Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Roosje007
#901054
Ik ben verleden week met Carnibest begonnen.  Twee van mijn drie poezen eten al rauw (kippehartjes, spiervlees), ze krijgen dit als extraatje er zijn er dol op.  Dus ik veronderstelde dat de omschakeling op Carnibest vlot zou verlopen.  Niets is minder waar, ze ruiken eraan en vinden het blijkbaar helemaal niet lekker.  Nu ruikt het ook anders dan het vers vlees dat ik geef.  Is het normaal dat het nogal zuur ruikt ? Ik vind eigenlijk ook dat het niet zo lekker ruikt.  Toen ik het mengde met wat olie (koolzaadolie) heeft Samy er wat van gegeten maar  het is duidelijk niet zijn lievelingskost. De twee andere keken er naar en weg waren ze...
Door YaYa
#901059
Ik voer nu bijna een jaartje cb en dat bevalt me prima. Ik kan me alleen niet herinneren dat ik vond dat het zuur rook/ruikt.
Wel ben ik heel langzaam begonnen met overwennen. Veel blik en beetje cb en dat heel langzaam opgevoerd. Ze eten nu per maaltijd 450 gram cb en dan nog 50 gram blik en dat gaat goed.
Misschien is de overschakeling wat te snel gegaan voor je katten?
En anders kun je natuurlijk altijd nog een ander merk kvv proberen om te kijken of dat beter gaat.
Gebruikersavatar
Door el-grillo
#901312
Mijn katten eten Carnibest en Bandit (biologisch). Beide merken worden met smaak gegeten. Het is mij ook niet opgevallen dat de CB zuur ruikt. Maar persoonlijk vind ik Bandit wel vele malen beter ruiken. Ik zou er bijna zelf aan beginnen ;).
Als je dus aan Bandit kan komen, is dat misschien de moeite van het proberen waard! Het is overigens wel wat duurder dan CB.
Aan andere merken kan ik hier niet komen, en heb daar ook geen ervaring mee...

Succes met het overzetten!
Door flin
#901592
Roosje007 schreef: Nu ruikt het ook anders dan het vers vlees dat ik geef. Is het normaal dat het nogal zuur ruikt ?
Toen ik het mengde met wat olie (koolzaadolie)
fijn dat de katten al lekker vers vlees eten!
de katten hier vinden 't versvlees ook lekkerder dan kvv, maar 1 kat hier had toch wel problemen met bot knagen.... en ja, kompleet is kompleet, dus óók botjes...èn lever...
dat was toch weer een stukje moeilijker...

bewaar je de cb miss te lang in de koelkast? ipv de vriezer?
'k kan me niet voorstellen dat 't zuur zou horen te ruiken...

waarom geef je koolzaadolie aan je katten?

wil je de katten overzetten naar barf, of wil je dat ze kvv goed eten?

miss kun je 't nog n's een klein beetje met blikvis mengen, als ze dat lekker vinden?
Door Roosje007
#901825
Hoi Flin,
Tot nu toe gaf ik de poezen blikjes en wat brokjes van "goede" kwaliteit maar ik ben tot de conclusie gekomen dat vers toch wel beter is. Dus sinds enkele tijd geef ik ook elke vers vlees als snoepje.  De poezen zijn in goede gezondheid, ze worden wel wat zwaarlijvig. Barfen met botten durf ik niet want Sammy heeft begin verleden jaar een serieuse darmobstructie gehad.  Ik heb heb moeten laten openmaken, verschrikkelijk, de dierenarts had eerst een verkeerde diagnose gesteld en heeft dan uiteindelijk op mijn aandringen toch foto's genomen en dan direct geopereerd of het beestje was weg geweest. Het kwam niet van botten maar van een soort dik gras. Dus dat wil ik niet meer meemaken.  Vlees zonder botten is ook niet gezond vandaar dat ik aan Carnibest dacht.  Omdat ze het niet wilden heb ik er dan de olie bijgedaan omdat ik weet dat als ik iets met wat olie meng ze het liever eten.  Natuurlijk mag dat niet op lange termijn en ook niet te veel want dan worden ze dik en krijgen ze diaree.  Het was een noodoplossing ! Vandaag ga ik wat Carnibest mengen met hun blikvoeding.  Ik ga het nu rustig aan doen.
De Carnibest was vers hoor, ik heb het maar twee dagen in de koelkast gehouden.  Eigenlijk ben ik wel te vinden voor BARF maar ik ben bang dat ze dan iets te kort zullen komen en hele botten wil ik niet geven door de problemen die ik met Sammy had.
Door flin
#902085
Roosje007 schreef: Barfen met botten durf ik niet want Sammy heeft begin verleden jaar een serieuse darmobstructie gehad..
oi, nee, dat begrijp ik , arme Sammy...

miss kun je ze naast de kvv nog 's een wat groter stukkie vlees geven, zodat ze toch echt iets te knagen hebben,
en dat dan ook helpt om de tanden wat schoon te houden...

aan de andere kant kun je zelf ook wel botjes malen hoor, of zoals ik 't nu doe:
heel fijn hakken met een flink slagershakmes...
hier loopt 1 grote muts, die ècht geen bot wil knauwen, en nu 't bot fijn en klein is,
is er ook geen probleem meer...

volgens mij kunnen katten de koolzaadolie ook niet omzetten naar energie, auto's schijnbaar wèl tegenwoordig ;D,
miss kun je dan beter voor blikvis kiezen, of visolie?

succes
Door YaYa
#902150
Als ik de carnibest 2 dagen in de koelkast heb, willen die van mij het ook niet meer. Het moet echt iedere dag uit de diepvries gehaald worden anders willen die mutsen het niet.
Katten kunnen echt heel lastig zijn. Maar meestal zijn te toch wel over te halen. Het kost alleen veel geduld.
Door Naakies
#902831
hoi hoi

de katten van ons 3 sphynxen hebben na het proeven van de
cb geen meer brokken willen eten
deze overgang is wel heel snel maar wel heeeel makkelijk  :)

ze eten alle varianten natuur de vlees en de lammix
de lam vinden ze wel het lekkerst
ze eten hier 500 gr perdag dus om de 2 dagen een andere smaak
we doen dit nu 1.5 jaar ongeveer en gaat echt heel goed
de kip variant van de hond vinden zo ook heerlijk kan je ook een keer proberen
maar ja maakt hier eigenlijk niet uit of het nu voor de kat of hond is
ze eten hier alles  ;D

in mijn omgeving zijn er wel problemen met overzetten
een beetje koken water er over wil wel eens helpen
of wat kaas
en natuurlijk mengen met blikvoer
als de ontlasting wat hard is kan je er ook wat zalm olie bij doen
en dat vinden ze ook erg lekker

gr de naakies (lonneke en martijn)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door