Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#902392
Ik maak even een nieuw topic aan naar aanleiding van mijn vorige topic: kat plast ineens op manden honden.

De dierenartsassistente heeft de urine nagekeken, de pH was goed, er zaten wat meer leukocyten in de urine, geen bloed en onder de microscoop waren HEEL veel struvietkristallen te zien.

Toosje is nu 1 jaar en 4 maanden en is afgespeend op carnibest en krijgt 's morgen Carnibest en 's avonds iets barferigs of een prooidiertje.

Ik snap het niet en ik weet ook niet wat ik hier nu aan moet doen. Ik heb Blaas/niercompositum van Groene Os bestelt en wil eventueel wel met haar naar mijn homeopaat gaan, maar heeft iemand anders nog tips?

Groetjes,

Fieke
Door flin
#902408
Sennaruby schreef: Ja, maar de pH is dus niet hoog.....  ???
nee maar ook niet laag; dan zou je dus wèl met oxalaat te maken hebben,
je da zei toch dat de ph goed was?
vind ik nog vreemd,
maar, goed: (lees : gewoon) zou dan zijn rond de 6.0 en 6.5

heeft ze dan verder nix gezegd, behalve: ph is 'goed' ?
Door flin
#902491
Sennaruby schreef: morgen wat van die stickjes halen om zelf even te testen... Maar hoe?!
hhmmm, dan zul je toch wat urine moeten kunnen opvangen...
plast ze miss op een krant in een bak?

en welke carnibest geef je ze, 't zou kunnen dat er koolhydraat inzit, en je miss beter de diabetesvariant kunt geven, dus zonder graan en of rijst....
#902500
Er zit rijst in cb, dus daarmee krijgt ze toch koolhydraten binnen.
Ik zou in elk geval overstappen op de diabetes-variant (gegarandeerd koolhydraatvrij) en anders wat meer barfen, dan houd je het zelf in de hand.
#902511
Volgens mij kun je bij de DA van die korrels halen voor in de kattenbak waarmee je de pies op kunt vangen. Dan zou ik inderdaad zelf de pH waarde maar eens opmeten want hier lijkt me iets niet kloppen. In een zure urine zou ik niet verwachten struviet aan te treffen. Ik denk dat of de pH waarde tussen de 7,5 en 8,5 is of dat er iets anders in zit dan struviet.
#902512
Dank je Lizzy. Ik vind het ook een beetje vreemd nu ik alles zo lees. Morgen haal ik van die speciale korrels en wat pH-meetdingen. En ik ga voor de katten ook gewoon volledig barfen vanaf nu. Ik heb nog speciaal een keer teruggebeld en het was echt struviet, het leken op rechthoekige doodskisten  :P
#902513
Sennaruby schreef: Dank je Lizzy. Ik vind het ook een beetje vreemd nu ik alles zo lees. Morgen haal ik van die speciale korrels en wat pH-meetdingen. En ik ga voor de katten ook gewoon volledig barfen vanaf nu. Ik heb nog speciaal een keer teruggebeld en het was echt struviet, het leken op rechthoekige doodskisten  :P
Struviet ziet er inderdaad zo uit:

Afbeelding

Maar als er veel struviet en leucocyten in zitten, dan is de pH waarde toch waarschijnlijk niet in orde en heeft je kat toch waarschijnlijk wat blaasontsteking. Meestal zijn de bacterieen in de blaas de boosdoener. Zij verhogen de pHwaarde waardoor struviet zich ontwikkeld. Denk dat alleen barfen misschien niet genoeg is. Als er een ontsteking zit: ik zelf zou de urine op kweek laten zetten en kijken of er een AB nodig is.
#902541
Het kan eventueel zijn dat de pH waarde lang hoog geweest is en nu even zuur. Dan is de struviet nog niet opgelost. Anders is het wel een vreemd verhaal.
En de "doodskistjes" kan inderdaad niets anders dan struviet zijn.
#903872
Ik heb ondertussen met veel moeite pH-meetsticks gekregen via de apotheek (dierenarts wilde ze me niet verkopen....) en ga nu de urine pH bepalen. Binnen hoeveel tijd raden jullie me aan om de urine weer te laten controleren? Ofwel binnen hoeveel tijd kan het gruis opgelost of sterk verminderd zijn?
Ik las ergens dat 4 druppels appelazijn genoeg is voor een kat. Klopt dat of moet ik meer geven?

Groetjes,

Fieke
Laatst gewijzigd door Sennaruby op zo 27 jan 2008, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
#904072
Mijn dochter geeft haar katten ook 4 druppels per dag.

Ze heeft ergens op internet voordelig ph meet stokjes kunnen kopen.

Als je het adres wil stuur maar een pb.

Haar kat had ook blaasgruis maar na een aantal dagen appelazijn is de waarde weer goed alleen er zat nog wat bloed in de urine,maar dat wordt ook minder.

De DA had AB voorgeschreven en een zak dieet brokken maar op advies van hier toch vers blijven geven en geen kuur gegeven.
Hij zat ook niet verstopt dit keer :)
Door flin
#904087
Sennaruby schreef: Ik heb ondertussen met veel moeite pH-meetsticks gekregen via de apotheek (dierenarts wilde ze me niet verkopen....) en ga nu de urine pH bepalen. Binnen hoeveel tijd raden jullie me aan om de urine weer te laten controleren? Ofwel binnen hoeveel tijd kan het gruis opgelost of sterk verminderd zijn?
je hebt een ab-kuur gekregen, tegen de ontsteking; door 't gruis raakt de blaaswand geïriteerd of ontstoken, en wil de ph niet dalen...
eer dat de ph zal dalen, zal dus eerst de ontsteking moeten verdwijnen,
als je de ph-meetstikjes gebruikt,
is't miss slim om dat elke dag zo op 't zelfde uur te doen, 's avonds wil de ph wel n's hoger zijn dan 's morgens, als de ontsteking weg is kan de ph gaan dalen en pas dan kan de struviet oplossen, verzuren kan dus idd met 't ascorbinezuur, en eurologist zou ook kunnen helpen
vergeet extra vocht niet
succes!
Laatst gewijzigd door flin op zo 27 jan 2008, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door