Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Babe
#913314
Sinds 2 weken voer ik Carnibest. De eerste week Natuur en nu Lam en Rijst. Onze Bullterrier was helemaal kaal onder haar hals van het krabben. Nu zie je de haren al weer aangroeien. Ze krijgt zelfs een dikkere vacht op haar rug.
Ik wist niet dat Vers vlees zo een reactie kon geven op de haargroei!

Nu blijf ik dit voorlopig dus maar voeren, kijken of de verbetering zich doorzet. Maar op den duur zou ik toch wel eens willen proberen zelf het versvlees te gaan samenstellen.

Ik heb al een paar avonden hier gelezen en ik heb echt veel dingen geleerd.

Toch heb ik een paar vragen.
Ik was gisteren bij de versvlees boerderij (slachter) en vroeg of ze ook hondenvlees hadden, oftewel slachtafval. Zegt die vrouw dat ze normaal gesproken meestal runderhart- en pens verkochten , maar ook wel eens gemalen runderkopvlees.
Gezien de prijs van slechts € 0,75 per kg van dit vlees, is dit natuurlijk wel interessant om dit te gaan voeren.

Nu heb ik hier dus zitten zoeken op runderkopvlees en ik lees o.a. dat het erg vet vlees is. Betekend dit dat het niet goed is om voornamelijk  runderkopvlees te voeren?( Met af en toe een pens, hart of visje.)
Is het schadelijk voor de hond als je het te vaak voert?
Het zal toch niet altijd even vet zijn?

Ik lees ook dat je veel moet afwisselen; de ene keer kip, dan weer eens lam, dan rund enz. Waarom eigenlijk? Mensen die een brok voeren, voeren vaak ook altijd de zelfde brok, of in ieder geval wekenlang totdat de zak leeg is.
Ik snap dat een hond ook wel van afwisseling houdt, net zoals een mens, maar is het noodzakelijk?
Door Lizzy
#913322
Hoi Babe, welkom op Barfplaats!

Ja, afwisseling is noodzakelijk. Ik vind 4 diersoorten toch eigenlijk wel minimaal. Dus met kip en rund ben je er niet.

Brokken en versvlees en BARF zijn drie dingen die niet met elkaar te vergelijken zijn. Ten eerste bevatten brokken en versvleesvoedingen (kant en klaar) een premix. Dat zijn vitamines en mineralen. Mensen die zelf samenstellen (BARF) voegen zo weinig mogelijk onnatuurlijke stoffen toe. En zelf eet je toch ook niet alleen alleen kip met alleen andijvie? En zo is het ook wanneer je zelf samenstelt. Bovendien stellen de meeste mensen niet zelf samen om zo goedkoop mogelijk uit te zijn en op het randje van "het kan nEt" te lopen maar mensen stellen over het algemeen zelf samen om de hond zo optimaal mogelijk te voeden. 

Overigens komen honden op brokken in mijn ogen dus ook standaard schromelijk veel voedingsstoffen tekort. Nou is een hond en die-hard en overleeft zowaar op brokken en zelfs op vegetarische brokken. Maar ik vind dat een hond niet hoort te overleven maar te floreren.

Kopvlees kun je prima een keer of 2 per week voeren. En afhankelijk wat je voor de rest voert en welke kwaliteit het is, kun je het misschien nog wel 3 keer per week voeren. Je hebt namelijk verschillende kwaliteiten kopvlees. En ik raad je aan te vragen of ze ongemalen kopvlees aan je kunnen verkopen want gemalen vlees is gewoon lang niet zo goed als vlees in grote brokken. Voor de maag, de hele spijsvertering en voor het gebit. Bovendien, bij gemalen handel kun je nauwelijks zien welke kwaliteit je in de bak gooit. Voor de prijs van 0,75 eurocent de kilo: verwacht ik er eerlijk gezegd niet teveel van. Maar ja nogmaals, je ziet pas wat voor kwaliteit het is als je het ongemalen krijgt.
Door Babe
#913636
Als ik kopvlees ongemalen vraag, moet ik het thuis dan wel nog in brokken hakken  of laten jullie de honden het vlees zelf in stukken bijten/scheuren?

Ik moest zowiezo van te voren even bellen of ze kopvlees hebben; dan kan ik in ieder geval vragen of ze het niet vermalen. Ik kan me voorstellen dat grove stukken beter zijn, maar de Carnibest die ik voer is in principe ook vermalen. Dus waar ligt dan precies het probleem?

De vraag of het mogelijk is om alleen runderkopvlees te voeren is niet alleen vanwege de lage prijs, maar ook vanwege het feit dat dit de enige slachterijwinkel in de buurt is. Zij slachten normaal gesproken alleen runderen en af en toe hebben ze een noodslachting van een paard. Er is dus niet veel keuze in vleessoorten. Wel voor de mensen..., er liggen ook kipschnitzels e.d. in de winkel, maar ze hebben voornamelijk slachtafval van runderen. Ik kan er dus niet terecht voor bijvoorbeeld kippennekken.
Door Nynke
#913649
en woon je niet in de buurt van een redelijk grote stad ? Want dan heb je kans dat er een islamitische slager zit en die verkopen wel vaak vleesonderdelen wat onze hondjes graag lusten, zoals kippennekken e.d.

Of je kunt kijken bij " verzamelplaats", daar zijn vaak mensen die samen bestellen bij een grote leverancier zoals Herby, misschien is dat een optie.

Succes !!
Door Babe
#913664
Eh nee, wij wonen redelijk  plattelands :P.
Om naar de dichstbijzijnde stad te rijden ben ik toch minimaal 20 tot 30 minuten onderweg. Ik zou trouwens niet weten waar hier in de stad zo'n winkels liggen.

Maar idd de verzamelplaats, daar kan ik eens een kijkje gaan nemen.
Bedankt voor de tip.
Door Cindy de Wolf
#913680
Babe schreef: O...ik zie nu net dat Herby niet in Limburg bezorgd. Jammer.
Herby bezorgd wel in Limburg maar niet standaard. In overleg. Ik meen dat Roefus ook in Limburg woont. Ik zou zeggen stuur haar even een pb'tje.

Carnibest kan je prima geven en het is gemalen omdat mensen het eng vinden als iets herkenbaar is. Het is zeker beter dan brokzooi maar het weegt niet op tegen het scheur, trek en bijtwerk van barf en daarmeegaande tandvleesreiniging ;)
Door roefus
#913877
Cindy de Wolf schreef: Herby bezorgd wel in Limburg maar niet standaard. In overleg. Ik meen dat Roefus ook in Limburg woont. Ik zou zeggen stuur haar even een pb'tje.

Carnibest kan je prima geven en het is gemalen omdat mensen het eng vinden als iets herkenbaar is. Het is zeker beter dan brokzooi maar het weegt niet op tegen het scheur, trek en bijtwerk van barf en daarmeegaande tandvleesreiniging ;)
Da's correct  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door