Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door tieneke
#9024
Beste barfers,mijn man en ik zijn de trotse eigenaars van onze Leonberger:Kobus!
Kobus wordt 14 september hopelijk 8 jaar.
Voor hem een hele leeftijd,daar hij al 4 jaar ziek is met weinig pieken en zeer diepe dalen!
Het begon allemaal toen wij net verhuist waren naar zeeuws-vlaanderen.
Een paar maanden na de verhuizing was ik zijn broek aan het kammen en zag ineens een paar ballen hangen waar je U tegen zegt,dit was 1-8- 99.
Meteen de Da gebeld en na een visite wisten wij dat het foute boel was.
Zijn ballen waren zo ernstig vergroot dat Kobus binnen 2 dagen werd gecastreerd.
Het was zo,n onwerkelijke situatie die week,mijn paard van 8 jaar met ernstige hoefkatrol werd opgehaald voor de slacht en mijn kat van 11 jaar ging dood in mijn armen na een hersenbloeding!
Met Kobus was het afwachten of het kwaadaardig zou zijn.
Ik mocht bij de gehele castratie zijn en heb zelfs nog zijn ballen in een bakje zien verdwijnen voor verder onderzoek.
Gelukkig was het verder niet verontrustend.
Tot 20-8-99!
Ik was met hem aan het kroelen en voelde even zijn vacht door op eventuele klitten.
Precies achter op zijn dijbeen voelde ik een knobbel zitten.
Acuut de Da gebeld en ja hoor Kobus moest na net 2 weken weer onder narcose!
Omdat ik er zelf weer bij mocht zijn kreeg hij een licht roesje met verdoving.
Verder was gelukkig alles goed hierna,tot wij een paar maanden verder waren aanbeland.
Opeens van de ene op de andere dag ging hij aan de diarree,gewoon spuiterij dus.
Ook toen weer naar de Da en met pillen en spuit naar huis.
Dit alles ging zo haast 2 jaar door met minder en goede periode,s van zijn ontlasting en met heel veel spuiten antibiotica.(dom,dom,dom,dom!)
Tot 23 juli 2001,net een dag voor de verjaardag van mijn man.
Kobus was al een paar weken sloom en had weinig zin om te spelen en te wandelen.
Toen hij s,morgens heel erg lag te hijgen en rochelende geluiden maakte wist ik het zeker:Dit was foute boel!
Binnen een uur konden wij gelukkig terecht bij onze Da en deze constateerde dat Kobus ernstige hartklachten had!
De vooruitzichten waren niet al te rooskleurig:Ons nollebakmonster zou als het tegenzat binnen 2 weken doodgaan.
Totaal ontdaan gingen wij naar huis met medicijnen(vetmedin en digoxine)en een lamgeslagen gevoel.
De medicijnen sloegen zo goed aan dat zelfs de Da er af en toe aan twijfelde of Kobus wel ziek was!
De diarree was jammergenoeg ook nog van de partij!
Dit ging allemaal zijn gangetje tot Kobus begin februari heel erg veel ging drinken en plassen.
Hij had hele zware suikerziekte en na een gesprek met de Da over het wel of niet voortzetten van de medicatie besloten wij ons nollebakmonster een laatste kans te geven,echter hier hing een gigantisch prijskaartje aan.
Per maand zouden wij zeker 300 euro lichter worden aan medicijnen,hier moesten geen visites,etc bijkomen!
Omdat ons ventje een kleine 80 kilo woog en de medicatie van een hond naar zijn gewicht gaat was het zo onwijs vreselijk duur.
Wij waren er ondanks alles heel snel bij en nadat Kobus was ingesteld(1,8!!!)insuline per dag knapte hij razensnel op.
Ons totale leven stond en staat nog steeds op zijn kop!
Iedere morgen om precies 6.30 zijn harttabletten en om 10.45 zijn eten en meteen hierna zijn insuline-injectie.
Onze hond een paar uur voor zijn 2e maaltijd goed in de gaten houden ivm een eventuele hypo.
