Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Mieuw
#905166
Weet iemand tot hoeveel weken zwangerschap het veilig/verantwoord is om een poes mee te nemen in een vliegtuig?

Op dit moment zit 1 van mijn poesjes in Denemarken, waar ze enkele weken geleden gedekt is. Inmiddels is zeker dat ze in verwachting is, dus ik ga haar binnenkort weer ophalen. Ik zit te twijfelen of ik met de auto of met het vliegtuig zal gaan. Mijn voorkeur gaat uit naar het vliegtuig, want het is sneller en goedkoper. Uiteraard gaat ze dan mee als 'handbaggage' en niet in het ruim bij de koffers enzo.
Kan iemand mij hier meer informatie over geven? Alvast dank!
Door Borke
#905203
Ik heb meermalen een kat als handbagage meegenomen in het vliegtuig en dat ging prima.
Alle keren was dat van de US naar hier of andersom.
Wat wil je weten?
Dan kijk ik of ik je vanavond even kan antwoorden.
Door Mieuw
#905223
Tja, ik heb ook een keer een kater meegenomen in het vliegtuig, en dat ging ook prima. Hij heeft heel netjes z'n mond gehouden, maar wel ondertussen de medereizigers en cabinepersoneel ingepakt met z'n charmes. Maar goed, dat was dus een kater.

Nu heb ik het over een poes die zwanger is, en ik vraag me af tot hoe ver in de zwangerschap ik haar met het vliegtuig kan laten reizen zonder dat het schadelijk is voor haar of de kittens. Het is van Denemarken naar Nederland, en dat is een vlucht van ong. 1 uur en 3 kwartier.
Door Borke
#905358
Mieuw schreef:Nu heb ik het over een poes die zwanger is, en ik vraag me af tot hoe ver in de zwangerschap ik haar met het vliegtuig kan laten reizen zonder dat het schadelijk is voor haar of de kittens. Het is van Denemarken naar Nederland, en dat is een vlucht van ong. 1 uur en 3 kwartier.
Oef daar heb ik geen ervaring mee.
Dat kan je het beste aan Amerikaanse fokkers vragen, die doen dat zo vaak, een poes overvliegen voor een dekking!
Door Mieuw
#905714
Nou, dan moet ik maar snel een Amerikaans forum opzoeken om daar m'n vraag te posten, want ik ken geen Amerikaanse fokkers persoonlijk.
Door danielle1980
#905854
ik weet niet of het hetzelfde is met honden als met katten, maar ik weet dat er fokkers zijn dus zwangere teven laten vliegen en die honden zitten dan nog alleen in bench in vliegtuig
jij hebt de poes op schoot zeg je, dat lijkt me ook weer anders...

ik weet niet hoe gestrest je kat is met het vliegtuig, heb je die al s met vliegtuig gehad?
met vliegtuig is sneller lijkt me en dat is weer goed voor de poes...
voor de eventuele kittens lijkt t mij geen probleem...

bovendien mag je als zwangere vrouw toch ook vliegen, of dat ook weer een rare vergelijking? :-[ :-\
Door Mieuw
#905987
danielle1980 schreef: ik weet niet of het hetzelfde is met honden als met katten, maar ik weet dat er fokkers zijn dus zwangere teven laten vliegen en die honden zitten dan nog alleen in bench in vliegtuig
jij hebt de poes op schoot zeg je, dat lijkt me ook weer anders...

ik weet niet hoe gestrest je kat is met het vliegtuig, heb je die al s met vliegtuig gehad?
met vliegtuig is sneller lijkt me en dat is weer goed voor de poes...
voor de eventuele kittens lijkt t mij geen probleem...

bovendien mag je als zwangere vrouw toch ook vliegen, of dat ook weer een rare vergelijking? :-[ :-\
Nou, het is leuk dat je dat zegt, want wellicht heb je er meer verstand van dan ik (of vraag het anders even een je verloskundige/gynacoloog) want tot in de hoeveelste maand mogen zwangere vrouwen vliegen?

Aangezien de zwangerschap van een kat 9 weken duurt reken ik vaak voor het gemak elke maand van een mens voor elke week van een kat (in de zwangerschap). Dus als vrouwen tot 7 maanden mogen vliegen, dan zou je er in theorie vanuit kunnen gaan dat het voor katten tot 7 weken is. Of zeg ik nu iets heel raars...?   :-\ ???
Door danielle1980
#906005
Mieuw schreef: Nou, het is leuk dat je dat zegt, want wellicht heb je er meer verstand van dan ik (of vraag het anders even een je verloskundige/gynacoloog) want tot in de hoeveelste maand mogen zwangere vrouwen vliegen?

Aangezien de zwangerschap van een kat 9 weken duurt reken ik vaak voor het gemak elke maand van een mens voor elke week van een kat (in de zwangerschap). Dus als vrouwen tot 7 maanden mogen vliegen, dan zou je er in theorie vanuit kunnen gaan dat het voor katten tot 7 weken is. Of zeg ik nu iets heel raars...?   :-\ ???
haha simpel gedacht, maar ja zulke logica zou ik ook aanhouden hoor ;D

maar goed aangeraden word na 7 maanden niet meer te vliegen, dan kan de lage luchtdruk eventueel een bevalling opwekken...
echter mag je zelf het risico nemen, want de ene persoon is de ander niet. ;)
Door flin
#906009
danielle1980 schreef: dan kan de lage luchtdruk eventueel een bevalling opwekken...
weeën opwekken idd...
Door Danny
#906063
Dat vrouwen niet meer mogen vliegen na hun 7e maand is vooral omdat de vliegmaatschappijen geen risico willen nemen met eventuele bevallingen aanboord volgens mij...ik denk niet dat het een probleem is hoor om met een drachtige poes nog te vliegen...
Door danielle1980
#906079
Danny schreef: Dat vrouwen niet meer mogen vliegen na hun 7e maand is vooral omdat de vliegmaatschappijen geen risico willen nemen met eventuele bevallingen aanboord volgens mij...ik denk niet dat het een probleem is hoor om met een drachtige poes nog te vliegen...
ow maar met de meeste vliegmaatschappijen mag je tot 36 weken makkelijk mee met het vliegtuig.
echter idd als je weeen krijgt en is te ver vliegen moeten ze landen enz en daar zit niemand op te wachten denk ik zomaar
Laatst gewijzigd door danielle1980 op wo 30 jan 2008, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mieuw
#908294
Ik had opeens een helder moment, en heb de DA gebeld.

Die vertelde me dat rond 6 weken de veiligste tijd is. Dan zijn de vruchtjes al goed ontwikkeld en goed ingebed in de baarmoeder, maar dan is het nog niet te dicht bij de bevalling.
Wel werd me er met klem bij gezegd dat het hoe dan ook altijd een risico met zich meedraagt, maar dat als ik moest kiezen tussen met de auto ophalen (ong. 10 uur) of vliegen (van deur tot deur ong. 4 uur), dat dan vliegen beter was.

Ik zet dit hier neer, zodat andere mensen er in de toekomst wellicht ook wat aan hebben.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door