Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door xlaurax
#914926
Ik voer nu sinds twee weken Carnibest aan mijn katten.
Simon, mijn oudste kat, heeft veel last van struvieten, hij kreeg hiervoor speciaal de brokken van Hills.
Met die brokken deed hij het opzich heel goed en hij had bijvoorbeeld geen last bij het plassen.
Nu heb ik bewust gekozen voor vers vlees (Carnibest) en ik weet dat er gifstoffen vrij kunnen komen.
Simon zijn vacht is al een stuk zachter en glimt als een spiegel, hij was dof en ruw.
Hij krijgt nu wel plekken boven zijn ogen, jeuk en hierdoor krapt hij vaak.
Tot mijn grote schrik merk ik nu ook dat hij last heeft bij het plassen, hij zit lang op de bak en hij wast zich daarna.
Net zag ik ook nog dat er geen plasje lag nadat hij van de bak af kwam. Voor mij gaan dan de alarmbellen rinkelen, ik heb hem net al dridase (een blaasontspanner) gegeven.
Ik zou graag jullie advies willen hebben.
Is het normaal dat hij nu ook last kan krijgen van de struvieten?
Moet ik toch doorzetten met het versvlees, of geef ik hem weer de brokken van Hills?
Wat zouden jullie doen??
Door evenstar
#914951
Ik kan je geen advies geven maar mijn ervaring is dat sommige dieren vrij heftig reageren op de carnibest. Een van mijn honden had gewoon koort bij de ontgiftiging maar zij leefde het jaar ervoor wel continu op AB en prednison. 14 dagen CB voeren is erg kort om resultaat te zien.
succes er mee
Door xlaurax
#914955
Bedankt voor jullie reacties.

Zijn urine is al eerder onderzocht en hij heeft stuvieten.
Door de blaasontspanner kan hij nu weer plassen, dus daar ben ik wel blij om.
Ik verwacht niet al na 14 dagen resultaat te zien, alleen ik twijfel of ik het versvlees voeren (evt. in combinatie met de blaasontspanner) wel door moet zetten.
Is het normaal dat hij nu last krijgt van de struvieten?
Of moet ik nu al de conclusie trekken dat ik weer terug moet gaan naar de Hills?

@evenstar: Hoe gaat het nu met jouw hond? Hoelang duurde die heftige reactie?
Laatst gewijzigd door xlaurax op wo 13 feb 2008, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door YaYa
#914963
Het kan zijn dat je de carnibest wat zuurder moet maken door bv appelazijn. Ook kun je vitamine c of cranberrytabletjes geven om de urine te verzuren.
En extra spoelen helpt ook dus een plens water door de carnibest heen roeren.
#915009
Terug naar de Hill's gaat ook niet werken. Je hebt een kat die snel struviet vormt, sommige katten hebben dat, niemand weet waarom, kan de bouw van de blaas zijn of de stofwisseling of ? ? ?
Vers voeren helpt zeker om de urine te verzuren maar a. vermoedelijk was er nog struviet aanwezig toen je overging op vers, en dat is niet zomaar weg en b. waarschijnlijk heeft jouw kat extra verzuring en extra vocht nodig om de struviet de baas te kunnen.

Dus het advies van YaYa is prima: extra vocht en extra verzuren met bv ascorbinezuur (vitC), appelazijn en/of cranberry.

En misschien een ander type versvoer, zonder koolhydraten. Dat wil vaak ook goed helpen.
Door xlaurax
#915021
Ohhh, bedankt voor jullie reacties.
Ik ga er meteen werk van maken.
Die cranberry...hoe moet ik dat zien en waar kan ik dat kopen?

En nog een vraag, welk merk versvoer (kant en klaar) heeft de minste koolhydraten?

Nogmaals bedankt voor alle tips :daisy:
#915051
xlaurax schreef: Ohhh, bedankt voor jullie reacties.
Ik ga er meteen werk van maken.
Die cranberry...hoe moet ik dat zien en waar kan ik dat kopen?

En nog een vraag, welk merk versvoer (kant en klaar) heeft de minste koolhydraten?

Nogmaals bedankt voor alle tips :daisy:
Je kunt cranberry capsules kopen bij de drogist of de natuurvoedingswinkel. Verse cranberries zijn krijtzuur :-X dus die zal je kat niet eten.
Door YaYa
#915061
Bij mij werkt de appelazijn ook niet (moet ook maar een klein scheutje zijn hoor). Ik geef zelf vitamine C aan mijn blaasgruispatientje (ook struviet) en haal dat gewoon bij het kruidvat. Die heeft trouwens ook cranberrycapsules.
Qua kvv kun je misschien het beste de carnibest diabetes nemen. Daar zitten geen koolhydraten in.
Door evenstar
#915122
Hoe gaat het nu met jouw hond? Hoelang duurde die heftige reactie?
Nu naar 4 maanden prima zonder medicijnen maar de reactie heeft toch wel zeker 3 weken geduurt en ik vond het zenuw sloopend.
Door rawfan
#918182
xlaurax schreef: En nog een vraag, welk merk versvoer (kant en klaar) heeft de minste koolhydraten?
Met een suiker-kat weet ik precies welke voeren koolhydraatarm zijn :)
Carnibest diabetes (als Yaya zegt) heeft heel weinig koolhydraten (kip). Mijn katten vervelen zich met maar één type dus Tannetje zei dat ik ook af en toe Carnibest for diabetische honden kan geven (eend).
Bandit katdieet (staat op de verpakking dat het voor katten met diabetes en nier problemen is) heeft ook heel weinig koolhydraten.
Haak heeft (geen toevoegingen!!!!) is ook koolhydraat arm.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door