En dan om 17.30 zijn harttabletten weer en precies om 18.30 zijn 2e maaltijd.
Verder niet te veel opwinding en alles iedere dag hetzelfde regime.
Mijn oude levenslustige hond was ik kwijt!
ALS IK TOEN WIST WAT IK NU WEET!!!!!!!!
Dan waren wij rijk en mankeerde onze hond minder.
Zijn diarree kwam ook weer eens om de hoek kijken en nam dusdanige vormen aan met bloed en slijm, dat zelfs de Da het niet meer kon bedwingen met weer een antibiotica spuit en pillen.
Dus Kobus ook nog eens op speciaal voer van lam-rijst gezet,wat hij ook nog eens heel erg slecht at.
Het hielp een paar dagen en het was toen weer ouderwets stront ruimen.
Alsof het arme beest nog niet genoeg had meegemaakt kreeg hij ook nog eens ernstige huidklachten met heel veel stank wat hem de bijnaam Ruftie opleverde!
Weer naar de Da(als hij ons maar zag begon hij al te stralen!)en met een smeersel naar huis.
Het werden zulke ernstige huidklachten dat Kobus er  een olifantenhuid van kreeg.
Dit zijn grote stinkende zwarte dikke plekken die meestal in de buik en liezen zitten met kale plekken.
Ondertussen had zijn chronische dikke-darm ontsteking begin dec 2002 dusdanige vormen aangenomen dat wij Kobus in wilden laten slapen,hij barstte van de pijn!
Wij waren werkelijk ten einde raad!
Biologisch voer of wat dan ook werkelijk van alles scheet hij zich na een tijdje finaal leeg.
Mede door farmfood ben ik terechtgekomen in de wereld van rauw vlees en heb veel gelezen.
Ik ben toen zo geschrokken toen ik las wat er in hondenbrokken zat!
Heb Kobus cold turkey overgezet opkompleet vers vlees en dat is helaas niet goed bevallen!!
Hij kreeg een hypo met haast fatale gevolgen mede door de diagnose van mijn voormalige Da!
ZET NOOIT ZOMAAR EEN HOND MET SUIKERZIEKTE VAN BROKKEN OP VERSVLEES!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Dit altijd rustig opbouwen!
Daarna ben ik op doggy terechtgekomen en er ging een wereld voor mij en zeker voor Kobus open!
Ik heb toen heel veel adviezen gehad van Paul, Lizzy en anderen.
Toevallig zitten wij nu met zijn allen weer gezellig bij elkaar op barfplaats.
Sinds dec 2002 is ons nollebakmonster zoooooo gigantisch opgeknapt!
Hij heeft nu zelfs zijn 3e kans gekregen.
Zijn insulineverbruik is sinds zijn versvleesavontuur gehalveerd!!!!!!!
Zijn chronische dikke-darmontsteking is weg!!!!!!!
Verdwenen als sneeuw onder de zon!!!!!!!
Zijn olifantshuid en stank met kale plekken is helemaal verdwenen met in de plaats een lekker zacht rose baby-velletje!!!!!!!
En hij is een stuk levenslustiger geworden!!!!!!!
Sinds mei ben ik mede door Lizzy en de berekeningen van Ink begonnen met het volledig geven van rauw vlees dat je zelf moet samenstellen.
Het gaf even heel wat voeten in de aarde ,maar inmiddels draai ik voor een verse vuile ongewassen runderpens en kippennekken,vleugels etc mijn hand niet meer om!
En Kobus?:hij heeft nog nooit zo lekker in zijn vel gezeten en ook nog genoten van zijn verse rauwe maaltijd.
En wij?
Wij hopen dat ons nollebakmonster nog een mooie(langere) tijd bij ons mag beleven!
De brokken blijven geven van onze Da:Kobus had niet meer geleefd!
Brokken is voor een hond met suikerziekte(ook voor een gezonde hond)niet goed!
Laat dit een les zijn voor iedereen die hier op barfplaats komt.
