Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Laura2004
#904952
Is natuurlijke vitamine C noodzakelijk voor honden? Vroeger deed ik altijd sinaasappels door de groentemix (toen maakte ik nl nog een gemengde groente/fruitmix), omdat ik dacht dat dit goed was voor de honden. Ik ben hiermee gestopt omdat ik het met Ziggy's gevoelige maag niet verstandig vond om groente en fruit gemengd te geven. Maar nu vraag ik me af of ze deze vitamines niet missen, want ik weet dat het voor mensen heel belangrijk is.
Door Lizzy
#904963
Honden kunnen vitamine C zelf aanmaken. Nou hebben honden in geval van ziekte en stress wel baadt bij extra vitamine C, volgens mij. Tenminste, dat is wat ik uit eigen ervaring ervaar. Liefst geef ik het ook uit natuurlijke bron, want ik heb het idee dat ze dat beter/makkelijker opnemen.
Door casangio
#909399
Dit artikel vond ik tijdens het zoeken naar vitamine C voor honden.

Ik ben het met het koken van kippenekken niet eens maar het gaat hier even om het vitamine C gebruik bij honden.


Heupdysplasie en vitamine C

(Het is even wat leesvoer maar zeker zeer interessant!!)



Inleiding.

Hieronder een artikel dat heel wat reacties heeft doen losbarsten, gaande van 100% beaming en ondersteuning tot zware beledigingen. Een artikel dat mijn aandacht heeft gevestigd op de geneeskrachtige werking van vitamine C, met name m.b.t. heupdysplasie bij honden. De schrijfster van het artikel is niet academisch gevormd en spreekt louter uit ervaring en ten persoonlijke titel. Haar beweringen berusten niet op enig wetenschappelijk onderzoek,
maar... is dat wel nodig om het bij het rechte eind te hebben? Bovendien, zoals u in mijn nawoord kunt lezen, is er wel degelijk wetenschappelijk onderzoek verricht en zijn de conclusies zeer hoopvol.
Het artikel is van Sylvia Hammerström en is vertaald door Wally Horemans.


Het artikel.

"Zoals je zult begrijpen, ben ik een grote voorstaander van natuurlijke voeding. "U BENT WAT U EET". Ik ben er van overtuigd dat een goede natuurlijke voeding heel wat gezondheidsproblemen in het leven van uw hond kan voorkomen zoals huidziekten, kanker, artritis en vooral heupdysplasie.
Heupdysplasie is eigenlijk een vorm van artritis aan het heupbeen, hetgeen gewoonlijk ontdekt wordt op röntgenfoto's als gebrekkige verbindingen.
Ik heb gedurende meer dan 25 jaar honden gekweekt op de SKANSEN KENNEL. Ik heb verschillende rassen gekweekt en groot gebracht zoals Duitse herders en Rottweilers, maar ook Schnauzers. In al die jaren is er NOOIT een heupdysplasie geval geweest. Ik ben er mij van bewust dat velen moeite zullen hebben om dit te geloven. Statistisch gezien zouden er van die honderden honden toch enkele met HD moeten tussen gezeten hebben. De waarheid is echter dat er geen enkel HD geval is voorgekomen. Geregeld heb ik mij afgevraagd waarom ik zoveel geluk had of eigenlijk welke factor is bij mij aanwezig die bij anderen er niet is.
Na allerlei nagepluist te hebben ben ik uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat HD  eenvoudig een gebrek aan natuurlijke vitamine C in de voeding is. Bijna alle honden in de U.S. en Europa worden met commercieel voedsel groot gebracht waarin GEEN natuurlijke vitamine C zitten. Toegegeven, de fabrikanten van dit voedsel voegen ascorbine zuur toe, maar deze chemische vorm van vitamine C is niet goed genoeg.

