Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Marjoleine
#908466
Ik heb een probleempje:

Eén van onze teefjes, Orpa, lust niks.
Ik heb al van alles geprobeerd, maar ze lust echt haast niks.
Het enige dat ik er min of meer inkrijg is brokken, en ik wil haar liefst gedeeltelijk op vers.

Ze is bij ons geboren en ik probeer het al vanaf het allereerste begin, maar helaas  :-[

Ik heb al twintig jaar stabijs en nog veel langer honden, maar dit heb ik niet eerder meegemaakt en ik weet ook niet wat ik ermee moet.

Even een opsomming wat er allemaal geprobeerd is:

Eendagskuikens, ribben, kip in alle vormen, eend in alle vormen, rund in diverse soorten en maten, vis in diverse soorten, KVV in een aantal soorten, pens, hart, maag, long...

Ik kan beter zeggen wat ze wel lust, geloof ik  ::)

Okee, ze lust: botervet (geen spekvet), het sap dat uitdruipt bij grillen (het vlees zelf niet), kattenbrokjes, Frolic, ei (niet rauw). Wortel, tomaat, diverse soorten groente, aardappel, fruit, brood (met mate). Gerookte oren lust ze wel, gerookte pens zeer matig. Anders knaagdingen of botten wil ze niet.

Niks anders geven heb ik geprobeerd: dan eet ze niet. Na een week en een aantal kilo minder ben ik daarmee gestopt.
Concurrentie heeft geen zin.
Haar moeder eet gewoon alles op en ze staat ernaast en kijkt ernaar  :-\

Ik kan het wel gewoon opgeven natuurlijk, maar misschien is er toch wel iemand die een tip heeft om haar aan iets vers te krijgen?
Door Ziviaantje
#908502
Als ze het echt-echt-echt niet lust zou ik gaan uitkijken naar een zo min mogelijk slechte brok. Misschien zelfs een blikvoer. Zelf neem ik voor de vakantie gedeeltelijk KVV en gedeeltelijk Orijen brokken mee. Dat zijn brokken zonder granen. Ok, het blijven brokken, maar als je hond echt geen vers lust moet je wat toch ?  :-X
Door Lizzy
#908547
Welkom op barfplaats!

Is het een idee om haar eerst eens een tijdje gekookte voeding te geven? Ik heb nog wel een lijst met recepten voor gekookte maaltijden. Dat is altijd nog ontelbaar veel beter dan brokken.

En als ze dit goed eet, kun je er stiekempjes eens wat rauw doorheen gaan geven.
Door Mevroi Kruim
#908554
Jeetje, dat klinkt toch echt wel als een anorectische hond  :o
Het enige dat ik nog kan bedenken is blikvis, soms werkt dat. En dat dan mengen met iets makkelijk eetbaars vers. O ja, en vers ff bakken of koken.
Heeft er wel eens een da naar gekeken trouwens? Is ze verder gezond?
Door Ziviaantje
#908589
De zus van Indy heeft dat dus ook, die is gewoon in hongerstaking gegaan  ::) Na 2 weken proberen en smachtend kijken in de richting van de voerbak krijgt ze weer Royal konijn  ??? Jammer maar helaas.....
Door Marjoleine
#908683
Kruimel schreef: Jeetje, dat klinkt toch echt wel als een anorectische hond  :o
Het enige dat ik nog kan bedenken is blikvis, soms werkt dat. En dat dan mengen met iets makkelijk eetbaars vers. O ja, en vers ff bakken of koken.
Heeft er wel eens een da naar gekeken trouwens? Is ze verder gezond?
Ja hoor, ze is kerngezond  :)
Ze is ook niet te mager, want haar beloningsbrokjes eet ze wel. Uit de hand dus, niet uit haar bak  :-\
En doordat ze zo weinig lust, proberen we de gekste dingen uit, en zo is ze toch 19 kilo, wat voor een stabijmeisje van bijna twee jaar een keurig gewicht is  ;)

Wat bedoel je met blikvis?
Door Marjoleine
#908696
Lizzy schreef: Welkom op barfplaats! 
Dank je wel :)
Ik ben al best lang lid hoor, maar ik heb altijd genoeg gehad aan lezen ;)
Maar dit meisje is een vrij hopeloos geval, volgens mij is ze inmiddels landelijk bekend hierdoor  :o
Lizzy schreef: Is het een idee om haar eerst eens een tijdje gekookte voeding te geven? Ik heb nog wel een lijst met recepten voor gekookte maaltijden. Dat is altijd nog ontelbaar veel beter dan brokken.

En als ze dit goed eet, kun je er stiekempjes eens wat rauw doorheen gaan geven.
Dat is misschien een idee inderdaad.
Kun je die recepten posten ergens?
Door Lizzy
#908789
Ik PB ze naar je toe.

Overigens is het raar dat ze niet uit haar bak eet... Wat voor bak heeft ze? Heeft ze misschien een slipketting om die tegen haar RVS bak stoot als ze eet, waardoor ze bang is ofzo? Of heeft ze een plastic bak? Veel honden vinden dat heel vervelend, plastic. Heb je al eens geprobeerd om haar eten op een rubbere mat te serveren?

