Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Dummie
#901623
Hallo,
Ik ben dus Dummie met de kater Poes,op voorstellen werd er gezegd dat ik ergens anders naar toe moest gaan, bij deze dus.
Gisteren heb ik al verteld dat mijn man Jo het helemaal niet eens met mij is.
Hij zag mij met zijn grote hamer uit de schuur een bot plat slaan op het aanrecht en vroeg wat ik in hemelsnaam aan het doen was.
Ik barf zei ik, dat is heel erg goed voor Poes, lees maar.
En morgen ga ik naar de dierenwinkel muizen halen.
Nou dat heb ik geweten hoor,hij heeft de hele avond niet meer tegen me gesproken, gelukkig vindt Poes me wel lief.
Door Mevroi Kruim
#901647
Welkom hier Dummie!

Wahaaaa ;D ;D
gelukkig vindt Poes me wel lief.
kijk, daar gaat het maar om ;D ;D

Tja, kan me wel voorstellen dat het ff een schok is voor een man als hij zijn lieve vrouwtje tekeer ziet gaan als een seriemoordenaar ;D ;D ;D maer zeg maar tegen hem, namens heer Kruimel, dat het went.

Hartstikke goed hoor dat je Poes op barf hebt gezet! Da's idd heel erg goed voor katten en honden en het is nog leuk ook, om ze te zien eten zoals moeder natuur het bedoeld heeft.
Door Dummie
#901746
Dag meneer Kruimel, ik moest even het volgende van mijn Jo aan u doorgeven,hij heeft nog nooit een kat/hond met een hamer in de natuur gezien,zijn hamer is achter slot en grendel verdwenen,ik heb bij de slager een flinke bot gekocht, ik zei dat het voor Poes was,de slager zei dat het alleen voor honden is bedoeld en dat mijn Poes er splinters van in de keel en darmen kon krijgen.Wat nu? Wij hebben geen hond.
Vandaag heeft Poes maar kip gekregen en een stuk gekookte vis.
Door Mevroi Kruim
#901753
Hoi Dummie

Eigen hamertje aanschaffen? Ik heb er ook 1 speciaal voor het bottenmeppen, en een bijl om ribbenkasten en lamskoppen te splijten  ;D ;D

Misschien is het handig om eerst even goed in te lezen over barf, wat je je kat wel en niet kunt geven. Hierboven staan de nodige menu's en uitleg over barfen met katten.

Grote botten zijn niet geschikt voor katten en ook niet voor honden, niet vanwege splinters (die krijgt een kat er sowieso niet af) maar omdat ze veel te hard zijn en de honden hun gebit erop breken. Botten moeten geschikt zijn om op te eten, ze maken deel uit van het dieet. Dat wil voor katten zeggen dat je goed bevleesde botten of karkassen van kleine dieren voert, zoals gevogelte (kip, parelhoen, kwartel, fazant, duif) of de hele dieren, da's nog beter. Haas en konijn kunnen de meeste katten ook goed aan, eend is vaak net iets te veel. Die botten kun je dan malen of meppen.

Verder is barf per definitie rauw. Meneer Dummie heeft vast ook nog nooit een wilde kat of hond met een campingazje zien rondlopen  ;) dus de vis wordt niet alleen duur betaald maar ooki rauw gevoerd.
Door hermine
#901759
Uhm, waarschijnlijk weet je het wel, maar de meeste katten kunnen weinig met de botjes van dieren die groter zijn dan zijzelf. Bovendien: als je kat nog niet gewend is om botjes te eten, zou ik écht beginnen met kippennekken. Die zijn erg zacht. Anders heb je inderdaad kans dat hij bot gaat braken of dat je onverteerd bot in de kattenbak terugvindt.

De grens van wat katten nog stuk kunnen krijgen, ligt zo ergens bij de hazen/konijnen. Ik test het altijd uit met een snoeischaar: als ik er met niet al te veel moeite doorheen kom, krijgt mijn kat het doorgebeten.

Nico krijgt wel eens goedbevleesde geiten- of lamsbotten, maar daar knaagt hij dan netjes het vlees vanaf. Dus dat tel ik dan als een vleesmaaltijd.

Enneh: de vis mag je ook rauw geven hoor!

