Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#882056
Hallo allen,

Wie heeft er ervaring met Telizen?
Op dit moment geef ik 3 van mijn katten Telizen tegen angst.

De werkzame stof in Telizen is L-theanine.
L-theanine is een aminozuur dat vrijwel uitsluitend in groene thee voorkomt.
Graag zou ik het uit de voeding willen halen als dat mogelijk is.
Wie weet of dat mogelijk is? Het lijkt me dat ik ze geen groene thee kan laten drinken.
En daarbij vraag ik me af of dat gezond zou zijn en of ze dan voldoende L-theanine binnen krijgen.

Wie kan mij helpen aan meer info hierover?

Groetjes Linda
Door YaYa
#882079
Nog nooit van gehoord moet ik eerlijk zeggen.
Als je het ze via thee wil geven, kun je dan niet thee zetten en dit door blik of carnibest ofzo roeren?
Die van mij krijgen altijd een flinke plens warm water door de cb heen om ze extra vocht te geven (goed voor mijn blaasgruispatientje).
Door Kefraya
#882080
Ik vroeg me ook al af of het werkte. Op het HAP-congres in oktober werd er wel over gepraat, maar daar werd gezegd dat het alleen zou werken in combinatie met gedragstherapie.
Op andere fora las ik berichten dat het niets deed, mijn eigen (homeopathische) da denkt dat het weinig zal doen bij echte angst.
Ik heb aan Marcellina van het kattengedragsadviesbureau gevraagd of zij er ervaring mee had, maar kreeg daar niet echt een antwoord op.
Door Chubby
#882090
Ik heb zelf tamme ratjes gehad en die kregen regelmatig ondersteunende homeopathische druppels door hun drinkwater of zelfs kruidenthee (dan waren de flessen snel leeg!)

Toen onze oudste kat laatst weer verkouden was, heb ik in overleg met de dierenarts gekozen voor homeopathische druppels door het drinkwater, in plaats van meteen te grijpen naar medicijnen.

Ik zou zeggen, probeer het eens, die groene thee. Wie weet vinden ze het heerlijk zoals mijn ratjes toendertijd! Of het qua dosering en gezondheid wat doet (goed danwel slecht) durf ik niet te zeggen..
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#882093
Hallo,

Ik wil groene thee graag proberen, maar met 13 waterbakken in huis zullen ze zelf kiezen uit welke bak ze drinken.
Daarnaast zal ik het ook door de cb doen, maar aan een bonk vlees met bot kan je het moeilijk toevoegen.

Daarbij is mijn grote vraag : kan je de hoeveelheid L-theanine die in de Telizen zit ook benaderen met het geven van thee?
Vaak zit er in dit soort pilletjes een concentraat wat je niet kan benaderen al zou je liters thee per dag drinken.

gr Linda
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#882096
Chubby schreef:
Toen onze oudste kat laatst weer verkouden was, heb ik in overleg met de dierenarts gekozen voor homeopathische druppels door het drinkwater, in plaats van meteen te grijpen naar medicijnen.
Bedankt voor je reactie.

Het is geen medicijn, maar een voedingssupplement.

groetjes Linda
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#882099
Kefraya schreef: Ik vroeg me ook al af of het werkte. Op het HAP-congres in oktober werd er wel over gepraat, maar daar werd gezegd dat het alleen zou werken in combinatie met gedragstherapie.
Op andere fora las ik berichten dat het niets deed, mijn eigen (homeopathische) da denkt dat het weinig zal doen bij echte angst.
Ik heb aan Marcellina van het kattengedragsadviesbureau gevraagd of zij er ervaring mee had, maar kreeg daar niet echt een antwoord op.

Ook ik was tijdens het HAP congres aanwezig.
Was jij bij de katten of honden afdeling?

Ondertussen heeft ze goede resultaten, maar wel in combi met gedragstherapie.
ik zelf heb ook een consult bij Marcellina gehad voor de katten en nog steeds onder controle, dus de combi hier is ook van toepassing.
Door Chubby
#882100
Zo bedoelde ik het niet, was meer bedoeld als voorbeeld om iets centraal te geven door het drinkwater als mogelijkheid..

Tsja, met 13 bakken mag je wel véél thee zetten  ;)
Door flin
#882106
Het vetoplosbare L-theanine, een derivaat van de neurotransmitter glutaminezuur, wordt ook wel aangeduid als L-gamma-glutamylethylamide, of gamma-ethylamino-L-glutaminezuur. Het is een bijzonder aminozuur: behalve in de theeplant komt de stof alleen voor in de paddestoel Xerocomus badius en in bepaalde soorten van het Camillia-genus, C. japonica en C. sasanqua. Droge groene theebladeren bevatten 1- 2% L-theanine. De stof bestaat alleen in een vrije (niet-proteïne) vorm en is met een aandeel van 50% binnen het totale pakket aan vrije aminozuren in thee de meest uitgesproken component daarin, en bovendien verantwoordelijk voor de smaak.

