Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door el-grillo
#901327
Mijn katten eten op dit moment twee soorten KVV; Carnibest en Bandit. Nu staan er op de verpakkingen richtlijnen voor de hoeveelheid die een kat per dag nodig heeft. Bandit adviseert een hoeveelheid van 80gr voor een kat van 4kg. CB adviseert ongeveer 140gr voor een kat van 4kg (30-40gr per kg lichaamsgewicht). Dat is bijna 2x zoveel! Hoe kan het zijn dat benodigde hoeveelheden zo ver van elkaar af liggen? Is de voedingswaarde van Bandit soms hoger, weet iemand dat?
Laatst gewijzigd door el-grillo op wo 23 jan 2008, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#901372
Voeren doe je altijd op je ogen; te dik minder eten en te dun meer eten.

die richtlijnen zijn leuk voor mensen die net beginnen met voeren (brokkenvolk ofzo, die zijn gewend van die gekke kleine porties te geven), en geen idee hebben wat normale porties zijn.
en de ene kat heeft een sneller metabolisme dan de ander.
#905211
Ik geef alleen Bandit (2x daags een portie) en vind die 80  gram voor een kat van 4 kilo wel aan de krappe kant. Bombur weegt maar 2,5 kilo en eet 125 gram Bandit per dag... Ik heb verschillende hoeveelheden uitgeprobeerd en dit werkt voor haar het best, ze wordt er niet dikker van en laat geen resten achter. En dat terwijl zij klein is, 13 jaar oud is en maar af en toe buiten komt.
Door Femke
#907132
Lizzy schreef: Die hoeveelheid die Bandit voorschrijft, die klopt mijnsinziens niet. Dat is te weinig.
is het niet zo dat dat per maaltijd is, en ze uitgaan van 2 maaltijden per dag? Tenminste, daar staat me iets van bij.....
Door Lizzy
#907134
Femke schreef: is het niet zo dat dat per maaltijd is, en ze uitgaan van 2 maaltijden per dag? Tenminste, daar staat me iets van bij.....
Nee, volgens mij niet. Tannetje schrijft zelf ergens op Barfplaats dat ze het met de voorgeschreven hoeveelheden ook niet eens is en dat we een mailtje mogen sturen naar Huub. Staat mij tenminste bij.
Gebruikersavatar
Door el-grillo
#907615
Interessant...

Ergens op het forum had ik gelezen over de percentages die je ongeveer kan aanhouden voor Barf (geloof van een post van Robin). 3% van heet lichaamsgewicht. Ik dacht dit ook voor KVV op  mijn katten toe te passen (2 Ragdol katers, 9 maanden, 5kg per stuk) en kom dat uit op 150gr per kat per dag (meer een CB hoeveelheid). Ik heb dat twee dagen toegepast met Bandit en alles ging makkelijk op. Vanochtend een maaltijd gegeven van 125gr per kat (was iets uitgeschoten ;)) En ook dat ging in 1 keer op! :o En dan krijgen ze vanavond ook weer (80gr is dus wel aan de hele krappe kant). Misschien toch maar even een mailtje sturen naar Huub dan.

Ben benieuwd wanneer ze genoeg hebben... Ze zijn nog niet helemaal uitgegroeid, maar wel pas gecastreerd. Ik wil ook niet dat ze te dik worden...
Gebruikersavatar
Door Hitam
#907670
Klopt. Ik vind zelf ook dat wat er op de verpakking staat te krap is. Voor heel dikke of luie dieren zou je het kunnen doen maar de meesten hebben meer nodig.
En voor dieren in de groei moet je zeker meer geven.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door