Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door dorinekok
#907049
Ik vraag me af of ik iets fout doe als ik de honden toevoegingen zou moeten gaan geven. Ik bedoel dan groene leem kuren, chlorella, zeewier en dergelijke. Ik lees het zo vaak hier dat het gebeurt en vraag me dan af of er in het normale barfen niet voldoende zit. Hoe doet een dier dit in de natuur? Of gaat het om extra's: dus nog meer dan werkelijk noodzakelijk? Van de visolie capsules snap ik het: gebrek aan omega 3 in niet biologische dieren. Dus dat gebrek los je dan op met bv visolie capsules of vette vis. Welke gebreken moeten er zijn om zeewier toe te voegen? welke om chlorella te gebruiken? etc etc.
Ik weet niet goed of de vraag duidelijk gesteld is. Maar ik had altijd de indruk dat je bij goed barfen geen toevoegingen hoefde te gebruiken.
Door Laura2004
#907050
Ik denk dat sommige mensen dit soort extra dingen geven (dat is ook de reden waarom ik groentes geef) omdat de dieren uit de bio-industrie niet meer dezelfde voedingswaarde hebben als de wilde dieren die een wolf in de natuur zou geven.
Gebruikersavatar
Door pike
#907169
Je huisdier eet geen hele prooidieren met vacht en ook niet alles wat erin zit. Je geeft bot, spiervlees, lever hart nier pens als je geluk hebt ook tong, slokdarm, long maar er zit nog heel veel meer in wat ze nooit krijgen (althans ik denk dat de meeste honden dat niet krijgen, die van mij in elk geval niet). Ik heb geen idee of ze daardoor nog iets te kort komen. Ik denk dat ze heel goed oud kunnen worden zonder, maar ik geef een beetje zeewier gewoon voor de zekerheid. Mochten ze nog wat missen dan zit het daarin. Hoop ik  :-X.
Kijk als ze iets mankeren en je geeft daarvoor een supplement is het weer een heel ander verhaal natuurlijk.
#907257
Sluit me bij de vorige schrijvers aan. Een bio-industriebeest is niet te vergelijken met een wild dier qua voedingswaarde, in het wild krijgen honden/wolven veel meer beweging dan in huis bij de mensen, en in het wild doen dieren ook aan zelfmedicatie dmv oa kleisoorten, aarde, bepaalde planten etc etc als ze zich niet goed voelen. Ik vind het dus niet gek om als een hond niet goed in z'n vel zit eens naar toevoegingen te gaan kijken.
Zeewier kun je geven als je hond te weinig jodum en sporen-elementen binnenkrijgt, als bv de schildklier niet optimaal functioneert, en chlorella als hij een schoonmaakrondje nodig heeft na bv een doorgemaakte ziekte met medicatie e.d.
Door roefus
#907275
Feitelijk denk ik dat ik mijn honden niet eens 'natuurlijk' kan voeren.  :-\
Althans, als ik het geheel moet relateren aan 'de wolf', dan denk ik dat het niet optimaal is.
Inderdaad: vlees uit de bio-industrie is geen wild, althans geen wild dat zichzelf puur natuurlijk voedt, kruiden eet enzovoorts.
En men is wat men eet  :-\  in bepaalde mate.
Bovendien nuttigen ook wolven plantaardig spul.

Maar evengoed, ik heb misschien ook een beetje mijn eigen kijk erop.
Ik gaf mijn honden altijd wat restjes, altijd groentes, altijd wat yoghurt.
En ik heb doodgewoon het idee dat het iets toevoegt.
Wat ik toevoeg is in mijn ogen vrij natuurlijk, maar net niet helemaal.
Maar ik voer ook geen hele prooidieren.
Dus met bijvoorbeeld wat zemelen, daar denk ik de ruwvezel iets mee op te voeren (i.p.v. vacht enz.).
Die functie hebben groentes ook (maar ik kook die even, dus wat minder vezel  :-\ ).
Tja, en als ze hier behoorlijk vis aten, dan gaf ik geen visolie.
Ik denk overigens dat heel wat wolven nooit een vis gezien hebben.
Maar goed, dan krijg je het omega 3 verhaal weer.
Laatst gewijzigd door roefus op do 31 jan 2008, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
#907391
oeps, dit vind ik altijd ingewikkeld. wat is natuurlijk? honden leven al duizenden jaren met mensen en aten wat ze te pakken konden krijgen, wat ze voor hun neus kregen en wat wij 'over" hadden.  een heel ander menu dan de wolf dus. en inderdaad is het 'prooidier' wat wij samenstellen ook niet te vergelijken met het prooidier van de wolf in de vrije natuur.