Uw hond MOET dagelijks zijn portie vitamine C krijgen, afkomstig van een natuurlijke bron zoals verse groenten,  VERSE MELK of vitamine C getrokken uit plantaardige bronnen.
Onze puppies krijgen dagelijks verse melk (geen gehomogeniseerde of gepasteuriseerde) en rauw vlees, rijst en gekookte kippennekken. Juist deze kleine toevoeging van vers voedsel levert als vanzelfsprekend de nodige natuurlijke vitamine C op, die het verschil uitmaken.
Vele jaren heb ik vitamine C aangeraden aan de kopers van mijn puppies, zeker wanneer ze commercieel voedsel gaven. Zelfs met het ritueel toedienen kenden wij enkele gevallen van HD, die we gelukkig hebben kunnen ondervangen en corrigeren. Vooreerst was dit een raadsel, maar Dr. Don Lawson, een voedingsdeskundige, bracht de oplossing. De mensen hadden ascorbinezuur als vitamine C gegeven. Hiervan is geweten dat 80% door de nieren wordt afgevoerd binnen de 2 uren. Dit wil zeggen dat het lichaam niet de nodige tijd krijgt om chemische vitamine C op te nemen. Wanneer de hond echter een natuurlijke voeding krijgt met dagelijks verse groenten, wat rauwe geraspte wortelen en wat gekookte aardappelen, kan hij de aanwezige natuurlijke vitamine C opnemen en verbruiken tot het vormen van het juiste COLLAGEEN.



Wat is COLLAGEEN?

Collageen is de stof die ons lichaam bijeen houdt. Zonder collageen zouden uw hond als jijzelf uiteen vallen. Collageen heeft vitamine C nodig. Een ernstig tekort aan vitamine C leidt tot scheurbuik wat in het verleden menig zeeman heeft gedood. Typische kenmerken van scheurbuik zijn het verlies van tanden en het loskomen van gewrichten - te vergelijken met HD. Om scheurbuik te voorkomen werd er aan de zeemannen verteld dat ze dagelijks een portie limoenen of citroenen moesten eten. Zo konden zij het vitamine C peil in stand houden.
Honden maken van naturen uit een hoeveelheid vitamine C aan, maar blijkbaar zijn er honden die de nodige hoeveelheid niet aanmaken. Net zoals Veearts Dr. Earl, geloof ik dat de HOGERE VEREISTEN aan vitamine C bij sommige honden in de erfelijke sfeer zit eerder dan in een natuurlijk onevenwicht. Dit mag geen verrassing zijn als je bedenkt dat de moderne hond niet kweekt door natuurlijke selectie, maar door de keuze van de kweker.
Sinds ik mij bewust ben van het belang dat vitamine C spelen in het aanmaken van collageen, vermoed ik dat ook hier de oorzaak ligt in de veelvuldige knie blessures die je de laatste jaren bij veel honden tegenkomt. Al bij al zit er een heleboel collageen in de gewrichten.
Ik heb natuurlijk honden gekweekt die op de röntgenfoto's niet vrijuit gingen. In al deze gevallen echter hadden die honden in hun puppy tijd een of ander virus opgelopen en hadden zij hiervoor gedurende een lange tijd antibiotica gekregen. Ik ben er van overtuigd dat antibiotica op de een of andere manier de opname van natuurlijke vitamine C beïnvloeden. Had ik toen geweten wat ik nu weet, dan had ik de hoeveelheid vitamine C voor deze honden kunnen verdubbelen.
Dus, om op de veilige toer te gaan, beveel ik elke puppy koper aan om een natuurlijke voeding te geven met dagelijks verse groenten. Evenals het dagelijks geven van minstens een vitamine C tablet ‘s morgens en een tablet ‘s avonds gedurende zijn eerste twee jaren. Natuurlijk moeten deze tabletten gemaakt zijn van VEGETATIEVE BRONNEN. Staat dit niet vermeld op de verpakking, koop ze niet. De enige firma waarvan ik weet dat ze natuurlijke vitamine C maakt is ROCHE COMPANY in ZWITSERLAND. In de U.S. importeert NEO-LIFE de vitamine C van Roche. Hiervan betrek ik mijn tabletten exclusief.
Iedere keer dat ik in contact kom met mensen die een hond hebben van 17 jaar of ouder, valt het mij op dat hun voeding steeds bestaat uit tafelafval, appelen, penen en broccoli, hetgeen mij ervan overtuigd dat deze honden een rijk vitamine C dieet krijgen. Boerderij en hoeve honden staan bekend voor de afwezigheid van HD. Zoals je weet eten deze honden met goesting paarden en koeien uitwerpselen. Ik ben er van overtuigd dat deze honden de nood aan verteerd gras of alfalfa aanvoelen, vermoedelijk een rijke bron van natuurlijke vitamine C. Elke dag als ik met de honden over de boerderij loop weten zij de uitwerpselen te vinden.
Ik heb een oudere heer gekend die vroeger in de jaren '30 en '40 kennel beheerder was van de grootste fokkerij van Duitse herders in de U.S. Hij vertelde dat er in die tijd geen sprake was van HD. Geen hond of mens had hiervan ooit gehoord, laat staan dat er kreupele Duitse herders rondliepen. In 1950 werden de eerste HD gevallen geregistreerd en de toenmalige uitleg was dat dit typisch voor Duitse herders was gezien hun lang lichaam en hun
extreem laag achterste. In de jaren '60 en '70 was het zo erg met de Duitse herders dat iedereen er zich zorgen over maakte. Maar het werd nog slechter wanneer andere rassen ook HD bleken te krijgen. De uitleg die toen gegeven werd was dat het typisch was voor grote rassen omdat ze te snel groeiden!


