Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door *Coontje*
#914458
Wellicht kan ik nu Bibi bestellen :) Jippie!!!
Maar daarnaast(wat ik eigenlijk al deed) wil ik ook dit gaan voeren:
Kippennekken
Eendagskuikens
Geitenvlees
Kippenhartjes
Kippenmaagjes
Lamshart
Tartaar
Oh en ik wil ook zo'n groetenmix erbij gaan voeren.

En de bedoeling is gelijdelijk aan de brokken helemaal weg te laten.
Maar hoeveel mag je dan per kat geven?
Ik heb al wat extra voerbakken gekocht, want voorheen kregen ze alles op 1 groot bord en daar aten ze het dan vanaf. Ik merk nu al verschil!!! 1 poes, die dus heel weinig at, eet nu al meer omdat ze nu een eigen bakje heeft :) Daar ben ik heel blij mee.

Is er een (voor mij makkelijk) lijstje waar uit ik kan berekenen hoeveel ik waarvan kan geven?
En is die er dan ook in Jip en Janneke taal? Ik mag dan moeder zijn en 35 jaar oud zijn...... maar met mijn ADD (Concentratie-/organisatiestoornis) lukt het me niet om een hele ingewikkelde lijst samen te stellen. Voor jullie zal zo'n lijst heel eenvoudig zijn, maar voor mij lijkt het dan net algebra :-[
Dus sorry als ik in julie ogen een beetje dom overkom. Dit is geen opzet.
Lijstjes zijn voor mij gewoon heel erg moeilijk.

Dit wegen mijn katten:
Lissy, 25-08-2003, 6.5 kilo
Charlie, 20-08-2005, 8.5 kilo
Flash, 25-04-2005, 8.5 kilo
Koda, 09-09-2006, 7.8 kilo
Vlinder, 09-09-2006, 4.5 kilo
Ze zijn allemaal al geholpen.
Door Chubby
#914487
Lissy, 25-08-2003, 6.5 kilo: 160 gram
Charlie, 20-08-2005, 8.5 kilo: 215 gram
Flash, 25-04-2005, 8.5 kilo: 215 gram
Koda, 09-09-2006, 7.8 kilo: 195 gram
Vlinder, 09-09-2006, 4.5 kilo: 115 gram

Als ik uitga van 2,5% voeding dan kom ik op bovengenoemde hoeveelheden per kat per dag. Daarbij raad ik aan op het oog te voeren; sommige katten hebben wat meer nodig, anderen worden juist wat sneller mollig..

Je hoeft niet precies deze gewichten te voeren, je mag dagelijks best wat afwijken: de ene dag wat meer, de andere dag wat minder..

Ik zou KVV en vers afwisselen en wel bij elkaar optellen als totale hoeveelheid. Pas wel op: KVV bevat veel orgaan en je wilt nu vers ook nog veel orgaan gaan bijvoeren. Wellicht is dat onverstandig en kun je beter kiezen voor wat extra hele prooitjes en voor wat meer botvlees. Mijn katten krijgen geen groentenmix, de hond sporadisch...
Door *Coontje*
#914491
maddoc schreef: waar kun je nu Bibi gaan bestellen?
en zijn ze goed van gewicht zoals ze nu zijn?
Ik hoop bij Canis Naturalis ;)
En hopelijk is het ook niet eenmalig 8)

Koda is wat aan de stevige kant, de rest is mooi op gewicht.... hoewel Vlinder nog wel iets steviger mag.
Maar Maine Coons groeien door tot ze een jaar of 4 zijn.... dus we hebben nog rek ;D
Door *Coontje*
#914493
Chubby schreef: Lissy, 25-08-2003, 6.5 kilo: 160 gram
Charlie, 20-08-2005, 8.5 kilo: 215 gram
Flash, 25-04-2005, 8.5 kilo: 215 gram
Koda, 09-09-2006, 7.8 kilo: 195 gram
Vlinder, 09-09-2006, 4.5 kilo: 115 gram

Als ik uitga van 2,5% voeding dan kom ik op bovengenoemde hoeveelheden per kat per dag. Daarbij raad ik aan op het oog te voeren; sommige katten hebben wat meer nodig, anderen worden juist wat sneller mollig..

Je hoeft niet precies deze gewichten te voeren, je mag dagelijks best wat afwijken: de ene dag wat meer, de andere dag wat minder..

Ik zou KVV en vers afwisselen en wel bij elkaar optellen als totale hoeveelheid. Pas wel op: KVV bevat veel orgaan en je wilt nu vers ook nog veel orgaan gaan bijvoeren. Wellicht is dat onverstandig en kun je beter kiezen voor wat extra hele prooitjes en voor wat meer botvlees. Mijn katten krijgen geen groentenmix, de hond sporadisch...
Oke, teveel orgaan dus.
Hoe zou jij dan de soorten die ik voer gaan verdelen?
En kan ik ook bijvoorbeeld kip en geit tegelijk geven?
En als ik porties ga invriezen, hoe groot zouden deze porties dan mogen zijn? Dus wat ik voor mij het gemakkelijkste?
Doe jullie echt per kat aparte porties maken, of alles gewoon bij elkaar?

En die gewichten, is dat per portie? Of wat ze per dag mogen hebben? Dus moet het in 1x of in 2x?
pffff, ik vrees dat jullie nog heel veel vragen van mij zullen krijgen :-[
Door Chubby
#914505
Ik voer mijn 2 katten samen van één bordje. 's Morgens krijgen ze een portie van ca. 200 gr spiervlees en 's avonds krijgen ze vleesbot (elk een eigen portie) of samen een bordje orgaanvlees.. Maar onze Sphynx eet veel meer dan gemiddeld en onze HTK poes houdt zelf op met eten als ze genoeg heeft en blijft prachtig op gewicht, mazzel dus ;)
*Coontje* schreef: Oke, teveel orgaan dus.
Hoe zou jij dan de soorten die ik voer gaan verdelen?
Meer kippennekken, meer karkasjes, meer prooi.. Geen of nauwelijks extra orgaanvlees..
*Coontje* schreef: En kan ik ook bijvoorbeeld kip en geit tegelijk geven?
Geen probleem hoor.
*Coontje* schreef: En als ik porties ga invriezen, hoe groot zouden deze porties dan mogen zijn? Dus wat ik voor mij het gemakkelijkste?
Doe jullie echt per kat aparte porties maken, of alles gewoon bij elkaar?
In totaal kom je op 900 gr. voeding per dag, ongeacht of dit KVV is of vers. Voor het gemak zou ik gewoon een kilo aanhouden. Dat is handig met KVV én met zelf porties maken van het vers. je kunt dan zelf bepalen of je elke kat apart voert of alles op één bord/ in één voerbak geeft.
*Coontje* schreef: En die gewichten, is dat per portie? Of wat ze per dag mogen hebben? Dus moet het in 1x of in 2x?
Dat is dus per dag, ik zou 2 voerbeurten doen, maar dat is persoonlijke voorkeur.

Ik zou ervoor kiezen KVV dagen te hebben, of bijvoorbeeld KVV te geven tijdens één maaltijd en de andere maaltijd die dag kuikens te geven. Of als je iets op het menu hebt staan wat je katten maar zozo vinden, dan voer je 's morgens een kuiken zodat ze bij de avondmaaltijd goed trek hebben :) Eventueel compenseer je daar de kilodagen mee, kom je op de kuikendagen aan minder dan een kilo in totaal..
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door