en dan moet je ook nog rekening houden met het feit dt veel van de honden van de leden op dit forum hebben/hadden bepaalde klachten waarom we juist anders zijn gaan voeren. dit zijn dus honden die een 'extraatje' wel goed kunnen gebruiken.
Door Lizzy
#907418
dorinekok schreef: Ik vraag me af of ik iets fout doe als ik de honden toevoegingen zou moeten gaan geven. Ik bedoel dan groene leem kuren, chlorella, zeewier en dergelijke. Ik lees het zo vaak hier dat het gebeurt en vraag me dan af of er in het normale barfen niet voldoende zit. Hoe doet een dier dit in de natuur? Of gaat het om extra's: dus nog meer dan werkelijk noodzakelijk? Van de visolie capsules snap ik het: gebrek aan omega 3 in niet biologische dieren. Dus dat gebrek los je dan op met bv visolie capsules of vette vis. Welke gebreken moeten er zijn om zeewier toe te voegen? welke om chlorella te gebruiken? etc etc.
Ik weet niet goed of de vraag duidelijk gesteld is. Maar ik had altijd de indruk dat je bij goed barfen geen toevoegingen hoefde te gebruiken.
In theorie (en mogelijk zelfs in de praktijk, maar ik heb er geen vertrouwen in) denk ik dat een hond aan bio-industrie-vlees nog wel genoeg heeft. 

Maar ik geef toch extra's. Naast bovenstaande redenen zijn er voor mij nog andere belangrijke redenen om extra's te geven. Onze honden zijn geen wolven. En ze leven ook helemaal niet als wolven. Om te beginnen leven wij en onze honden in behoorlijk zwaar vervuilde gebieden. Vooral de Randstad is buitengewoon goor. Qua luchtvervuiling, qua bodemverontreiniging, etc. En je kunt van de gemiddelde wilde wolf zeggen dat hij in een schonere omgeving leeft.

Heb ik het nog niet gehad over honden die 23 uur per dag binnen op de bank (bankaardappel) liggen te wezen en met de baasjes mee roken. Heb ik het ook nog niet gehad over honden die een zeer stressvol bestaan leiden (en daardoor veel/exrtra voedingsstoffen verbruiken).

Goed, nou rook ik zelf niet (meer) maar ik woon wel in het vuilste deel van Nederland (Randstad). En mijn honden en ik ademen dus de hele dag smerige lucht in. We eten voedsel dat van smerige (en uitgewoonde) bodems komt. Mijn honden en ik ademen gewoon de hele dag uitlaatgassen van auto's in... Ik loop anderhalf uur per dag in het bos. Lekker gezond, zou je denken. Maar dat bos ligt naast een snelweg. Tel uit je winst.

En we weten gewoon allemaal (hoe hard onze regering die cijfers ook probeert te manipuleren en onder het kleed te moffelen) dat mensen die in vervuilde gebieden wonen hebben gewoon meer kans op kanker, klaar. En mijn honden wonen in dit goorste gebied van Nederland. Hoe natuurlijk is dat? Niet. Dat is niet natuurlijk....

En daarom krijgen mijn honden extra's. En daarom neem ik zelf extra's. En ik denk dat wij deze extra's verdomd goed kunnen gebruiken. Wij gebruiken zoveel mogelijk extra's in natuurlijke vorm. Dus groente en fruit, zeewier, chlorella (ik vind dat een 'super food' en geen supplement), gemalen noten en zaden, etc.
Door dorinekok
#907443
oké, dat is duidelijk(er). Gelukkig woon ik in een redelijk schoon deel van Europa. Adem elke dag zuivere lucht in en de honden liggen alleen op de bank als ze "erbij"' willen zijn.  Kunnen de hele dag buiten zijn en ravotten en daarnaast loop ik elke dag nog eens .... zal gemiddeld wel.... anderhalf uur zijn. Soms wat langer dan ben ik de hele middag of zo op pad. Ze worden redelijk uitgedaagd met hun hersenen omdat we vaak jongeren in huis hebben die hulp nodig hebben of gewoon willen spelen. De ezels zorgen voor een beetje drijf-ervaring voor Bridjo etc. etc. Dus geestelijke gezondheid alom. (zou trouwens veel beter kunnen als ze hier echte goede hondenscholen hadden i.pv. schreeuwende mensen)

Worden gedomesticeerde honden zoals die van ons, ouder dan een hond in de natuur? Ik krijg de indruk dat honden tegenwoordig gemiddeld wel 12 kunnen worden. Vroeger was 8 al een behoorlijke leeftjd geloof ik. Naast betere medische zorg, welke invloed heeft voeding daarop?
#908033
Honden worden idd gemiddeld ouder dan wilde wolven. Net zoals gedomesticeerde dieren iha gemiddeld ouder worden dan wilde. Wolven in gevangenschap kunnen ook makkelijk 15, 16 jaar worden en die eten meestal gelukkig nog barf en geen brokken.

