Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door geer
#911247
Hmm. Soof lag net lekker op de bank te slapen. Ik duw haar opzij want ja, de baas moet immers ook op de bank kunnen zitten al vindt Soof van niet... Is een heel stuk bank nat! Niet kleddernat, maar er zit een hele klamme plek en als je heeeeeel goed kijkt, zie je dat dat een behoorlijke plek is.

Ze is zo'n twee jaar geleden gesteriliseerd en heeft hier eigenlijk nooit eerder last van gehad. Waar zou dit door kunnen komen? Iets eenmaligs? Te diep geslapen? Blaasontsteking? Kan zoiets gewoon eenmalig, spontaan gebeuren?

Iemand ervaring?
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#911259
Jory had dit ook.
Ik gaf inderdaad de schuld aan de sterilisatie, het begon pas op oudere leeftijd.
Als ze het vaker heeft kun Propalin geven.
Ik gaf het een aantal weken achtereen, en kon dan weer maanden zonder.

Maar het is natuurlijk wel verstandig om eerst een blaasontsteking of iets dergelijks uit te sluiten!
Door geer
#911267
Ze plast op straat niet overdreven veel, niet veel kleine plasjes, gewoon normaal. Wel is het net op het moment dat Ted net loops is geweest, en ergens heb ik - hoewel dat niet meer zou moeten kunnen - het idee dat ook Soof daar lichamelijk op reageert. Onzin misschien hoor. Kunnen teven ook zonder alle normale blaasontstekingskenmerken hierdoor hun plas laten lopen?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#911269
Ja, dat kan soms spontaan gebeuren is mijn ervaring. Bij Gitte is het ook langere tijd na de castratie begonnen.
Gitte had er weleens last van als ze zich niet goed leeggeplast had (markeerteef ::)) én heel druk had gespeeld (zware inspanning) waarna ze heel diep lag te slapen.
Het gebeurde bij haar soms ook wel na een stressvolle dag.

Houd het even in de gaten, het kan toeval zijn.

Gitte heeft er een tijdje Propalin voor gekregen, na een aantal sessie van 3 weken gebruik en 3 weken stoppen heeft ze het nooit meer nodig gehad.
Door geer
#911274
Hm. Plas opvangen en laten nakijken? Of even afwachten en zien hoe het gaat? Kan het zo zijn dat ze algemeen de laatstae tijd, door Ted haar loopsheid (niet naar het bos) en de verhuizing drukdrukdruk, wat slechter in vorm is geworden en het daarmee te maken heeft?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#911279
Zou me niks verbazen hoor.

Als ze blaasontsteking heeft zal ze denk ik vaker bewust willen plassen. Volgens mij lekken ze dan niet in hun slaap.

Heb je trouwens een leuk huis gevonden?
Door geer
#911283
Nitus schreef: Zou me niks verbazen hoor.

Als ze blaasontsteking heeft zal ze denk ik vaker bewust willen plassen. Volgens mij lekken ze dan niet in hun slaap.

Heb je trouwens een leuk huis gevonden?
Ik ga haar goed in de gaten houden en hoop snel weer lekker het bos in te kunnen... Arme SOof.

(Jaaaa, en OF we een leuk huis hebben gevonden!  :) We wonen nu in Amstelveen. In een geweldig leuke buurt (jaja, in Amstelveen ja, het bestaat ;D), vlakbij de stad, vlakbij het centrum van Amstelveen zelf, vlakbij de polder (loopafstand) en vlakbij het bos. Groot, en met een redelijk grote tuin. En met een Albert Heijn die tot 10 uur open is  ;D En hoewel er nog redelijk wat aan moet gebeuren (we zitten nu in een half-af huis, zonder gordijnen met peertjes, zonder deurklinken en met een lekkende, nog te vervangen, radiator wordt het al hartstikke mooi! Ik zal gauw eens foto's maken!)
Gebruikersavatar
Door Nitus
#911293
geer schreef: Ik ga haar goed in de gaten houden en hoop snel weer lekker het bos in te kunnen... Arme SOof.

