Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#903793
Wat moet een hond van ongeveer 30 kilo minimaal krijgen aan lever?

Ik lees hier dat het zo belangrijk is, maar Savanne verdraagt geen verse lever :-\ (pruttelbuik/buikkramp en diarree).

Dus denk dat ik dan maar lever voor haar ga koken en dat ik porties in de vriezer doe (ze krijgt het nu gedroogd, maar daarvoor heeft ze het een hele tijd niet gehad).

Maar wat zou ze dus minimaal elke week moeten krijgen?

Update op pagina 2
Laatst gewijzigd door Sylvi@ op di 12 feb 2008, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Laura2004
#903802
Ik weeg het dus niet, maar ik heb wel een hond van 31 kilo en deze krijgt 1 keer in de week lever (gebakken in een pan met anti-aanbaklaag zonder olie of vet) en ze krijgen dan ongeveer een handje vol (ik heb niet zulke grote handen), dus ik schat dat het rond de 100 gram is...

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Door Sylvi@
#903806
Bak jij het omdat er anders ook een nare reactie op komt, als je het vers geeft?

Ik vind 100 gram in 1 keer behoorlijk veel (maar misschien gaat dat wel goed als het gekookt/gebakken/gedroogd is).
Door Barrak
#903812
Zie mijn lever/orgaan vraagje. Daar geeft Lizzie aan dat je zo'n 3a 5% lever kunt geven. Dus als je het laag houdt met 3% en dat over meerdere dagen verspreid, zou dat wel goed gaan? Als je hond er elke keer van aan de diaree gaat schiet je ook je doel voorbij lijkt mij.
Door Laura2004
#903815
sylvi@ schreef: Ja hele heftige buikkramp en echt spuitpoep :-\ en dat is al van een heel klein stukje lever :-\
Dat is ook niet lekker dan, en als je af en toe levertraan geeft ipv lever, reageert ze daar ook zo heftig op?

Ik zou als ze er zo heftig op reageert veel minder geven dan ik, dus 50 gram hoogstens.
Door Sylvi@
#903819
Barrak schreef: Zie mijn lever/orgaan vraagje. Daar geeft Lizzie aan dat je zo'n 3a 5% lever kunt geven. Dus als je het laag houdt met 3% en dat over meerdere dagen verspreid, zou dat wel goed gaan? Als je hond er elke keer van aan de diaree gaat schiet je ook je doel voorbij lijkt mij.
Heb ik gelezen ja, 3 tot 5 % is ideaal, maar wat ik wil weten is wat je minimaal moet geven zonder 'gevaar' te lopen.
Is het minimale dan 3 % of is dat misschien maar een 1/2%

3 % is toch altijd nog 900 gram per week (toch? Of reken ik verkeerd?) Dat vind ik dus gewoon héél erg veel.
Door Laura2004
#903820
sylvi@ schreef:
3 % is toch altijd nog 900 gram per week (toch? Of reken ik verkeerd?) Dat vind ik dus gewoon héél erg veel.
3% van die 900 gram ;)
Door Sylvi@
#903824
Laura2004 schreef: Dat is ook niet lekker dan, en als je af en toe levertraan geeft ipv lever, reageert ze daar ook zo heftig op?

Ik zou als ze er zo heftig op reageert veel minder geven dan ik, dus 50 gram hoogstens.

Ik ben niet bekend met de samenstelling van levertraan, maar dat wordt als het goed is van (wal)vis gemaakt toch? Ze is allergisch voor vis :-\ dus dan toch liever gedroogd/gekookt/gebakken lever.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#903828
Waar ik het gelezen heb weet ik niet meer, maar het staat me bij dat de minimale hoeveelheid lever, per week, 50 gram per 10 kilo hond zou zijn.
Door Barrak
#903833
sylvi@ schreef: 3 % is toch altijd nog 900 gram per week (toch? Of reken ik verkeerd?) Dat vind ik dus gewoon héél erg veel.
nee, 3% van wat je je hond per week geeft. Ik neem aan dat je je hond per week niet zijn volledige lichaamsgewicht in eten geeft.
Door Sylvi@
#903840
;D maar goed dat ik dit ff bespreekbaar maak :-[ 3% van wat ze per week te eten krijgt, zou voor haar ongeveer 100 gram betekenen.
Dus 2 x een portie van 50 gram (gebakken of gekookt) zou dan wel moeten gaan verwacht ik.
Zit ik aan de andere kant misschien 50 gram onder wat volgens een andere richtlijn ‘zou moeten’ maar Savanne krijgt naar verhouding ook weinig eten, omdat ze altijd wat te dik was (hooguit 1 of 2 kilo) maar die zijn er nu af, dus moeten we even kijken of ze nu te mager wordt, of mooi op gewicht blijft.
Gebruikersavatar
Door pike
#903878
Pike kwam in het begin ook aan de dunne van lever. Een half kippelevertje ging al fout. En hij wou het ook niet meer eten. Ik ben het toen voor hem gaan koken. Eerst kookte ik het gaar, maar langzaam aan ben ik het steeds korter gaan koken, uiteindelijk dompelde ik het nog even onder in heet water, en dat ging gewoon goed, hij eet het nu al heel lang gewoon rauw, heeft er geen problemen meer mee en vindt het lekker. Dus misschien moeten ze er ook aan wennen.
Door Lizzy
#903915
Als je hond echt niet tegen lever kan: zou ik het niet geven. Ja, liever wel maar als het niet gaat: dan gaat het niet. Kan je hond wel tegen niertjes? Ik zou zeggen : geef dan nier. En geef bijvoorbeeld een paar eitjes per week meer. En geef ook wat bladgroente (beta caroteen). Heb je wel eens biologische lever gegeven? Gek genoeg (of misschien niet zo gek?) wordt dat door veel honden veel beter gegeten en verdragen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door