Dan hoorde ik dat alle rassen het konden krijgen behalve de greyhounds. Nooit werd er een geval geregistreerd. Ik kan u echter zowel Greyhounds als Pomerianen als Cockers als Schnauzers... aanwijzen die wel HD hebben. Elk ras kan het krijgen!
Ik heb nagetrokken in de literatuur dat er in de vroege jaren van 1900 geen honden met HD waren. Pat Lazarus kwam tot dezelfde resultaten hetgeen hij neerschreef in zijn boek: "HOW TO KEEP YOUR DOG HEALTHY THE NATURAL WAY".
Vandaag echter is de toestand rampzalig. Ik vroeg mij af, wat hebben al deze honden gemeen behalve HD?
Commercieel hondenvoedsel is het definitieve antwoord! Haast elke hondenbezitter als kweker in Europa en de USA geven hun honden haast uitsluitend commercieel hondenvoer omdat het zo gemakkelijk is. Dit voedsel bezit geen natuurlijke vitamine C zoals rauwe peeën of appelen.
De theorie dat vitamine C aan de basis ligt van HD is niet nieuw. Heel wat veeartsen hebben reeds publicaties gewijd aan de goede resultaten die zij behaalden tot het elimineren van HD bij hun klanten door de toepassing van een natuurlijke voeding. Het is dan ook verwonderlijk dat zo veel veeartsen en honden bezitters hier geen weet van hebben. Ze hadden een pijnlijke
belevenis kunnen voorkomen.
Ik merk een grote toename van knieschijf kwetsuren op bij alle grote rassen en ik vermoed dat ook hier een zwak collageen gehalte verantwoordelijk is hetgeen te wijten is aan een gebrek van natuurlijke vitamine C.
Met mijn 40 jaar ervaring als kweker geloof ik dat HD geen genetische oorzaak heeft. De bekende veearts Dr. Wendell O. Bellfield zegt: "HD bij honden is een VOEDING en BIOCHEMISCHE onbalans". Hij gaat verder door te stellen dat de theorie als zou de sleutel in de HD ziekte in de genetica te zoeken zijn, miserabel gefaald heeft. De "experts" hebben gefaald in het aantonen dat het verantwoordelijke gen voor HD bestaat evenzo in het aanwijzen van een genen reeks.
Door mijn 40 jarige ervaring als kweker - en de gegevens die wetenschappelijke bekend zijn omtrent vitamine C en de rol die ze spelen bij de stabilisatie van collageen, heb ik in de waarborg aan de mensen die bij mij een pup kopen ingesloten dat wanneer zij de pup een gezonde natuurlijke voeding geven verrijkt met vitamine C, ik alle nodige kosten draag moest de puppy toch HD vertonen, voor wat dan ook.
Voor diegene die niet wisten hoe HD te voorkomen en nu met een hond zitten die HD vertoont, heb ik goed nieuws. Dr. Veearts Terry Durkes van Marion Indiana en andere veeartsen in het land, hebben een techniek ontwikkeld waarbij met een vorm van acupunctuur, een gouden parel ingebracht wordt, waarmee zij de pijn voor 100% kunnen elimineren. De handeling gebeurt tijdens een visite en kost minder dan $200. Het stopt tevens de aanmaak van artritis vorming! Het is een ongelooflijke techniek die enkel een veeartsvisite vergt en geen operatie.
Iedereen die overweegt om zijn hond een HD operatie te geven zou eerst deze video moeten zien. Het is ongelooflijk. Sommige zaken moet je eerst zien om te geloven!
Tussen haakjes, ik ken heel wat mid-leeftijd honden met zware HD die prima genazen na een tijdje overschakelen op een natuurlijk dieet met natuurlijke supplementen.
Ondertussen blijf ik alert voor heupen van mijn honden en laat niet na om mijn puppykopers in te lichten. Ik voorspel dat binnen 20 jaar de bovenstaande theorie algemeen en wereldwijd aangenomen zal zijn. Maar vandaag de dag geloven er nog teveel mensen dat genetica het hart van het probleem is, eenvoudig omdat ze het zo geleerd hebben of omdat het hen zo verteld is. Ik bid deze mensen dat ze hun hond natuurlijke vitamine C geven omdat het ook voor hun hond helpt.