(Jaaaa, en OF we een leuk huis hebben gevonden!  :) We wonen nu in Amstelveen. In een geweldig leuke buurt (jaja, in Amstelveen ja, het bestaat ;D), vlakbij de stad, vlakbij het centrum van Amstelveen zelf, vlakbij de polder (loopafstand) en vlakbij het bos. Groot, en met een redelijk grote tuin. En met een Albert Heijn die tot 10 uur open is  ;D En hoewel er nog redelijk wat aan moet gebeuren (we zitten nu in een half-af huis, zonder gordijnen met peertjes, zonder deurklinken en met een lekkende, nog te vervangen, radiator wordt het al hartstikke mooi! Ik zal gauw eens foto's maken!)
Klinkt geweldig Geer! 8) Ben nu wel errug benieuwd naar de foto's.

Sterkte met die zielige Soof, woon je vlakbij het bos mag je er niet heen....  :'(
Door Femke
#911325
Geer kan het niet zijn dat ze ernstig heeft liggen likken aan een poot o.i.d.? Sunday heeft wel eens geprobeerd eigentandig een teek uit zijn achterpoot te trekken, en toen dat niet lukte heeft hij geprobeerd hem te verzuipen in zijn kwijl, ofzo. In ieder geval, een onwijs grote natte plek op de vloer. Ik dacht ook meteen aan incontinentie, maar even later zag ik hie hij lag te soppen op zijn achterpoot en toen lag er weer een plas...
Door Laura2004
#911473
Femke schreef: Geer kan het niet zijn dat ze ernstig heeft liggen likken aan een poot o.i.d.? Sunday heeft wel eens geprobeerd eigentandig een teek uit zijn achterpoot te trekken, en toen dat niet lukte heeft hij geprobeerd hem te verzuipen in zijn kwijl, ofzo. In ieder geval, een onwijs grote natte plek op de vloer. Ik dacht ook meteen aan incontinentie, maar even later zag ik hie hij lag te soppen op zijn achterpoot en toen lag er weer een plas...
Ik dacht precies hetzelfde, ik heb ook een paar keer gedacht dat Ziggy 'lekte', maar dan rook ik er aan ::) en het rook niet naar urine. En soms rook het viezer dan urine. Ziggy is nogal een sopper en de ene keer is ze een uur bezig zichzelf schoon te soppen, vooral haar muts en soms is ze heel de tijd met haar kont bezig en uiteindelijk ontploffen haar anaalklieren op de bank en dan krijg je flinke natte plekken op je bank :-X
Door Lizzy
#911503
Misschien even goed aan snuffelen. Als het plas is, ruik je het wel. Dit is wel gebruikelijk hoor, zo'n tijdje na de sterilisatie. En dan beginnen ze vrijwel altijd te lekken in hun slaap.
Door geer
#911580
Yep, het was plas, ik heb mijn neus erin geduwd  ;D

Wat is nu wijsheid? Even afwachten of het vaker gebeurt? Naar de dierenarts??
Door Lizzy
#911597
geer schreef: Yep, het was plas, ik heb mijn neus erin geduwd  ;D

Wat is nu wijsheid? Even afwachten of het vaker gebeurt? Naar de dierenarts??
Als Soof niet meer is gaan drinken en niet vaker kleine beetjes plas uitperst: dan vermoed ik dat het een incontinentie is ten gevolgen van de castratie. Als het nog een keer gebeurd: dan zou ik zelf urine opvangen (soeplepel onder haar bevallige bips houden als ze buiten gaat plassen) en dit naar de DA brengen. Hij kan dan kijken of er gruis in zit of dat er sprake is van een ontsteking (dat willen ze toch altijd wel even weten voordat ze incontinentie medicijnen voorschrijven, en terecht). Zo niet: is het dus incontinentie en zullen jullie moeten bepalen of je daar medicijnen tegen wil geven ja dan nee. Als het erg wordt, dan is het wel handig. Voor jezelf en voor Soof. Ik vind zelf propalin beter dan Enurace.
Door sem-agility
#923434
Hallo,

Ik ontdekte bij sem in november dat zijn kussen nat was, eerst dachten we dat hij markeerde, maar dan zou hij overal moeten plassen.
Sem is 2 jaar geleden gecastreerd.
Plas opgevangen, was niets in te vinden. Na observatie bleek sem in de slaap de plas te laten lopen. Op advies van ... Propalin gebruikt, ging een week goed, en toen was sem weer nat >:(
Na aanraden van..., ben ik met sem bij Linda Boggie terecht gekomen, zij doet acupunctuur in combinatie met chinese kruiden, sindsdien is sem droog :) :).
Bij sem heeft het overigens niets te maken met de castratie maar met jeugdtrauma, hij is flink gebeten door een herder toen hij 11 weken oud was >:(.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door