Als je je hond gezond wilt houden en je Da ongelukkig voer je versvlees :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P
Door lobbes
#9025
oooohhh  tieneke
wat herken ik veel in jouw verhaal over lobbes
jij hebt al net zo'n waslijst als ik
maar zo zie je DE AANHOUDER WINT NOOIT OPGEVEN EN BLIJVEN ZOEKEN NAAR ALTERNATIEVEN  
hoe triest het verhaal begint des te beter is het einde
FANTASTISCH   en nog vele jaren voor je lieve monster hi hi  ;D  :-*  :-*  liefs en een vette lebber van lobbes
groetjes ellen
Door Lizzy
#9026
Wauw Tieneke, wat een prachtig, duidelijk en goed verhaal! Jeetje, wat ben ik blij dat Kobus jou als baasje heeft....!
Groetjes, Lizzy
Door tieneke
#9027
Hoi Ellen, als ik mijn Da,s advies had opgevolgd was Kobus onderhand morsdood geweest!
Nog steeds maak ik mee dat haast alle Da,s geen ene bal verstand hebben van een normale versvleesvoeding bij een hond!
Afgelopen maandag was er bij ons een veearts voor de paarden op het hof en hij  vroeg wat ons nollebakmonster wel niet at.
Toen ik antwoorde dat Kobus alleen maar barf(boons and raw food ) at, verslikte hij zich haast.
Hij bleef doorzagen over werkelijk alles!
Hij had er nog nooit van gehoord! :o en vond het maar heel erg raar dat Kobus zelfs de kip rauw kreeg! :P
Vanavond konden wij eindelijk voor het nollebakmonster verse vis gratis afhalen!
Zelfs de mensen in de winkel bleven over de gevaren van de graten doorgaan,tot leedvermaak van mijn man!
Er lag een hele grote zalmvissenkop in!
Ik heb geknipt  in zijn kop tot volle verwondering van mijzelf!
Het ging op zeker moment zo lekker met de zalmkop in mijn hand dat ik dacht:Doorgaan!
Tot ik erachter kwam dat waar mijn vinger achter bleef haken zijn oog was!!!JAKKES!!!
En Kobus dacht al die tijd,vreet het zelf maar op!
Het was zeker geen sucses,de ondankbare hond! >:(
Ik heb het eerst licht gekookt en na nog niet willen eten gepureerd in mijn blender.
Het ging wat beter ,maar het was geen sucses.
Je zou hem zo terugzetten op die vieze brokken  >:( >:(
Door tieneke
#9028
Wauw Tieneke, wat een prachtig, duidelijk en goed verhaal! Jeetje, wat ben ik blij dat Kobus jou als baasje heeft....!
Groetjes, Lizzy
Hoi Lizzy ,ik hoop inderdaad dat heel veel mensen na dit verhaal hun hond anders gaan voeren.
Misschien ben je wat meer aan rauw versvlees kwijt ,maar aan de andere kant hou je ook heel veel geld over als je hond gezond blijft  
Laatst gewijzigd door tieneke op zo 06 jul 2003, 00:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Door Nelly
#9029
Tieneke, je hebt het hele verhaal fantastisch neergezet, erg duidelijk voor iedereen. En net als natuurlijk alle barfplaats-leden en gasten hoop ik dat je nog een hele tijd van je nollebakmonster mag genieten!
Groetjes, Nelly.
Door tieneke
#9030
Tieneke, je hebt het hele verhaal fantastisch neergezet, erg duidelijk voor iedereen. En net als natuurlijk alle barfplaats-leden en gasten hoop ik dat je nog een hele tijd van je nollebakmonster mag genieten!
Groetjes, Nelly.
Ha die Nelly!
Ja ik hoop dat heel veel mensen van Kobus mogen leren.
Een hond heeft volgens mij 100 keer meer baat bij echt helemaal versvlees  dan die (mijn god ik kan het haast niet meer uitspreken!)afschuwelijke door de Da voorgeschreven  gortdroge stijve massa!