Nawoord van Jaap van der Wijk

Er is wel degelijk studie verricht naar het verstrekken van vitamine C aan honden. Deze studies toonden aan dat honden die vitamine C kregen verstrekt niet of nauwelijks HD ontwikkelden. Vitamine C is belangrijk voor een gezonde ontwikkeling van botten, spieren en bloedvaten en kan een belangrijke rol spelen in de behandeling van HD. Vitamine C is een goed therapeutisch middel om pijn te bestrijden en de voortgang van osteoarthrosis te verminderen. Veel fokkers gebruiken al jaren vitamine C als preventie tegen de ontwikkeling van heupdysplasie bij hun opgroeiende pups. Vitamine C is een tamelijk veilig medicijn; overdosering is, in tegenstelling tot andere vitaminen, niet mogelijk omdat alle vitamine C die
door het lichaam niet wordt gebruikt snel wordt afgevoerd.

In een Noorse wetenschappelijke studie werd driemaal daags 30 mg per kg lichaamsgewicht polyascorbate aan honden verstrekt, gedurende een periode van zes maanden. Bij ongeveer 77 procent van de behandelde honden trad in die zes maanden aantoonbaar verbetering van het heupgewricht op, en 32 van de 45 gediagnosticeerde honden vertoonden al na een week geen uiterlijk waarneembare kenmerken van HD meer. Polyascorbate is een mineraalascorbaat, een vorm van vitamine C, die bijdraagt in de absorptie en retentie in het lichaamsweefsel, en het een neutrale pH-waarde heeft veroorzaakt het geen maagklachten. Gewone ascorbinezuur, de vitamine C die wij het beste kennen, wordt te snel door het lichaam afgevoerd om effectief te kunnen zijn, kan het darmstelsel gaan irriteren en hogere doses dan voorgeschreven kunnen de vorming van kristallen in de urinewegen veroorzaken. In tegenstelling tot ascorbinezuur zijn mineraalascorbaten in vet oplosbaar, 100% zuurvrij en zeer geschikt voor mensen en dieren die slecht tegen ascorbinezuur kunnen. Als antioxidans werken zij bovendien synergetisch met andere antioxidansen, vergelijkbaar met vitamine E.
VitOrtho b.v. uit Hellevoetsluis brengt in Nederland een polyascorbate op de markt met de naam Ascorbate Mineral-C. Dit zijn tabletten, doorgaans te bestellen bij de apotheek. Het  emailadres van VitOrtho is [email protected].
Door Sietie
#910614
ik geef wel altijd groente enof fruitmixen aan de honden, dit kan dan geen kwaad? Ik bedoel dat ze dan zelf stoppen met de aanmaak van vitamine C. Ik geef dus nooit supplementen in welke vorm dan ook, maar wel veel groente en fruitmixen in ieder geval tot ze een jaar oud zijn (dmv  de puppymix die hier op barfplaats beschreven staat). Daarna wordt het wat minder met de groentemixen. Want als het zo is dat de honden dan zelf geen vitamine C meer aanmaken hierdoor, dan schiet het zn doel voorbij lijkt mij.
Door Lizzy
#911413
Sietie schreef: ik geef wel altijd groente enof fruitmixen aan de honden, dit kan dan geen kwaad? Ik bedoel dat ze dan zelf stoppen met de aanmaak van vitamine C. Ik geef dus nooit supplementen in welke vorm dan ook, maar wel veel groente en fruitmixen in ieder geval tot ze een jaar oud zijn (dmv  de puppymix die hier op barfplaats beschreven staat). Daarna wordt het wat minder met de groentemixen. Want als het zo is dat de honden dan zelf geen vitamine C meer aanmaken hierdoor, dan schiet het zn doel voorbij lijkt mij.
Nee hoor, dat kan geen kwaad. Natuurlijke vitamine C is iets heel anders dan hoge doseringen syntetisch spul. Natuurlijke vitamine C is prima. Zoveel vitamine C zit er bijv. niet in fruit. Je praat over volgens 70 mg vitamine C in een kiwi. Nou, er zijn dus hondeneigenaren die 1000 mg per dag aan vitamine C geven om HD te voorkomen.
Door Staftime
#912559
Ik geef Romeo tegenwoordig ook Vit C.
Hij heeft HD en ik heb dat stuk tekst op internet gelezen toen ik aan het zoeken was naar info over HD.
Nu krijgt hij twee keer per dag 500mg Vit C van Essential Organics.
Bij de kruiderij heb ik speciaal gevraagd om natuurlijke vit C, zodat de urine ook niet zou verzuren.
Door Lizzy
#912807
Staftime schreef: Ik geef Romeo tegenwoordig ook Vit C.
Hij heeft HD en ik heb dat stuk tekst op internet gelezen toen ik aan het zoeken was naar info over HD.
Nu krijgt hij twee keer per dag 500mg Vit C van Essential Organics.
Bij de kruiderij heb ik speciaal gevraagd om natuurlijke vit C, zodat de urine ook niet zou verzuren.
En je hebt alles hierover gelezen, ook van Mogens Eliasen? Ik vind het namelijk niet verstandig, om vitamine C te supplementeren. Hier het artikel van Eliasen:

Waarom het niet altijd verstandig is om
vitamine C toe te voegen aan de voeding
van je hond…
Iedereen weet dat “vitamine C is goed voor je is”. Deze conclusie kan maar al
te gemakkelijk doorgetrokken worden naar honden. En dat is een grote fout…
De inwendige productie van vitamine C (ascorbaatzuur) bij de hond
Honden maken per dag per kilo lichaamsgewicht ongeveer 40 milligram vitamine C aan–
of ongeveer 20 milligram per pond. Een hond van 20 kilo produceert net zoveel vitamine
als de inhoud van twee tabletten van 500 milligram, per dag! Een hond met hetzelfde
gewicht als een mens produceert per dag 6-8 van die tabletten – dat is enorm veel, zelfs
in vergelijking met de behoefte van de mens!
Uit onderzoeken is gebleken dat een grote overdosering vitamine C in staat is om het
immuun systeem flink op te peppen en het lichaam te helpen bij een snelle genezing van
allerlei verwondingen, bij honden net als bij mensen.
Daarom is het logisch om te concluderen dat extra vitamine C goed is voor mensen,
maar dat het is niet in orde is om deze conclusie ook te maken voor honden…
Fundamentele lichaamschemie
Om dit te kunnen begrijpen is een beetje chemische basiskennis nodig. We nemen twee
chemicaliën, A en B, die met elkaar reageren om de producten C en D te maken. We
gaan ervan uit, dat er een goed evenwicht is in de balans van A en B en C en D:
A + B C + D
Dit betekent dat elke keer dat een molecule van A een molecule van B tegenkomt, ze
een verbinding kunnen aangaan om C en D te maken – of weer uit elkaar te gaan als A
en B. Idem dito met C en D. Als ze elkaar ontmoeten, kunnen ze een reactie aangaan
met elkaar waar A en B uit voortkomen. Ze kunnen echter ook gewoon C en D blijven.
Er is sprake van een evenwicht, wanneer we geen veranderingen kunnen waarnemen in
de totale concentratie van een van de vier chemicaliën. Dit evenwicht blijft gehandhaafd
door voortdurende chemische activiteiten, door twee reacties die het tegenovergestelde
zijn van elkaar.
Bij een evenwicht kunnen we observeren wat er gebeurt als we meer van A in de mix
stoppen: hierdoor is er veel meer kans dat een B molecule een A molecule tegenkomt.
Er is dus meer kans dat B moleculen reageren met A moleculen. Het resultaat is dat
door deze extra A moleculen veel B moleculen verdwijnen – en dat er meer C en D
geproduceerd wordt!
Mogens Eliasen: Waarom het niet altijd verstandig is om vitamine C toe te
voegen aan de voeding van je hond…
Als we extra C toevoegen, vindt het omgekeerde plaats. De extra C moleculen reageren
met een groot gedeelte van de D moleculen en er komen meer A en B moleculen.
Het komt er dus op neer, dat er minder D in het lichaam is als we C toevoegen.
Het probleem met supplementen…
Het is een slechte zaak dat we de chemische reacties waaruit ascorbaatzuur voortkomt
in het lichaam van de hond, niet precies kennen. Het zou de chemische stof C kunnen
zijn in het voorbeeld hierboven. We weten ook niet wat voor chemicaliën er nog meer
