Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Mieuw
#915210
Ik stel deze vraag namens een vriendin.

Haar poes is in de nacht van maandag op dinsdag bevallen van 5 kittens. Eén kitten heeft onbepaalde tijd (kort/lang?) drijfnat van het vruchtwater bovenop de (inmiddels koude) placenta gelegen en dat poesje is helaas vandaag overleden. De andere kittens maken het prima (allemaal hadden ze geboortegewichten tussen de 120-140 gram).
Op dit moment is de moederpoes hevig aan de diaree. Het zou kunnen komen door het opeten van de placenta's, het zou ook kunnen komen door de verandering van dieet. Zij geeft haar katten brokken maar wel dagelijks een stuk of wat eendagskuikens (na lang aandringen van mij, en ze raakt hééél langzaam overtuigd van de voordelen van rauw voeren). Sinds de kittens geboren zijn heeft ze het dieet van het poesje aangevuld met iets anders (ik weet niet wat).
Op dit moment krijgt het poesje antibiotica maar ik denk dat het ook wel op een wat natuurlijkere manier is op te lossen. Is het slim om dit poesje nu probiotica en/of wat anders te geven? Zo ja, wat?
Door YaYa
#915325
Ze heeft geen idee hoeveel placenta's ze op heeft? Want dat is natuurlijk ook altijd diarreebevorderend. En als ze van voer wisselt of althans er andere dingen bijgeeft, kan ze daar natuurlijk ook op reageren.
Ik zou het zelf eerst even aankijken voordat er antibiotica ingaat. De kittens krijgen de antibiotica immers dan ook binnen.
Van probiotica weet ik niet zoveel. Misschien iemand anders?
Door Mieuw
#915333
Tja, zelfs al komt het door de placenta's, dan is er nu achteraf niets meer aan te veranderen, nu moet alleen die diaree nog gestopt worden.
Ze is inmiddels gestopt met het geven van de extra voeding.
Door Borke
#915346
Je komt er niet achter waar het vandaan komt, maar andere voeding geven is niet slim!
Probiotica zou ik zeker gaan geven.
Heeft de dierenarts de ontlasting onderzocht?
Door Mieuw
#915368
Nee, ze lost het echt heel anders op dan dat ik zou doen :-X
Ze is nu min of meer aan het thuis-dokteren, de antibiotica heeft ze altijd (in overleg met de DA) in huis, en mag ze naar eigen inzicht geven  :-X In mijn ogen slaat de antibiotica nergens op, want het poesje heeft geen ontsteking oid. Dat heb ik haar ook gezegd, en toen kreeg ik als reactie dat ze het preventief geeft...

Maar goed, welke probiotica zou ik dan aan kunnen raden?
Een andere vriendin is dezelfde mening aangedaan als ik, en raad haar aan het poesje zo'n 6 keer op een dag een theelepeltje probiotische yoghurt te geven.
Door maddoc
#915387
en juist door de antibiotica kan de poes (ook) aan de diarree raken, als het een brokken poes is zou ze de RC Sensitivity kunnen geven (en de probiotica), geeft meestal snel goede ontlasting.
Door YaYa
#915401
Wilde ik dus ook zeggen Maddoc. Vind dit een heel verkeerde manier van thuisdokteren. Bij diarree is ab niet standaard de oplossing. Pas als ontlasting onderzocht is en er is een bacterie of wat dan ook aanwezig, kun je gericht ab geven. Maar nu terwijl je niet weet wat er aan de hand is, kan de ab de diarree bevorderen. Ik heb zelf ook altijd antibiotica in huis maar geef dit niet zomaar 1, 2, 3. En zeker niet preventief en al helemaal niet aan een poes met zogende kittens.
Ik weet ook niet wat ze nu geeft, maar voor zover ik weet mag een zogende poes alleen amoxiciline of synulox krijgen ivm kittens.
Door Chubby
#915410
Beseft ze dat de kittens dit AB nu ook binnenkrijgen via de melk?

Vreemde dierenarts trouwens, AB geven naar eigen goeddunken, hoe werk je resistentie in de hand?!

