Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#908813
Vrijdagavond ontdekten we een knobbeltje bij de achterste tepel van onze jongste teef. December 2006 heeft ze haar eerste nestje gehad. Nu wilde ik haar in het najaar laten dekken en dan zelf weer een teefje aanhouden. Ze wordt in juli 5 jaar. Dit heb ik dus nog nooit meegemaakt, zo vroeg al een bultje. Zo te voelen is het echt een hard tumortje. Ik heb nu tegenstrijdige gevoelens, een hond met kanker ga je toch niet laten dekken? Of zie ik dat nu verkeerd.
#908827
Ik heb het bij een kat(poesje) meegemaakt, De DA had het bultje verwijderd en toen na laten kijken door het lab.
Het is vanaf het moment dat ik het had ontdekt, ook ietsje gegroeid, en er zaten er nog wat kleintjes eromheen.
Bij haar hebben ze voor de zekerheid wel het hele gedeelte met tepel en al weggehaald.
Misschien zou je het kunnen na laten kijken, want het hoeft natuurlijk geen kwaadaardige tumor te zijn.
Meestal kunnen ze al meteen voelen of het om een vetbultje gaat of niet.
#908881
Of ik nu zou willen fokken of niet, ik zou gewoon naar de da gaan om te laten nakijken wat er aan de hand is!
Vaak kan er door een naaldbiopt te laten nemen al uitsluitsel worden gegeven wat er aan de hand is.
Als je hond een beetje wil mee werken is dat zo gepiept, zonder verdoving. Ze voelen er bijna niets van.
Aan de hand van de uitslag kun je bepalen hoe de behandeling zal zijn.
En of je eventueel nog met haar kunt/wilt fokken.

Sanne had overigens op 19 maanden, net na haar eerste loopsheid al een goedaardig gezwel bij haar achterste tepel.
Uit voorzorg is toen die hele melkklier verwijderd en is ze meteen gesteriliseerd om hormoonwisselingen te voorkomen.
#908914
vagebond schreef: Vrijdagavond ontdekten we een knobbeltje bij de achterste tepel van onze jongste teef. December 2006 heeft ze haar eerste nestje gehad. Nu wilde ik haar in het najaar laten dekken en dan zelf weer een teefje aanhouden. Ze wordt in juli 5 jaar. Dit heb ik dus nog nooit meegemaakt, zo vroeg al een bultje. Zo te voelen is het echt een hard tumortje. Ik heb nu tegenstrijdige gevoelens, een hond met kanker ga je toch niet laten dekken? Of zie ik dat nu verkeerd.
Nee, een hond met kanker laat je niet dekken nee. Dat lijkt me nogal logisch. Maar je zult eerst naar de dierenarts moeten om te laten kijken of het kwaadaardig is. Bij teefjes komt goedaardig tumorweefsel bij de melklijsten ook regelmatig voor. Overleg even met je DA en begin desnoods met een dunne naald biopt.
#908997
Ik zou eerst laten onderzoeken wat het is. En als kwaadaardig is, mijn mening is dat je het dan niet kunt maken om de hond te laten dekken. Hoe kan een zieke hond nu pups uitdragen? Dit lijkt me ten opzichte van de teef en haar evt pups zeer onrechtvaardig!
#909003
Chubby schreef: Om over de mogelijke erfelijke factor nog maar te zwijgen..
Ik ben blij dat jij het zegt. Want ik zou geen pup willen van een hond die op haar 5de jaar kwaadaardige borstkanker heeft gekregen....
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 03 feb 2008, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ine
#909067
vagebond schreef: Vrijdagavond ontdekten we een knobbeltje bij de achterste tepel van onze jongste teef. December 2006 heeft ze haar eerste nestje gehad. Nu wilde ik haar in het najaar laten dekken en dan zelf weer een teefje aanhouden. Ze wordt in juli 5 jaar. Dit heb ik dus nog nooit meegemaakt, zo vroeg al een bultje. Zo te voelen is het echt een hard tumortje. Ik heb nu tegenstrijdige gevoelens, een hond met kanker ga je toch niet laten dekken? Of zie ik dat nu verkeerd.
Allereerst zou ik me eerst om de hond zorgen maken en het bultje direct laten onderzoeken.
Pas daarna kun je een beslissing nemen.
Mocht het kanker zijn, dan is een nest gewoon uitgesloten!
#909625
Da gebeld, een duidelijk biopt kan alleen onder narcose, dat doen ze met een soort appelboortje. Met een dunne of dikke naald was geen optie, omdat je dan mss juist de kwaadaardige cellen misloopt. Ze willen eigenlijk liever niet zoiets doen. Ik moet nu het bultje secuur opmeten en in de gaten houden. Dit ook omdat ze nu tegen de loopsheid aanzit.
#909643
vagebond schreef: Da gebeld, een duidelijk biopt kan alleen onder narcose, dat doen ze met een soort appelboortje. Met een dunne of dikke naald was geen optie, omdat je dan mss juist de kwaadaardige cellen misloopt. Ze willen eigenlijk liever niet zoiets doen. Ik moet nu het bultje secuur opmeten en in de gaten houden. Dit ook omdat ze nu tegen de loopsheid aanzit.
Wat boeit het in deze wat hun willen? Het is toch jouw hond ??? en hoe nu dan verder, ze wordt loops en dan?
#909660
vagebond schreef: Da gebeld, een duidelijk biopt kan alleen onder narcose, dat doen ze met een soort appelboortje. Met een dunne of dikke naald was geen optie, omdat je dan mss juist de kwaadaardige cellen misloopt. Ze willen eigenlijk liever niet zoiets doen. Ik moet nu het bultje secuur opmeten en in de gaten houden. Dit ook omdat ze nu tegen de loopsheid aanzit.
Ik zou dit beslist NIET accepteren en naar een andere DA gaan. Hoe durfen ze zoiets onbenulligs te zeggen en dan op grond van een telefoongesprek >:(

