Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door koekje
#910155
poet is de poes van mn moeder. ze is nu al 12,5 jaar en mooi rood en fors gebouwd (niet dik).
poet is soms een beetje gedragsgestoord, ze is mishandeld geweest als kitten door de kattenoppas. ze vertrouwt mensen wat moeilijk, en heeft een schurfthekel aan andere katten (vooral dikke sientje en die stomme witte ottenmuis).
een stiekem voordeel hiervan is dat ze nooit bij vreemden naar binnen zal gaan of voer van anderen aan zal nemen.

poet kwakkelt soms een beetje met haar gezondheid.
met de kerst (toen zat ik weer bij moeders) had ze last van haarballen leek het, ze was erg brakerig en zat veel te rochelen.
een tijdje daarvoor heeft ze een periode gehad dat ze ineens veel dronk, en wss ook veel moest plassen.
poet heeft 2 kattenbakken; 1tje in de keuken en de andere is de tuin van de buurvrouw. dus daar hebben we niet volledig zicht op.

ik vind dat poet op vers moet, maar helaas denkt poet daar zelf anders over.
poet is een hele moeilijke eter, ot is er nix bij. ze zal zich liever uithongeren dan iets eten wat ze niet wilt. cb eet ze niet uit zichzelf.
qua vers wil ze soms wat stukjes kipfilet eten, maar na 3 stukjes heeft ze genoeg.
vis uit een blikje lust ze niet.
eergister heeft ze een 10 gram cb van ot (was tot pap geroerd met katttenmelk en er zat een kattensnoepje in) opgelikt.
ze houdt verder niet zo van zuivel.

mn moeder heeft een tijd geleden de DA gebeld over poet. daar zeiden ze dat het suikerziekte kon zijn. ik vind die diagnose zo over de telefoon nogal voorbarig; poet is niet gezien en die periode dat ze veel dronk is eenmalig geweest. ook is ze niet veel afgevallen ofzo.
maar helemaal de situatie van poet vertrouwen doe ik niet.

ik zou poet graag op cb-diabetes zien. ik ben alleen bang dat als mn moeder eens met poet naar de da gaat voor een algeheel groot onderzoek (bloedwaardes en nierwaardes enzo laten nakijken) ze dan met een zak vieze br*kjes naar buiten komt. moeders is erg gevoelig voor authoriteiten, zeker als ze een witte jas aanhebben. verder vindt ze dat ik nog wel eens uit mn nek klets.
maar ze heeft wel gezien hoe ot op de cb is vooruitgegaan (van suf kind naar vrolijk en druk kitten).

poet eet nu goedkope brokjes (gourmet en c1000 topcat) en een zakje natvoer per dag. zelfs al het commerciele voer van brok en blik eet ze niet. geen paté en sommige merken en smaken krijgen we er niet in.
poet doet soms wel aan zelf-barf. helaas is de buurman verhuisd, en zijn er dus geen duiven meer om op te eten.
poet houdt wel van muis, maar alleen als deze zelf is gevangen. kuikentjes eet ze niet.

wie heeft nog geweldige ideetjes om poet volledig op vers te krijgen? en de mogelijke suikerziekte te doen laten verdwijnen?
ik vind dat poet gewoon 20 moet worden, want ze is nog zo jong in haar hoofd en ziet er verder niet bejaard uit.
maar op deze manier gaat ze misschien de 15 niet eens halen  :'(
#910186
Ik denk dat Poet idd naar de da moet om bloed en urine na te laten kijken. Misselijk en braken kan ook een bijverschijnsel zijn van beginnend nierfalen en dat wil je dan toch liever weten. Ook als het diabetes is trouwens.
Ik zou zeggen, ga mee! En hou je moeder stevig vast, zorg dat ze die brokjes gewoon bij de da laat staan.

Wat betreft het wennen aan vers, volgens mij heb je daar zelf ruimschootse ervaring in  ;)
Geef je moeder eens een abonnementje op BP kado  ;D ;D kan ze het zelf nalezen en desnoods aan Tannetje vragen, tenslotte is die ook da en dus een autoriteit.
Gebruikersavatar
Door koekje
#910537
ik heb voor moeders een post van tannetje over suikerkatten geprint.
ze vroeg toen zelf wat koolhydraatvrij blikvoer was. toen heb ik een lijstje met koolhydraatvrije natvoeders van kattenplaza geprint.

het is een begin.

ik ben zelf te weinig in boz om er goed bij te blijven; ik kan alleen moeders instrueren en de medische informatie van hier die op poet van belang kan zijn, in voor haar begrijpbare taal vertalen.

ze wilde poet ook op de cb diabetes krijgen, maar ik denk dat ze minder standvastig dan ik zal zijn.
ze wil poet ook tartaar laten eten.
als dat er redelijk goed ingaat, kunnen we de ot-methode toepassen om naar op de cb te krijgen.

