Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Huskymeisje
#911456
Onze honden eten alles behalve lever. Dat willen ze niet hebben. Ik heb al vanalles geprobeerd verschillende soorten lever, manieren van aanbieden, maar de dames vissen de lever er keurig tussenuit en eten de rest op.

Moet ik me zorgen gaan maken over het feit dat ze geen lever eten?

Is er wellicht een andere manier om te zorgen dat ze het toch eten? Ik las iets over lever drogen maar ik heb geen droogmachine. Kun je gedroogde lever ook bij de dierenspeciaalzaak kopen?

Ook over biologische lever las ik hier op het forum dus dat heb ik ook geprobeerd maar ook dat blieven de dames niet.  :(

Groetjes,

Jetty
Door Lizzy
#911459
Je hebt ook al gebakken lever geprobeerd?

Ja, als ze het niet lusten: lusten ze het niet en dan houdt het op. Ik zou zelf andere orgaanvleessoorten aanbieden zoals niertjes en hart enzo. Verder zou ik stuk of vier eieren per hond geven en eens per week vette vis en tenminste een keer of 5 per week groentemix (bevat beta caroteen, wat honden kunnen omzetten in retinol oftewel vitamine A. Interessant dat de hond dit wel kan en de wolf niet) en misschien eens per maand eens een blikje schellevislever geven? De meeste honden vinden dat echt helemaal geweldig!
Door Chubby
#911467
Bij mij lusten ze kippenlever mits het even in kokend water is gedompeld. Konijnenlever lusten ze wel heel graag rauw...

Misschien kun je dat eens proberen, als je dat nog niet hebt gedaan...
Gebruikersavatar
Door Pauline
#911515
Ik heb in eerste instantie gekookte lever gevoerd, volledig gekookt. Daar deden ze een moord voor!!! Ze vonden het nog lekkerder dan hun beloningssnoepjes.

Heb je wel een oven? Daarin kun je namelijk ook de lever drogen. Duurt wel heel lang, maar het lukt wel. Kleine stukjes snijden, op bakpapier leggen, oven op zo'n 70-80 graden en dan uuuurrreeeennnn drogen.
Gebruikersavatar
Door pike
#911525
Hier in het begin ook de lever geheel gekookt omdat ze het niet wilden eten. Gekookt was hij wel lekker. Toen steeds korter gekook en uiteindelijk aten ze het gewon rauw  ;)
Door Laura2004
#911532
Ik gril de lever heel kort voor de honden en ik snij het in kleine stukjes, mijn honden weigerden het ook altijd, maar op deze manier eten ze het, en de lever is van binnen rauw.
Door Huskymeisje
#911667
gekookt heb ik dus idd niet geprobeerd. Ik dacht dat het beter was om dat niet te doen. Dat zal ik dus nog gaan proberen.

Een oven heb ik wel, maar ik begrijp dus dat ik dan wel even tijd moet hebben  ;)

Schellevislever ken ik niet. Haal ik dat bij de vishandel?
Gebruikersavatar
Door pike
#911998
Huskymeisje schreef:
Schellevislever ken ik niet. Haal ik dat bij de vishandel?
Schelvislever is afkomstig van schelvis en kabeljauw. Het wordt in kleine blikjes verkocht in de supermarkt, je vindt het bij de blikjes vis.
Schelvislever bevat relatief weinig vit. A, ik geloof niet dat het een goede vervanger is voor bv. runderlever. ;)
Door Lizzy
#912059
pike schreef: Schelvislever is afkomstig van schelvis en kabeljauw. Het wordt in kleine blikjes verkocht in de supermarkt, je vindt het bij de blikjes vis.
Schelvislever bevat relatief weinig vit. A, ik geloof niet dat het een goede vervanger is voor bv. runderlever. ;)
Volgens de voedingswaardetabel zou runderlever en kalfslever geen vitamine A bevatten, maar laten we er vanuit gaan dat dat een foutje is. Kijken we naar varkenslever (OK, dat voeren wij niet maar aardig vergelijkbaar), dan bevat varkenslever 5,8 mg vitamine A per 100 gram en schelvislever bevat 2 mg. Dat is natuurlijk wel veel minder, maar als aanvulling op het menu (naast niertjes, eieren, groente, vette vis) loopt je hond niet zo gauw vitamine A tekort op.
Door StephanieDavySatu
#912091
Lizzy schreef: Je hebt ook al gebakken lever geprobeerd?

