Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door fleurine
#911584
Ik heb een dalmaatje van 11 mnd. en zij heeft blaasgruis, uraten. Ze heeft nu Trovet, vegetarisch dieet en ik controleer regelmatig de PH waarde van de urine; d.i. 'smorgens vroeg 5,5 en middaguur 7.  Hier ben ik tevreden mee.
Maar.... ze eet in het bos, stokken, schors en aarde en als ze haar "bui"heeft achter elkaar door en hoort mij niet meer. Ze moet dan zo vaak ontlasten dat ik er 's nachts soms 2x uit moet. En die stokken, met alle mogelijke gevolgen van dien.
Kent iemand dit probleem ook? En er kwam bij iemand het idee op dat ze iets mist in de brokken.

Wie- o- wie weet raad?  Ik ben soms ten einde raad.

groetjes, Joke
Door Lizzy
#911598
Tja Joke, je bent hier op BARFPLAATS terecht gekomen. En BARF staat dus voor Bones And Raw Food. Of Biologically Appopriate Raw Food. En ik vind brokken dus sowieso troep. Ik zou dus zeggen: weg met die Trovet rommel en ga vers voeren. Want er mist sowieso een hele hoop in brokken. In alle brokken.

Hoe hoog was de pH waarde toen men uraat constateerde? Want teefjes hebben vrijwel nooit last van uraatgruis. En dus verbaast dit me een beetje. Welke Trovet heb je voorgeschreven gekregen?
Door fleurine
#911710
Hallo Lizzy,

Wij hebben via email al een keer contact gehad, enkele maanden geleden, toen had Fleurine Hill's UD en adviseerde je om niet te lang door te gaan, want er zat iets in wat slecht was. Alle "deskundigen"adviseerde dieetvoer en de dierenarts/voedingsdeskundige van Utrecht mailde: ga over op NVD van Trovet, met aanvulling van groente. Zij gaat samen met Wageningen een onderzoek doen naar voer voor honden. Ik zou best anders willen en denk erover om over te gaan op rijst, groenten en diepvries Carnibest. Een holistisch dierenarts zei: doe voorzichtig met de zuurgraad van de urine en raadde aan, rijst, carnibest en groenten.

Ik heb nog dieet en ben nu 3 x per week aan het aanvullen met vuile pens, rustig aan lijkt me het beste.
Ook denk ik erover om aanvulling op de brokken te geven met kippenekken of vleugeltjes. Dit raadde Bianca van Bach bloesem remedie aan. Barfen is voor mij helemaal nieuw en ik heb het op je site gelezen en begrijp dat ik de nekken moet kneuzen en de vleugels moet knippen.
De 1ste meting van Ph bij dierenarts was op 20 juni was 5.

Ik sta open voor alle goede adviezen.

groeten, Joke en Fleurine.
#911740
stop met de brokken als je je goed heb ingelezen en ga lekker over op kvv en of barf, rauw is nu eenmaal het beste wat de DA's ook zeggen die worden toch gesponseerd door de brokfabrikant!
Lees je goed in en komt tot het besef dat het beste is wat je kan doen voor je hond en of kat------rauw voeren!!!!!
Denk dat het weinig zin heeft een enkele keer kip ed te gaan geven, je kan beter de brok doneren aan een asiel en lekker overgaan op desnoods eerst kvv en eventueel later op barf.
ellen
Door Lizzy
#911754
fleurine schreef: Hallo Lizzy,

