Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#912275
Deze plaats ik voor een mede stafford liefhebber en deze hond kan maar weinig tot geen vleessoorten eten.
Hoop dat jullie kunnen helpen.(het is met toestemming de vraag die op een ander forum werd gesteld).
De reaktie's geef ik door aan haar, ze heeft zelf nl. nog geen toegang gekregen hier.

weet iemand waar informatie staat over een volledig op vis gebaseerd menu voor de hond?

zelf samenstellen heb ik het over.

dus soorten vis, hoeveelheden en toevoegingen van bijvoorbeeld rijst, groenten of supplementen
#912306
wat mijn eerste vraag eerst hierbij is....zitten deze vleessoorten dan in de brok die de hond krijgt? Een DA geeft gauw aan dat een hond een allergie heeft en op visbrok moet.

ik geloof wel dat er iets van een vismenu in de bieb oid staat. met de zoekfunctie moet je em wel kunnen vinden denk ik
#912316
De hond heeft al heel wat trajecten doorlopen, maar waar hij niet allergisch voor is, is vis.
Omdat er geen kvv op vis basis is, wil ze zelf iets maken waar dat ook de juiste voedingstoffen inzitten.

Hij mag hebben
Kalsvlees
alle soorten vis
alle soorten groente maar geen peulvruchten
rijst.
De hond reageert goed op toevoegingen zoals zout,specerijen

Hij mag absuluut niet.Alle soorten vlees behalve kalf
Alle soorten granen en gluten
Peulvruchten

Het zelf maaltijden maken is nu echt de laatste optie op inslapen na.

Dus kom maar op met menu's, ideeën

Lees hier over Samm
http://sammes.come2me.nl/
Laatst gewijzigd door ellyenrob op vr 08 feb 2008, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
#912367
Ik zou het zelf heel simpel doen en heel simpel houden. Als de hond wel tegen vis kan: geef hem zoveel mogelijk hele vissen! Met alles erop en aan. Dus kop, graat, vlees en orgaan. En ik denk dan aan een afwisselingt van sardien, zalm, makreel, sprot, ansjovis (vers), forel, schol, wijting, etc. etc. Gewoon alle vissen die je kunt krijgen en die hij eet. Om de kosten binnen te perken te houden, zou ze kunnen kiezen om aan de visboer te vragen de koppen voor haar te bewaren. Ze kan dan bijv. 3 keer per week koppen voeren en 4 keer per week hele vissen.

Ik zou dit zelf aanvullen met: groentemix.

En dan zou ik dus 80% a 85% hele vissen geven en 15% a 20% groentemix. En geen rijst. Rijst is ook graan. OK, het bevat minder gluten dan tarwe maar rijst is graan. Geef het gewoon niet, zekerheidshalve.

Nou, mocht het waar zijn wat Billinghurst zegt: dan heeft een hond die altijd vis eet meer behoefte aan vitamine E. Omdat, zeker vette vis, snel ranzig wordt. Dit geldt dus niet voor honden die 1 of 2 keer vette vis per week eten, maar mogelijk wel voor honden die het 7 dagen per week eten. En omdat eigenlijk alle vitamine E preparaten gemaakt worden van soja of tarwekiemen of maiskiemen: zou ik zelf absoluut geen vitamine E preparaten durven te geven. Ik zou dus zelf Chlorella erbij geven. Je begint met 2 keer per dag 2 pilletjes en dat bouw je langzaam op naar 2 keer per dag 10 pilletjes. Chlorella werkt licht ontgiftend, bevat erg veel vitamines en mineralen (ook calcium) en kan in haar geval nog wel eens extra gunstig werken! Verder zit er veel vitamine E in groene (blad)groentes, vandaar dat ik een ruim percentage groente aanbeveel.

Zout en specerijen is geen hondenvoeding dus dat zou ik gewoon weg laten.