Dunne ontlasting komt trouwens vaak voor, idd door het verorberen van (veel) placenta's maar ook doordat de moederpoes de ontlasting van de kittens opeet. Ik zou niets extra's geven en het gewoon heel even aanzien, als het goed is herstelt het spijsverteringskanaal vanzelf..
Door *Coontje*
#915441
Ze zou bij de DA een tube Finidiarpasta of tabletjes kunnen halen, dat gaf ik aan mijn poezen als ze diaree hadden na de bevalling.

Pasta: 2 maal daags 1ml per 5 kilo lichaamsgewicht gedurende 2 tot 3 dagen.
Tabletten: 2 maal daags 1 tablet er 10 kilo lichaamsgewicht gedurende 2 tot 3 dagen. 
Door maddoc
#915465
ja finidiar zou ze ook kunnen proberen, helpt soms wel soms niet, het wordt er ieder geval niet erger van.
(en van probiotica hier gelezen dat dat soms wel zo is)
Door Mieuw
#915500
Ok, ik heb dit allemaal aan haar doorgegeven. Ik hoop dat het poesje snel opknapt.
Die vriendin is is errug aardig hoor, en heel erg betrokken bij haar dieren, maar wel redelijk eigenwijs.  ::)
Ik pobeer al een hele tijd om haar te overtuigen van het geven van rauw voedsel en nu eindelijk geeft ze haar katten zo nu en dan een eendagskuiken. Dus met kleine stapjes gaat het de goede richting op  ;)
Door verwonderd
#916095
Finidiar zou ik idd zeggen, maar wie ben ik?

Ab geven zonder controles? Nee, absoluut niet: kan ook weer diarree veroorzaken en in het slechtste geval als poes al een behoorlijke aanslag heeft gehad (bevallen is niet niks zou ik zeggen) kan ze er in het ergste geval nog een bacterie bijkrijgen.

En de kittens? geen diarree?

Succes met eigenwijze vriendin... da zijn ook niet zaligmakend maar zelf dokteren lijkt mij helemaal uit den boze, zeker met babietjes erbij....
Door verwonderd
#916160
:-[
Ik las net mijn reactie opnieuw en ik vond mijn belerende toontje nogal ergerlijk.
Het spijt mij. Komt omdat ik hier met bosliefje al die maanden heb gezeten met diarree en dan lees ik hoe het met een moederpoes met kittens gaat...
Mijn eigen frustratie zat in mijn reactie en dat moet niet zo zijn.
Dus nogmaals mijn excuses,
groetjes verwonderd
Door Mieuw
#916167
verwonderd schreef: :-[
Ik las net mijn reactie opnieuw en ik vond mijn belerende toontje nogal ergerlijk.
Het spijt mij. Komt omdat ik hier met bosliefje al die maanden heb gezeten met diarree en dan lees ik hoe het met een moederpoes met kittens gaat...
Mijn eigen frustratie zat in mijn reactie en dat moet niet zo zijn.
Dus nogmaals mijn excuses,
groetjes verwonderd
Och, ik kan wel wat hebben hoor, en zo nu en dan gaat het er hier op het forum nog wel heftiger aan toe.

En ik moet zeggen dat ik mij ook erger aan hoe mijn vriendin dit probeert op te lossen. Maar goed, ze fokt al jaaaaaren en weet over sommige onderwerpen haar DA te 'overmeesteren' qua kennis ed, dus ik denk dat die DA ook wel gedacht heeft dat zij het goed in kan schatten. En tja, wie ben ik, misschien kan zij dat ook wel..? Ik zou het alleen zelf anders doen  :-\

In elk geval een update;
Het poesje is van de diaree af, maar laat wel zo nu en dan haar plas lopen. Dus ik opperde dat er ivm de bevalling wellicht iets niet helemaal goed zit met haar blaas oid, en aan de hand daarvan heeft ze toch maar eens de DA gebeld.  ::) En nu moet ze juist doorgaan met de antibiotica, om een eventuele (blaas)ontsteking te kop in te drukken.
De kittens hebben (voor zover ik weet) geen diaree en drinken goed. Het moederpoesje is heel zorgzaam naar haar babies toe, dus dat zit gelukkig ook goed.
Door YaYa
#916188
Ik vind echt dat er hier toch wel heel snel naar ab gegrepen wordt. De kleintjes krijgen het ook binnen. En teveel aan ab kan ook resistentie oproepen en dan pakt het omgekeerd uit.
Ik heb zelf ook ab in huis maar ben daar echt heel voorzichtig mee.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door