Wij hebben via email al een keer contact gehad, enkele maanden geleden, toen had Fleurine Hill's UD en adviseerde je om niet te lang door te gaan, want er zat iets in wat slecht was. Alle "deskundigen"adviseerde dieetvoer en de dierenarts/voedingsdeskundige van Utrecht mailde: ga over op NVD van Trovet, met aanvulling van groente. Zij gaat samen met Wageningen een onderzoek doen naar voer voor honden. Ik zou best anders willen en denk erover om over te gaan op rijst, groenten en diepvries Carnibest. Een holistisch dierenarts zei: doe voorzichtig met de zuurgraad van de urine en raadde aan, rijst, carnibest en groenten.
Als je erg op ziet tegen het zelf samenstellen, dan is Carnibest een prima alternatief. Bij mijn weten eet Spijkermans van Elise (ben je al lid van het enige echte Dalmatierforum, http://www.dalmatierforum.nl?) Carnibest eend en rijst. Hij is ook een uraatgruisvormer. En het is perfect om daar extra groente aan toe te voegen. Overigens raad ik rijst af. Teveel koolhydraat is niet goed en Carnibest bevat dus al koolhydraat (in de vorm van rijst). Ik zou er zelf iedere dag een groentemix + een rauw ei + wat zuivel aan toe voegen. En let op dat ze genoeg drinkt. En dat ze regelmatig plast (liefst iedere vier uur). Doe desnoods een scheutje karnemelk door haar water. Laat haar goed doorspoelen.

Weet je, verse/rauwe voeding is sowieso beter voor je Maatje. Ze heeft vochtrijke voeding nodig en brokken zijn gewoon veelste droog.
Ik heb nog dieet en ben nu 3 x per week aan het aanvullen met vuile pens, rustig aan lijkt me het beste.
Ook denk ik erover om aanvulling op de brokken te geven met kippenekken of vleugeltjes. Dit raadde Bianca van Bach bloesem remedie aan. Barfen is voor mij helemaal nieuw en ik heb het op je site gelezen en begrijp dat ik de nekken moet kneuzen en de vleugels moet knippen.
De 1ste meting van Ph bij dierenarts was op 20 juni was 5.

Ik sta open voor alle goede adviezen.

groeten, Joke en Fleurine.
Ja, met een pH waarde van 5 kun je gerust aannemen dat ze uraat heeft gevormd. Teefjes vormen ook wel uraat maar meestal plassen ze het uit. Hoe merkte je aan Fleurine dat ze gruis had?

Ik zou zelf dus de brokken de deur uitkieperen en overstappen op of BARF of Carnibest + aanvullingen. Wat jij het makkelijkst vindt. Je kunt ook eerst Carnibest + aanvullingen geven, je inlezen en dan overstappen. Ik zelf ben voorstander van BARF, ook zeker met uraat. Je kunt veel makkelijker het menu aanpassen aan je hond.

Je begint inderdaad met gekneusde eenden en kippennekjes. En vlees. En orgaanvlees. En groentemix. Voor jouw Fleurine (wat een prachtige naam trouwens!) zou ik zeggen: wees voorlopig even HEEL voorzichtig met orgaanvlees (vooral lever) en vette vis. Laat vette vis zelfs voorlopig maar achterwegen. Ik zou zelf 50% vleesbot, 15% groentemix, 5% orgaanvlees zoals hart en nier en lever en 10% orgaanvlees in de vorm van pens, 10% spiervlees en 10% eieren en zuivel gaan geven.

Verder raad ik je aan zelf pH waarde meetsticks te bestellen bij de apotheek. Ik heb zelf PH FIX van Marchery-Nagel, van 4.5 - 10. Deze: http://www.mn-net.com/tabid/10467/Default.aspx. Deze meten ook tot een half achter de komma.
Door DaisyD
#911930
Hallo allemaal. Is het geven van kefir geen goed idee?
Bij mensen werkt het zeer goed op het oplossen van blaas en urineweg problemen (ook blaasstenen) en heeft vele gezonde bijwerkingen.
Ga maar even googlen op kefir en je vind een partij info.

