Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Roosje007
#910698
Gisteren is één van de poezen voor de eerste keer terug met een teek thuisgekomen - meestal heeft hij er enkel in de zomer maar door het warme weer zullen ze waarschijnlijk niet allemaal vernietigt  zijn.  Het is ook steeds dezelfde poes die in de zomer met teken komt, zegt dat iets over zijn gezondheidstoestand of is het gewoon dat die veel op plaatsen rondhangt waar die teken huizen (bos).
De DA raadt ook aan om maandelijks FRONTLINE te geven en ook om de 3 maand Flubenol te geven om "preventief" te ontwormen.  Ik weet ondertussen dat men best alleen ontwormd als er inderdaad wormen zijn maar de DA ziet het niet zitten om mestonderzoek te doen.  Kan men nog op een andere manier zien/vermoeden dat poezen wormen hebben ? Hun ontlasting zie ik in principe nooit, ze zitten de hele dag binnen en alhoewel er een kattenbak in huis is  wachten ze tot ik 's avonds thuiskom en  gaan dan  buiten "hun ding" doen. Ik heb altijd gedacht dat katten met wormen veel eten maar toch mager  blijven.  Is dit correct of is dit enkel zo bij de lintworm ?
En wat de Frontline betreft, is dat ook niet schadelijk bij maandelijks gebruik ? Sommigen raden knoflook aan maar anderzijds  heb ik gelezen dat alle uiensoorten giftig zijn voor katten.
Door Barrak
#910742
Teken kunnen je katten het hele jaar door krijgen door de 'warme' winters.  Waarom de ene kat er meer last van heeft dan de andere? Geen idee maar jou idee lijkt me wel een logische (dat ze meer op plekken komt waar teken zijn). Wormen kun je in de ontlasting zien en (in elk geval sommige) doordat je kat afvalt. Dan is de worm besmetting al wel heel erg dus ik weet niet of je dat af wil wachten. Sagah heeft jaren terug wormen gehad, niets aan haar gemerkt tot ze er een uit spuugde  :-\  Sinds die tijd ontworm ik ze 2 x per jaar preventief met een pipetje die ook tegen vlooien werkt. Nou komen mijn katten niet verder dan de kattenren dus teken hebben ze nog nooit gehad.
Door flin
#910974
persoonlijk zou ik ook niet alles preventief uitroeien hoor ;D

met meerder katten die ook buiten spazieren, zul je idd niet aan een vlooitje ontkomen...ik kijk de katten regelmatig na, en als ik vind dat er al wat wandeld, probeer ik de vlooien eerst nog wat in toom te houden door ze gewoon dood te knijpen, maar dan is't ook wel weer tijd om aan druppeltjes te denken...

de lintworm komt van de vlooi vandaan, en zou je kunnen herkennen (larven) aan een soort rijstekorreltjes rond de poepert, of in de ontlasting, er is dus ook een anti vlo/lintworm druppel -stronghold
en de spoelworm zou alleen dmv ontlastingonderzoek aangewezen kunnen worden op aanwezigheid van wormeieren...
en die spoelwormen zijn ook voor mensen besmettelijk..

(effe terzijde: toen ik lang geleden flink zwanger was en  dus ook spoelwormen had, zei mijn arts: 't gif wat ik je ertegen zou geven is nu  schadelijk; en ach, 't gaat vanzelf over...en idd...)

als je de hoeveelheid knoflook zou geven aan je kat om de vlooien op afstand te houden, zou èn je kat je voor gek verklaren,
èn je zou je kat er op lange termijn mee vergiftigen; doe maar  niet ;D ;D
#911273
Sluit me bij flin aan. Ik ontworm mijn katten nooit en ze zijn goed gezond. Preventief ontwormen bestaat niet, het is geen vaccineren, dat werkt preventief dwz het voorkomt dat de ziekte de kop kan opsteken. Met ontwormen dood je alleen eventuele aanwezige wormen maar je kunt er nooit een besmetting mee voorkomen. Een lichte besmetting is niet schadelijk voor de kat en houdt de afweer alert zodat het geen stevige besmetting kan worden.