Als ik met dit verhaal al een paar hondenzielen kan redden (en hun baasjes)kan mijn dag niet meer stuk! :P
Laatst gewijzigd door tieneke op zo 06 jul 2003, 01:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#9031
De laatse dagen waren voor ons en zeker voor het nlebakmonster niet slecht!
Na zijn gigantische dip van een paar weken terug is hij weer aardig genezen.
Hij wilde toen absoluut niet tot heel erg weinig eten.
Voor een hond met suikerziekte is dit heel erg slecht.
Ik heb hem toen iedere keer dat hij niet wilde eten maar een handje geholpen!
Een hond met suikerziekte die niet of slecht eet kan wachten op een vaak fatale aanval.
Zijn zo faforiete kippenneken keek hij niet meer aan,zelfs zijn verse vuile ongewassen pens(brrr)keek hij niet meer aan!
Mijn man en ik dachten toen echt dat hij zijn langste tijd had gehad.
Godzijdank!,het nollebakmonster ging weer beter eten en ondertussen is hij weer helemaal de oude!
Maar hij weet nu ook goed wat hij wel en niet lekker vindt!
Verse vis:vreet het zelf maar!
Verse ingevroren vis:met lange tanden!
Ordinaire sardientjes uit blik:mjammie!mmmmmmmhh! :P
Eindelijk had ik na veel zoeken en bellen een visboer gevonden waar ik goedkoop vis kon inslaan plus vis gratis af mocht halen,moet ie het niet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ach geef het nollebakmonster eens ongelijk,al die jaren moest hij dag in dag uit dezelfde vieze brokken eten en nu heeft hij alles voor het uitkiezen :P :P :P :P :P ;D
Door Eidos
#9032
Goh wat een verhaal tieneke!!!

Zo zie je maar weer wat voer allemaal kan doen :). Ik was langzaamaan bezig eidos over te zetten op vers voer, maar moet hier nog even mee wachten aangezien zijn diaree weer terug is :'(. Ga vanmiddag met hem naar de DA, en hoop dat hij dan weer wat opknapt. Maar laat me zeker geen brokken aansmeren en ga zodra het weer beter gaat zeker weer verder met het omzetten naar versvoer, of mijn vriend het nou leuk vind of niet ;D ;D.

Groetjes van mij en lebber van dos
Door tieneke
#9033
Goh wat een verhaal tieneke!!!

Zo zie je maar weer wat voer allemaal kan doen :). Ik was langzaamaan bezig eidos over te zetten op vers voer, maar moet hier nog even mee wachten aangezien zijn diaree weer terug is :'(. Ga vanmiddag met hem naar de DA, en hoop dat hij dan weer wat opknapt. Maar laat me zeker geen brokken aansmeren en ga zodra het weer beter gaat zeker weer verder met het omzetten naar versvoer, of mijn vriend het nou leuk vind of niet ;D ;D.

Groetjes van mij en lebber van dos
Hoi Eidos,ja als je weet hoeveel hondenleed er is door die brokken!
Diarree,huidklachten,diabetes,etc.
En iedere keer hoor je weer dezelfde bijna lachwekkende adviezen van dierenartsen en zogenaamde voedingsdeskundigen.
Ze weten werkelijk niets maar dan ook helemaal niets af van een normale goede gezonde rauwe hondenvoeding!
Zelf ben ik met Kobus door schade en schande gelukkig bekeerd tot het goddelijke versvlees ;D :P
Had ik naar mijn vorige dierenarts geluisterd dan had het nollebakmonster er allang niet meer geweest!
Nu kunnen wij hem een mooie oude dag bezorgen met iedere dag een overheerlijke barf-maaltijd.
Die met veel liefde wordt klaargemaakt en smakelijk naar binnen wordt gewerkt.
En iedere dag is er weer eentje voor Kobus die nog iedere dag geniet.
Ruim 7 maanden eet Kobus nu zijn verse maaltijd,sinds 1 mei ging hij barfen en het gaat heel erg goed met hem.
Hoezo een hond met suikerziekte gaat niet lang meer mee?
