Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door keetje
#913367
Hoi,

Vorige week is bij de jaarlijkse prikbeurt van Keetje de urine nagekeken ivm de nierfunctie's van Keet's nieren.
De uitslag was niet goed, zei de dierenarts. Toen ik zei dat dat misschien kon komen omdat Keetje sinds een maand of 5/6 kvv eet kreeg ik als antwoord dat dat dus niet goed was voor keetje. Nu komt het, ze gaf me niet de raad om brokken te gaan voeren maar wel om 1/3 van Keetjes vleesmaaltijd te vervangen door,......aardappelen, ivm de koolhydraten.
Ik snap daar niets van, koolhydraten zijn toch belastend voor de nieren? Maar om er nu niet een erg ingewikkeld verhaal van te maken zal ik eerst vertellen wat keetje eet per dag.

400 gram Carnibest, alle varieteiten.
2 scheutjes zalmolie.
4 eetlepels yomio. (zuivelprodukt uit de natuurwinkel)
10 druppels teunisbloemolie (artrose)
1 eetlepel glucosamine complex speciaal groene Os (artrose)
500 mg vit. C (chronisch ontstoken blaaswand)
0,7 ml huidtonicum Mc Samuels (chronische staphylokokkeninfectie)

Al met al doet ze het er prima op. Ze is ontzettend opgeknapt sinds we kvv voeren. De staph. is zowat helemaal weggebleven, haar vacht is veel mooier geworden, ze stinkt niet uit haar bek, is vrolijk en best nog wel kwiek (ze is ruim 9 jaar oud/jong) en is 3 kilo aangekomen het laatste half jaar, wat er trouwens wel weer af moet!

We zijn die jaarlijkse nierfunctiecontrolle gaan doen omdat bij Bullterriers de nieren een zwak punt zijn. Een jaar of 3 terug begon de functie te verslechteren, we zijn toen overgegaan op seniorenvoer en een half jaar geleden dus overgestapt op kvv.
Barfen is voor mij geen haalbare zaak, dus kvv is de beste oplossing.

Toen ik het telefoontje van de DA kreeg had ze het over eiwitwaarden van 1.85 en dat moest tussen de 0 en de 0,56 zitten (?) Het was erg lawaaierig hier toen ik de telefoon opnam en ik verstond het niet allemaal even goed. Ik ga morgen voor een uitdraai naar de kliniek en weet dan misschien meer.

Wat moet ik nu doen? Aardappelen gaan voeren? ::)

Ook heb ik gedacht om Solidago en brandnetel te gaan geven, nadat ik alle hits hier op het forum  over nieren onder de zoekknop doorgeploeterd had.

Eigenlijk zie ik door de bomen het bos niet meer, dacht eraan goed te doen door kvv te gaan voeren en wat nu?

Wie geeft mij tips zodat ik weer wat kan gaan relativeren?

Alvast bedankt.
Door Lizzy
#913380
Ik zou zelf eerst even de uitslag afwachten. En kijken wat er nou precies afwijkt en hoeveel.

Verder heb ik hier een stuk geschreven over BARF bij nierproblemen: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 598.0.html

Ik vind het zelf een goed idee om minder Carnibest te gaan geven en meer groentes, waarvan een deel inderdaad aardappeltjes, zoete aardappels en pompoen. Ik heb in bovenstaande link uitgelegd waarom. Aardappel bevat overigens lang niet zoveel koolhydraat als rijst. 100 gram aardappel bevat 18,5 gram koolhydraat. 100 gram rijst bevat 78,7 gram koolhydraat.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#913474
Zijn de bloedwaardes ook getest, of alleen de urine?
Uit de bloedwaardes kun je vele malen beter afleiden hoe het met de nieren is gesteld als alleen met urine onderzoek!

Als uit bloedonderzoek blijkt dat de ureum waarde en het fosfor gehalte in het bloed hoog zijn, kun je Ipakitine aan het voer toevoegen.
Dit bind de fosfor uit de voeding.

Verder kun je dan nog met je da overwegen om iets als Fortekor te gaan geven.
Dit middel werkt bloeddruk verlagend en zorgt voor een betere doorbloeding van de nieren.
Door keetje
#913503
Bedankt voor jullie reactie's.

@Lizzy,
Hier heb ik tenminste wat aan. Keet heeft vanavond haar eerste aardappelen gehad, gaat erin als zoete koek. Ik heb de mazzel dat het een vuilnisbak is, alles gaat erin. Ik heb gekookte aardappelen gedaan, ik neem aan dat dat de bedoeling is?

@Sanyo,
Er is alleen urine getest, daar zou je snel de eiwitten in kunnen zien. Nu moet ze dus 3 maanden aan de aardappelen en dan toch een bloedtest, had ze beter gelijk kunnen doen, maarja, van achteren kijk je een koe in haar,........! ;)
dat van die Ipakitine heb ik opgeschreven en hou ik in mijn achterhoofd.