Tja. En dan moet ze maar even kijken hoe dat werkt.... Ik heb alle nieuwe aanvragen tot lidmaatschap zojuist goedgekeurd dus als het goed is, kan ze erop.
#912373
ja! hier is ze dan!!

heel erg bedankt voor bovenstaand bericht daar kan ik zeker wat mee!

ik dacht het gouden ei gevonden te hebben want mijn broertje is visboer... maar helaas krijgen die alles gefileerd aangeleverd en hebben ze eigenlijk geen afval behalve van haring...

ik ga dus even kijken waar ik dingetjes kan vinden.

wat voor groenten heb je het dan over? en dat moet ik malen toch?
#912384
nog een heel stomme vraag...

toen ik mijn broertje vroeg om vis vorige week zei hij dat ze alleen over de datum vis wegdoen. mag dit ook?

even ter uitleg van mijn domme vragen: ik ben kvv voerder dus uit de diepvries, ontdooien, hop in de bak zeg maar... :-[
#912386
Ja, je kunt die 400 gram per dag aanhouden. En dan zou ik zelf 320 gram vis geven en 80 gram groentemix. Ik zou zelf proberen eerst rauwe groente te malen. Je moet groente wel heel goed malen, het moet echt puree worden, anders kan je hond er geen voedingsstoffen uit opnemen. En ik zou zelf een mix maken van tenminste 10 groentes. Dit kun je dan in porties van 80 gram invriezen.

Je neemt bijv: broccoli, andijvie, bietjes, worteltjes, paar teentjes knoflook (niet teveel), plukje peterselie, witlof, plukje spinazie (niet teveel omdat het zich bindt met calcium), courgettes, 1 komkommertje, gekookte pompoen, rucola-sla. Bijvoorbeeld he, varieer lekker zoveel als je kunt. En geef geen prei en geen ui. En geef ook geen groentes uit de nachtschade familie, want die willen nogal eens allergische reacties geven. Dus geen tomaat, geen paprika, geen aubergines.

Als je hond persee geen rauwe groente lust, geef dan elke dag 80 gram gekookte groente.

Goed, ik zou zelf stuk of 3 keer per week iets van vette vis geven dus bijv. 1 keer sardien, 1 keer zalm en 1 keer makreel en dan 1 keer per week een vis die tussen witvis en vette vis in zit zoals forel en dan 3 keer witte vis zoals wijting, schol, koolvis. En zoals ik al zei: liefst met graat en kop en orgaan en al. Lekker compleet. Lukt het je niet om vissen met organen te scoren, geef dan bijv. 1 keer per week wat kalfshart en kalfslever. Dit werkt laxerend, maar als je daar wat koolvis bij geeft en wat gekookte groente zoals pompoen of wortel: dan komt dat wel goed, want die twee groentes werken weer iets constiperend.

En, geef gewoon iedere dag chlorella. Tenminste, misschien moet je even laten keuren/meten of je dat mag geven, maar het is nogal een super-supplement, dus ik hoop dat je dit kunt geven en zo niet: moet je toch wat anders geven, ben ik van mening. Bijvoorbeeld een multivitamine/mineraal poeder zoals van de Groene Os.

Vis is nog bederf gevoelig. Dus als het op datum is zou ik het aandurven, als het over datum is: zou ik zelf toch wel kritisch kijken naar de organen die er eventueel nog in zitten. Want die bederven echt heel snel. Bedorven organen moet je echt niet geven. En als de vis erg goor ruikt... kweet niet maar daar zou ik niet erg happig op zijn zelf. Vlees wordt rijp. Mijn ervaring is dat vis gaat rotten.
#912391
dat laatste is mijn angst inderdaad ook dus maar niet doen..

ik heb broertje net aan de telefoon gehad en ik ga even verder zoeken:

sardien: 7.50
zalm 21.50
makreel 9
forel 20
schol 19.50
wijting 10

dit zijn kiloprijzen..

file'tjes kan ik overal voor weinig krijgen zoals de aldi maar dan mis ik die graten/koppen weer...

hij lust gelukkig alles en krijgt vaak zo een worteltje of een stuk kiwi dus gemalen zal ie dat ook lusten..

nu nog aan betaalbare vis komen en ik ben klaar.

