Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door K@rin
#905690
Ik heb pas een nest Pyreneese Berghonden gehad en heb het als volgt gedaan.

Bij mij hebben ze vanaf 3 weken puppiemelkpap van Farmfood gehad, dat is op basis van geitenmelk.
In de loop van die 4e week ben ik begonnen met een beetje Carnibest door die pap heen te mengen. Vanaf 4 weken kregen ze per pup per dag eerst 1 klein  (soep)balletje Carnibest en heb dat langzaam opgevoerd, zodat ze met ca. 4½ week (dus in de 5e week) een hele maaltijd Carnibest konden eten.
Daarna de maaltijden Carnibest opgevoerd tot eerst 5x, maar daarna snel op 4x per dag. Dat ging prima en ze groeiden als kool.

Er staat  in het boekje van Julliette de Bairacli Levy dat je pups beter tot 4 werken geen vlees kunt geven. Zij laat de pups alleen drinken en geeft rauwe geitenmelk + honing.

"Overhaast spenen, zorgeloos spenen, onnatuurlijk spelen ruineren de gezondheid van de welp zodat hij later altijd gepredisponeerd blijft voor stuipen, gastritis en worm-infecties. Diegene die gezonde welpen willen hebben moet het spenen zo langzaam en geleidelijk mogelijk doen plaats vinden, aangezien de natuur de magen en ingewanden van jonge vleeseters er niet op heeft ingericht voor de vierde week iets anders dan melk te verteren. Zet met de welpen voor de vierde week de gebruikelijke brei voor, ontwikkelt zich te veel zuur en wordt het spijsverteringsapparaat met te veel slakken (afvalstoffen) belast, zodat alle voorwaarden geschapen worden voor de ontwikkeling van wormeieren, streptococcen en hondenziekte. Speen de welpen in de derde of vierde week op auwe geiten of koemelk - geitenmelk verdiend de voorkeur - die verdikt is met rauwe honing; en voeg om de voedingswaarde te vergroten een zekere hoeveelheid boombastmeel van de gladde olm toe (volgens mij is dat nog steeds gewoon te koop). Als de jonge honden tegen de vijf weken lopen, begint men met het toedienen van wat stevigere maaltijd. Men voegt aan de melk ongepelde graanproducten toe, allereerst gerstevlokken, die lichtverteerbaar zijn en op het spijsverteringsapparaat een verzachtende werking uitoefenen. In de vijfde week begint met dan ook rauw vlees te geven".
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door