Ik maak (voor mezelf) elke dag van circa 300 ml. houdbare melk in twee dagen een heerlijke karnemelk achtige drank, die zeer goed te drinken is en ook door Dasiy zeer goed genuttigd wordt.
Gewoon de bloemetjes eruit zeven afspoelen in in een schone pot doen, (opnieuw melk erbij)  de rest aan de hond geven. Omdat Dasiy het zo ook lekker vind filter ik het niet door een doek.
Omdat ik niet zoveel per dag gebruik past het in die grote glazen sauspotten van bv pastasaus.
Door fleurine
#913329
Beste mensen,

Ik ga langzaam over op Kvv van Carnibest; ik heb rijst/ kip genomen . Maandag begin ik, want ik test altijd de urine op zondag. Voor het testen gebruik ik indicatorstrips van 'Spezialindikator van MERCK ". Doosje van ph 5.0 - 10.0  en doosje van ph 4.0 - 7.0. Ik heb een nichtje dat apotheker is en die heeft het voor mij besteld. De verdeling gaat bij de eerste met 0,3 omhoog en de andere met 0.5.

Kefir zegt me niets, maar ik ga het opzoeken.
W.b. de stokken e.d. eten ben ik aan het trainen met een "hondenfluisteraar" en Fleurine en het gaat al beter. Ze eet bijna niets meer, maar nu nog "inslijpen"in dat kopje. Het is fijn om dit te doen en vooral om te zien hoe de deskundige het voordoet.
Fleurine geniet van die uitstapjes.
De hoop blijft gloren en dan nog ander voer!!
Joke en Fleurine.
Door Lizzy
#913382
fleurine schreef: Beste mensen,

Ik ga langzaam over op Kvv van Carnibest; ik heb rijst/ kip genomen . Maandag begin ik, want ik test altijd de urine op zondag. Voor het testen gebruik ik indicatorstrips van 'Spezialindikator van MERCK ". Doosje van ph 5.0 - 10.0  en doosje van ph 4.0 - 7.0. Ik heb een nichtje dat apotheker is en die heeft het voor mij besteld. De verdeling gaat bij de eerste met 0,3 omhoog en de andere met 0.5.
Die zijn beide prima.
Kefir zegt me niets, maar ik ga het opzoeken.
Kefir is een soort yoghurtdrank gemaakt van melk met kefir "plantjes". In de bieb staat een stuk over kefir: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 808.0.html
W.b. de stokken e.d. eten ben ik aan het trainen met een "hondenfluisteraar" en Fleurine en het gaat al beter. Ze eet bijna niets meer, maar nu nog "inslijpen"in dat kopje. Het is fijn om dit te doen en vooral om te zien hoe de deskundige het voordoet.
Fleurine geniet van die uitstapjes.
De hoop blijft gloren en dan nog ander voer!!
Joke en Fleurine.
Mocht Fleurine nou stokken blijven eten, al is het in mindere mate: er zijn homeopathische middelen die hierbij kunnen helpen. Alleen moet je dan een "type middel" hebben, wat dus bij jouw hond past. Daarvoor ga je het best naar een homeopaat. Ik zou haar zelf trouwens ook een tijdje Schindele's mineralen geven. Dat is een soort klei. Het bevat zeer veel gezonde mineralen en het vult vaak vreemde eetbehoeftes op. Bovendien werkt het licht ontgiftend, ook niet gek na die troepbrokken die ze gegeven heeft... Schindele's mineralen zijn veelal te koop bij reformwinkels en zaken als "De Tuinen".
Door lightning
#913393
het merk brok wat je geeft ken ik ook. heb ik ook aan mijn hond moeten geven maar dan vanwege slechte darmen ben ook alle doktoren langs geweest en de 1 zei dat ze dieet voer moest alles geprobeerd en ze bleef maar leeglopen. nu ik bijna een jaar barf heb ik nagenoeg geen problemen meer. ze is  zo gezond als een vis. in december 2006 hadden wij namelijk de moet opgegeven en haar bijna laten gaan zo slecht was ze. totdat ik me meer ging verdiepen in de versvlees. eerst wel heel eng en heel voorzichtig en zat ze voornamelijk op de kip en dat ging goed nu kan ze overal tegen en vind ik het in dit geval niet eng meer.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door