In het wild is de pupsterfte heel hoog, aan ondervoeding en aan ziektes, dat haalt het gemiddelde al behoorlijk naar beneden. Verder is de voedseltoevoer in het wild niet zo netjes geregeld als hier thuis dus honger maakt op latere leeftijd ook nog slachtoffers. Verder overlijden er nogal wat wolven aan de gevolgen van schurft; een kale wolf bij - 40 heeft geen lang leven. En dan zijn er de risico's van verwondingen door prooidieren, dat is volgens mij de derde doodsoorzaak van wilde wolven. Een gebroken poot of erger nog, gebroken kaak, is meestal een doodvonnis. En als een wolf oud en krakkemikkig wordt is het ook snel einde verhaal, er is niemand die hem met glucosamine en pijnstillers op de been houdt en z'n natje en droogje komt aanreiken. Om maar te zwijgen van een lekker plekkie voor de warme kachel.

Maar op zich kunnen wolven dus best oud worden, als ze in een minder risicovolle omeving leven.

Honden worden geloof ik GEMIDDELD niet echt ouder dan vroeger. Enerzijds worden oude honden tegenwoordig met veel middelen en inzet van dierenartsen in leven gehouden die vroeger al lang een spuitje gehad zouden hebben. Als vroeger een hond niet meer kon werken dan was het einde verhaal. Anderzijds komen er ook veel meer welvaartsziektes voor bij honden, zoasl diabetes, nierkwalen e.d. En zijn er ook veel meer erfelijke ingefokte ziektes die het leven van bepaalde rashonden ernstig bekorten. HD, ED, hartkwalen, ademhalingsproblemen, rugproblemen, de lijst kan vast nog veel langer. Vroeger werd er veel minder op extreme uiterlijke kenmerken gefokt en veel meer op bruikbaarheid voor het werk, waardoor je gezondere honden kreeg.
Door Red_Hunter
#909997
dorinekok schreef:
Worden gedomesticeerde honden zoals die van ons, ouder dan een hond in de natuur? Ik krijg de indruk dat honden tegenwoordig gemiddeld wel 12 kunnen worden. Vroeger was 8 al een behoorlijke leeftjd geloof ik. Naast betere medische zorg, welke invloed heeft voeding daarop?
DAt honden tegenwoordig ouder worden betwijfel ik.
Als ik naar mijn ras kijk, de Ierse setter, stond er vroeger om bekend gemiddeld ouder te worden dan andere honden van dit type(16 jaar kwam je zelfs regelmatig tegen). Als je het nu met de fokkers over leeftijd heb, zeggen ze " alles boven de 10 jaar is meegenomen :-\
Kan natuurlijk ook komen door het fokken, maar dat kan volgens mij niet de enige reden zijn.

Toevallig gisteren gehoord dat er bepaalde rassen zijn, waarbij nu veel kanker voorkomt, waar komt dat dan van??? Voeding?  Luchtvervuiling?  Fokken?  Ik weet het niet.

Groetjes Trudie
Door Nynke
#911070
Red_Hunter schreef: DAt honden tegenwoordig ouder worden betwijfel ik.
Als ik naar mijn ras kijk, de Ierse setter, stond er vroeger om bekend gemiddeld ouder te worden dan andere honden van dit type(16 jaar kwam je zelfs regelmatig tegen). Als je het nu met de fokkers over leeftijd heb, zeggen ze " alles boven de 10 jaar is meegenomen :-\
Dat is bij de cavalier ook zo. Toen ik Gunnar "kreeg" , bijna 12 jaar geleden, was de gemiddelde leeftijdsverwachting ongeveer 15 jaar.
Nu is dat dus 11 jaar :-X :-\ :-X
Door Laura2004
#919709
audier schreef: Hier nog 1...de gem. leeftijd van een bordeauxdog was toen we onze eerste hadden 8, nu is het nog maar 5....
Jeetje zeg!! Hier schrik ik wel van, ik wist niet dat de gemiddelde leeftijd bij bordeauxdogs zo laag was....
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door