Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door inka-maya
#910035
Hoi,
mijn kat zit al een paar jaar op een struviet dieet en zal dit voor de rest van zijn leven houden.
Nou vroeg ik me af of er niet een goedkopere brok te krijgen is dan de Royal Canin die ik nu bij de dierenarts haal.
Is er misschien iemand met tips over een goedkoper merk en waar dit te krijgen is?
Ik heb ooit ook van iemand iets gehoord over een operatie, haar kat hoefde niet meer op dieet. Hebben mensen hier ervaring mee?
Als ik mijn dierenarts vraag om een alternatief krijg ik niet echt antwoorden, dus wie weet tijd om op zoek te gaan naar een ander. Maar ik wil eerst wel eens weten of er uberhaupt alternatieven zijn die bevallen.

Alvast heel erg bedankt,

Helga en Maya de kat.
Door flin
#910061
heeft je kat nog steeds struviet?
is dat nog wel n's nagekeken?

maar ja, miss zit je er over te denken versvlees te gaan voeren?
't zou idd een beter alternatief zijn,
brokjes zul je verder op deze site niet echt  gepromoot zien...
en als je zo n's wat leest hier, begrijp je waarschijnlijk al wel waarom....

een operatie wil bij een kater wel n's helpen,
omdat z'n plasbuis wat nauw zou kunnen zijn, dan is't echt een aangeboren afwijking

succes!
#910117
Hallo

Barfplaats is een forum over vers en rauw voer voor katten en honden. Wij geven hier geen informatie over brokken of blik.

Veel gebruikers hier, ik ook (met 4 katten die struviet hadden) hebben heel goede ervaringen met het voeren van vers en rauw ipv dieetbrokken in geval van struviet, blaasontstekingen en nierproblemen. Dat kan ik je dus van harte adviseren. Lees hier eens de informatie dan weet je meer.

Een operatie aan de plasbuis helpt niet tegen het struviet, het is alleen een oplossing als de kat chronisch struviet heeft waar niets aan te doen is en hij heeft regelmatig last van plasbuis-verstopping hierdoor. Je lost het struviet-probleem hiermee dus niet op en de operatie is zoals elke operatie een belasting voor je kat. De kosten zou ik zo niet weten maar je kunt er sowieso al gauw een heleboel kilo's versvoer voor kopen.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#910557
2 blaasgruiskatten staan nu op vers voer en geen brokken meer.

Bij een kat is er een blaaspunt operatie gedaan omdat daar het gruis zich ophield en zodoende steeds blaasgruis kreeg.

Ik zou eerst maar eens alles hier goed doorlezen.

Met vers voer benje veel voordeliger klaar en ze de katten hier vinden het heerlijk.
Door inka-maya
#910700
Hoi iedereen,

dank voor jullie reacties.
Hij heeft geen struviet meer gelukkig, maar moet wel op een voorkomend dieet blijven staan.
Vers zou volgens mij een goed alternatief kunnen zijn. Nou weet ik uit het verleden (van voor het dieet) dat vers bij mij niet gegeten werd. Ik heb het wel een aantal keer aangeboden, maar hij wilde het echt niet. Heb het wel een aantal dagen geprobeerd, maar hij at niks.
Heeft iemand misschien een tip van vers voer wat veel katten echt lekker vinden? Ik ben zelf vegetarier, dus heb niet heel veel verstand van vlees, misschien heb ik wel hele moeilijke dingen aangeboden. Ik kan allicht nu nog eens proberen of hij makkelijk vers voer wil eten.
En kan ik dat dan het beste bakken oid of rauw geven?
Ik weet eigenlijk niet precies wat we toen gegeven hebben, want mijn ex verzorgde toen het verse vlees en vis.
Blik voer was hij ook niet echt gek van, daar werden maar een paar happen van gegeten en de rest kon ik steeds weggooien. Dat vond ik met het dieetvoer echt zonde, vandaar dat we destijds voor de brokken hebben gekozen. Dat was trouwens ook op advies van de DA, want die heb ik nog wel gevraagd of vers een optie zou zijn, maar er werd gezegd dat alleen dieetvoer zou helpen.
Maar als ik het zo lees is vers dus wel een goed alternatief.
De operatie lijkt me niet heel nuttig als het niet veel resultaat geeft.
Door YaYa
#910781
De meeste dierenartsen willen niks van vers weten en bevelen altijd dieetvoer aan (logisch want ze willen natuurlijk ook verdienen). Met blaasgruis kun je met vers prima uit de voeten.
Je zou een kant en klaar versvlees kunnen geven zoals bijvoorbeeld carnibest en bibi, is uit de diepvries.
En je zou natuurlijk ook zelf kunnen samenstellen (hier heb ik nog geen kaas van gegeten). En dan kun je denken aan kipfilet, kippennekjes, kippenlevertjes, rundervlees, sardientjes, eendagskuikens, kwartels en dat soort dingen. In principe is alle vlees mogelijk alleen geen varkensvlees.
Probeer eens wat dingetjes uit.
Door flin
#910936
inka-maya schreef: iemand misschien een tip van vers voer wat veel katten echt lekker vinden?
fijn dat je kat geen struviet meer heeft,

nou, de meeste katten vinden kipfilet of iets van rundvlees wel een aardige beginner, miss nog 's war rundgehakt? en dan wel rauw ja idd...

maar miss wil je liever 'uit een pakje' voeren, dan kun je kiezen uit verschillende merken kvv (Kompleet Vers Voer) van carnibest, of smuldier (makkelijk te verkrijgen bij Jumbo)

maar 't hangt miss ook wel een beetje af van, hoe je voert; als er de hele dag door brokjes staan, zallie niet zo snel iets anders willen aanpakken.....

en natuurlijk blijven katten tòch gewoon èchte kattekoppen ;) 
#911278
Katten overzetten op vers is een kwestie van lange adem en een grote dosis vastbeslotenheid. Want katten zijn er meestal niet van gecharmeerd dat het personeel ineens meent te kunnen beslissen wat zij moeten eten. Zoals flin schrijft, zolang er de bekende brokken staan zal je kat zeer waarschijnlijk geen vers gaan eten, hoewel er altijd uitzonderingen zijn (ik heb er een paar). Mengen en doordouwen dus, en afgepaste etenstijden. 15 minuten voor een maaltijd en dan de rest weg, en dat 2x daags.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door