Succes ermee!
Door hermine
#901761
Sorry Kruimel! Was iets te haastig met posten. (En nou staat er bijna 2x hetzelfde...)
Door nelus
#901764
[quote author=Kruimel

Hartstikke goed hoor dat je Poes op barf hebt gezet! Da's idd heel erg goed voor katten en honden en het is nog leuk ook, om ze te zien eten zoals moeder natuur het bedoeld heeft.
[quote][/quote]

leuk ? :o
Door Mevroi Kruim
#901765
Ja, vind ik wel. Of ze een beetje narrig wat droge brokjes staan weg te knagen of als echte tijgers grommend en staartzwaaiend een flink stuk kip soldaat maken vind ik wel een enorm verschil. Het zijn tijgers en dat mag je wel zien vind ik zelf.
Door Dummie
#901773
Mijn kater Poes is nooit "narrig"mijn man Jo wel. Poes heeft een slecht gebit, ik ben bang dat de paar tandjes die hij nog heeft er ook uit vallen,als ik hem laat knagen op een karkasje of een kippennek, waar kan ik dat kopen trouwens?
Bij de poulier zag ik alleen kippen zonder nek.
Door hermine
#901781
De meeste poeliers hebben het wel, maar je moet er even naar vragen. Meestal ligt het ergens achter in een vriezer.

Als het gebit van je kat niet meer zo goed is, zou ik echt de hamer terugeisen van je wederhelft. Paar keer goed meppen tot je er een platte schnitzel van hebt gemaakt, dan moeten de botjes geen probleem zijn voor je kat.
Door Mevroi Kruim
#901804
Dummie schreef: Mijn kater Poes is nooit "narrig"mijn man Jo wel. Poes heeft een slecht gebit, ik ben bang dat de paar tandjes die hij nog heeft er ook uit vallen,als ik hem laat knagen op een karkasje of een kippennek, waar kan ik dat kopen trouwens?
Bij de poulier zag ik alleen kippen zonder nek.
Mijn Kruimel wordt 18 en heeft ook nog maar een paar tandjes. Echt hele botten wegknagen is er dus niet bij, maar platgeslagen kippennekjes krijgt ze prima weg, en kwartels en eendagskuikens gaan ook goed. Voor de rest maal ik botten voor haar en de andere 2 bejaarde gevallen hier. De jeugd van 13 knaagt zo een kipkarbo weg ;D

Kippennekken haal ik altijd bij de poelier op de markt, evenals kipkarkassen. Moet je wel een zelf uitbenende poelier treffen, en vaak moet je bv 10 kilo tegeljk afnemen. Barfers hebben grooooooooote vriezers ;D
Maar kvv is ook een hele goeie optie voor een kat zonder tanden.
Door Dummie
#902681
Mijn kater Poes heeft lekker gegeten vandaag,verse kippenlevertjes en een flink stuk rauwe vis, want het is tenslotte vrijdag vandaag.
Ik had  4 witte muizen bij de dierenwinkel gekocht, netjes in een doosje met gaatjes meegekregen, want ze hadden geen dode muizen.
Nu zit mijn man Jo met een muisje te knuffelen,en laat de muis over zijn handen en hoofd lopen, Poes is verbannen naar de slaapkamer, morgen gaat hij bij de beurs een kooi kopen voor de muizen...
Hij heeft gezegd dat als ik het durf om de muizen aan Poes te geven hij mij inruilt voor een "wandelende tak".

Nu hebben we dus 5 huisdieren.
Door Anthraciet
#902754
;D ;D ;D ;D ;D

Deze laatste opmerking maakt mijn hele dag goed ;D

Ik zie het al helemaal voor me.....
Leuk dat je man zoveel om diertjes geeft hoor, dat is een pluspunt voor hem. Maar volgende keer toch maar dode diertjes c.q. vlees kopen voor Poes? ;)
Door maddoc
#902784
Supergeinig!
ben alleen bang dat je binnenkort dan nog wel meer gezinsuitbreiding krijgt, of heb je je in het geslacht verdiept in de winkel?
Gebruikersavatar
Door Dian
#902788
Dummie schreef: Mijn kater Poes heeft lekker gegeten vandaag,verse kippenlevertjes en een flink stuk rauwe vis, want het is tenslotte vrijdag vandaag.
Ik had 4 witte muizen bij de dierenwinkel gekocht, netjes in een doosje met gaatjes meegekregen, want ze hadden geen dode muizen.
Nu zit mijn man Jo met een muisje te knuffelen,en laat de muis over zijn handen en hoofd lopen, Poes is verbannen naar de slaapkamer, morgen gaat hij bij de beurs een kooi kopen voor de muizen...
Hij heeft gezegd dat als ik het durf om de muizen aan Poes te geven hij mij inruilt voor een "wandelende tak".

Nu hebben we dus 5 huisdieren.
;D ;D ;D

Geweldig om op zo'n manier gezinsuitbreiding te krijgen. Ik zou als ik jou was maar niet aan levende eendagskuikens oid gaan beginnen. Mag je wel gaan verhuizen naar een boerderij 8) 8) 8)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door