Is het slim om Solidago en/of brandnetel te gaan geven of is het wijzer om over een paar maanden die bloedtest af te wachten en dat misschien alsnog te gaan geven met eventueel dan Fortekor, als dat nodig zou blijken?

Wanneer ik de waarden heb laat ik het hier even weten!
Door Lizzy
#913722
Hoi Jolanda, vergeet de andere (groene groentes) niet! En visolie. Visolie of vette vis is zeer belangrijk bij nierproblemen. Ik zou zelf zelfs de teunisbloemolie weglaten en alleen visolie geven.
Door Nynke
#913744
Ik geef Gunnar wel Solidago en brandnetel, nadat uit de bloedtest was gebleken dat zijn ureumgehalte te hoog was. Fortekor slikt hij al 10 jaar voor zijn hart :-X
Door keetje
#913904
Lizzy schreef: Hoi Jolanda, vergeet de andere (groene groentes) niet! En visolie. Visolie of vette vis is zeer belangrijk bij nierproblemen. Ik zou zelf zelfs de teunisbloemolie weglaten en alleen visolie geven.
Ze krijgt zalmolie maar dat is dus niet zo goed ivm de omega 6. (omega 3 is beter en dat zit alleen in visolie?)

De groenten moeten in de blender en hoeveel moet ze daar dan van hebben? Ik bedoel, hoeveel procent bij haar kvv?

Vette vis, moet dat heel of ook door de gehaktmolen? Hoe zit het met de graten en de koppen?
Vis mag maar 1 of 2 keer in de week, begrijp ik, of is dat als je de hele maaltijd vervangt door vis?  Kan ik ook een paar keer in de week vis toevoegen, of een gedeelte van haar eten vervangen door vis?

Ik ben de bibliotheek hier aan het doorspitten en vind steeds meer!
vragen, vragen, vragen, hoe meer ik lees hoe meer vragen ik heb. (zou eigenlijk andersom moeten zijn, ben een erg onzekere muts, wat dat betreft! :D)
Door Lizzy
#913914
keetje schreef: Ze krijgt zalmolie maar dat is dus niet zo goed ivm de omega 6. (omega 3 is beter en dat zit alleen in visolie?)
Zalmolie en visolie bevatten beide omega 3 vetzuren dus dat is beide OK. Ik zou zelf de teunisbloemolie laten vervallen en alleen zalm of visolie geven. Ik vind zelf visolie van wilde vis (zoals haring, sardien en wilde zalm beter dan gekweekte zalmolie. Gekweekte zalm bevat minder omega 3 vetzuren dan wilde).
De groenten moeten in de blender en hoeveel moet ze daar dan van hebben? Ik bedoel, hoeveel procent bij haar kvv?
Dat staat hier: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 598.0.html: "Ik zou een verhoogde hoeveelheid groente geven. Zo'n 25%. Omdat het laag in fosfor is en ook waterrijk is. Biologische groente bevat minder fosfor dan niet-biologische groente. Je kunt een hond met nierproblemen ook heel goed gekookte zoete aardappel en pompoen geven, dat bevat wat meer calorieen dan andere groentes en omdat honden hun energie halen uit vetten, eiwitten en koolhydraten en je minder eiwit voert, kan het goed zijn om wat koolhydraatrijke groentes te voeren".

Met andere woorden, 25% minder Carnibest en daarvoor in de plaats een procentje of 10% a 15% groente en 5% a 10% koolhydraatrijkere groente zoals bataat, aardappel en pompoen.
Vette vis, moet dat heel of ook door de gehaktmolen? Hoe zit het met de graten en de koppen?


Die mag je heel, met kop en graat en al zo aan je hond geven.
Vis mag maar 1 of 2 keer in de week, begrijp ik, of is dat als je de hele maaltijd vervangt door vis?  Kan ik ook een paar keer in de week vis toevoegen, of een gedeelte van haar eten vervangen door vis?
Dat is in het begin een beetje teveel om een maaltijd geheel te vervangen door vette vis. Beter voeg je 1 sardien toe. Of 1 makreeltje. En als ze dat goed verdraagt, dan zou je inderdaad 1 kvv maaltijd kunnen vervangen door bijv. een zalmkop of wat sardientjes, met wat groentemix.
Ik ben de bibliotheek hier aan het doorspitten en vind steeds meer!
vragen, vragen, vragen, hoe meer ik lees hoe meer vragen ik heb. (zou eigenlijk andersom moeten zijn, ben een erg onzekere muts, wat dat betreft! :D)
Nee hoor, dit geldt voor de meeste mensen! De meer je lees, de meer vragen je krijgt! Je mag je vragen allemaal stellen :)
Door keetje
#913920
Ok, als ik het goed begrijp moet ze dus per dag 300 gram CB, 60 gram groente (rauw uit de blender) en 40 gram aardappelen gekookt.

de teunisbloemolie gaat weg en de zalmolie blijft.