voortkomen uit het proces – D is niet bekend. Ze zouden wel eens heel belangrijk
kunnen zijn voor het metabolisme van de hond – we weten het gewoon niet!
Wat we wel weten is, dat er veel minder D geproduceerd wordt als we veel vitamine C
toevoegen aan de voeding van onze hond! Wat we ook weten is, dat een hond die
constant extra vitamine C krijgt, ophoudt om zelf deze vitamine te maken, misschien
wel voorgoed.
Het juiste perspectief
20 milligram per pond lichaamsgewicht is best wel veel… Al geef je nog zoveel vers fruit,
je kunt nooit meer dan een paar procent hiervan geven! De inwendige productie wordt
niet stopgezet door het voeren van vers fruit.
Toch zijn er veel mensen die fantastische ervaringen hebben met grote doseringen
vitamine C bij de aanpak van bepaald problemen, zoals infectie of verwondingen, en tot
de conclusie komen dat het goed is om er mee door te gaan…
Dit kan oké zijn, tijdelijk, maar de chemicaliën die hiermee te maken hebben zijn net zo
fundamenteel als de zwaartekracht – ZONDER UITZONDERINGEN! Het gevaar is dat je
de gevolgen van de stopzetting van de aanmaak in het lichaam niet meteen ziet – dit
kan maanden of zelfs jaren duren - en dan heb je geen flauw idee dat jouw probleem
wel eens te maken zou kunnen hebben met het supplementeren van overbodige zaken.
Waar het om gaat is dat je helemaal GEEN vitamine C moet toevoegen aan de voeding
van een hond, tenzij je daar een goede reden (infectie, verwonding) voor hebt. Dan help
je de hond om de infectie sneller af te weren door heel grote doseringen vitamine C te
geven op de weinige dagen die hij nodig heeft om er bovenop te komen – en daarna
stop je er mee! Maak er gebruik van zoals je gebruik maakt van antibiotica vor jezelf.
Mogens Eliasen
-------------------------------------------
Mogens Eliasen draagt de titel mag. scient. (vergelijkbaar met Ph.D. in de VS) in de chemie van de
Århus Universiteit in Denemarken en heeft 30+ jaar werkervaring met honden, hondenbezitters,
trainers en holistische dierenartsen als begeleider, leraar en ontwikkelaar van trainingsprogramma's.
Hij geeft een nieuwsbrief uit, "The Peeing Post" met tips en adviezen over alles wat met honden te
maken heeft, vooral problemen, trainen, gedragsproblemen, voeding, gezondheidszorg. De
Nederlandse vertaling, de PisPaal, is te vinden op http://groups.yahoo.com/group/Pispaal
Neem contact op met [email protected], of bezoek http://www.k9joy.com voor meer informatie over
Mogens Eliasen en links naar andere artikelen.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#912832
Laura2004 schreef: Is natuurlijke vitamine C noodzakelijk voor honden? Vroeger deed ik altijd sinaasappels door de groentemix (toen maakte ik nl nog een gemengde groente/fruitmix), omdat ik dacht dat dit goed was voor de honden. Ik ben hiermee gestopt omdat ik het met Ziggy's gevoelige maag niet verstandig vond om groente en fruit gemengd te geven. Maar nu vraag ik me af of ze deze vitamines niet missen, want ik weet dat het voor mensen heel belangrijk is.