Even een fotootje ter verduidelijking:

Afbeelding

Brutus eet hier op een wit rubbere matje. Dit is eigenlijk ondertafellaken dat men in de horeca gebruikt. Bij de VEN/Sligro te koop per meter. Het mooie ervan is is dat het anti slip is en dat het in de wasmachine kan.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#908799
Als je zeker weet dat de hond gezond is, dan klinkt dit toch een beetje als een hond die er een spelletje van maakt. Zeker omdat ze niet uit haar bak wil eten maar wel uit de hand. Misschien wordt ze iets teveel verwend met eten. Lust je dit niet, nou dan krijg je toch iets anders? Ik zou zeker het advies van Lizzy volgen maar ik zou ook consequent zijn. Gewoon op gezette tijden eten geven en eet ze niet, dan eet ze niet. Ga het niet al te moeilijk voor jezelf maken door er van allerle "lekkere" dingen door te mengen want dan wordt het van kwaad tot erger.
Door Marjoleine
#908888
Rovanna schreef: Als je zeker weet dat de hond gezond is, dan klinkt dit toch een beetje als een hond die er een spelletje van maakt. Zeker omdat ze niet uit haar bak wil eten maar wel uit de hand. Misschien wordt ze iets teveel verwend met eten. Lust je dit niet, nou dan krijg je toch iets anders? Ik zou zeker het advies van Lizzy volgen maar ik zou ook consequent zijn. Gewoon op gezette tijden eten geven en eet ze niet, dan eet ze niet. Ga het niet al te moeilijk voor jezelf maken door er van allerle "lekkere" dingen door te mengen want dan wordt het van kwaad tot erger.
Nee, ze wordt niet verwend, hoor.
Als ze iets niet lust, haal ik het weg en krijgt ze niks.
Ik wissel ook niet van brok, ik voer dit merk al negen jaar en Orpa is bijna twee ;)
De beloningsbrokjes die ze uit de hand krijgt, krijgt ze tijdens trainen en wandelen.
Het is een erg actief hondje dat volgens mij op die momenten gewoon gedachteloos hapt en slikt.

Soms eet ze wel uit haar bak en dan weer niet.
Soms eet ze goed en dan weer niet.
Maar wat ze niet lust eet ze nooit , op de beloningsbrokjes na (en dat zijn gewone "biologische" voerbrokjes, maar een ander soort dan het gewone voer).
Maar moet ze bv in de auto wachten, dan krijgen ze normaal ook een brokje en op dat moment spuugt ze ze ook uit.

@Lizzy, ze heeft geen riem, die heeft ze nooit om als ze vrij loopt, en we hebben haar al op verschillende plaatsen laten eten, binnen, buiten, plastic bak, metalen bak, stenen bak. Het maakt niks uit, wat ze niet wil, wil ze niet. Wat ze lust eet ze overal.
Ons eten bijvoorbeeld, dat lust ze wel. Het meeste althans.
Ze lijkt gewoon vrijwel geen enkele soort vlees te lusten  :-\
Vegetarisch hondje?  :o

Ik ga proberen te koken, kijken wat dat doet. Anders hebben we er altijd nog twee hier die wel alles lusten ;)
Door dorinekok
#908897
ik dacht ook meteen aan koken. De smaak en de structuur verandert dan wat. lever en long en tong worden dan ineens veel interessanter voor de meeste honden. De smaak verandert meestal richting mensen-smaak en als ze dat nu toevallig wel lekker vindt.... Misschien beginnen met wat minder vlees en vooral veel mensen ingrediënten en dan langzaam aan wat meer vlees toevoegen.
Ik zag laatst op tv een gezin dat speciaal voor hun labradors een lamsbout braadden.... die vonden dat heel normaal.
Door Mevroi Kruim
#908928
Of bakken in een klein beetje vet of olie, dat geeft nog weer andere geuren.

T moet toch niet gekker worden trouwens  >:( beetje staan te kokkerellen voor je hond  >:(

;D ;D ;D ;D


Ik moet trouwens zeggen dat ik het iha zeker met Rovanna eens ben dat in mijn ervaring slechte eters meestal gemaakt worden en niet geboren maar inmiddels ben ik toch wel honden tegengekomen waarbij dat niet het geval is. En aangezien jij aangaf dat je jarenlange ervaring met honden hebt en zelf fokt nam ik aan dat je daar ook wel alert op geweest was. Maar soms is het toch goed om je eigen gedrag weer eens onder de loep te nemen om te kijken of je het niet onbewust en ongewild zelf triggert. Gedrag kan er zo lekker insluipen zonder dat je het in de gaten hebt. Het handigste is om een ander te laten kijken die jou en je honden niet kent en onbevangen kan waarnemen.
Door Borke
#909391
Ach Marjolein, je bent er toch lekker mee met je lusnie meisje ;)
Ik kan me niet zo goed voorstellen dat Orpa teveel verwend wordt met eten door jou.

Zou dit iets hormonaals kunnen zijn?
Wij hadden vroeger een zeer hormonale poes die echt een probleemeter was, tenzij ze zwanger was of kittens had. Eigenlijk zou het een ideale poes zijn geweest voor een broodfokker, maar dat waren wij nou eenmaal niet.

Zou mogelijk homeopathie (dan bedoel ik maatwerk van bijvoorbeeld Atjo) een idee kunnen zijn?
Door dorinekok
#909500
heb je er inmiddels al wat in gekregen trouwens?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door