Als hij maar het juiste eten krijgt!vers dus :P :P ;D ;D
Laatst gewijzigd door tieneke op di 15 jul 2003, 16:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Door SHIVA
#9034
hoi tieneke hier een laat berichtje van mij wat fijn dat het met je hond kobus zo goed gaat ik ben ook al 6 jaar bezig met de voeding en toen ik via lupa over barfen hoorde had ik echt zoiets van dat zal wel weer weer een van de vele die zegt dat dit het beste is ik ben nu drie weken verder en ik zie nu iets verbetering bij mijn honden ik heb even afgewacht tot iemand kwam kijk
en of die ook zag wat ik zag en ja hoor het was geen verbeelding van mij ik ben lupa en de rest ook zeer dankbaar dat ik via deze site op dit voeren ben gekomen en mijn honden en katten ook [die barfden al ] gr shiva
Door tieneke
#9035
Hoi Shiva,wat fijn dat je nu al resultaat ziet bij je honden.
Zo zie je maar dat een mens nooit te oud is om te leren!
En onze honden:ze mogen in hun pootjes knijpen met zulke bazen! ;D ;D ;D
Door tieneke
#9036
Wat is het onvoorstelbaar warm :P
Kobus heeft vanmorgen met smaak zijn pan leeggeten en is toen verplicht de keuken ingedaan.
Gisteravond hebben wij  een personal- cooler voor hem gekocht ivm de hele erge hitte.
Nou het ding maakt overuren en kan het amper aan!
Dus ook de andere ventilator staat aan,het is nu 26 graden in de keuken en Kobus ligt uitgevloerd met 2 ijszakken in een theedoek om zijn nek!
Morgen wordt het nog warmer dus dat beloofd nog wat!
Hopelijk komt hij er ook deze keer heelhuids doorheen.
Door Ink
#9037
Ik was langzaamaan bezig eidos over te zetten op vers voer, maar moet hier nog even mee wachten aangezien zijn diaree weer terug is :'(. Ga vanmiddag met hem naar de DA, ...
Misschien heb ik wat gemist. Maar ... wat is er logisch aan brokken geven i.p.v. vers omdat je hond aan de slinger is? Heeft ie een enge ziekte, wormen of een vaag virus? Ik zou eerder andersom denken. Geef hem goed voer en LAAT hem maar een paar dagen slingeren. Als je maar zorgt dat hij geen uitdrogingsverschijnselen krijgt. Beetje water met Roosvicee doet hier wonderen.
Had de DA iets zinnigs toe te voegen?
Laatst gewijzigd door Ink op di 15 jul 2003, 18:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#9038
Gistermiddag was ik Kobus aan het borstelen en voelde allemaal dikke bulten aan zijn nek.
Ik ben hem gaan inspecteren op vlooien maar kon werkelijk geen ene vlo zien.
Zelf dacht ik dat het muggenbeten waren.
Tot vanmiddag ik was hem weer aan het nakijken en ja hoor daar zat zo,n etterbakje!
Ik greep hem en na hem in een glas water te hebben gedaan zag ik dat het inderdaad een vlo was!
Nooit heeft hij vlooien gehad en nu dus wel.
Het zal door het extreme warme weer komen.
Vrienden van ons hebben pas een pup erbij,alletwee de honden van hun barsten van de vlooien.
Wie weet zijn ze meegelift met ons!
Ik heb Kobus meteen ingespoten met etherische olien.
Hopelijk gaan ze daar van weg.
De zwaardere middelen durf ik niet echt te gaan gebruiken nu het zo goed gaat met hem.
Eten doet hij trouwens met heel veel enthousiasme ondanks de warmte.
Vandaag heeft mijn man 40 kilo kippenvleugels ingeslagen voor het nollebakmonster.
Hij moest er toevallig in de buurt zijn voor zijn werk en dat scheelt weer voor ons.
Normaal moeten wij het weekend er om gaan,ruim 1 uur heen en weer terug!
Hier in Zeeuws-vlaanderen kan ik er gewoonweg niet aankomen.
Dus we moeten wel,het hondje moet tenslotte wel zijn eten krijgen :P
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door