zorgt vers er overigens ook misschien voor dat haren die worden ingeslikt makkelijker afgevoerd worden door het zuurdere maagmilieu? ze lust geen haarbalpasta.
poet heeft vaak last van haarballen en ruift altijd erg. vers zorgt iig voor minder ruiven, dus das alweer een stukje minder misselijkheid.
Door flin
#910990
koekje schreef: zorgt vers er overigens ook misschien voor dat haren die worden ingeslikt makkelijker afgevoerd worden door het zuurdere maagmilieu?
hah, heb ook zo'n mam:' nuh, vlees lusttie niet ' alleen heet de kat dan Poemba, en doet z'n naam eer aan...helaas

'k kan me niet voorstellen dat een lagere ph van de maag zou zorgen dat onverteerbare dingen sneller doorsluizen, wat ik me wèl kan voorstellen is dat als er 'kompleet"gegeten word;
't bot wat ze niet allemaal verteren en de plukjes vacht, en de rest van  afvalstoffen wèl makkelijker samen verwijdert worden..

vrattie de duiven van de buurman trouwens wel?
of was't alleen sportvangen? ;D ;D
#911268
Misschien ander merk haarbalpasta proberen? Ik geef het tegenwoordig aan Sjors (heer Kruimel verbijsterd 'wat vinden ze toch allemaal voor onzin uit voor die beesten ...'  >:() en hij vindt het echt heerlijk. Hij is allergisch voor vlooien en deze winter willen die rotbeestjes maar niet dood dus af en toe heeft hij er een en dan trekt hij hele plukken haar uit, dat vervoglens behoorlijk dwars kan komen te zitten. Met de haarbalpasta kotst hij niet meer.
Hij eet al jaren vers en onder normale omstandigheden heeft hij geen last van haarballen maar met die overmaat aan haar dus wel.
Gebruikersavatar
Door koekje
#911826
normaal heeft poet katalax van de da, dat gaat er dus eigenlijk niet in.
sien is ook zo'n moeilijke haarbalpasta-eter (heel raar, want eigenlijk lust ze zowat alles). sien eet wel gimpet pasta. dus ik afgelopen week een klodder gimpet op poet dr natvoer.
ze heeft het hele schaaltje laten staan  >:(

@flin:
de duiven van de buurman werden ook opgegeten.
buurman kwam eens aan de deur, want hij miste een jonge duif. buurman had van die flap-tuimel duiven.
mn moeder kijken in de tuin.
zat poet daar dr bek af te likken en zei purr. in een hoekje lag een bosje veertjes....
mn moeder had, toen hij aan zn duiven begon, gewaarschuwd voor poet. buurman zei dat hij zn duiven in zn eigen tuin zou houden.


maar poet heeft wel een stukje cb gegeten.
hoeveel weet ik niet, want mn moeder had wat van de portie van ot gehaald.
is dat een goed teken?
#911877
Ja, da's een goed teken! En dat Poet duiven eet ook! Ze weet dus hoe een fatsoenlijke kat hoort te eten en da's winst.
Kun je duiven scoren? BV van een duivenmelker die de 'mislukkelingen' de nek omdraait? Klinkt hard maar dood gaan ze toch en zo dienen ze nog een goed doel. Het IC verkoopt ook duiven en volgens mij leveren ze ook aan Islamitische slagerijen in het diepe zuiden ...
Gebruikersavatar
Door koekje
#912017
duiven zijn in principe wel aan te komen, via de poelier hier, of anders bij de frettenstichting in breda.
maar tis nog maar de vraag of ze die wel eet.
poet eet alleen als het zelfgevangen is  :(

als ik haar een kuikentje of een muis van ot geef, doet ze er nix mee.

ze barft alleen zelfgevangen spul; buurmanduif, vogeltjes uit de tuin, muis, kippen van mn moeder, motjes.
moeders woont niet ruraal genoeg om poet het maar uit te laten zoeken buiten, daarvoor is het aanbod echt veels te klein. af en toe wandelt er een muis met een doodswens in de tuin of op zolder, en dat is het wel. en het is nu winter, dus is er ook niet veel te barfen in de tuin.
Door flin
#912026
koekje schreef: duiven zijn in principe wel aan te komen, via de poelier hier, of anders bij de frettenstichting in breda.
maar tis nog maar de vraag of ze die wel eet.
poet eet alleen als het zelfgevangen is  :(
miss dat ze dan in elk geval de smaak van Duif herkent, en dat 't iets minder 'nieuw' is dan , maar jah, dat zou je van muis dan ook denken.....

aan 'n touwtje met springveer lijkt me ook geen optie... :o

maar goed: toch wat cb; da's een begin!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door