Tegen vlooien treed ik zelf wel op maar dat is omdat Sjors er zwaar allergisch voor is, verhipt van de jeuk en zich compleet kaalvreet. En omdat ik een complete invasie van vlooien liever voorkom. Ik hou niet van Frontline, heb er de nodige narigheid van gezien, ik gebruik Advantage of Bolfo.
Door YaYa
#916103
Ik eigenlijk ook wel aangezien ik frontline al gebruik zolang het verkrijgbaar is (in eerste instantie alleen bij de da).
Ik heb 1x advantage geprobeerd en daar reageerde Dylan nogal allergisch op.
Door Borke
#916141
Onze katten komen alleen maar in onze afgezette tuin en sinds we dat zo doen (nu 14 jaar) heb ik nooit meer een teek of een vlo bij ze gezien  :)

Vroeger hadden we binnen/buitenkatte en die hadden wel eens een enkele keer een teek en die haalde ik gewoon weg. Dat zou voor mij geen reden zijn om gif te gaan geven, je hebt je katten toch iedere dag wel even in handen en checkt ze dan even.
Die buitenkatten ontwormden we ook nooit preventief, als ik de kruipende rijstekorreltjes bij de anus zag zitten dan ontwormde ik en die 2 katten zijn beiden 16 jaar geworden 8)
Door flin
#916539
1 van onze katten reageerde heel sterk (werd suffig en misselijk) op de Frontline, en kreeg ook nog een keer een kale plek in z'n nek, :-\
met de advantage/bolfo geen problemen...en 'k krijg ook de indruk dat 'k 't minder vaak hoef te gebruiken..... :)

hier nog een overzicht, alhoewel er al vast wel al nieuwe middelen zijn, of
dan toch bijna...
http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/vlooien.html
#916908
Mijn katten reageerden heel heftig op het aanbrengen van de Frontline, krabben en rug bijten en algehele irritatie. En de vlooien trokken zich er weinig van aan. Ik ken diverse kattenbediendes met dezelfde ervaringen. Als je hier op het forum rondkijkt en op Frontline zoekt zul je heel wat soortgelijke ervaringen vinden.
Door maddoc
#916993
tjah en ik ben dan wel weer heel tevreden over frontline, gebruik het al sinds het op de markt is zowel bij de honden als de katten zonder enig probleem. ik vindt het een veilig middel, het kan ook bij pasgeborenen gebruikt worden en daar heb ik het ook zonder problemen bij gebruikt. ik heb ook nog niet meegemaakt dat vlooien er niet van dood gaan. net als met andere dingen kan het natuurlijk altijd zo zijn dat dat bij een individuele kat/hond anders is en dat je dan iets anders kiest. katten kunnen wel even (flink) gaan kwijlen als reactie op de lucht/oplikken wanneer het nog nat is. hier merk ik wel bij de katten dat ze het een vreemd gevoel vinden wanneer je de spoton op doet (nat, koud, vieze lucht) dat is over zodra het droog is. 
Door jet
#918007
zijn die antivlo middelen niet giftig voor katten ?
Ik heb 2 katers van 2 jaar en die wassen elkaar nog al eens ,
dus als ik die druppels gebruik en ze dat tijdens het wassen binnen krijgen worden ze dan niet ziek
of erger gaan ze daar net dood aan?
Ik heb tot nu toe geen vlo kunnen ontdekken maar je weet maar nooit of wij ze onder schoenen meebrengen of moeder kat die wel buiten komt! ;)
Door maddoc
#918028
dat ligt eraan welke antivlo middelen je gebruikt, de moderne zijn oha veilig voor zoogdieren en schadelijk voor insecten. frontline bijv wordt opgeslagen in de talgkliertjes, stronghold wordt opgenomen in het bloed, elkaar wassen is dan geen probleem (wel eerst goed laten drogen).
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door