L-theanine wordt in de wortel van de plant via biosynthese gevormd uit glutaminezuur en ethylamine, en vervolgens naar de bladeren van de plant getransporteerd. Zonlicht converteert deze theanine echter tot catechine. De meeste pogingen om theanine voor het gebruik als voedingssupplement op grote schaal te produceren, zijn gestrand op de lage opbrengsten, de hoge kosten, of de complexiteit van de processen. Er is nu echter een gepatenteerde enzymatische methode ontwikkeld waarmee 100% zuivere theanine kan worden gesynthetiseerd; daarbij laat men glutaminase reageren op een mengsel van glutamine en een ethylamine derivaat.


Eigenschappen
Groene thee is onder meer uniek doordat sommige soorten meer cafeïne bevatten dan koffie, terwijl deze doodgewone drank niettemin kalmerend werkt: men krijgt wel het opwekkend effect van de cafeïne, echter zonder daarvan beverig en trillerig te worden. Deze contradictoire situatie maakte wetenschappers nieuwsgierig. Sinds dr. Yasuo Sakato in 1949 L-theanine in groene thee isoleerde en hij daarop volgend de chemische structuur ervan ontdekte, heeft verder onderzoek - niet verbazingwekkend grotendeels van Japanse bodem - uitgewezen dat deze stof vele positieve fysiologische effecten voor de menselijke gezondheid in zich draagt. In 1964 gaf het Japanse Ministerie voor Gezondheid goedkeuring om L-theanine, behalve in producten voor kinderen, toe te passen als voedingssupplement.

Naast als een op zichzelf staand fytotherapeuticum wordt theanine ook toegepast in combinatie met andere stoffen, onder meer in producten bedoeld om de slaap te bevorderen, angstgevoelens te verminderen, alfaritmes in de hersenen te genereren en te ondersteunen, leervermogen te bevorderen, obesitas aan te pakken, en verschijnselen van het premenstrueel syndroom te doen afnemen. Van theanine, waarvan het doseringadvies 50 - 200 mg per dag bedraagt, is het effect al na dertig minuten voelbaar en houdt dit gemiddeld acht tot twaalf uur lang aan. Bij mensen die al rustig en ontspannen zijn brengt de stof geen extra kalmerend effect teweeg.

In de vergelijking met stoffen die therapeutisch voor dezelfde symptomen van depressie, onrust-, en angstgevoelens en ook ADHD kunnen worden ingezet, zoals valeriaan, St. Janskruid en het inmiddels alleen op recept verkrijgbare kava kava, steekt theanine met aanzienlijk meer en betere eigenschappen gunstig af. Zo is theanine in tegenstelling tot de genoemde drie stoffen een stabiel en gestandaardiseerd product dat bovendien niet de negatieve bijwerkingen heeft van sufheid en veranderingen in de motoriek. Toegevoegd aan dranken wordt de stof niet negatief beïnvloed door hitte (121° C) of koude (-25° C), noch door een zuurgraad die zich tussen een pH van 6.0 tot 3.0 beweegt.


dit geld voor mensen,
geen idee hoe dit bij dieren werkt...
Door Kefraya
#882170
Zaniematsu schreef: Ook ik was tijdens het HAP congres aanwezig.
Was jij bij de katten of honden afdeling?

Ondertussen heeft ze goede resultaten, maar wel in combi met gedragstherapie.
ik zelf heb ook een consult bij Marcellina gehad voor de katten en nog steeds onder controle, dus de combi hier is ook van toepassing.
Ik was bij de katten! O.a. Matthijs Schilders had het volgens mij over het gebruik van Telizen en ze hadden toch ook zelf een stand?
Goed om te weten dat de combi werkt, dan kan ik er zelf ook eens mee aan de slag.
Door Kipsel
#891087
Een van mijn poezen gebruikt nu nog geen week Telizen op advies van Marcellina Stolting. Ik heb het idee dat ik wat begin te merken ervan, maar er staat op dat je het minimaal 2 maanden moet geven voor je effect kunt merken. Het zou dus wel snel zijn, maar wij zijn er blij mee ;-)
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#891348
Wat fijn dat je al verschil merkt!! Ik merk ook al verschil. Maar heb te veel stress factoren in huis.
Ik sta voor de onmogelijke taak om een paar katten te herplaatsen.... :'(
Door Kipsel
#901553
Dat is niet zo fraai, maar als ik kan helpen, laat het me dan weten, en stuur even een persoonlijk bericht met wat meer info over de katten.
Ik heb als dierenartsassistente al een aantal katten mogen redden die volgens hun eigenaar ingeslapen hadden moeten worden. Ze zijn bij goede huisjes terecht gekomen waar ze met veel liefde worden verzorgd.
Niets is onmogelijk!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door