de hond dus ook gevarieerd.
Door Chaos
#915801
Ik maak ook een groentenmix voor ongeveer 5 weken. Stuk of acht verschillende groenten, alles pureren, portioneren en invriezen. En dan schoonmaken.  :D Twee keer in de week haal ik er een bakje uit voor die dag.
Sommige dagen heb ik echter groenten over van onze eigen maaltijd. Dan krijgen ze die in plaats van hun mix. Dat is elke keer wat anders, en gemiddeld eten ze dus heel gevarieerd hun groenten.
Door Nynke
#915860
ik maak ook een mix voor minstens een maand, ze krijgen hier 4-6 keer per week een-twee theelepeltjes van. Ik vries het in in rubberen ijsblokjesbakjes van Ikea.
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#915943
Hier krijgen ze twaalf van de 14 maaltijden groentemix, 15% van hun totale menu. Ik maak altijd voor ongeveer een maand (en stop er zoveel mogelijk verschillende groenten en kruiden in) en vries het dan in in van die magnetronbakjes waar de Chinees ook zijn afhaaleten in serveert. Ideaal: je kunt ze heel vaak hergebruiken en het wordt geen gekledder in je vriezer (vroeger deed ik de groentemix in dubbele diepvrieszakjes  :-X).
Door roefus
#915961
Ik vind één en ander ook nog wel afhankelijk van de 'graagte' waarmee je honden groenten eten.
Roefus bijvoorbeeld is geen notoire groenteneter (en Lara eigenlijk ook niet).

Roef eet per dag (aan bot en vlees) 1400 gram.
Als ik dus 10 à 15% aan groenten zou moeten geven (dagelijks !!!), dan zit ik dus tussen de 140 gram en pakweg 200 gram per dag.
Dat doen we nétjes  :D
Maar als ik bijvoorbeeld slechts 2 keer per week groente zou doneren, dan zou zo'n hond dus ineens 600 gram groente of meer per ineens door moeten slikken.
Na....dat doet hij nooit...en het zou zijn ontlasting ook niet ten goede komen.

Dus mede daarom kies ik voor DAGELIJKS wat groente...en feitelijk vind ik dat zelf ook nog makkelijk.
Prrrr....de staafmixer erdoor en het is zo geklaard.
En afwisseling genoeg.
Door Babe
#916329
Ow gelukkig. Ik dacht al dat er weer een of andere belangrijke reden voor was, maar dat valt aL weer mee.

Ik heb net een bakje spruitjes door het voer gegeven en gisteren bloemkool. Ze doet er niet moeilijk over. Al heeft ze wel eerst de stukjes hart opgegeten en laat ze de spuitjespuree tot het laatst.
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#916347
Als ze echt gaan zitten mutsen met de groente, doet een schepje huttenkase erdoor meestal wel wonderen!  ;)
Door Tanna
#916512
Ik maak voor een paar weken groente, meestal 8 tot 10 verschillende groentes. Mijn hond eet elke moregen na het wandelen 45 gram, ze vindt het verukkelijk. De dag zou voor haar niet goed beginnen zonder groente!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door