Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Roosje007
#904320
Hallo,

Ik stel me de laatste tijd enorm veel vragen bij het jaarlijkse vaccineren, mijn dierenarts raadt nog steeds aan om jaarlijks te vaccineren en gebruikt een "cocktailvaccin".  Op internet zijn veel artikels te vinden die het jaarlijkse vaccineren ten stelligste afraden.  Ik voeg  hier 2  links bij.

http://www.scarlettini.nl/enten2.htm
http://www.shirleys-wellness-cafe.com/petvacc.htm

Graag had ik jullie visie hierover gekend, hoe doen juillie het ?  :please:
Door YaYa
#904343
Ik denk dat je dierenarts zijn inkomsten in gevaar ziet komen. En zo zijn er trouwens veel dierenartsen die zeggen dat je jaarlijks moet enten. Mijn da vindt ook dat de katten ieder jaar geent moeten worden, het ene jaar kattenziekte en niesziekte en het andere jaar alleen niesziekte.
Zelf doe ik dat dus niet. Ik ent eigenlijk nauwelijks meer. Ik laat alleen de jonge katten nog enten. Ze krijgen hun kittenenting bij de fokker (als het goed is tenminste) en dan ent ik nog met 1 en 2 jaar en daarna niet meer.
Maar ik moet er wel bij zeggen dat ze nooit in contact komen met andere katten, niet los buiten lopen en dat er bij mij ook geen vreemde katten binnenkomen.
Er zijn heel veel verschillende meningen over het enten en je moet doen waar je jezelf prettig bijvoelt.
Door Mevroi Kruim
#904451
Ik laat mijn katten niet meer enten. Ook al onderzoeken de farmaceutische bedrijven het niet, dit soort entingen heeft een veel langere werkingsduur dan 1 of 2 jaar. Zeer waarschijnlijk levenslang. Daarnaast gaan ze zelden meer naar buiten.
Ikzelf ga ook niet elk jaar de DKTP-enting halen, en mijn kinderen heb ik ook niet elk jaar laten enten omdat hun entingen een langdurige werking hebben. En ik kan je verzekeren: ik was en ben superzuinig op mijn koters!
Mijn honden worden ook niet jaarlijks geent, afgelopen jaar heb ik na 6 resp. 5 jaar laten titeren en de antistoffen waren op peil.

Niesziekte is een enting met een beperkte werkingsduur en ook een beperkt werkingsgebied, itt kattenziekte e.d. Die zou je dus wel jaarlijks moeten herhalen. Alleen, toen ik mijn katten nog liet enten kregen ze vrijwel elk jaar na de enting niesziekte. Sinds ik 7 jaar geleden gestopt ben hebben ze het nog maar 1x gehad, 2 van de 5.

Het is idd iets dat je zelf moet afwegen. Dierenartsen en farmaceutische bedrijven hebben belang bij zo vaak mogelijk enten maar het is beslist niet zeker dat dat ook in het belang van de dieren is.
Door maddoc
#904475
hou er in je afweging wel rekening mee, dat een kat in normale conditie niet zal overlijden aan niesziekte (kan er wel flink ziek van zijn), maar de kans dat een kat die kattenziekte oploopt het overleeft is niet erg groot. en kattenziekte komt nog wel voor (gelukkig niet al te vaak), ik heb katten met kattenziekte gezien en dat is geen pretje.  de meeste vaccins beschermen iig voor het kattenziekte deel 3 jr (Purevax is het nieuwste vaccin en heeft dat ook in de bijsluiter staan), dus afhankelijk vd situatie van je kat kun je ook overwegen 1x in de 3jr te enten.
Door Mevroi Kruim
#904505
Ja, ik ga er dus wel van uit dat je de basis-entingen hebt laten geven, dan is je kat iig beschermd, vermoedelijk jarenlang. Zonder enige enting was mij ook beslist te link.
Door Chubby
#904518
Hoe zit dat met de verplichtingen die gesteld worden als je je hond/ kat naar pension wilt doen of mee op vakantie wilt nemen? Is het dan voldoende als je bewijs hebt van voldoende antistoffen na titeren?
Door YaYa
#904524
Voor zover ik weet niet. Dan willen ze toch echt het boekje zien waarin staat wanneer ze voor het laatst geent zijn.
Door maddoc
#904526
voor zover ik weet  worden ze idd alleen toegelaten na enting en met kloppend vaccinatieboekje, maar elk pension heeft daarin ook zo z'n eigen eisen, dus de preciese toelatingscriteria kunnen verschillen van pension tot pension.
Door YaYa
#904561
Maar volgens mij zijn ze daar vrij strict in en is het een algemeen geldende regel dat de enting geldig is en dat het boekje ook moet kloppen.
Zou fijn zijn als ze daar ook wat makkelijker in zouden worden zodat mensen niet gedwongen worden om te enten.
Door Roosje007
#904574
Interessant, mijn katten gaan wel elke dag buiten, dus misschien zou ik ze voor de zekerheid om de drie jaar enkel tegen kattenziekte kunnen laten inenten aangezien dit dodelijk is. Hun basis vaccins hebben ze inderdaad gehad.
Door maddoc
#904739
@Yaya  nee ik denk ook niet dat je ze zonder entingen in het pension krijgt, maar hoe oud de enting mag zijn kan wel varieren, ik ken geen pension dat toelaat met entingen ouder dan een jaar, maar ik ken ook een pension waarbij de enting niet ouder dan een half jaar mag zijn.  en ook steeds meer pensions de laatste tijd die ook de Bordetella enting voor katten verplicht stelt.
Door YaYa
#905075
Het wordt hoe langer hoe gekker zeg. Met een beetje pech moet je dus 2x per jaar enten omdat hij net iets ouder is dan een half jaar voordat het pension in zicht komt. En dan ook nog Bordetella erbij??????
Gelukkig heb ik een lieve oppas die aan huis komt en uitstekend voor ze zorgt. Ik zou mezelf wel 3x bedenken voordat ze een pension ingaan.
Door Ziviaantje
#905350
De pensions hier in de buurt eisen ook ieder half jaar een enting en als de kat langere tijd niet geënt is moet de kat 2 x geënt worden met een maand ertussen. Het is natuurlijk wel zo dat pensions te maken hebben met veel katten bij elkaar, stress werkt weerstandsverlagend en de kans op een niesziekte uitbraak is gewoon groot. De niesziekte enting werkt de eerste helft van het entjaar het beste, het tweede helft een stuk minder, vandaar dat ze hem ieder half jaar eisen. Maar mijn katten blijven gewoon lekker thuis met oppas  :D
Door YaYa
#905729
2x enten met een maand ertussen? Zou ik dus nooit doen. Die 2e enting voegt toch helemaal niks meer toe. Behalve dan dat je kat, als die nog geen entreactie had, er dan misschien nog wel een krijgt omdat het gewoon teveel is.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door