Maar, ik mag aannemen dat je dan sowieso je fokplannen laat varen?
#909684
Ze wordt sowieso niet deze loopsheid gedekt, het zou pas in het najaar zijn. Ik denk dat ik contact ga opnemen met de da praktijk in Sleeuwijk. Een zeer moderne praktijk, eens kijken wat daar de mogelijkheden zijn. Mss titeren ze daar ook wel.
Door K&D
#909906
Waarom laat je het dan niet gewoon weghalen? Als ze voor een biopt onder narcose moet, dan maar het hele ding weg. Dan weet je in elk geval gelijk of het kwaadaardig is of niet.  In het ongunstigste geval is het niet goed én gelijk weggesneden. Dan is in elk geval je hond goed af.

Als het goedaardig is kun je alsnog kijken of je het aandurft haar nog een keer te laten dekken. Met het risico dat ze mogelijk na het volgende nest er wéér last van krijgt.
#909962
D&K schreef: Waarom laat je het dan niet gewoon weghalen? Als ze voor een biopt onder narcose moet, dan maar het hele ding weg. Dan weet je in elk geval gelijk of het kwaadaardig is of niet.  In het ongunstigste geval is het niet goed én gelijk weggesneden. Dan is in elk geval je hond goed af.

Als het goedaardig is kun je alsnog kijken of je het aandurft haar nog een keer te laten dekken. Met het risico dat ze mogelijk na het volgende nest er wéér last van krijgt.

yep, mijn idee. Als het niet met een dunne naald biopt kan, en ze voor een ander biopt onder narcose moet: dan meten de hele rattaplan maar weg laten halen. Stel dat anders uit het biopt blijkt dat het niet goed is, dan moet je hond wéér onder narcose, wat me geen goed plan lijkt met een hond die niet gezond is.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door