Ja, als ze het niet lusten: lusten ze het niet en dan houdt het op. Ik zou zelf andere orgaanvleessoorten aanbieden zoals niertjes en hart enzo. Verder zou ik stuk of vier eieren per hond geven en eens per week vette vis en tenminste een keer of 5 per week groentemix (bevat beta caroteen, wat honden kunnen omzetten in retinol oftewel vitamine A. Interessant dat de hond dit wel kan en de wolf niet) en misschien eens per maand eens een blikje schellevislever geven? De meeste honden vinden dat echt helemaal geweldig!
schellevislever, wat is daar de toegevoegde waarde van?  :) Kun je 't gewoon vergelijken met andere levers?
Laatst gewijzigd door StephanieDavySatu op vr 08 feb 2008, 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#912166
StephanieDavySatu schreef: schellevislever, wat is daar de toegevoegde waarde van?  :) Kun je 't gewoon vergelijken met andere levers?
Zie boven. Nee, niet helemaal vergelijkbaar. Het bevat wel vitamine A maar minder dan in runderlever. Toch heeft een hond niet veel behoefte aan vitamine A en gut, naast alle andere dingen die ik aan raad kan eens per maand wat schelvislever net een leuke aanvulling zijn (zit ook omega 3 vetzuur in). Ze raden het mensen af te vaak te eten omdat het stijf staat van het cholesterol maar honden hebben daar geen last van. Ik geef het nooit hoor, schelvislever (niet meer althans) maar mijn honden eten gewoon lever.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#912838
Huskymeisje schreef: Onze honden eten alles behalve lever. Dat willen ze niet hebben. Ik heb al vanalles geprobeerd verschillende soorten lever, manieren van aanbieden, maar de dames vissen de lever er keurig tussenuit en eten de rest op.

Moet ik me zorgen gaan maken over het feit dat ze geen lever eten?

Is er wellicht een andere manier om te zorgen dat ze het toch eten? Ik las iets over lever drogen maar ik heb geen droogmachine. Kun je gedroogde lever ook bij de dierenspeciaalzaak kopen?

Ook over biologische lever las ik hier op het forum dus dat heb ik ook geprobeerd maar ook dat blieven de dames niet.  :(

Groetjes,

Jetty
Eten jouw honden wel kvv waar lever in zit?
Zo ja dan zou je dus de lever heeeeeeel klein moet snijden, desnoods malen (weet niet of dat kan, heb ik nooit geprobeerd) en dan door de groente of het vlees scheppen. Sardientje erbij wil ook nog weleens helpen.
Gebruikersavatar
Door pike
#913136
Lizzy schreef: Volgens de voedingswaardetabel zou runderlever en kalfslever geen vitamine A bevatten, maar laten we er vanuit gaan dat dat een foutje is. Kijken we naar varkenslever (OK, dat voeren wij niet maar aardig vergelijkbaar), dan bevat varkenslever 5,8 mg vitamine A per 100 gram en schelvislever bevat 2 mg. Dat is natuurlijk wel veel minder, maar als aanvulling op het menu (naast niertjes, eieren, groente, vette vis) loopt je hond niet zo gauw vitamine A tekort op.
Dit vind ik over rauwe runderlever, per 100 gram:
Vitamin A, IE 16898
Vitamin A, RAE  mcg 4968
Retinol  mcg 4948
Door Nynke
#913140
Pezzo eet ook geen stukjes lever, tenzij ik net doe of het een beloning is ::)            :-X
Door roefus
#913141
Lara at in het begin ook geen lever.
Heb ik het gekookt...at ze het wel.
Toen een paar keer heel kort gekookt.
En nou eet ze alle soorten lever gewoon rauw.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door