Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Juul
#904725
Hoi,

Weer 1 voor de meedenkers hier... :idea:
Ik vind nog steeds af en toe stukjes bot en eierschaal in de ontlasting. Dat houdt dus in dat ie nog niet zo heel goed bot verteerd, of is dat te simpel??
Krijgt ie dan wel genoeg calcium binnen, nu ie nog volop in de groei is?
Kippennekken gaan wel goed, dan heeft ie een beetje kleiachtige ontlasting, die je soms kunt verkruimelen.
Voorlopig dan maar vooral kippennekken geven als vleesbot?
En eendennekken ook, of ligt dat ook moeilijker?

Groetjes van Juul (die het nog allemaal wel heel spannend vind).
Door dorinekok
#904874
Als je eierschaal vindt, dan betekent dat, dat je de eierschaal niet goed fijn gemalen hebt. Het moet echt een poeder zijn. Of geef je een heel ei? en komt de schaal weer gewoon er uit? In principe is dat dan heel normaal en gebeurt hier ook. Stukjes bot vind ik ook terug als ze grotere botten gegeten hebben. Maar weet je: ik vind niet al het bot terug dat er gegeten is. Van een kwart kalfskop vind ik misschien een halve pink botjes (en ik geloof dat zelfs nog niet) dus de rest is prima verteerd.
Nekken verteren natuurlijk beter en als je je er beter bij voelt kun je misschien voornamelijk nekken en zachtere botten voeren.
Door hellenbanjerbo
#905006
hou het eerst nog even bij botten van kip, eend en ander gevogelte. die zijn lekker zacht. straks worden er weer lammetjes geboren en die ribben zijn heel zacht (wel prijzig). zo bouw je het verteren van botten mooi op. en we vonden het allemaal eng hoor in het begin. ik vind, na 2 jaar barfen, eigenlijk nooit meer stukjes bot in de ontlasting. in het begin wel eens. en die 'stopverfpoep' hebben ze wel eens als hun maaltijd grotendeels uit bot heeft bestaan.
Door Lizzy
#905112
Als je zo ongeveer 50% vleesbot geeft, dan krijg je hond echt genoeg calcium binnen.

Geef je ook eierschaalpoeder? Ik zou dat zelf niet doen. Vleesbot is genoeg. Als je hele eieren geeft, met schil, dan kan het inderdaad gebeuren dat er stukjes schil in de ontlasting zit. Dat geeft niks. Maar ei + eierschil levert dus geen extra calcium, dat is gewoon een mooi volledig hapje. Want in ei zit nogal veel fosfor. En de schil bevat veel calcium. Samen perfect. Overigens krijgen de kippen in NL een mengseltje door het eten dat de eierschillen harder maakt. Om kapotte schillen te voorkomen. Probeer eens biologische eieren, die kippen krijgen dat niet en die schillen zijn zachter.

Ik zou zelf zeker niet alleen kippennekken geven. Ik zou zelf ook eendennekken geven. Maar zo langzamerhand ook geplette kippenvleugels (met een hamertje goed plat slaan). En als dat goed gaat, ook kwarteltjes, konijnenkarkasjes, parelhoenkarkasjes enzo.
Door Juul
#905278
Okay,
een beetje zenuwachtig ben ik nog wel, hè, nu ik van de "alles wat ie nodig heeft zit er in" brokken, af ben.
Ik moet nog een beetje afkicken!! (De hond niet, trouwens :beerchug:, die is alleen maar blij! Zit in volle adoratie omhoog te kijken, naar wat er nu weer van het aanrecht af komt!)

Ik vind ook niet heel veel bot :-[, af en toe stukjes. En de eierschaal is inderdaad van een heel ei. Poeder geef ik niet.
Ik geef nu 45% vleesbot, beter dus 50%? En dan die 5% van het vlees af halen, lijkt me.

Thanx voor de tips, gaaf forum is dit.

Groetjes van Juul en Falco
Door Laura2004
#905297
Als je nou je hele menu plaatst in de daarvoor bestemde 'afdeling' dan kunnen de wat meer ervaren barfers je menu bekijken en aangeven of het goed is of niet, of je nog wat moet toevoegen ed, misschien dat je daar wat zekerder van wordt ;) Zo heb ik het ook gedaan in het begin, want ik was ook bang dat mijn honden tekorten op zouden lopen ed. Ik heb er veel van geleerd van mijn menu af en toe plaatsen op barfplaats.

En tja, die brokjes waar alles in zit wat een hond nodig heeft, daar heb ik mijn twijfels bij, want hoe weten zij wat een hond allemaal nodig heeft ::) En volgens mij heeft een hond geen doodgekookte meuk met synthetische toevoegingen nodig. De kans is volgens mij veel groter dat je hond iets tekort komt als je die troep geeft.

Heel belangrijk is het dat je goed naar je hond kijkt, is hij goed op gewicht, ziet zijn vacht er goed uit en heeft hij normale ontlasting, zolang dit allemaal goed is denk ik dat je het allemaal heel goed doet.

Succes!!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door