ik zal degene die hem getest eens mailen over die pilletjes. zij heeft dacht ik ook groene os dingen (www.natuurlijkinbalans.nl)
#912392
Ik heb het hele verhaal niet gelezen allen het laatste dat hij met de biotensor op voedingsmiddelen is getest. Er wordt over proplan zalm gesproken dit bevat mais!!!!!!!
Over de manier van testen heb ik veel vraagtekens. Ik zou zelf de hond op een elimentatiedieet zetten. Alleen vlees, bot en groente. Bv struisvogelvlees of hert oid. Desnoods carnibest eend. Absoluut geen proplanbrokken!!
Als de hond dan 'schoon'is andere vleessoorten gaan geven. Veel varieren. Op 1 vleessoort heb je grote kans dat de hond daar weer een allergie voor gaat vormen. Ik geef zelf zo'n 7-8 soorten vlees, iedere dag iets anders. Ook geen rijst geven.
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op vr 08 feb 2008, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
#912394
mascha schreef: dat laatste is mijn angst inderdaad ook dus maar niet doen..

ik heb broertje net aan de telefoon gehad en ik ga even verder zoeken:

sardien: 7.50
zalm 21.50
makreel 9
forel 20
schol 19.50
wijting 10

dit zijn kiloprijzen..

file'tjes kan ik overal voor weinig krijgen zoals de aldi maar dan mis ik die graten/koppen weer...

hij lust gelukkig alles en krijgt vaak zo een worteltje of een stuk kiwi dus gemalen zal ie dat ook lusten..

nu nog aan betaalbare vis komen en ik ben klaar.

ik zal degene die hem getest eens mailen over die pilletjes. zij heeft dacht ik ook groene os dingen (http://www.natuurlijkinbalans.nl)
Dit is errrrgg duur hoor. Ik betaal voor 1 kilo sardien nog geen 2 euro de kilo.... En horsmakreel ook zoiets. Ik zou maar eens met het IC gaan praten voor sardien/horsmakreel en dan bij een gewone visboer gaan praten voor wijting en zalmkoppen enzo. Want zelfs bij onze visboer betaal ik geen 10 euro per kilo voor wijting....
#912396
dit met die eliminatiedieten is allemaal al gebeurt en heeft niets uitgehaald.

ik weet dat die brok mais bevat en ik heb het geadviseerd gekregen omdat veel mensen er baat bij hebben gehad.

als je mijn bericht lees wil ik daar ook snel weer vanaf maar dan moet ik wel iets anders hebben. beter brok dan niets toch?

er zijn bij elke manier van testen vraagtekens, maar na 5 jaar dierenarts moet je wat. het is inslapen of nogiets proberen want de DA kan ons alleen nog naar een dermatoloog sturen en die heeft mij verteld dat hij niet weet of ie wat vind en dat het een paar maanden duurt voordat ie een diagnose heeft. zolang laat ik hem niet meer lopen dus is dit de enige volgende stap voor ons.

aangezien dit onze laatste strohalm is gaan we deze diagnose volledig volgen. zoals we van te voren zeiden: al zegt deze mevrouw dat we hem aldibrokken moeten geven dan doen we dat.

ik ken mensen met honden die er minimaal net zo slecht eraan toe waren als sam en die zijn weer helemaal top. daarom ben ik naar haar toe gegaan. niet omdat ik helemaal achter haar manier van testen sta (want die kende ik niet) maar omdat ik er erg veel goede dingen van hoor dus neem ik die kans en krijgt sam die kans.

die brok is beter dan alle andere omdat ie hem nu 2 dagen heeft en nog niet doodziek is. dus niet de inhoud of kwaliteit van de brok die ik keur maar hoe sam erop reageert. kan ik erafkomen dan ben ik er heel snel bij weg maar eerst een alternatief. een goed alternatief.

zo vind ik nu bij een kennis dit op haar site. daar kan ik al heel veel mee denk ik:
http://www.theroyaldogshop.nl/catalog/z ... -1055.html
#912397
Lizzy schreef: Dit is errrrgg duur hoor. Ik betaal voor 1 kilo sardien nog geen 2 euro de kilo.... En horsmakreel ook zoiets. Ik zou maar eens met het IC gaan praten voor sardien/horsmakreel en dan bij een gewone visboer gaan praten voor wijting en zalmkoppen enzo. Want zelfs bij onze visboer betaal ik geen 10 euro per kilo voor wijting....
IC?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door