Mag ik vragen wat het probleem bij Ziggy was dan?
Ik geef hier soms fruit gewoon uit de hand als ik zelf iets eet en eens in de zoveel keer meng ik de groente met fruit. Geen problemen.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#912836
Lizzy schreef: Fruit gaat bij veel honden, in combinatie met vlees, gisten in het spijsverteringskanaal.

Ja maar het gaat hier om de combinatie groente met fruit toch of lees ik niet goed?
Door Lizzy
#912839
Rovanna schreef:
Ja maar het gaat hier om de combinatie groente met fruit toch of lees ik niet goed?
Ja, je leest het wel goed, maar ik denk dat Laura de groente/fruitmix mengt met vlees. En vlees en fruit is niet zo'n goede combinatie. Ook niet voor mensen trouwens.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#912840
Lizzy schreef: Ja, je leest het wel goed, maar ik denk dat Laura de groente/fruitmix mengt met vlees. En vlees en fruit is niet zo'n goede combinatie. Ook niet voor mensen trouwens.
Nou dat vraag ik mij dus af. Dat staat nergens. Ikzelf geef de groentemix altijd apart van het vlees. Dus dat zou een goede optie kunnen zijn. Dan kan het fruit er gewoon weer doorheen.
Door Laura2004
#912846
Idd, ik gaf de groentes en fruit bij het vlees idd (anders weigeren ze het hier te eten) en er is mij ooit op barfplaats verteld dat het niet goed was om groente en fruit gemengd te geven, dit is heel lang geleden en misschien heb ik het wel verkeerd begrepen en ging het om het feit dat ik het bij het vlees gaf, ik dacht dus dat het om groente en fruit gemengd ging.. Ik ben daar om die reden bij Ziggy mee gestopt, aangezien het lang heel slecht met haar is gegaan. Overigens vindt Ziggy fruit (en groente) niet te eten, dus ik zou het er niet in krijgen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door