Vis voer ik langzaam op, met huid en haar zogezegd, en als dat goed gaat vervang ik een maaltijd door (vette) vis en groentemix. Het totaal gewicht van het eten blijft dan ongeveer 400 gram.

Ik denk dat dat het is, ik voeg nog geen solidago en brandnetel toe tot de volgende bloedtest, over 3 maanden omdat ik anders niet weet wat wel en wat niet helpt.
Hou fortekor in het achterhoofd als noodoplossing.

(ik ga nu maar even op pad naar de kringloop om een blender te scoren! :))

Bedankt tot zover!!
Door Nynke
#913976
Keetje. je kunt groentemix in een grote hoeveelheid maken van veel verschillende soorten groentes en dan invriezen per portie. Ik gebruik daarvoor die rubberen ijsblokjesdingen van Ikea, erg handig !!
Door keetje
#932983
Even een updeetje/probleem.
het staat hier vast niet goed, heb een ander plekje gezocht maar kon het niet vinden, dus als het verzet moet worden merk of hoor ik dat wel.

Ik ben lekker bezig met keetje en haar vlees/aardappelenmengsel.
Nu heb ik een blender weten te scoren en was van plan de groenteprut te gaan introduceren.
met de hier uitgeprinte lijst ben ik naar de natuurwinkel getogen en heb groot ingekocht, nouja, groot, zoveel mijn fiets bergen kon. ;)
Dus vanmiddag, kleine bakje verzameld, ijsblokjesdingen en groente klaargezet, blender erbij, stekker in het stopkontakt, groentetjes erin en maar blenderen. ik had er een voorstelling van, babyvoedsel ofzo, maar nee hoor, er blendert nix, mesje draait maar blenderen ho maar :o
Toen de staafmixer ermaar bij gehaald, ook dat werkt dus niet met rauwe groente. De keuken is een ravage en de groenteprut is nog steeds geen groenteprut
heb ik geen goede blender of wat doe ik fout?? (tips voor eventuele goede blender welkom.)
Tips, tips, tips, zodat ik toch nog wat met dde groente kan doen, was niet al te goedkoop en zonde om in de kliko te storten. :(
Door Antonia
#932987
Heb je de groenten vóór je ze in de blender mikte in kleinere stukjes gesneden en heb je er wat vocht (water, yoghurt, cottage cheese, eitje) bij gedaan? Dat blendert vaak wat makkelijker.

Mag ik je nog een tip geven?
Ik las dat je Glucosamine geeft. Dat is belastend voor de nieren. Misschien is het een idee om dat te vervangen door een plantaardige vorm?
Door keetje
#932991
Hoi Antonia,

Die glucosamine gebruik ik ondertussen niet meer. Ook ik had dat hier ergens gelezen, dus daar ben ik accuut mee gestopt, als ze weer erg gaat manken zie ik het dan wel weer, ze loopt nu redelijk en lijkt niet erg veel last te hebben van haar artrose. De zalmolie is er nog wel en de teunisbloemolie ben ik ook mee gestopt op aanraden van Lizzy.

Ja, ik had de groente klein gemaakt, had er een beetje water bijgedaan, stond in de gebruiksaanwijzing, maar noppes. Dat eitje, kan dat eventueel? het moet daarna in de vriezer, lukt dat met een eitje erdoor?

heb jij een blender? en zoja, welk merk, ik denk dat mijn blender niet goed is.
Door Antonia
#933001
keetje schreef: Hoi Antonia,

Dat eitje, kan dat eventueel? Het moet daarna in de vriezer, lukt dat met een eitje erdoor?

Heb jij een blender? en zoja, welk merk, ik denk dat mijn blender niet goed is.
Ja, dat kan. De voedingswaarde van het eitje wordt dacht ik wel wat minder, maar daar gaat het mij bij de groentenmixen niet om. Ik geef mijn honden naast dat eitje in de mix, ook nog rauwe eitjes.

Ja, ik heb ook een blender van het merk Philips. Op zich doet hij het goed. Alleen omdat ik nu wat meer groenten voer (ook mijn Brian op de foto in het onderschrift heeft wat problemen met een nier) ben ik met alleen een blender wel erg lang bezig. Daarom heb ik mij via Marktplaats ook een Champion Jucer aangeschaft. Overigens moet ik met die Champion Jucer nog wat beter leren omgaan, want daarin krijg ik de groenten niet zo fijn als in de blender.
Door keetje
#933002
Bedankt, ik doe straks nog een poging, (nog) kleine snijden, eitje erdoor.
Anders ga ik op marktplaats kijken voor iets anders.

Bedankt voor je antwoorden. :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door